طلایه‌داران ایران

نوع مقاله : گزارش

10.22081/mow.2019.67004

بزرگ‌ترین موفقیت‌های ورزشی را چه کسانی برای‌مان رقم زدند؟

سال‌های زیادی‌ست که زنان ایرانی با تکیه بر اصول اعتقادی، فعالیت حرفه‌ای در عرصه‌ی ورزش را آغاز کرده و با حرکت در مسیر موفقیت، توانسته‌اند نام ایران را بر سر زبان‌ها بیندازند؛ زنانی که امروزه در دنیای قهرمانی، خوش درخشیده و با کسب مدال‌هایی متعدد در سطوح بین المللی، از جمله میدان‌های جهانی و حتی المپیک‌های مختلف، توانمندی ایرانی را به رخ جهانیان کشیده‌اند. در همین راستا، مروری خواهیم داشت بر بزرگ‌ترین افتخاراتی که برای اولین‌بار در تاریخ ورزش ایران، به دست زنان ورزشکار کسب شده است؛ اما پیش از خوب است بدانیم، در حال حاضر، زنان ورزشکار ایرانی به جایگاهی رسیده‌اند که می‌توانند در عرصه‌های بین المللی، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و مدال‌های ارزشمندی را به نام ایران ثبت کنند. درواقع شمار زنان مدال‌آور ایران در میادین مختلف بین المللی، جام‌های جهانی، بازی‌های آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و انواع تورنمنت‌ها، آن‌قدر زیاد است که عملاً نام‌بردن تک‌تک آن‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید به یاد داشته باشیم که لیست افتخارآفرینان ایران، محدود به اسامی معرفی‌شده در این گزارش نیست و ورزش بانوان این سرزمین، همواره به قهرمانان شایسته‌ی خود در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی می‌بالد.

 

المپیک 2016 ریو (طلای تکواندو)

کیمیا علیزاده

گرچه زنان و رزشکار ایرانی از سال 1964 با حضور در توکیو، اولین تجربه‌ی المپیکی خود را به‌دست آوردند و بعد از آن نیز، 7 المپیک دیگر را تجربه کردند، هیچ‌یک از آن‌ها تا پیش از المپیک 2016 ریو موفق به کسب مدال در این میدان بزرگ نشدند؛ تا این‌که این اتفاق در سی‌ویکمین دوره رخ‌داد و «کیمیا علیزاده (تکواندوکار جوان کشورمان)»، با کسب نخستین مدال زنان ایرانی در المپیک، شگفتی آفرید. او در این میدان، بسیار مقتدرانه ظاهر شد و با کسب مدال برنز، به تمام جهانیان نشان داد که حجاب هیچ محدودیتی برای بانوان ایرانی به‌همراه نداشته و نمی‌تواند آن‌ها را، از موفقیت حتی در بزرگ‌ترین روی‌داد ورزشی دنیا بازدارد. کیمیا علیزاده، نه‌تنها در این میدان بزرگ، بلکه در میدان‌های مختلف جهانی و آسیایی نیز، مدال‌های ارزشمندی را به نام ایران ثبت کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان سال 2015، مدال نقره‌ی قهرمانی جهان در سال 2016 و نایب قهرمانی جهان، در سال 2017 اشاره کرد.

پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو (دو طلای تیراندازی با کمان)

زهرا نعمتی

«زهرا نعمتی»، یکی دیگر از ورزشکاران افتخارآفرین ورزش بانوان است که با وجود معلولیت جسمی، توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری در عرصه‌های بزرگ ورزشی دست پیدا کند. این ورزشکار جسور، در پارالمپیک 2012 لندن برای اولین‌بار در تاریخ المپیک و پارالمپیک، ایران را به مدال طلا در بخش بانوان رساند. او همچنین با جسارت هرچه تمام‌تر، حضور در المپیک 2016 ریو و رویارویی با حریفانی بدون معلولیت جسمی را تجربه کرد. گرچه نعمتی در این میدان موفق به کسب مدال نشد، به جهانیان نشان داد که نه معلولیت و نه حجاب اسلامی، هیچ‌کدام نمی‌توانند بانویی ایرانی را از اهدافش بازدارند. البته او با اتمام المپیک ریو، پا به رقابت‌های پارالمپیک گذاشت و بار دیگر مدال طلا را برای ایران به‌ ارمغان آورد. حضور مقتدرانه‌ی زهرا نعمتی در المپیک و پارالمپیک ریو، از آن اتفاقات چشم‌گیری بود که برای همیشه در تاریخ ورزش ماندگار شد. این کمان‌دار بنام کشورمان، در حال حاضر مدال‌های متعددی از مسابقات مهم آسیایی و جهانی را در کلکسیون خود جای داده که مدال طلای مسابقات جهانی 2010، مدال طلای مسابقات جهانی 2013 و مدال طلای مسابقات جهانی 2017، از ارزشمندترین مدال‌های او هستند.

 

پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو (برنز و  طلای تیراندازی)

ساره جوانمردی

ورزش معلولان در پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو، قهرمان دیگری را نیز به جهان ورزش معرفی کرد. «ساره جوانمردی»، دختر پرتلاش و باانگیزه‌ی رشته‌ی تیراندازی معلولان، کسی بود که با تکیه بر موفقیت‌های پیشین خود در عرصه‌های مختلف بین المللی، عزمش را برای کسب مدال در هر دو پارالمپیک جزم کرد و به هدفش نیز دست یافت. او در پارالمپیک لندن، مدال برنز رشته‌ی تیراندازی را به خود اختصاص داد و پرچم ایران را به اهتزاز درآورد؛ اما به این مدال اکتفا نکرد و در پارالمپیک ریو، با اقتدار بیشتری ظاهر شد که سرانجام نیز در رشته‌ی تپانچه و تفنگ بادی ده‌متر، دو مدال طلا را به نام ایران ثبت کرد. حضور موفق و پرثمر این ورزشکار محجبه در ریو، بار دیگر اقتدار بانوان مسلمان ایرانی را به نمایش درآورد و بازتابی جهانی داشت. ساره جوانمردی که تیرانداز برتر دنیاست، مدال‌های رنگارنگی در کارنامه‌ی خود دارد و طلای جهانی 2014، طلا و نقره‌ی جهانی 2015 و سه طلای جهانی 2017 و 2018، بخشی از افتخارات بزرگ اوست.

مسابقات قهرمانی جهان (مدال‌های رنگارنگ ووشو)

الهه منصوریان

«الهه منصوریان» که اغلب مردم، او را یکی از سه خواهر قهرمان ووشوکار ایرانی می‌شناسند، از آن ورزشکاران سخت‌کوشی‌ست که با تمام محدودیت‌ها و مشکلات در مسیر رسیدن به قهرمانی، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرده و حالا الگویی بزرگ برای دیگران شده است. این ووشوکار مقتدر، با کسب مدال در عرصه‌های مختلف بین المللی، از پرافتخارترین ورزشکاران زن ایران است که افتخار کسب اولین مدال جهانی ووشوی بانوان و همچنین دو طلای مسابقات قهرمانی جهان این رشته را در کارنامه دارد. او سال 2009 در مسابقات جهانی های‌تورنتو به مدال نقره دست یافت، در قهرمانی جهان 2011 آنکارا برنز گرفت، در قهرمانی جهان ۲۰۱۳ کوالالامپور اولین مدال طلای جهانی خود را به‌دست آورد و در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ کازان نیز، به دومین مدال طلای جهانی خود رسید. البته افتخارات الهه منصوریان، تنها به مدال‌های جهانی او ختم نمی‌شود و این ووشوکار توانمند، در مسابقات مختلف بین المللی، از جمله بازی‌های آسیایی، مدال‌های مختلفی را از آن ایران کرده است.

مسابقات قهرمانی جهان (مدال‌های رنگارنگ کاراته)

حمیده عباسعلی

سال 2014 و در مسابقات جهانی آلمان بود که ایران برای اولین‌بار، صاحب مدال جهانی کاراته در بخش بانوان شد. این مدال ارزشمند را «حمیده عباسعلی (کاراته‌کای بنام کشورمان)» به دست آورد. او در این میدان، نقره گرفت و با این مدال، به جهانیان نشان داد که زنان ایرانی، از پشتوانه‌ی بالایی برای رسیدن به برترین عناوین جهانی برخوردارند و روزبه‌روز، بر شمار مدال‌های جهانی‌شان افزوده خواهد شد. او همچنین سال 2016، بار دیگر با حضور در مسابقات جهانی، به مدال برنز دست یافت و سال 2017 نیز، نایب‌قهرمان دنیا شد. حمیده عباسعلی که از معدود لژیونرهای زن ایرانی‌ست، از کارنامه‌ی درخشانی برخوردار است و مدال‌های متعددی در کلکسیون خود دارد؛ مدال‌هایی که حاصل حضور او در لیگ‌ها و جام‌های مختلف جهانی و مسابقات و بازی‌های آسیایی‌ست و او را در جایگاه بهترین بانوی کاراته‌کای ایران قرار می‌دهد. حمیده عباسعلی با تکیه بر موفقیت‌های خود، این روزها المپیک 2020 را نشانه گرفته است، تا شاید بعد از کیمیا علیزاده، بتواند دومین مدال بانوان ایرانی در المپیک را به نام خود ثبت کند.