ده‌ نکته‌ای که سینه‌های شما دربارۀ سلامتی‌تان می‌گوید

نوع مقاله : پزشکی

10.22081/mow.2017.65126

 

مستانه تابش

درست است که سرطان‌های سینه امروز بین خانم‌ها بسیار شایع است؛ اما با این حال همۀ تغییراتی که در این عضو اتفاق می‌افتد، لزوماً به‌معنای وجود یک بیماری نیست. در ادامه شما را با ده علامتی که ممکن است در سینه‌ها اتفاق بیفتد و معنا و مفهوم هر کدام آشنا می‌کنیم.

 

بزرگ‌شدن سینه‌ها

اگر سینه‌های‌تان در حال بزرگ‌شدن است، احتمالاً معنایش این است که در حال افزایش وزن هستید؛ زیرا سینه به‌طور عمده از سلول‌های چربی ساخته شده و افزایش وزن، می‌تواند باعث افزایش میزان چربی در سینه‌ها شود. استفاده از داروهای ضدبارداری، حاملگی یا تغییرات هورمونی دوران قاعدگی هم، می‌تواند باعث افزایش اندازۀ سینه شود؛ اما هیچ نگرانی جدی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

 

کوچک‌شدن سینه‌ها

اگر احساس می‌کنید اندازۀ سینه‌های‌تان در حال کوچک‌شدن است، احتمالاً در حال کم‌کردن وزن هستید یا سطح استروژن بدن‌تان (به‌دلیل نزدیک‌شدن دوران یائسگی یا مصرف بعضی داروها) پایین آمده است؛ اما اگر احساس کردید اندازۀ سینۀتان در حال کم‌شدن است و در هیچ کدام از این شرایط قرار ندارید، بهتر است از نظر داشتن تنبلی تخم‌دان بررسی شوید؛ به‌ویژه اگر علائم دیگری مانند آکنه، ریزش مو یا رویش موهای زائد روی صورت و... را نیز دارید؛ زیرا این بیماری باعث افزایش سطح تستوسترون و هورمون دی‌اچ‌ای‌آی در بدن می‌شود.

با این حال ممکن است کاهش اندازۀ سینه، نه به‌دلیل بیماری، بلکه فقط ناشی از مصرف زیاد قهوه باشد. در مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال سرطان منتشر شده، مشخص است که نوشیدن بیش از سه قنجان قهوه در روز، می‌تواند باعث کوچک‌شدن سینه در خانم‌ها شود.

 

سینه‌های بزرگ

اگر از ابتدا سینه‌های بزرگی داشته‌اید، باید آن را نتیجۀ دی‌ان‌ای و محتوای ژنتیکی‌تان بدانید. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که داشتن سینه‌های بزرگ‌تر، ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنان را بالای می‌برد؛ اما هنوز شواهد قطعی در این زمینه وجود ندارد.

 

 

تغییر شکل سینه

شکل سینه را دی‌ان‌ای شما تعیین می‌کند؛ ولی در طول زمان دست‌خوش تغییر می‌شود. شکل ظاهری سینه به‌شدت به سن، تعداد بارداری و سابقۀ شیردهی بستگی دارد. بعد از دوران شیردهی و با افزایش سن، لیگامان‌ها در این ناحیه کشیده شده و بافت هم‌بند شکسته می‌شود. از طرف دیگر خاصیت کش‌سانی پوست نیز کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌گردد، سینه به‌مرور زمان شبیه قطرۀ اشک شود. استفاده از لباس زیر مناسب از دوران جوانی، یکی از روش‌هایی‌ست که می‌تواند اثر جاذبه را خنثی کرده و مانع از افتادگی شدید سینه شود. در ضمن اگر می‌خواهید شکل سینه‌های‌تان خیلی تغییر نکند، باید از رژیم‌های شدید و طولانی کاهش وزن اجتناب کنید؛ زیرا تغییرات زیاد وزن، باعث کشیدگی پوست می‌شود. از طرف دیگر پرس سینه و پوش‌آپ نیز، جزو ورزش‌هایی هستند که می‌توانند عضلۀ سینه‌ای را قوی کنند.

 

ایجاد فرورفتگی یا برجستگی در سینه

در طی سیکل قاعدگی، ممکن است متوجه فرورفتگی یا برجستگی‌هایی در سینه‌ها شوید. اصلی‌ترین علت این مسئله، افزایش احتباس مایعات در کیست‌های سینه‌ای، به دلیل تغییرات هورمونی‌ست. در زنان در دورۀ باروری، این تغییرات فیبروکیستیک، جزئی طبیعی از ساختمان سینه تلقی می‌شوند. برجستگی‌های روی سینه که ممکن است در دو طرف یا نزدیکی نوک آن دیده شوند، می‌توانند حساس یا دردناک هم شوند و این درد در حوالی دورۀ پریود شدیدتر است؛ هر چند که خیلی نگران‌کننده نیستند؛ به‌ویژه تا زمانی که متقارن باشند.

 

تغییر در سفتی سینه

اگر شما هم جزو آن پنجاه‌درصد خانمی هستید که به‌طور معمول سینه‌های سفت‌تری دارند، باید بدانید که درواقع، سینه‌های شما باقت فیبری و غدد لنفاوی بیشتری دارند و به همین دلیل معاینه و پیداکردن توده یا سفتی در آن سخت‌تر است؛ زیرا هم سرطان سینه و هم تودۀ سفت سینه‌ای، زیر اشعۀ ایکس به‌صورت توده‌ای سفید به نظر می‌رسند. بد نیست بدانید که سفت و متراکم بودن زیاد سینه‌ها هم، می‌تواند تا حدودی ریسک شما را برای ابتلا به سرطان سینه بیشتر کند؛ پس اگر چنین سینه‌ای دارید، حتماً با پزشک معالج خود دربارۀ نیاز به انجام تست ام‌آرآی سینه مشورت کنید.

 

درد در سینه‌ها

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث درد سینه‌ها شوند که در اغلب موارد هم خوش‌خیم هستند. درد دوطرفۀ سینه ـ که در هر دو سینه احساس می‌شود ـ معمولاً هورمونی یا به دلیل مصرف بیش از حد کافئین است؛ زیرا کافئین می‌تواند به بروز تغییرات فیبروکیستیک در سینه بینجامد. دیگر عواملی که می‌توانند این درد را تحریک کنند، شامل سندرم پیش از قاعدگی، لباس زیر نامناسب، تومورهای خفیف و خوش‌خیم، ورزش شدید یا ضربه است. حتی حمل بار سنگین روی شانۀ سمت موافق هم، می‌تواند باعث دردناک‌شدن سینه در همان سمت شود. شاید جالب باشد بدانید که کمبود ید به‌دلیل تاثیری که روی غدۀ تیروئید می‌گذارد، می‌تواند سینه را دردناک کند. مطالعه‌ای که سال 2004 روی گروهی از خانم‌ها انجام شد، نشان داد اضافه‌شدن شش میلی‌گرم ید به برنامۀ غذایی روزانه، به‌طور کلی می‌تواند درد سینه‌ها را کاهش دهد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند که سرطان باعث بروز درد سینه نمی‌شود؛ اما این عقیده خیلی هم مبنای علمی ندارد. درواقع سرطان‌های سینه ممکن است دردنا باشند؛ اما علل غیرسرطانی بروز درد در این ناحیه، بسیار گسترده‌تر و البته شایع‌تر است.

 

 

برگشتن نوک سینه به سمت داخل

اگر نوک سینۀ شما از ابتدا به سمت داخل برگشته بود، جای نگرانی نیست؛ اما اگر همیشه نوک سینۀ برجسته‌ای داشته‌اید و یک‌دفعه متوجه شدید که نوک سینه به سمت داخل تورفتگی پیدا کرده، یعنی زمانش رسیده که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه شوید؛ زیرا یکی از مهم‌ترین علل برگشتن نوک سینه به سمت داخل، سرطان‌های این ناحیه است (قبل از نگرانی و مراجعه به پزشک، مطمئن شوید که برگشت نوک سینه‌ها به سمت داخل، موقتی و به دلیل استفاده از لباس‌های ورزشی تنگی نباشد که احتمالاً در طول شب تن‌تان بوده و با آن خوابیده‌اید).

 

ترشحات نوک سینه

خارج‌شدن ترشح از نوک سینه، غیرطبیعی نیست و در بعضی خانم‌ها، پس از تحریک جنسی اتفاق می‌افتد؛ اما این علامت از طرف دیگر، می‌تواند نشانۀ وجود یک بیماری یا مشکل نیز باشد. اغلب خانم‌ها، همین که متوجه ترشح نوک سینه می‌شوند، فکر می‌کنند که دچار نوعی سرطان شده‌اند و البته در بعضی موارد هم، این پیش‌بینی درست از آب درمی‌آید؛ اما لیست بلندبالایی از دیگر بیماری‌ها و مشکلات هورمونی وجود دارد که می‌تواند با این علامت همراه شود؛ به‌ویژه وقتی این ترشحات از هر دو سینه خارج شوند. یکی از این مشکلات نسبتاً شایع، بالارفتن میزان پرولاکتین است که می‌تواند ناشی از مصرف بعضی داروها، به‌ویژه انواع خاصی از داروهای ضدافسردگی، کم‌کاری غدۀ تیروئید یا اکستازی کانال‌های شیری باشد که معمولاً بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد و باعث کوتاهی این کانال‌ها می‌شود. علاوه بر این در موارد وخیم‌تر، وجود تومور در غدۀ هیپوفیز نیز، می‌تواند ترشحات سینه‌ای را تحریک کند. تومورهای خوش‌خیم سینه که پاپیلوما نامیده می‌شوند نیز، اغلب باعث خروج ترشحات خونی از سینه می‌شوند؛ هرچند گاهی هم خروج ترشحات شیری از سینه، فقط به این معناست که باردار هستید و سینه‌ها شروع به تولید شیر کرده‌اند. این ترشحات ممکن است حتی تا دو سال پس از پایان دوران شیردهی نیز ادامه پیدا کنند. به گفتۀ متخصصان در خیلی از موارد، خروج ترشح از سینه طبیعی‌ست؛ اما همچنان مراجعه به پزشک، معاینه و ارزیابی‌های آزمایشگاهی نیاز دارد؛ به‌ویژه اگر این ترشحات خونی باشند، فقط از یک سینه خارج شوند یا با علائم دیگری، مثل تغییر رنگ یا لمس توده در سینه همراه باشند.

 

تغییر رنگ

سرطان‌های پیشرفتۀ سینه در زنان، می‌تواند باعث تغییر رنگ سینه و کم‌رنگ‌شدن آن شود؛ اما اغلب تغییر رنگ‌هایی که در این ناحیه اتفاق می‌افتد ـ به‌ویژه تیره‌شدن رنگ سینه ـ نشانۀ بارداری‌ست. در این حالت نوک سینه‌ها و همچنین هالۀ اطراف آن، بزرگ‌تر و تیره می‌شود و حتی در بعضی موارد، سیاه به نظر می‌رسد. در ضمن با بالارفتن سن نیز نوک سینه بزرگ‌تر، تیره‌تر و برجسته‌تر می‌شود که یک علامت کاملاً طبیعی‌ست؛ هرچند ممکن است ظاهر دلخواه شما نباشد!