کوتاه و گویا

نوع مقاله : لوح خبر

10.22081/mow.2018.65906

بانوان قهرمان تیراندازی جهان

زنان در جامعه‌ی ایرانی نه‌تنها محدود نیستند، بلکه به‌آسانی می‌توانند پله‌های موفقیت را طی کنند. دلیل بر این ادعا، درخشش همیشگی بانوان ورزشکار کشور است. به‌تازگی تیم معلولان زنان ایران ، به مقام نخست جهان رسید. در رقابت‌های جام جهانی تیراندازی معلولان در العین امارات و در فینال ماده‌ی «تپانچه‌ی بادی ده‌متر»، بانو «ساره جوانمردی» با ثبت رکورد ۲۳۲.۸، به عنوان قهرمانی دست یافت. در بخش مقدماتی این مسابقات نیز، سه بانوی ملی‌پوش کشورمان («ساره جوانمردی» با ثبت رکورد ۵۷۰، «سمیرا ارم» با رکورد ۵۶۷ و «خدیجه رستمی» با رکورد ۵۵۲)، به‌‎ترتیب در جایگاه اول، سوم و هفتم به فینال این رقابت‌ها راه یافتند. بدین ترتیب تیم ملی تپانچه‌ی بادی ده‌متر بانوان کشورمان نیز، با مجموع ۱۶۸۹ امتیاز، قهرمان این مسابقات شد. در فینال این رقابت‌ها نیز سمیرا ارم و خدیجه رستمی، به‌ترتیب به رتبه‌های هفتم و پنجم دست یافتند. به‌طور خلاصه، بانوی تیرانداز ایرانی در بخش انفرادی و تیم زنان ایران در بخش تیمی، قهرمان جام جهانی تیراندازی معلولان شدند.

 

بازی، قاتل وقت ایرانی‌ها

وقتی حرف از دنیای وب به میان می‌آید، همه گمان می‌کنند که چرخ‌زدن در شبکه‌های اجتماعی و گشت‌های بی‌هدف اینترنتی، وقت کاربران را هدر می‌دهد؛ در حالی که اتفاق‌های پنهانی در حال رخ‌دادن است که به چشم نمی‌آید و شگفت‌انگیز است. ایرانی‌ها از پاییز 1394 تا پاییز 1396، درمجموع بیش از 7میلیارد و 716میلیون دقیقه وقت خود را صرف بازی‌ای با عنوان «کوییز آو کینگز» کرده‌اند و تاکنون بیش از 11میلیون حساب کاربری در این بازی ساخته شده است. به نظر شما این 11میلیون کاربر، چه اندازه از عمر خود را صرف بازی کرده‌اند؟ آمارها نشان می‌دهد که ایرانیان درمجموع، 7میلیارد و 716میلیون و 922هزار و 434 دقیقه صرف انجام بازی کوییز آو کینگز کرده‌اند که رقمی چشم‌گیر است. برای این‌که به عمق فاجعه پی ببرید، باید زمان مصرفی برای بازی را با زمان مصرفی برای مطالعه‌ی کتاب، مجلات و... مقایسه کنید. به‌طور کلی تا پایان سال، 2میلیارد و 366میلیون و 141هزار و 127 دست کوییز بازی شده است. در این‌جا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی‌ست و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می‌شود، اشتباه گرفته شود. به‌طور متوسط هر دستگاه فعال، روزانه نزدیک به 12 دست کوییز بازی کرده است. راستی کدام ایرانی روزی 12 بار کتاب دست می‌گیرد و شروع می‌کند به خواندن؟

ترامپ متهم شد

رئیس‌جمهور در کشورهای غربی، به‌معنای سکان‌دار کشور است؛ فردی که می‌توان به رهنمودهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... او تکیه کرد؛ اما رئیس‌جمهور یکی از کشورهای به‌ظاهر متمدن دنیا که سردمدار شعارهای حمایت از زنان است، نه‌تنها یک‌بار، بلکه بارها به تجاوز جنسی متهم شده است. «مک وگال » می‌گوید که شرکت «امریکن مدیا (AMI) » طبق قراردادی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶، مبلغ ۱۵۰هزار دلار پرداخت کرده  تا درباره‌ی رابطه‌ی جنسی احتمالی  خود با ترامپ سکوت کند. او می‌گوید که از سوی تیم ترامپ تهدید شده و در صورتی که این موضوع را با رسانه‌ها در میان بگذارد، «از نظر مالی نابودش» خواهند کرد. «استورمی دانیلز» نیز که نام اصلی‌اش «استفانی کلیفورد» است، شکایتی ضد ترامپ به دادگاه ارائه کرده و گفته به او حق‌السکوت پرداخت شده تا درباره‌ی رابطه‌ی جنسی خود با ترامپ چیزی نگوید. سومین مورد که ترامپ را احتمالاً با عصبانیت قضایی بزرگ‌تری مواجه خواهد کرد، پرونده‌ی «سامر زرووس» است. او می‌گوید که در یکی از شوهای تلویزیونی ترامپ شرکت کرده و در ماجراهای پس از آن، مورد تعرض جنسی وی قرار گرفته است. دونالد ترامپ مدعی‌ست زنانی که او را به تعدی جنسی متهم کرده‌اند دروغ می‌گویند.

 

خانواده‌ی ساکت

همه می‌دانند که ارتباط کلامی خانواده‌ها، این روزها کم و کمتر می‌شود. آمار نشان می‌دهد که میزان ارتباط و صحبت‌کردن در خانواده‌ها، از دو ساعت به بیست دقیقه در روز رسیده و فضای مجازی هم، آتش‌بیار این ماجرا شده است. این وضعیت، نوعی تفردگرایی را در خانواده‌ها شکل داده و اعضا در فضای واقعی، فقط کنار هم هستند و در عالم دیگری از گوشی‌های همراه خود استفاده می‌کنند. این مسئله در کاهش ارتباطات عاطفی بین زوجین هم اثر دارد. کاش بتوانیم روابط خود را با گوشی‌های‌مان کنترل کنیم.

زنان بیشتر عمر می‌کنند

اگرچه در سنین پایین و جوانی، تقریباً میان تعداد مردان و زنان تناسب برقرار است، در سنین بالا مردان درصد کمتری از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. به عبارتی می‌توان گفت که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند. بروز رفتارهای پرریسک مانند رانندگی‌های خطرناک، داشتن مشاغل پرخطر مانند آتش‌نشانی، احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی که در مردان ۵۰ درصد بیش از زنان است و تمایل کمتر برای مراجعه به پزشک، از عوامل مؤثر بر این موضوع است.

 

زنان از قضاوت‌شدن می‌ترسند

طبق آخرین تحقیقاتی که در ایران صورت گرفته، حداقل ۶۵ درصد زنان به علت ترس از قضاوت‌شدن، ترجیح می‌دهند که به باشگاه نروند. این مطالعه‌ی تحقیقاتی در جامعه‌ی آماریِ متشکل از هزار نفر زن و مرد صورت گرفت. علت ترس ۵۱ درصد زنان از باشگاه این بود که احساس می‌کردند استایل مناسبی ندارند و ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرند. همچنین ۴۹ درصد از افراد نیز، در انتخاب لباس مناسب برای رفتن به باشگاه مشکل داشتند. به‌طور کلی ترس از قضاوت همواره همراه زنان است.

 

افسردگی 19میلیون زن

براساس تازه‌ترین داده‌های منتشرشده از سوی مرکز کنترل و پیش‌گیری بیماری‌های ایالات متحده، 19میلیون زن آمریکایی دچار افسردگی هستند و هر سال این آمار افزایش می‌یابد. میانگین سنی ابتلای زنان به افسردگی 24 تا 44 سال است. به گفته‌ی کارشناسان، عوامل مختلفی مثل اختلالات رشدی، هورمونی، بیولوژیکی و عوامل دیگری نظیر استرس کار و مسئولیت‌های خانوادگی، در بروز افسردگی زنان نقش دارند. روند ابتلای نوجوانان آمریکایی به بیماری‌های روانی و افسردگی، 4برابر سریع‌تر از دیگر کشورهای جهان است. این در حالی‌ست که آمریکا، ایران را جزء کشورهای غمگین و افسرده می‌داند.

 

کوتاه و گویا

ـ در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور، نزدیک به ۳۰ درصد و بین همکاران دانشگاهی نیز، بیش از ۴۰ درصد از بانوان مشغول فعالیت هستند.

ـ دوپنجم افراد مسن (حدود 9/3میلیون نفر) در انگلستان، تلویزیون را تنها همدم خود اعلام کرده‌اند.

ـ ۲۵۰ زن، به‌دلیل جرایم غیرعمد مالی در زندان به سر می‌برند. پویش ارمغان دو، سعی بر آزادی زنان از زندان دارد.

ـ در عشق‌آباد، آرایش بیش از اندازه و زینت‌آلات طلا برای زنان کارمند دولت ترکمنستان ممنوع شده و آن‌ها موظف‌اند ظاهر ساده و بدون زرق و برق داشته باشند.

ـ در بررسی‌ای که از سوی مرکز مطالعات و پژوهش‌های کاربردی وزارتخانه‌ی ورزش و جوانان انجام شد، 9/78 درصد جوانان اعلام کردند که از زندگی خانوادگی خود رضایت دارند.

ـ براساس نتایج یک تحقیق جدید، دست‌کم ۵۸ درصد زنان در پاریس احساس ناامنی می‌کنند.

ـ در میزگرد «زن هنرمند تراز انقلاب اسلامی»، عنوان شد که هنر زن هنرمند، از مدیریت خانواده آغاز می‌شود و تعهد خانوادگی از شاخصه‌های هنرمند مسلمان ایرانی و تراز انقلاب اسلامی‌ست.

ـ بیش از 60 درصد جوانان چینی متولدشده در دهه‌ی 1990، خواب کافی ندارند. این افراد بی‌خواب‌ترین مردم جهان نیز هستند.

ـ تازه‌ترین بررسی‌های مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها، حکایت از آن دارد که 88هزار آمریکایی در سال 2017، بر اثر مصرف الکل جان باخته‌اند.

ـ بنا بر آمار و ارقام موجود، نرخ خودکشی در فرانسه از انگلیس و آمریکا پیشی گرفته است و دختران 15 تا 20 سال، بیشترین میزان خودکشی‌ها را داشته‌اند.

ـ تقریباً ۹میلیون نفر از مردم انگلیس، همیشه تنها هستند و احساس تنهایی می‌کنند. هم‌چنین سال ۲۰۱۶، ۶۴میلیون و ۷۰۰هزار نسخه‌ی دارویی ضدافسردگی در این کشور صادر شده است.

ـ عواملی همچون افسردگی، طلاق عاطفی و نا‌امیدی، از عوامل گسترش بحران تنهایی در جوامع غربی هستند؛ ‌طوری که خطر مرگ زودرس بر‌ اثر تنهایی، بیشتر از مصرف سیگار افراد را تهدید می‌کند.