سفر به بازاری زنانه

نوع مقاله : گزارش

10.22081/mow.2018.65908

اشتغال و فعالیت اقتصادی زنان، فقط به معنای پشت‌میزنشینی آنان نیست

گزارشی از نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی بانوان

نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی بانوان طلبه و خانواده‌های‌شان، 15 تا 25 اسفند 1396 در جامعةالزهرای قم برگزار شد و طلاب، محصولات متنوعی (پوشاک، خوراکی، صنایع دستی و...) عرضه کردند. در این نمایشگاه، حداقل پنجاه میز فروش در اختیار طلاب قرار گرفت که با استقبال خوب طلاب، حداقل صد فروشنده محصولات خود را عرضه کردند. «خانم دشتی»، مسئول اجرایی نمایشگاه، هدف اداره‌ی رفاه و معیشت طلاب را از برگزاری نمایشگاه، حمایت از تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی بیان نمود و استقبال و توانمندی طلاب را بسیار بیش از انتظار توصیف کرد و کشف توانمندی طلاب در نمایشگاه را در نوع خود بی‌نظیر دانست. بانوان شهرهای متفاوت ایران که اکنون در جامعةالزهراء(س) مشغول تحصیل هستند، محصولات متنوع معرق، شمع‌سازی، ویترای (نقاشی روی آینه)، نقاشی روی بوم، چرم‌دوزی، بافت گلیم، قلاب‌بافی، بافتنی با کاموا (ساک دستی و...)، نمد، کریستال (گل، گلدان، تاج و گیره‌ی سر)، خیاطی (لباس کودک تا بزرگ‌سال، عبا و...)، محصولات کامل حجاب و عفاف (چادر، روسری و ساق‌دست)، بدلیجات (دست‌بند، گوشواره، گیره‌ی روسری و...)، قاب عکس تزئینی، انواع جعبه‌های کادو و ترمه‌دوزی (رومیزی، سجاده و...) در نمایشگاه عرضه کردند. بانوان طلبه‌ی بخش بین‌الملل نیز، به فروش محصولات سنتی کشورشان و... در نمایشگاه پرداختند.

نمایشگاه فرصت خوبی را برای تهیه‌ی عیدی‌های متنوع برای بازدیدکنندگان فراهم کرد و بسیاری از آنان کیفیت، تنوع محصولات و قیمت‌های بسیار مناسب را راضی‌کننده دانستند.

نمایشگاه در بخش خوراکی نیز، به عرضه‌ی محصولات طلاب و خانواده‌های‌شان پرداخت. بانوان طلبه که همراه و هم‌یار خانواده‌های‌شان در کار کشاورزی بودند، به فروش گردو، برنج، ادویه، میوه‌های تازه، میوه‌های خشک، سبزی خشک، عسل، انواع روغن گیاهی و... پرداختند.

«لیلا»، طلبه‌ای‌ست که فرزند کوچکش را در آغوش گرفته و با لبخند و پرانرژی با لهجه‌ی لطیف شیرازی، ما را به خرید بابونه و بهارنارنج دعوت می‌کند و از خواص آرام‌بخش آن‌ها می‌گوید. او می‌گوید که هر سال بهار، برای چیدن بابونه‌ها و بهارنارنج‌ها، همراه خانواده به دشت می‌رود و بعد از تمیز و خشک‌کردن، آن‌ها را با قیمت بسیار مناسب می‌فروشد. او امسال هم قصد دارد بعد اتمام نمایشگاه، بهار که برمی‌گردد شیراز، مهمان بابونه‌ها و بهارنارنج‌ها شود.

غرفه‌ی روبه‌روی لیلا، سه خواهر طلبه ساک‌های بزرگ زیپ‌دار می‌فروشند که برای نگه‌داری لباس و پتو مناسب است. غرفه‌ی شلوغی‌ست. خواهران می‌گویند که خودمان ساک‌ها را می‌دوزیم و به این دلیل که مستقیم و بی‌واسطه می‌فروشیم، قیمت مناسب و استقبال زیاد است. آن‌ها اولین‌بار است که در نمایشگاهی شرکت کرده‌اند.

بسیاری از غرفه‌های دیگر هم، اولین‌بار است که در نمایشگاهی فروش داشته‌اند. تقریباً همه‌ی غرفه‌ها از فروش خود راضی هستند و لبخند و استقبال بازدیدکنندگان در نمایشگاه، حاکی از رضایت این فروش زنانه است.

مهربانی زنانه، همواره کودکان را نیز شامل شده است. ابتدای این نمایشگاه، تابلوهایی از کاردستی کودکان مهدکودک جامعةالزهراء(س) نیز به نمایش گذاشته شده و زینت‌بخش ورودی نمایشگاه شده‌اند؛ کودکانی که از بچگی، برای‌شان اقتصاد مقاومتی تبیین می‌شود.

موقع برگشت، به غرفه‌ی لیلاخانم می‌رویم تا بهارنارنج بخریم که دیر رسیده‌ایم و تمام شده است.

ان‌شاءالله نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی بانوان مسلمان و فعال در دیگر مراکز زنانه (خوابگاه‌های دختران دانشجو، دیگر حوزه‌های علمیه‌ی خواهران، دبیرستان‌های دخترانه و...) ادامه یابد و روزی در کشور اسلامی‌مان، شاهد بازارها و پاساژهای ویژه‌ی بانوان، برای عرضه‌ی محصولات بانوان باشیم؛ پاساژهایی که بانوان بدون اختلاط‌های بیهوده با نامحرم، در محیطی کاملاً زنانه، تنها از فروشنده‌های خانم محصولات مورد نیاز خود (لباس، کفش، زیورآلات و...) را بخرند و حتی بتوانند در کافی‌شاپ‌های آن‌جا مهمانی‌ها و عصرانه‌های زنانه‌ی خود را برگزار کنند و بانوان کدبانو در آن‌جا، به تهیه‌ی دم‌نوش‌های اصیل ایرانی، کیک‌ها، شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ی شهرهای مختلف ایران بپردازند.

این‌که بانوان به‌جای فروشندگی برای کارفرمایانی که معمولاً مردان نامحرم هستند، بتوانند در بستر گرم و امن خانواده، محصولات خانواده‌ها و اقوام خود را در پاساژهای ویژه‌ی بانوان بفروشند، گام مهمی در جهت رعایت حال بانوان فروشنده و خریدار خواهد بود.

امید است همان‌طور که به همت جمهوری اسلامی ایران، بوستان‌های ویژه‌ی بانوان تأسیس شد، روزی پاساژهای ویژه‌ی بانوان نیز دایر گردد و بخشی از آن‌ها برای نگه‌داری، تفریح و بازی بچه‌های کوچک آن‌ها اختصاص داده شود که زنان مسلمان در محیطی آرام و شاد، بتوانند خرید خود را انجام دهند. امید است در این پاساژها بانوان مختلف، با قومیت‌های گوناگون که اکنون در شهرهای متعدد ساکن شده‌اند، بتوانند به عرضه‌ی محصولات فرهنگی ـ هنری و حتی خوراکی‌های اصیل شهر خود بپردازند و شرایط فروش محصولات توسط بانوان مسلمان و کارآفرین این مرزوبوم سهل گردد و فرصت شکوفایی و تنوع محصولات سرشار از خلاقیت‌های اقتصادی و فرهنگی بانوان مسلمان فراهم شود.