واکسن‌ها در طب اسلامی کدام‌اند؟

نوع مقاله : طب اسلامی

10.22081/mow.2017.65139

 

واکسیناسیون طبیعی

از طریق واکسن، پزشک باکتری‌های مرده و ضعیف‌شده را به بدن تزریق می‌کند که گلبول‌های سفید با نابودکردن آن‌ها، مهارت ازبین‌بردن آن سنخ باکتری را پیدا می‌کند.

واکسینۀ طبیعی در طب اسلامی

 

ریزه‌خواری سر سفره

 

توصیه شده ذره‌های نان یا غذا را بخورید که از سفره بیرون می‌افتد؛ زیرا درمان هر دردی‌ست. حکمت ظریفی در این کار نهفته است. چون این ذره‌ها مقدارشان کم است، اگر آلودگی و میکروب هم داشته باشند ناچیز است و بدن توانایی نابودکردن باکتری‌های آن‌ها را دارد و مهارت کسب می‌کند تا آن نوع باکتری‌ها را از بین ببرد. از آن‌جا هم که باکتری‌های روی زمین متعدد و متنوع هستند، این واکسیناسیون وسیع‌الطیف است و مثل واکسن‌های جدید نیست که بدن را فقط علیه یک بیماری تقویت کند.

 

امام صادق7 غذاهایی را که از سفره بیرون می‌ریخت ـ حتی به‌اندازۀ یک کنجد ـ برمی‌داشتند و می‌گفتند: «این ذرات، درمان هر دردی‌ست.» در روایت دیگری آمده که از لیوان‌ها و ظرف‌های عمومیِ آب استفاده کنید؛ با کمی تأمل می‌توان دریافت این لیوان‌ها، به‌علت استفادۀ اشخاص متعدد اندک میکروبی دارند که وارد بدن می‌شود. بدن هم با نابودکردن این مقدار میکروب، در مقابل دیگر بیماری‌ها مهارت کسب می‌کند.

درواقع باید اجازه داد که انسان مختصری باکتری بخورد. در غرب تحقیق شده و به این نتیجه رسیده‌اند: بچه‌هایی که خیلی رعایت پاکیزگی می‌کنند، بدن‌شان مقاوت کمتری دارد؛ به همین دلیل توصیه شده، باقی‌ماندۀ آبی را که مؤمن خورده، بخورید و این کار مستحب است.

 

رسول اکرم6 در حدیث شب معراج می‌فرمایند: «فی لَیلَةِ اَسری بی إلَی السَّماءِ ما مَرَرتُ بِملاءٍ مِنَ المَلائِکَةِ إلّا أن قالوا یا مُحَمَّدُ إحتَجِم وَ امُر اُمَّتِکَ بِالحِجامَة؛ وقتی به آسمان هفتم صعود کردم، هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این‌که گفت: ای محمد! حجامت کن و امتت را به حجامت امر فرما (بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۳۰۰، باب ۸۹  و تفسیر المیزان ذیل آیۀ اول سورۀ إسراء).»

باز هم آن حضرت فرمودند: «پنج چیز از سنت‌های پیامبران الهی‌ست: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطرزدن

(کافی، ج ۶، ص ۴۸۴).»

حجامت یک روش خون‌گیری‌ست که برای پیش‌گیری و درمان بیماری‌ها انجام می‌شود و این نام‌گذاری احتمالاً به‌علت شیوۀ عمل آن است که از طریق تحجیم، گشایش و انبساط موضعی عمل می‌کند.

حکمای بزرگ طب سنتی مانند رازی، بوعلی، جرجانی و... حجامت را ابزار قدرتمند و محوری پیش‌گیری، در بیماری‌ها و درمان آن‌ها معرفی کرده‌اند. حجامت اکنون در ۴١ کشور جهان به رسمیت شناخته شده و در حال انجام و در دست مطالعه و پژوهش است. این عمل در ایران جایگاهی ویژه در فرهنگ مردم دارد و سنتی مؤکد و جزو اعتقادات بوده است.

حجامت درواقع، إعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را علیه کلیۀ عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال کند.

بیشترین کاربرد حجامت در بُعد پیش‌گیری‌ست و با مکانیسم‌های مختلفی، از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن، از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، حجامت کاربردهای درمانی نیز دارد؛ به‌نحوی که در درمان برخی بیماری‌ها، مانند سردردهای عصبی و میگرنی، چربی، قند و اورۀ خون، سنگ‌های کلیوی و کیسۀ صفرا مؤثر است .

با حجامت خون‌های آلوده و غیرقابل استفاده، مانند روغن سوختۀ وسایل نقلیه از بدن خارج می‌شود. این خون‌ها به‌مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصت‌های مناسب، به‌تدریج توسط بدن خارج می‌شود؛ اما عمل‌کرد بدن در این زمینه بسیار کند است که به‌مرور زمان بر تراکم این خون‌های آلوده افزوده می‌شود و سلامتی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اما خون‌دادن

بی‌شک اهدای خون، امری خداپسندانه، انسانی و ایثارگرانه است؛ چراکه جان انسان‌های نیازمند به خون را نجات می‌دهد؛ اما قیاس بین حجامت برای یک روش درمانی و پیش‌گیری و اهدای خون، قیاسی منطقی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا در حجامت ابتدا با بادکش، روی جریان خون تغییراتی ایجاد می‌کنند؛ سپس خراش‌های ظریف پوستی که زده می‌شود، فرآیندهایی را در بدن تحریک می‌کند و مدل خون‌گیری نیز سطحی‌ست؛ ولی در خون‌دادن استرس و شُک منفی‌ست که با سوزنی، خون در گردش مورد نیاز بدن را خارج می‌کنند. از لحاظ حجم نیز، خون خارج‌شده در حجامت حداکثر ۸۰ سی‌سی و در خون‌دادن حدود ۵۰۰ سی‌سی است. حجامت باعث کم‌خونی و هیچ عارضۀ دیگری نمی‌شود؛ اما خون‌دادن، تنها عملی انسانی و ایثارگرانه است.

 

داروی امام کاظم7

این دارو که سفارش امام هفتم ما شیعیان است، یک واکسن طبیعی در مقابل بیماری‌ها مختلف است و خواص بسیاری دارد. مصرف این دارو، نوعی واکسیناسیون اسلامی‌ست و سیستم ایمنی بدن را تقویت و از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و در پیش‌گیری و درمان بیماری‌های شایعی مانند آنفولانزا بسیار مؤثر است. نحوۀ درست‌کردن و مصرف دارو و خواص متعدد آن را در ادامه می‌خوانیم:

چگونگی تجویز این دارو از سوی امام

در زمان امام کاظم7 شخصی بیمار شده بود. طبیب‌ها نسخه‌های عجیب و غریبی به وی ارائه دادند و هر کدام دارویی را تجویز کردند. امام7 فرمودند: «به شرق و غرب نروید؛ چیزهایی را که می‌گویم انجام دهید و این دارو را انتخاب کنید که سید داروهاست: هلیله، رازیانه و شکر، از ابتدای تابستان سه ماه و در هر ماه سه مرتبه. از ابتدای زمستان هم سه ماه و در هر ماه سه مرتبه، به‌جای رازیانه، مصطکی استفاده کنید؛ پس تا زمان مرگ مریض نخواهید شد (طب‌الائمۀ ابن‌بسطام، ص ۵۰).»

 

طرز تهیۀ داروی امام کاظم7

طرز تهیۀ این دارو بسیار ساده است. مواد سه‌گانۀ فوق را به میزان مساوی کوبیده، پودر کرده و سپس مخلوط می‌نماییم.

خوﺍﺹ ﺩﺍﺭﻭﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﮐﺎﻇﻢ7

ﻣﺤﻠﻞ ﺑﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﺍﺧﻼ‌ﻁ ﻏﻠﻴﻈﻪ، ﻣﺪﺭ ﺑﻮﻝ ﻭ ﺣﻴﺾ، ﺧﺸﮏ‌ﮐﻨﻨﺪۀ ﻗﻮﻯ ﺑﺎ ﻗﻮّﺕ ﻗﺎﺑﻀﻪ، ﺍﻟﺘﯿﺎﻡ‌ﺑﺨﺶ ﺳﺮﻓﻪ ﻭ ﺳﺮﻣﺎﺧﻮﺭﺩﮔﯽ، ﺍﻓﺰﺍﯾندۀ ﺷﯿﺮ ﻣﺎﺩﺭ، ﮐﺎﻫندۀ ﻭﺯﻥ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ، ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺸﺎﺭﺧﻮﻥ، ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮﺍﯼ حملۀ ﻗﻠﺒﯽ، ﭘﺎﮎ‌ﮐﻨﻨﺪۀ ﺳﻤﻮﻡ ﺑﺪﻥ، ﺍﺯﺑﯿﻦﺑﺮﻧﺪۀ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺩﻫﺎﻥ، ﻗﺎﻋﺪﻩﺁﻭﺭ، ﺍﺷﺘﻬﺎﺁﻭﺭ، ﻓﻌﺎﻝﮐﻨﻨﺪۀ ﻣﻐﺰ، ﻣﻠﯿﻦ، ﻣﺴﻬﻞ، ﺭﻗﯿﻖ‌ﮐﻨﻨﺪۀ ﺧﻮﻥ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻫﻮﺭﻣﻮن‌ها ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺯﻧﺎﻧﻪ، ﺁﺭﺍم‌بخش، ﺭﻭﺷﻦﮐﻨﻨﺪۀ ﭘﻮست‌هاﯼ ﭼﺮﺏ، ﺷﺎﺩﺍﺑﯽ ﻭ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﭼﻬﺮه‌هاﯼ ﺧﺴﺘﻪ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺗﺤﺮﯾﮏﮐﻨﻨﺪۀ ﻏﺪﺩ ﻟﻨﻔﺎﻭﯼ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﻊ ﺁﺏ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺑﺎفت‌ها، ﻣﻐﺬﯼ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖﮐﻨﻨﺪﻩ، ﻧﺮﻡﮐﻨﻨﺪﻩ، ﻣﻠﻴﻦ ﻃﺒﻊ، ﺣﻠﻖ، ﺳﻴﻨﻪ، ﺷﺶ ﻭ ﺟﺎﻟﻰ ﺭﻃﻮﺑﺎﺕ ﺁن‌ها، ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻟﻨﻔﻮﺫ ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﺑﺪﻥ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺭﻳﺎﺡ ﺍﻣﻌﺎ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺧﻮﻥ ﺻﺎﻟﺢ، ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﻋﺼﺎﺏ ﻭ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ، ﻣﻨﻊ ﭘﻴﺮﯼ، ﺭﻓﻊ ﺧﻠﻂ ﺳﻮﺩﺍﻭﻯ ﻭ ﺍﻣﺮﺍﺽ ﺁﻥ، ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻻ‌ﺛﺮ، ﺗﺴﻜﻴﻦ ﻗﻮﻟﻨﺞ ﻭ ﺑﺎﺩ، ﺭﻓﻊ ﺩﺭﺩ ﻧﺎﻑ، ﺗﻨﻘﻴﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻔﺴﺎء، ﺍﺭﺗﻌﺎﺵ ﻭ ﺧﻔﻘﺎﻥ ﺣﺎﺩﺙ ﺍﺯ ﺟﻤﺎﻉ، ﺭﻓﻊ ﺟﺮﺏ، ﻗﻮﺑﺎ ﻭ ﺑﺮﺹ، ﺣﺒﺲ ﺧﻮﻥ ﻋﻀﻮ ﻣﻘﻄﻮﻉ ﻭ ﻣﺠﺮﻭﺡ، ﺑﺮﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺯﺍئد ﻓﺎﺳﺪ ﺟﺮﺍﺣﺎﺕ، ﺭﻭﻳﺎﻧﻴﺪﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﺗﺎﺯۀ ﺻﺎﻟﺢ، ﺭﻓﻊ ﺯﻛﺎﻡ، ﺗﻔﺘﻴﺢ ﺳﺪﻩ، ﻣﺼﻔﺎﺕ به‌غاﻳﺖ ﻣﺆﺛﺮ، تصفیۀ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻮﻥ، شست‌وشوی ﮐﺎﻣﻞ ﻣﻌﺪﻩ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺳﻔﻴﺪﺷﺪﻥ ﻣﻮ، ﺭﻓﻊ ﺳﻮءﻫﺎﺿﻤﻪ، خنثی‌کنندۀ ﺍﺳﯿﺪیتۀ ﻣﻌﺪﻩ، ﻣﻠﯿﻦ ﺧﻔﯿﻒ، ﺯﯾﺎﺩکردﻥ ﻋﻘﻞ، ﺳﻔﯿﺪﯼ ﻭ ﺟﻼ‌ﯼ ﺩﻧﺪﺍن‌ها، ﻣﺼﻔﺎﯼ ﺧﻮﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺍ، ﺣﺎﻓﻆ ﻣﻐﺰ، ﺣﺎﺑﺲ ﺍﺳﻬﺎﻝ، ﻣﺴﻬﻞ ﺳﻮﺩﺍ، ﻟﻄﻴﻒﻛﻨﻨﺪۀ ﺍﻋﻀﺎی ﺑﺪﻥ، ﺟﺬﺏ ﺭﻃﻮﺑﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻐﺰ، ﺳﺮ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻨﻨﮋ، ﺭﻭﯾﺎﻧﯿﺪﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﻟﺜﻪ‌ﻫﺎ.

برطرف‌کنندۀ ﺩﺭﺩ ﺁﺭﺗﺮﻭﺯ، ﺁﺳﻢ، ﻟﮑﻪﻫﺎﯼ ﭘﻮﺳﺘﯽ، ﭼﯿﻦ ﻭ ﭼﺮﻭﮎ، ﯾﺒﻮﺳﺖ، ﺑﺤﺖ ﺍﻟﺼﻮﺕ ﻋﺎﺭﺽ ﺍﺯ ﻧﺰﻻ‌ﺕ، ﺟﺬﺍﻡ، ﺑﻮﺍﺳﻴﺮ، ﻣﺎﻟﻴﺨﻮﻟﻴﺎ، ﺳﺮﺩﺭﺩﻫﺎﻱ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺮﺍ، ﺳﺮﺩﺭﺩﻫﺎﻱ ﻛﻬﻨﻪ، ﺟﻤﻊﺷﺪﻥ ﭘﻮﺳﺖ، ﺳﻴﺎﻫﻲ ﺩﻭﺭ ﭼﺸﻢ، ﻟﻜﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺳﻔﻴﺪﺑﺪﻥ، ﺑﺮﺹ، ﺟﺬﺍﻡ، ﺩﻳﻮﺍﻧﮕﻲ، ﻓﻠﺞ، ﻟﻘﻮﻩ، ﺳﻮﺯﺵ ﺳﺮ ﺩﻝ، ﺗﮑﺮﺍﺭ ﺍﺩﺭﺍﺭ، ﺑﺮﺹ ﺳﯿﺎﻩ، ﺍﮔﺰﻣﺎ، ﺳﺮﺩﺭﺩ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﺳﻮء ﻫﺎﺿﻤﻪ، ﺻﺪﺍﯼ ﮔﻮﺵ، ﺳﺮﺩﺭﺩﻫﺎﻱ ﺳﺮﺩ، ﻭﺳﻮﺍﺱ، ﻣﺎﻟﻴﺨﻮﻟﻴﺎ، ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻛﺰﺍﺯ، ﻛﺮﻱ ﻭ ﺳﻨﮕﯿﻨﯽ ﮔﻮﺵ، ﻭﺭﻡ‌ﻫﺎﻱ ﺩﺳﺘﮕﺎه‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻥ و ﮐﯿﺴﻪﻫﺎﯼ ﺯﯾﺮ ﭼﺸﻢ.

همچنین تقویت ﺣﺲ ﺯﻧﺎﻧﻪ، ﺷﺎﺩﺍﺑﯽ، ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ، ﺟﻮﺍﻧﯽ، ﺍﺭﻭﺍﺡ ﻭ ﻗﻮﺍ، ﻛﺒﺪ، ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﻨﺴﻲ، ﺣﺎﻓﻈﻪ، ﺣﻮﺍﺱ ﺫﻫﻦ، ﺍﻋﺼﺎﺏ، ﻣﻮ، ﻟﺜّﻪ، ﻫﻮﺵ، ﺍﻋﻀﺎﻱ ﺭﺋﻴﺴﻪ، ﻛﻠﻴﻪ،‌ ﺭﻭﺩﻩ‌، ﻣﻐﺰ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﺖﻛﻨﻨﺪۀ ﺍﻛﺜﺮ سیستم‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻥ.

طریقۀ مصرف داروی امام کاظم7

برای پیش‌گیری از بیماری‌ها، ﻫﺮ ده ﺭﻭﺯ ﯾﮏ ﻣﺮﺗﺒﻪ، ﯾﮏ ﻗﺎﺷﻖ ﻣﺮﺑﺎﺧﻮﺭﯼ، ﻧﺎﺷﺘﺎ مصرف شود. این شیوۀ مصرف داروی امام کاظم7 در زمستان است و باید دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از آن، چیزی خورده نشود؛ حتی آب.

در افرادی که مبتلا به بیماری هستند ـ مثلاً سرماخوردگی ـ حین بیماری، سه شب قبل از خواب یک قاشق چای‌خوری و بعد از آن، هر سه شب یک‌بار تا بهبودی کامل.