اخبار


  اخبار

 

 

یادواره اختر چرخ ادب برپا شد
دومین یادواره اختر چرخ ادب ویژه بزرگداشت پروین اعتصامى به همت شوراى شعر دفتر فعالیتهاى فرهنگى و هنرى بانوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان تهران, طى روزهاى 27 و 28 آبانماه سال جارى در مکان تالار فردوسى دانشگاه تهران برگزار شد. در این یادواره که با حضور جمعى از استادان, دانشجویان و علاقه مندان شعر و ادب فارسى برگزار گردید, بیش از 15 مقاله و 10 قطعه شعر براى علاقه مندان ارائه شد. همچنین نمایشگاهى از آثار نقاشى, خوشنویسى, اسناد ملى مربوط به پروین اعتصامى و کلیه کتب منتشر شده در باره این شاعر معاصر, در سرسراى فردوسى دانشگاه تهران بر پا شد.

برگزارى نمایشگاه ((حجاب)) در دبستان معراج قم
دبستان دخترانه ((معراج)) قم با استفاده از بریده مجلات و جراید منتشره در 6 سال اخیر اقدام به برپایى نمایشگاهى با عنوان حجاب کرد. این نمایشگاه با استفاده از بریده جراید, عکس و کتاب سعى داشت به نقش حجاب در میان قشر تحصیل کرده و پیامدهاى رعایت حجاب در داخل و خارج کشور اشاره کند. در این نمایشگاه همچنین گزیده اى از وصیتنامه شهدا در زمینه حجاب و نیز تصاویرى از حجاب زنان در دیگر کشورهاى اسلامى به منظور آشنایى بازدیدکنندگان با انواع پوششهاى زنان کشورهاى اسلامى آورده شده بود.
در حاشیه این نمایشگاه مسابقات نقاشى, مقاله نویسى و شعرخوانى ترتیب داده شده بود که با استقبال دانشآموزان مواجه شد.

مبارزه یک معلم زن مسلمان سوئیسى براى حفظ پوشش اسلامى
یک معلم زن سوئیسى به دنبال پذیرفته نشدن دادخواستى از سوى دیوان عالى سوییس براى رعایت پوشش اسلامى تصمیم گرفت به دیوان حقوق بشر استراسبورگ شکایت کند. دیوان عالى سوئیس حکم ممنوعیت را با این استدلال که حجاب اسلامى یک نهاد قدرتمند مذهبى است و به آنچه بى طرفى مذهبى رایج در نظام آموزشى این کشور خوانده مى شود خدشه وارد مى کند, حکم ممنوعیت حجاب اسلامى این معلم را که از سوى اداره امور مدارس ابتدایى وزارت آموزش و پرورش و شوراى دولت این کشور صادر شده بود تإیید کرد. این زن مسلمان سوئیسى هم اکنون براى حفظ حجاب خود و در عین حال اخراج نشدن از مدرسه اى که در آن شاغل است, موهاى خود را با یک کلاه مى پوشاند اما از این وضع به شدت ناراضى است چرا که آن را نامناسب مى داند. این معلم زن مسلمان سوئیسى شش سال پیش به دین مبین اسلام مشرف شد.

زنان چچنى ملزم به رعایت پوشش اسلامى شدند
معاون رییس جمهورى چچن اعلام کرد که تمام زنان این جمهورى باید بر اساس احکام اسلامى لباس بپوشند. در فرمانى که وى صادر کرده است اشاره اى به نوع پوشش زنان نشده است, ولى از کارفرمایان خواسته شده است اطمینان حاصل کنند که مستخدمین شان در پوشش خود مراعات سنتهاى اسلامى را مى کنند. وى همچنین تولید و فروش مشروبات الکلى در این جمهورى را ممنوع اعلام کرد.
یادآور مى شود حکومت چچن که یکى از جمهوریهاى خودمختار روسیه است, توسط رییس جمهورى این کشور, جمهورى اسلامى اعلام شده است.

وزارت تبلیغات عربستان سعودى خواستار استفاده نقاب در پوشش زنان شد
عربستان سعودى از زنان این کشور خواست که بدون نقاب و پوشش کامل از خانه خارج نشوند. وزارت تبلیغات سعودى در اطلاعیه اى اعلام کرد, پدران, شوهران و قیمها مسوولیت مراقبت از خانواده هاى خود را به عهده دارند و آنها نباید به زنها اجازه دهند که بدون نقاب از خانه خارج شوند.

طرح جداسازى دختران و پسران در تمامى مدارس اتریش اجرا مى شود
وزارت آموزش و پرورش اتریش تصمیم دارد طرح جداسازى دختران و پسران دانشآموز اتریشى در بعضى از رشته هاى درسى مدارس این کشور را که از سال 1374 به طور آزمایشى اجرا شده است, در دیگر مدارس این کشور نیز به اجرا گذارد. وزارت آموزش و پرورش اتریش در این مورد اعلام کرد, جدایى دانشآموزان پسر و دختر اتریشى براى بازگشت به محدودیتهاى جنسى و اخلاقى قرن نوزدهم میلادى نیست بلکه بیشتر جنبه آموزشى و تربیتى دارد.
مسوول آموزش و یادگیرى زنان در وزارت آموزش و پرورش اتریش در مورد گسترش اجرایى این طرح در دیگر مدارس اتریشى گفت: تجربیات نشان داده است زمانى این طرح عملا با توفیق همراه خواهد بود که آموزگاران آمادگى لازم را براى آموزش جداگانه دانشآموزان نشان دهند.

یک زن عضو پارلمان اروپا: زنان کالاهاى تجارى نیستند
یکى از نمایندگان زن پارلمان اروپا در اعتراض به استفاده از زنان در تبلیغات گفت: زنان کالاى تجارى نیستند و نباید از آنها در تبلیغات به عنوان کالاى تجارى استفاده کرد. روزنامه دىولت نوشت: یکى از اعضاى پارلمان اروپا گزارشى در زمینه تبعیض و تحقیر زنان در تبلیغات و افکار عمومى به پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ تقدیم کرد. این روزنامه نوشت: در گزارش مذکور به مسإله سوءاستفاده از زن در عرضه کالاها اشاره شده است که حتى شرکتهاى عرضه کننده آب آشامیدنى نیز از شخصیت زنان جهت فروش تولیدات خود استفاده مى کنند. زنان نه تنها به عنوان یک وسیله در تبلیغات عرضه مى شوند بلکه در زمینه عرضه لوازم خانگى نیز از آنها به عنوان تنها مصرف کننده لوازم آشپزخانه استفاده مى شود.

مشاور رئیس جمهورى در امور زنان: ارائه پیشنهاد براى مشارکت زنان در عرصه هاى اجتماعى ضرورى است
مشارکت زنان در عرصه هاى مختلف منحصر به اشتغال نیست. مشاور رئیس جمهورى و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در جمع نمایندگان زن مجلس شوراى اسلامى با بیان این مطلب افزود: مشارکت زنان در عرصه هاى مختلف در سه سطح کلان, میانى و خرد قابل گسترش است و تمامى اقشار زنان و دختران از جمله زنان خانه دار را شامل مى شود.
خانم زهرا شجاعى گفت: دختران جوان در این مشارکت اولویت دارند و همچنین زنان خانه دار, زنان عشایر و روستایى و آسیب دیده را شامل خواهد شد. مشاور رئیس جمهورى تإکید کرد: استفاده از پیشنهادها و نظرهاى افراد صاحب نظر و اندیشمند براى مشارکت بیشتر زنان در عرصه هاى سیاسى, اجتماعى و اقتصادى ضرورى است. وى دلیل تغییر نام دفتر امور زنان ریاست جمهورى به ((مرکز امور مشارکت زنان)) را ایجاد انسجام و پیوند قوى بین تشکیلات امور زنان دستگاههاى دولتى و تقویت جایگاه تشکیلاتى دانست و افزود: حضور رئیس این مرکز در هیإت دولت نیز مکمل این امر است.
رئیس مرکز مشارکت زنان برگزارى نشستهاى مختلف مسوولان این مرکز با نمایندگان زن مجلس شوراى اسلامى را یک حلقه اتصال قواى مقننه و مجریه براى حل مشکلات زنان و تسریع حرکت در جهت بهبود وضعیت زنان دانست. وى همچنین تهیه و تدوین ساختار تشکیلاتى ((مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى)) را ضرورى توصیف کرد و خواستار همکارى و همیارى زنان مسوول در قواى سه گانه شد.

زنان روستایى آموزش ترویج و اشتغال مى بینند
50 هزار زن روستایى از سال آینده آموزش ترویجى و اشتغال خانگى مى بینند. معاون ترویج و مشارکت مردمى وزارت جهاد سازندگى با اعلام این مطلب افزود: این طرح با هزینه 3 میلیاد ریال و با هدف ایجاد اشتغال زنان روستایى و کمک به اقتصاد خانواده اجرا مى شود. وى گفت: بر اساس این طرح, زنان روستایى در رشته هاى خیاطى, گلدوزى, تبدیل فرآورده هاى دامى و ... دوره آموزشى مربوطه را گذرانده و براى فروش فرآورده هاى هر منطقه مى توانند شرکتى تإسیس کنند و چون هنوز با وزارت تعاون در این زمینه گفتگوها به نتیجه نرسیده, این شرکتها مى تواند به صورت سهامى باشد. مهندس اسحاق حسینى با اشاره به اینکه 350 خانه ترویج و 100 مرکز آموزش روستایى در سراسر کشور وجود دارد گفت: 33 درصد از اعضاى کتابخانه هاى روستایى را زنان و 95 درصد مجموع آنها را جوانان تشکیل مى دهند.

زنان سرپرست خانوار از تسهیلات ویژه شغلى برخوردار مى شوند
مشاور رئیس جمهورى در امور زنان و رئیس مرکز امور مشارکت زنان گفت: زنانى که سرپرست خانوار هستند از اولویت ویژه صندوق حمایت از فرصتهاى شغلى برخوردار مى شوند. خانم زهرا شجاعى با اعلام این مطلب افزود: از اقدامات اساسى مرکز امور مشارکت زنان بعد از حضور در هیإت دولت, پیشنهاد اختصاص فرصتهاى شغلى ویژه براى زنان سرپرست خانوار بود که به تصویب هیإت وزیران رسید. وى گفت: طبق آمار موجود و بررسى انجام شده در کشور حدود 5 / 1 میلیون زن بیوه که همسرانشان یا فوت کرده و یا طلاق گرفته اند و حدود 670 هزار زن کهنسال که درصد بالایى از آنان تإمین هزینه زندگیشان را خود به عهده گرفته اند وجود دارد.
خانم شجاعى ضمن اشاره به مصوبات دیگر هیإت دولت در زمینه تخصیص بودجه براى مرکز امور مشارکت زنان از محل لایحه بودجه سال 1377 گفت: در تبصره هاى دیگر, بودجه اى پیشنهاد شد تا دستگاهها و تشکیلات امور بانوان بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند.

تمثال رئیس جمهور بر یک فرش نقش بست
یک دختر 17 ساله سنندجى تمثال آقاى خاتمى رئیس جمهورى را بر فرشى در ابعاد 50 * 110 سانتى متر نقشآفرینى کرد. خانم چیمن انصارى, بافنده این فرش در گفتگویى گفت: به پاس رإى قاطع ملت به آقاى سیدمحمد خاتمى و احترام به حضور پرشور جوانان در عرصه انتخابات ریاست جمهورى فرش مذکور را بافته ام. وى افزود: جوانان کشور بدانند من به عنوان یک جوان کرد علاقه مند به رئیس جمهور و تداوم و اعتلاى راه او و برنامه هاى ارائه شده از سوى ایشان مى باشم. شایان ذکر است این فرش از نخ کرک و در مدت 50 روز بافته شده است.

مشاور دادگاه عمومى تهران:استخدام زنان در مشاغل قضایى ضرورى است
در حال حاضر 91 زن در کشور به امور قضایى اشتغال دارند. خانم اشرف گل محمدى, مشاور دادگاه عمومى استان تهران با اعلام این خبر افزود: زنان به جز ریاست شعبه و صدور حکم مى توانند متصدى اکثر پستهاى قضایى باشند. وى افزود: در حال حاضر زنان در پستهاى مشاورت دیوان عدالت ادارى, دادگاههاى خانواده, قاضى تحقیق, تدوین قوانین دادگسترى, اداره سرپرستى صغار, مستشار اداره حقوقى و دفاتر مطالعات حقوقى به کار اشتغال دارند. وى همچنین گفت: نحوه مشارکت زنان در امور قضایى توسط قانون, شرایط انتخاب قضات دادگسترى و اصلاحیه هاى بعدى آن مشخص شده است و از سوى دفتر امور زنان قوه قضاییه تلاش مى شود تا زنان بتوانند در دیگر پستهاى قضایى که منع قانونى ندارد فعالیت کنند.
خانم گل محمدى همچنین در باره زنان مشاور در دادگاههاى عمومى که به دعاوى خانوادگى رسیدگى مى کنند گفت: یکى از اهداف ایجاد سمت مشاوره براى بانوان در این دادگاهها فراهم شدن شرایط بهتر براى رسیدگى به دعاوى خانوادگى است. وى افزود: مشاوران زن در این دادگاهها عملا در رسیدگى به پرونده مشارکت نموده و نظریات خود را در دادگاه خانواده ارائه مى دهند, گرچه صدور نهایى با رئیس دادگاه است. وى در خاتمه یادآور شد که در سطح کشور, استخدام تعداد بیشترى از بانوان با پایه قضایى ضرورى به نظر مى رسد.

حزب وحدت اسلامى افغانستان به زنان آموزش نظامى مى دهد
یک روزنامه پاکستانى نوشت: حزب وحدت اسلامى در افغانستان براى مبارزه با گروه طالبان, زنان گروه خود را آموزش نظامى مى دهد. دو نفر از بانوان عضو شوراى مرکزى این حزب اعلام کردند: 25 نفر از زنان در حال فراگیرى آموزش نظامى توسط این گروه مى باشند و به زودى یک نیروى نظامى زن در افغانستان تشکیل مى شود. به گفته این اعضإ علاوه بر آموزش و پرورش عمومى, فراگیرى فنون نظامى نیز براى زنان ضرورى است و این اولین بار است که در افغانستان زنان از آموزش نظامى بهره مى گیرند.
حزب وحدت اسلامى که یک حزب شیعى است, تنها گروه افغانستان است که در شوراى 80 نفره آن تعداد 12 زن شرکت دارند.

نماینده مجلس روسیه: موفقیتهاى زنان ایرانى مایه افتخار کشورهاى اسلامى است
خانم دانیا کریم ووا, نماینده مجلس دولتى روسیه فعالیتهاى گسترده زنان ایران در مناصب مختلف مدیریتى, علمى و تحقیقاتى را مایه افتخار کشورهاى اسلامى در برابر غرب توصیف کرد. این نماینده زن مجلس روسیه همچنین اظهار داشت: انتصاب یک زن به عنوان معاون رئیس جمهورى و رئیس یک سازمان مهم و تخصصى در ایران, حاکى از اهمیت و جایگاه زن در نظام اسلامى و احترامى است که مسوولان جمهورى اسلامى ایران براى بانوان در جامعه قایل هستند.

جایزه اول کنگره جهانى آلرژى به یک زن ایرانى اختصاص یافت
مقاله خانم زهرا پورپاک, جایزه ویژه کنگره بین المللى آلرژى و ایمونولوژى را به خود اختصاص داد. در این کنگره که در کشور مکزیک برگزار شد, دو هزار نفر از 79 کشور شرکت بودند. مشاور رئیس جمهورى و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در نامه اى از خانم دکتر پورپاک به خاطر تلاشهاى علمى و کسب جایزه ویژه شانزدهمین کنگره بین المللى آلرژى و ایمونولوژى مکزیک قدردانى کرد.

در صورت عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقى, والدین از سرپرستى کودکان خود محروم مى شوند
شور دوم طرح اصلاح ماده (1173) قانون مدنى از تصویب نمایندگان مجلس شوراى اسلامى گذشت. به موجب ماده واحده این طرح که جایگزین ماده (1173) قانون مدنى خواهد شد, هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقى پدر یا مادرى که طفل تحت حضانت او است, صحت جسمانى و یا تربیت اخلاقى طفل در معرض خطر باشد, محکمه مى تواند به تقاضاى اقرباى طفل یا به تقاضاى قیم او یا به تقاضاى رییس حوزه قضایى هر تصمیمى را که براى حضانت طفل مقتضى بداند, اتخاذ کند.
بر اساس این طرح, اعتیاد به الکل, مواد مخدر و قمار, اشتهار به فساد اخلاق و فحشا, ابتلا به بیماریهاى روانى با تشخیص پزشکى قانونى, سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقى مانند فساد و فحشا, تکدىگرى و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقى والدین عنوان شده است.

میانگین سن ازدواج دختران در شهرهاى کشور 5 / 22 و در روستاها 2 / 21 است
رییس کمسیون زنان و خانواده مجلس شوراى اسلامى گفت: بر اساس آخرین سرشمارى عمومى کشور, میانگین سن در اولین ازدواج دختران در کل کشور 5 / 22 سال در شهرها و 2 / 21 سال در روستاها بوده است. خانم دکتر مرضیه وحیددستجردى که در سمینار حقوق کودک سخن مى گفت افزود: همچنین بر اساس آمار موجود, میانگین سن در اولین ازدواج مردان, در شهرها 2 / 26 سال و در روستاها 5 / 24 سال بوده است. وى گفت: بر اساس همین آمار, فقط 2 / 0 درصد از ازدواجها در ایران در سنین زیر 16 سال انجام مى شود.
نماینده مجلس شوراى اسلامى گفت: قانون مدنى کشور نیز دقیقا در جهت احترام و رعایت آزادیها و حقوق کودک, حقوق نوجوان و یا حقوق بشر به دختر جوان به عنوان یک انسان داراى تمایلات و منویات خاص این اجازه را مى دهد که آن طور که او مى خواهد نه آن طور که ما مى خواهیم زندگى کند. وى در ادامه گفت: امروز دنیا هم به خود اجازه نمى دهد که جلو این حق کودک را بگیرد و تنها تلاش آنان بر این است که جلو استفاده جنسى و حاملگى و عوارض آن را بگیرند.

اولین هفت قلوهایى که زنده به دنیا آمدند
یک زن 29 ساله آمریکایى هفت قلو زایید. چهار پسر و سه دختر به دنیا آمده همگى سالم هستند. این زایمان اولین زایمان هفت قلوى دنیاست که نوزادان مرده به دنیا نیامده اند, مادر هفت قلوها به گفته شوهرش از داروهاى مخصوص حاملگى مصرف کرده بود. وى صاحب یک خیاطى زنانه و شوهرش فروشنده اتومبیل است. نوزادان که وزن آنها از 25 / 1 تا75 / 1 کیلوگرم است, در محفظه ویژه قرار دارند و سخنگوى بیمارستان در مورد زنده ماندن آنها تردیدى ندارد.

رسانه هاى گروهى یک خودروى استیشن با 10 صندلى, یک منزل جدید و سیلى از کمکهاى مردمى را به این خانواده پرجمعیت اهدا کرده اند. پدر خانواده در هنگام دریافت آخرین چک اهدایى اظهار داشت که این خانواده او است و او قصد ندارد خانواده اش را در معرض نمایش و جلب توجه مردم قرار دهد و ضمن اظهار قدردانى و تشکر خواستار حفظ حریم زندگى خصوصى خود شد.

شهر زنان بیوه
شهر ویندران واقع در جنوب بمبئى به شهر زنان بیوه معروف شده است. مدتى است که زنان بیوه هندى با شوهران متوفایشان آتش زده نمى شوند و تعداد زیادى از آنها که خیلى جوان هستند به خاطر سنتهاى غلط رایج در آن کشور از ازدواج مجدد محروم مى باشند و از آنجا که در خانواده خود در معرض سرزنش هستند که چرا زنده مانده اند, این شهر را براى اقامت انتخاب کرده اند. اکثر جمعیت این شهر را زنان بیوه تشکیل مى دهند.

همسر 16 ساله یک مرد 95 ساله دو قلو زایید
یک مهاجر 95 ساله افغانى که در پاکستان به شغل میوه فروشى اشتغال دارد, از چهار زن قبلى خود صاحب فرزندى نبود و به همین دلیل حدود یک سال پیش با انتخاب یک دختر 16 ساله براى پنجمین بار ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یک دختر و پسر دو قلو شد. پیرمرد 95 ساله به یمن تولد این کودکان, ضمن برگزارى جشنى, تمام میوه هاى موجود در مغازه خود را به رایگان میان اهالى محل توزیع کرد!

جریمه جیغ کشیدن
مردى که با صداى بلند در گوش زنش جیغ کشیده بود و به شنوایى او آسیب دائمى وارد کرد, در دادگاه لندن محکوم شد. این مرد پنجاه و هشت ساله به اتهام حمله و ایجاد آسیب بدنى به همسر پنجاه و چهار ساله اش محاکمه شد. در دادگاه گفته شد که وى مبتلا به بیمارى زنگ زدن گوشهاست و به همسرش گفته بود مى خواهم کارى کنم که تو هم مثل من زجر بکشى. همسرش گفت که شوهرش چند بار دستهاى او را گرفت و با بلندترین صداى ممکن در گوش او فریاد کشید! آسیب به وى چنان شدید بود که تحت درمان قرار گرفت و برایش سمعک تجویز کردند. دادگاه پس از بررسى پرونده این مرد را به چهارصد و پنجاه پوند جریمه و هفتصد و پنجاه پوند و پرداخت هزینه بیمارستان و یکصد و پنجاه ساعت کار عام المنفعه محکوم کرد.

عروسى سگهاى اسپانیایى در حضور کشیش!
یک دفتر ازدواج سگها در اسپانیا اعلام کرد که در صدد ترتیب برنامه هایى است تا مراسم کامل ازدواج این حیوانات خانگى در حضور یک کشیش و به همراه ضیافت و ماه عسل آنها برگزار گردد!
طبق گزارش خبرگزارى آلمان, این دفتر ازدواج, بابت مراسمى که در آن سگ داماد با لباس یکدست و آذین شده و با روبان و سگ عروس نیز با لباس تورى و گل آرایشى در مراسم ازدواج شرکت مى کنند, حداقل دو هزار و هفتصد دلار دریافت مى کند.