دانا بانو (نکاتی در مورد تمیزکردن وسایل چوبی منزل)

نوع مقاله : مهارت

10.22081/mow.2017.65137

مریم بهروزی راد

نکاتی در مورد تمیزکردن وسایل چوبی منزل

در هر خانه‌ای وسایل چوبی مانند کمد، کشوها، میز، مبل، کتابخانه و... وجود دارد. گاهی برای تمیزکردن آن‌ها به دردسر می‌افتیم. ما در این‌جا به چند نکته اشاره می‌کنیم، تا بانوان عزیز راحت‌تر وسایل چوبی منزل را تمیز کنند.

ـ اولین گام برای تمیزکردن و برق‌انداختن وسایل چوبی، گردگیری آن‌هاست. با پارچه‌ای بدون پرز یا ماهوت پاک‌کن، گرد و غبار را از روی سطوح چوبی پاک کنید.

ـ یک‌دوم پیمانه آبلیموی تازه را با یک پیمانه روغن مخلوط کرده و چوب‌ها را با آن جلا دهید.

ـ برای برق‌انداختن چوب‌ها، می‌توانید از سس مایونز استفاده کنید؛ یا چند قطره روغن چرخ را روی پارچۀ نرمی ریخته و روی سطوح مورد نظر بکشید. این کار باعث می‌شود که اشیای چوبی، خاک به خود نگیرند.

ـ اگر گوشه‌هایی از وسایل چوبی شما خراش برداشته، می‌توانید از واکس‌های فوری که آبکی هستند استفاده کنید. با ابر کوچکی که بر در آن قرار دارد، روی قسمت‌های خراشیده بمالید تا آن‌ها را بپوشاند.

ـ چنانچه روی میز چوبی شما حلقه‌های سفیدک بر اثر گذاشتن لیوان مانده، کمی رژ لب مناسب با رنگ چوب را با پنبه یا دستمال کاغذی روی لکه بمالید؛ بعد مقداری خاکستر سیگار و روغن مایع را مخلوط کرده، روی آن بمالید تا جلا بگیرد و خراش آن محو شود.

ـ مراقب باشید آفتاب مستقیم به وسایل چوبی نتابد؛ چون چوب‌های شما خشک می‌شود و سریع‌تر از بین می‌رود.

ـ اگر لکه‌هایی بر اثر ریختن آب روی سطوح چوبی منزل ایجاد شده، صبر کنید تا خشک شود؛ بعد با پارچۀ نرمی که به کمی سس مایونز آغشته شده، روی لکه بمالید تا از بین برود.

ـ در صورتی که لکۀ شمع روی میز چوبی شما بر جای مانده، صبر کنید تا خشک شود؛ بعد تکه‌ای یخ روی آن قرار دهید تا شمع جدا شود و با پارچۀ تمیز و روغن جلا میز را پولیش کنید تا باقی‌ماندۀ آن پاک شود. یا این‌که قسمت لک‌شده را با آب گرم و اسفنج، شسته و فوری با پنبه پاک کنید تا خشک شود.

ـ برای پولیش‌کردن سطوح چوبی، می‌توانید یک قسمت آبلیمو و سه قسمت روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و مایعی مناسب برای پولیش چوب درست کنید.

ـ برای کندن کاغذ یا برچسبی که روی کمد یا غیره چسبیده و به‌راحتی کنده نمی‌شود، چند قطره روغن زیتون یا روغن مایع را روی کاغذ بمالید و با پارچۀ نرمی آن‌قدر روی آن مالش دهید تا کنده شود.

ـ برای استفاده از واکس چوب، می‌توانید با یک جوراب زنانۀ کهنه، آن را به مبل‌ها و وسایل چوبی بزنید. به این ترتیب واکس کمتری مصرف می‌شود و وسایل چوبی هم براق‌تر می‌شوند.

ـ راه دیگر برای برق‌انداختن وسایل چوبی، این است که دو قاشق روغن نباتی را با چهار قاشق غذاخوری سرکۀ سفید، در چهار لیوان آب مخلوط کنید و تمامی وسایل چوبی را با آن تمیز کنید تا براق شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه از شلوارهای لی کهنه کیف بدوزیم؟

ـ شلوار لی را برش می‌زنیم و قطعات را مانند شکل از هم جدا می‌کنیم.

 

 

ـ درز پاچه‌های شلوار را از بغل شکافته، نخ‌های اضافه را جدا کرده و درزها را با اتو صاف می‌کنیم.

ـ قسمت‌های رو را روی هم قرار می‌دهیم؛ طوری که درز وسط روی هم قرار بگیرد.

ـ حالا از پهنای پارچه، 35 سانتی‌متر و از قد 30 سانتی‌متر علامت زده، خطوط را به هم وصل کرده و مانند شکل برش می‌زنیم.

 

 

 

ـ از پارچۀ اضافی که داریم، دو تکه با ابعاد 5 در 35 بریده و به دو لبۀ بالا و پایین آن زیپ دوخته و لبه‌های دیگر را به دو طرف بالا و پایین کیف می‌دوزیم؛ مانند شکل.

 

 

ـ می‌توانیم جیب‌های شلوار را شکافته و به سلیقۀ خود، روی کیف بدوزیم یا این‌که تکه‌هایی مربع‌شکل به‌اندازۀ دلخواه بریده و روی کیف بدوزیم.

 

 

ـ دو نوار به‌اندازۀ 30 در 10 بریده و در دو طرف، به درزهای دو طرف پهلو بدوزید، تا یک کیف مربع‌شکل درست کنید.

ـ می‌توانید دو بندینک درست کنید و دو قلاب برای وصل بند کیف، مانند شکل به آن‌ها بدوزید.

 

 

 

ـ اگر خواستید کیف‌تان آستر داشته باشد، می‌توانید به‌اندازۀ آن از پارچۀ مورد نظر ببرید و به داخل کیف گذاشته و بعد، قسمت زیپ‌دار را به لبۀ هر دو بدوزید؛ یا این‌که بدون آستر کیف را تهیه کنید.

ـ قسمت‌های لبۀ زیپ‌دار را به داخل کیف برگردانده و مانند شکل رودوزی می‌کنیم.

 

 

ـ برای بند کیف، نواری به بلندی دلخواه (بین 30 تا 50 و پهنای 5 تا 10 سانتی‌متر) بریده و دو لبۀ آن را به داخل تا زده و رودوزی کنید. اگر خواستید قلاب به دو لبۀ آن وصل کنید، باید قلاب را به دو سمت بند وارد کرده و بعد لبه‌های آن را برگردانده و چرخ کنید؛ مانند شکل. یا این‌که بند را به دو سمت کیف بدوزیم.

 

 

 

ـ می‌توانید از پارچه‌های چرم یا برزنت، یا هر پارچۀ دلخواه دیگری، این کیف را درست کنید و به سلیقۀ خود تزئین نمایید.

ـ در نهایت ما یک کیف زیبا داریم!