اصل مقاله

نوع مقاله : خبر در خبر

10.22081/mow.2019.65475

دخترانه طرحی برای مهارت آموزی

نبودن مهارت کافی برای اداره یک زندگی از اساسی ترین مشکلات دختران جوان است. به تازگی طرحی به نام "دخترانه" در حال اجراست که تلاش می کند به دختران مهارت زندگی آموزش دهد. مینو اصلانی رئیس بسیج زنان در این باره می‌گوید: "اعتقاد داریم خلأ تربیتی در آموزش و پرورش وجود دارد چراکه سند تحول بنیادین اجرا نشد و با سیستم آموزش و پرورش فعلی، دختر و پسر مثل هم تربیت شده و آموزش می‌بینند.در چنین شرایطی دانش‌آموزان مهارت‌های لازم برای زندگی را به دست نمی‌آورند و یکی از بحث‌ها، پُر کردن این خلأ تربیتی است." طرح دخترانه در 18 هزار مسجد و پایگاه مقاومت خواهران اجرا می‌شود و عموم مخاطبان آن دانش آموزان هستند امسال سومین سال اجرای این طرح است و قریب به 800 هزار دختر در آن شرکت کردند. متولی این طرح بسیج است، مینو اصلانی می‌گوید: برنامه‌های ما برای دانش‌آموزان در فضای مجازی ایجاد سایت «ما زنده‌ایم» برگرفته از کتاب «من زنده‌ام» را ایجاد کرده‌ایم که مطالب آن برگرفته از این کتاب است. برای شرکت در این طرح به پایگاه های بسیج یا مساجد شهر خود مراجعه کنید.

ایران و خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان عنوانیست که این روزها بیشتر از همیشه می‌شنویم، اما به راستی مصداق خشونت چیست؟ آیا زنان ایرانی هم در معرض خشونت قرار دارند؟ آیا خشونت فقط در کتک زدن و بدرفتاری معنا می یابد؟ فرشته روح افزا در این باره می‌گوید:  متأسفانه مباحثی که در قالب خشونت علیه زنان مطرح می‌شود، مصادیق حقیقی خشونت علیه زنان نبوده یا حداقل دارای اولویت نیست و با فرافکنی‌ها نمی‌توانیم مشکلات حقیقی زنان را فراموش کنیم. قانون تسهیل ازدواج حدود 12سال پیش نوشته‌ و رها شده است، بسیاری دختران ما با گذشتن از سن ازدواج در حال از دست دادن شرایط یک زندگی معمولی هستند و حق مادر شدن محروم می‌شوند، آیا این خشونت علیه زنان نیست؟ یا فراموشی بیمه زنان خانه دار، ترویج روابط نامشروع خشونت علیه زنان ایرانی است، بیمه زنان خانه‌دار، سال‌هاست که قدمی برای آن برداشته نمی‌شود، آیا این به معنای خشونت نیست؟ آیا فیلم‌ها و مجلات و تئاترهای مروج روابط نامشروع و با نمادهای فمینیستی خشونت علیه زنان نیست؟ آمار روزانه هزار سقط غیرقانونی و مخالفت با کاهش ساعات کار بانوان دارای فرزند، تبلیغات فردگرایی و فمینیستی در مجلات بانوان، که منجر به بالا بردن آمار طلاق در کشور می‌شود و آمار بالای طلاق و عدم پرداختن به ریشه آن، استفاده ابزاری از زنانه به بهانه حق حضور در ورزشگاه ها خشونت علیه زنان است.مصادیق خشونت را بشناسیم و در موج فضای مجازی غرق نشویم.

باربی محجبه شد

زمانی که چند برند معروف تولید لباس ازجمله «دی‌اند جی» لباس های پوشیده تولید کردند یک روزنامه نگار غربی نوشت: زنان محجبه در حال تغییر فرهنگ غالب بر جوامع غیرمسلمان هستند، حالا که چند ماهی از این تحلیل گذشته «حنیفه آدام»، یک دختر نیجریه‌ای در راستای ترویج حجاب به طراحی و تولید یک عروسک باربی باحجاب اقدام کرده است. عروسک بلوندی که نزدیک به شش دهه است در دسترس بسیاری از دختربچه‌های دنیا قرار دارد، حالا با ظاهری متفاوت ارائه می‌شود.حنیفه، خالق این باربی که به‌جز صورت و دست‌هایش بقیه بدنش پوشیده است، با خلق این عروسک خواسته عروسکی داشته باشد که پوششی مشابه پوشش خودش و دیگر خواهران مسلمانش داشته باشد.او اولین باربی محجبه خود را تولید و عکس آن را در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد که با استقبال مخاطبانش مواجه شد. اگرچه مدیر روابط بین‌الملل برند باربی پیش‌تر گفته بود از هرگونه تغییر که باعث شود این برند به زندگی واقعی زنان نزدیک‌تر شود، استقبال می‌کنیم، باید منتظر ماند و دید تولیدکنندگان آمریکایی این برند، از خلاقیت حنیفه در جهت تغییر چهره باربی هم استقبال می‌کنند یا نه؟

 

 

 بانک شیر

نوزادان نارس بسیار ضعیف هستند و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارند در این نوزادان تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد؛ چراکه دستگاه گوارش آنها تکامل کامل نیافته و اصولاً کم‌وزن هستند، مسلما شیرمادر بهترین تغذیه برای این نوزادان است، کم شیر بودن بعضی از مادران می تواند به ضعف نوزاد نارس دامن بزند، از این رو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با راه اندازی بانک شیر  به کمک نوزادان نارس آمده است. مادران داوطلب می‌توانند شیر خود را برای سایر این نوزادان به این بانک تحویل دهند که به این منظور بانک شیر یکی از نیروهای خود را برای دریافت شیر مادر به درب خانه مادر شیرده اعزام می‌کند.

 

زلزله و آسیب های ناتمام

زلزله علاوه بر خسارت های مالی و جانی مسلما آسیب های روانی بسیاری نیز به همراه دارد. از همین رو برای کاهش آسب های روحی کودکان هر هفته تعداد ۱۰ نفر از مشاوران با نظارت دستگاه‌های مربوطه به مناطق آسیب دیده اعزام می‌شوند. هر گروه ۵ تا ۷ روز در مناطق زلزله زده به دانش آموزانی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند، خدمات مشاوره ای ارایه می دهند. قرار بر این است پس از اتمام ماموریت یک هفته ای گروه اول، گروه دوم اعزام می شود و با دریافت گزارش های گروه اول به مشاوره دانش آموزان می پردازد.

 

بشر به دنبال آرامش

بعد از اسپینر حالا نوبت یک خمیربازی جدید به نام اسلایم است تا به آرامش روانی بشر امروی کمک کند. اسلایم یک ماده خمیری است که حالت ارتجاعی و کشسانی بالا و ژلاتینی دارد که به هیچ عنوان به دست نمی چسبد و به شکل های گوناگوی درمی آید. خمیر اسلایم یک نوع خمیر بازی اعتیاد آور است که باعث سرگرمی می‌شود، سازندگانر این خمیر را مناسب تمامی رده های سنی بالای ۵ سال دانسته اند اما با این حال این خمیر بازی بین  برخی از پزشکان و پدر و مادرها محبوب نیست و معتقدند مواد تشکیل دهنده این خمیر برای کودکان مضر است تا جایی که برخی از منابع خبری اسلایم را  بیماری‌زا می دانند.

 زنان طرفدار صلح

به تازگی  جنبش موسوم به «زنان در پی صلح» در بخش‌های مختلف اسرائیل و کرانه باختری تجمعاتی را برگزار کرده است. هزاران زن در حالی که برخی ازآنها لباس سفید پوشیده بودند، در ساحل رود اردن در یک راهپیمایی برای صلح شرکت کردند.یکی از سخنگویان این جنبش گفته است که زنان از هر قشر و گروهی و با هر ایدئولوژی برای متوقف کردن جنگ به این جنبش پیوسته‌اند.شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها همچنین شامل افرادی می شوند که به نحوی تحت تاثیر درگیری‌های خشونت آمیز بین اسرائیل و فلسطینیان قرار گرفته‌اند.

 

کوتاه و گویا

  • محققان دانشگاه کارولینسکا سوئد دریافتند زنان چاق یا دارای اضافه وزن در مقایسه با زنان لاغرتر بعد از بزرگ ترشدن تومور به بیش از ۲ سانتی متر متوجه سرطان سینه می شوند.

 

  • ولت ژاپن حدود ۲ تریلیون ین (۱۷.۹۳ میلیارد دلار) را بعنوان یارانه هزینه‌های آموزشی و بهبود مراقبت از سالمندان کنار خواهد گذاشت.
  • براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ١٣٩٥ «میزان باروری کل ایران» رقمی برابر با ۲.۰۱ فرزند محاسبه شد، میزان باروری افزایش یافته است.
  • امل حجازی خواننده لبنانی با انتشار یک ترانه جدید که در ستایش حضرت محمد(ص)، پیامبر مسلمانان جهان، خوانده، با حجاب کامل در برابر دوربین ظاهر شده و عکس اصلی صفحه فیسبوک خود را هم تغییر داده است.
  • چهاردهمین دوره تربیت مربی قرآن ویژه بانوان به همت شعبه دارالقرآن آستان حسینی در اندونزی آغاز شد.
  • عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه به برکت انقلاب حوزه علمیه خواهران رشد ویژه‌ای داشته است، گفت: در برخی استانها تعداد خواهران طلبه از برادران بیشتر است.
  • زینب اسراء اوکور دختر روشندل ترکیه‌ای در مدت 15 ماه و از طریق گوش‌دادن به آیات، موفق به حفظ کل قرآن شد.
  • در طرح «پائیز کتاب» مجموعه 12 جلدی «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» اثر شکوه قاسم‌نیا از نشر قدیانی و مجموعه «خانه درختی» اثر لیز پیشون از نشر هوپا در صدر پرفروش‌های کتاب کودک و نوجوان‌ قرار گرفت.

 

  • صفر تا سکو مستندی که روایتگر زندگی خواهران منصوریان، ووشوکاران اهل سمیرم می‌باشد توانست عنوان بهترین فیلم جشنواره حقیقت را از آن خود کند.

 

  • ششمین جشنواره نقش تن‌پوش با رویکردی مدرن و متفاوت به منظور معرفی طرح های سنتی و زیبا و شناسایی طراحان و تولیدکنندگان برتر در اردیبهشت ‌ماه 1397 برگزار خواهد شد.