مطبخ ­خانه

نوع مقاله : آشپزی

10.22081/mow.2019.65623

مطبخ­خانه

ه. رحیمی

 

آشتی‌کنان

پاییز و زمستان، فصل میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ است که با آن‌ها، می‌شود غذاهای متنوع و سالمی درست کرد. یکی از سبزی‌هایی که شاید کمتر توی سبد خرید خانواده‌های ایرانی‌ست و غریب مانده، کدوحلوایی یا همان کدوتنبل معروف است. طعم و بافت شیرین و نرم کدوحلوایی، شاید به مذاق کوچولوهای خانواده زیاد خوش نیاید و با آن مشکل داشته باشند! اصلاً چرا راه دور برویم؟ ممکن است بابای خانواده هم، خاطرات شیرینی از کدوحلوایی نداشته باشد. این‌طور وقت‌ها، بهتر است دست از غذاهای همیشگی برداریم و سراغ دستورهای جدید برویم؛ دستورهایی که باباها و بچه‌ها را با کدوحلوایی آشتی می‌دهد!

 

 

غذای نی‌نی

پوره‌ی کدوحلوایی

اگر نگران سلامتی پوست و چشمان کودک‌تان هستید، از کدوحلوایی غافل نشوید. تازه به‌دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی که دارد، مهارت و توان مغزی فرزندان‌تان را بالا می‌برد؛ در ضمن سیستم ایمنی بدن‌شان را هم قوی می‌کند.

برای درست‌کردن پوره‌ی کدوحلوایی، چندتکه از کدو را پوست بگیرید و تخمه‌های آن را جدا کنید. می‌توانید کدو را با دستگاه، بخارپز کنید یا با نصف لیوان آب، آن را روی شعله‌ی کم بپزید. کدو باید نرمِ نرم شود و وقتی به آن چنگال زدید، بافت آن لِه شود. بعد که کدو پخته و خنک شد، آن را با گوشت‌کوب یا هر وسیله‌ی دیگر، کامل لِه کنید. اگر کدو شیرین نبود، به آن کمی شکر اضافه کنید. اضافه‌کردن کمی شیر یا خامه به پوره، می‌تواند آن را لذیذ و خوشمزه کند. به این ترتیب، یک میان‌وعده‌ی سالم برای فرزندتان آماده کرده‌اید.

 

 

شیرینی

حلوای کدوحلوایی

دسرها و شیرینی‌های خوشمزه‌ی زیادی با کدو می‌شود درست کرد. با چندتا کلیک و سرچ کوچولو، متوجه می‌شوید که چه تنوع زیادی در پخت کدوحلوایی وجود دارد؛ اما راحت‌ترین آن، اضافه‌کردن پوره‌ی کدوحلوایی به حلوای خودمان است! اصلاً اسم حلوا به کدو چسبیده است و ما تا حالا از آن غافل مانده‌ایم! جالب است بدانید که این حلوا، مزه‌اش آسمان تا زمین با مزه‌ی خود کدو متفاوت است. پس واجب می‌شود که یک‌بار درستش کنید و تجربه‌ی متفاوتی از کدوحلوایی و حلوا داشته باشید.

مواد لازم

آرد گندم و آرد برنج (مخلوط با هم): یک پیمانه

شکر: یک پیمانه

روغن: نصف پیمانه

زعفران، هل و گلاب: به مقدار دل‌خواه

کدوحلوایی پوره‌شده: دو پیمانه

مخلوط آرد گندم و برنج را روی شعله‌ی کم گاز می‌گذاریم. رنگ آرد نباید تغییر کند و قهوه‌ای شود؛ برای همین مرتب باید با قاشقی چوبی، آن را هم بزنیم. زیبایی این حلوا به رنگ نارنجی آن است؛ پس تا کمی آرد بوداده شد و از خامی درآمد، به آن روغن اضافه می‌کنیم و کمی دیگر تفت می‌دهیم. در یک ظرف دیگر، شکر و پوره‌ی کدوحلوایی (در قسمت غذای نی‌نی طرز تهیه‌ی آن گفته شد)، زعفران دم‌کرده، کمی گلاب و هل را روی شعله قرار می‌دهیم تا عطر هل دربیاید و شکر آب شود. حالا مخلوط پوره‌مان را به آرد اضافه می‌کنیم. اگر حلوا شُل بود، آن را هم می‌زنیم تا به غلظت مورد نظرمان برسد. دقت داشته باشید که بافت پوره‌ی کدوحلوایی، باید کامل لِه شده باشد تا حلوای یک‌دستی داشته باشیم. این حلوا را می‌شود خیلی کم شیرین درست کرد و روغن کمی هم به آن اضافه کرد؛ برای همین جزو دسرهای رژیمی‌ست.

 

شام و ناهار

آبگوشت مرغ

اگر برای شب‌های سرد و طولانی زمستان دنبال شامی مقوی و به‌نسبت سبک می‌گردید، این بهترین پیشنهاد برای شماست.

مواد لازم

گوشت مرغ: برای هر نفر یک تکه

سیب‌زمینی: برای هر نفر یک تکه

لپه: یک فنجان

پیاز متوسط: یک عدد

رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری

پودر لیموعمانی: یک قاشق چای‌خوری

روغن: کمی (برای سرخ‌کردن پیاز)

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دل‌خواه

پیاز را ریز کنید و در روغن تفت دهید. مرغ، ادویه‌ها و لپه‌ی از قبل خیس‌شده را هم به آن اضافه کنید. بعد به مواد، چند لیوان آب اضافه کنید و اجازه بدهید تا لپه و مرغ پخته شوند. وقتی که لپه تقریباً پخته شد، سیب‌زمینی‌های پوست‌گرفته و دونیم‌شده را به غذا اضافه کنید. آخر سر هم، رب گوجه‌فرنگی و پودر لیموعمانی را بیفزایید. به‌جای رب، می‌توانید از گوجه‌ی تازه هم استفاده کنید. اضافه‌کردن یک تکه چوب دارچین، به این غذا عطر و طعم خاصی می‌دهد. دقت کنید که اگر رب و لیمو را زود به غذا اضافه کنید، مرغ و لپه دیرتر خواهند پخت. آب خورشت هم، باید به‌اندازه‌ای باشد که بتوان توی آن نان ترید کرد. اصلاً همه‌ی کیف این غذا، به این قسمتش است!

 

 

کافی‌شاپ

دم‌نوش زنجبیل تازه

فصل سرد سال، مورد علاقه‌ی بلغمی‌ها نیست. نوشیدنی زنجبیلی، به آن‌ها کمک می‌کند تا کمی از رطوبت بدن‌شان کم و درد دست و پای آنان کاسته شود؛ به‌علاوه زنجبیل، داروی مناسبی برای پیش‌گیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد است. زنجبیل خاصیت ضدسرطانی هم دارد و تقویت‌کننده‌ی معده هم هست. البته افرادی که زخم معده دارند، نباید از این دم‌نوش استفاده کنند. زیاده‌روی در مصرف زنجبیل هم توصیه نمی‌شود. برای تهیه‌ی این دم‌نوش، می‌توانید از زنجبیل خشک هم استفاده کنید؛ ولی زنجبیل تازه، عطر و طعم متفاوتی دارد و تندی آن کمتر است.

مواد لازم

زنجبیل تازه: یک تکه‌ی کوچک

چوب دارچین: یک تکه

سیب درختی: یک عدد کوچک

نبات یا عسل: به مقدار دل‌خواه برای شیرین‌کردن دم‌نوش

زنجبیل تازه را برش‌های خیلی نازک بزنید تا طعم آن در آب جوش بهتر آزاد شود. یک تکه چوب دارچین هم به آن اضافه کنید. استفاده از سیب درختی اختیاری‌ست. می‌توانید یک سیب کامل را رنده کنید و درون دم‌نوش بریزید. مهم‌ترین فایده‌ی اضافه‌کردن سیب، کم‌کردن از تندی زنجبیل است. دم‌نوش را درون قوری، برای بیست دقیقه دم کنید و بعد با شیرین‌کننده‌ی دل‌خواه خود شیرین کنید.

 

سالاد فصل

سالاد کلم

کلم هم یکی از سبزی‌های یکه‌تاز فصل پاییز و زمستان است. حتماً سالاد کلم را در منوی رستوران‌ها و فست‌فودها، برای یکی از سالادهای اصلی‌شان دیده‌اید. این سالاد ساده علاوه بر طعم خاصش، فایده‌های زیادی دارد؛ چون کلم، فشار و قند خون را پایین می‌آورد و برای کم‌خونی، ریزش مو، خستگی مفرط و دردهای روماتیسمی مفید است. این سالاد، ورژن‌های مختلفی دارد که یکی از ساده‌ترین‌های‌شان، این دستور است:

مواد لازم

کلم سفید: نصف یک عدد کوچک

هویج: یک عدد متوسط

سُس مایونز: سه قاشق غذاخوری

کشمش و گردوی خردشده: به مقدار دل‌خواه

کلم را با چاقو، خیلی ریز خُرد کنید. هویج را هم رنده‌ی ریز کنید یا در دستگاه غذاساز بریزید. دقت کنید که هویج و کلم را با هم در دستگاه نریزید؛ چون رنگ سالاد نارنجی می‌شود. بعد سُس مایونز را به آن اضافه کنید. کم یا زیادکردن سُس، دست شماست. اگر طعم شیرین را می‌پسندید، کمی کشمش شُسته‌شده داخل سالاد بریزید یا برای تزئین استفاده کنید. اضافه‌کردن گردو هم اختیاری‌ست. با اضافه‌کردن تکه‌های مرغ آب‌پز و نخودفرنگی، یک سالاد متفاوت دیگر خواهید داشت.

 

فوت و فن

خیارشور یک‌روزه!

شاید خیلی‌وقت‌ها هوس کرده باشید که در خانه‌ی خودتان خیارشور درست کنید؛ اما کو همتش! تازه، صبرتان هم کم است و می‌خواهید زود به نتیجه برسید. این دستور برای خانم‌های کم‌حوصله عالی‌ست که دل‌شان می‌خواهد مواد کنار غذای‌شان، سالم و خانگی باشد!

مواد لازم

خیار: به میزان لازم

سرکه: نصف لیوان

ترخون تازه یا خشک: به مقدار دل‌خواه

سیر: سه حبه

نمک و فلفل: به مقدار دل‌خواه

اول از همه، کمی آب را جوش بیاورید و اجازه بدهید خنک شود. به آن نمک و فلفل اضافه کنید. یک شیشه‌ی سُسی را با خیار تازه پُر کنید. سرکه، ترخون و سیر را روی خیار بریزید. در آخر هم، آب و نمک را اضافه کنید. در شیشه را محکم ببندید. شیشه را در قابلمه‌ای پر از آب و روی حرارت بگذارید. وقتی آب جوش آمد، ساعت بگیرید و پانزده دقیقه صبر کنید. بعد شیشه را از درون قابلمه دربیاورید و کنار بگذارید تا خنک شود. وقتی کامل سرد شد، توی یخچال بگذارید و یک روز صبر کنید تا خیارشور فوری‌تان حاضر شود؛ به همین راحتی!