پزشک شما

نویسنده


  پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
برادرH.S ـ حسنآباد اصفهان
برادرR.R.R ـ چوپانان
برادر ک.ب ـ مبارکه اصفهان
خواهر ف.ک ـ ؟
خواهرM.R ـ قم

برادرH.S ـ حسنآباد اصفهان
پسرى هستم 17 ساله. از دو سال پیش تا کنون در صورتم جوشهایى به وجود آمده که بدون آگاهى آنها را مى کندم. اکنون در جاى آنها لکه هاى قهوه اى رنگى پیدا شده است. حالا پرسش من این است که:
1ـ آیا کندن جوشها باعث لکهاى صورتم شده است؟ آیا راهى براى برطرف کردن آنها وجود دارد؟
2ـ آیا قرمزى پوست صورتم به جوشها مربوط است؟
3ـ به علت کندن جوشها بینى ام بزرگتر شده است. آیا راهى براى کوچکتر شدن آن وجود دارد؟ ضمنا در مورد ریزش مو هم توضیح دهید.
برادر گرامى!
اصولا دستکارى و کندن جوشهاى صورت بخصوص روى بینى بسیار خطرناک است و از این کار باید جدا خوددارى شود. آثار باقیمانده از جوشهاى صورت که دستکارى شده اند را اصطلاحا ((اسکار)) مى گویند. بنابراین با کندن جوشها ممکن است جاى آنها باقى بماند و باعث بد شکل شدن صورت و بینى شود. گاهى محل جوشها ملتهب مى شود که ممکن است منجر به قرمز شدن آن قسمت از پوست گردد. البته قرمزى پوست صورت شما ممکن است ناشى از حساسیت به نور آفتاب باشد. لذا در این صورت توصیه مى شود که زیاد در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرمهاى ضد آفتاب استفاده کنید. بزرگ شدن نامتناسب بینى به هر علتى که باشد معمولا با جراحى پلاستیک قابل درمان است. در مورد ریزش مو, همان طور که در پاسخ به سوالات مکرر خوانندگان محترم این بخش توضیح داده ایم تقریبا مهمترین علت ریزش مو ((عامل ژنتیک یا فامیلیال)) است و حقیقتا تا به حال درمان قاطعى براى ریزش مو پیدا نشده است.کوتاه کردن موى سر و ماساژ پوست سر باعث جریان بیشتر خون در پوست سر مى شود و احتمالا در رویش و تقویت موهاى سر ممکن است موثر واقع شود. استفاده از روشهاى سنتى از قبیل کتیرا, روغن زیتون, زرده تخم مرغ و حنا در بعضى موارد موثر بوده است. شستشوى موهاى سر با شامپوهاى طبى مثل ((سلسون یا سلوکوز)) در جلوگیرى از ریزش موى سر مفید گزارش شده است. سلامت باشید.

برادرR.R.R ـ چوپانان
پسرى هستم 17 ساله. مشکل من این است که رشد طولى پاهایم زیاد است و بسیار بزرگ و پهن هستند. آیا درمانى براى این مسإله وجود دارد؟
برادر گرامى!
مشکل شما نگران کننده نیست. در هر حال بعضى افراد داراى ساختمان و اسکلت مشخصى هستند که به هیچ عنوان نمى توان در کار خلقت خداوند دخالت نمود. موفق باشید.

برادر ک.ب ـ مبارکه اصفهان
دخترى دارم که در دوران طفولیت لکه هاى سیاهى روى پوستش پیدا شد که با انجام آزمایشات مشخص شد پلاکتهاى خون او کم است. در حال حاضر 12 سال دارد و به علت اینکه رنگ صورتش مرتب زرد است; به فکر معالجه افتادم و پس از آزمایشات مکرر معلوم شد به بیمارى تالاسمى مینور مبتلاست. حال پرسشهاى من این است که:
1ـ آیا دخترم مى تواند ازدواج کند و مشکلى پیدا نخواهد کرد.
2ـ آیا این بیمارى قابل درمان است؟
3ـ آیا بر روى چهره او تغییراتى ایجاد مى شود؟
4ـ و آیا چه نوع مراقبتهایى لازم دارد؟
برادر گرامى!
امید داریم با شناخت دقیق تر بیمارى تالاسمى از فرزند خود مراقبت بیشترى به عمل آورید. در تالاسمى کوچک یا ((مینور)) کم خونى مداوم ولى خفیفى وجود دارد. تعداد گلبولهاى قرمز طبیعى و یا کمى زیادتر از طبیعى است. در این نوع تالاسمى علایم خونى مشابه در یکى از والدین وجود دارد. در تالاسمى مینور معمولا علایم واضحى ایجاد نمى شود. معمولا با تغییر شکل استخوانى بخصوص در صورت همراه نیست. ممکن است طحال این بیماران کمى بزرگ و دردناک شود. به هر حال تالاسمى مینور داراى علایم مخفى و پنهانى است و به همین دلیل توصیه مى شود که قبل از ازدواج از نظر تالاسمى آزمایش به عمل آید تا شناخته شود. همان طور که مى دانید اگر دو نفر مبتلا به تالاسمى مینور با هم ازدواج کنند درصدى از فرزندان آنها به تالاسمى بزرگ مبتلا مى شوند. تالاسمى بزرگ کشنده است و بیماران معدودى به سن بلوغ مى رسند. بنابراین توصیه مى شود که حتما قبل از ازدواج از عدم ابتلإ همسر آینده شان به تالاسمى مینور مطمئن شوند. این کار با انجام یک آزمایش ساده امکان پذیر است. درصورتى که شوهر آینده ایشان به تالاسمى مینور مبتلا نباشد ازدواج هیچ گونه منعى ندارد. اصولا تالاسمى مینور به درمان خاصى نیاز ندارد. البته باید مراقب باشند که از ترکیبات آهن زیاد استفاده نشود. به طور کلى تالاسمى مینور با کم خونى فقر آهن اشتباه مى شود و گاهى نیز به غلط داروهاى حاوى آهن براى بیمار تجویز مى شود و تجمع آهن باعث اختلال در بدن بیمار مى شود. ضمنا تالاسمى مینور تغییر در چهره بیمار ایجاد نمى کند. به خداوند توکل کنید. موفق باشید.

خواهر ف.ک ـ ؟
لطفا به سوالات من پاسخ دهید:
1ـ آیا درد شدید روز اول عادت ماهانه براى یک دختر درمانى دارد؟
2ـ آیا احتمال دارد کیستى که قبلا درمان شده دوباره در تخمدان تشکیل شود؟
3ـ الکترولیز یعنى چه؟ آیا آسیبى به پوست مى رساند؟
4ـ آیا کوتاه کردن موهاى زائد در کم شدن بوى بدن تإثیر دارد؟
5ـ در روى پوست من خالهاى کوچک قرمزرنگى وجود دارد, علت آن چیست؟ آیا زیادتر خواهد شد؟
6ـ آیا هر فرد لازم است قبل از ازدواج از مسائلى آگاهى پیدا کند یا نه؟
7ـ خانمى به من مى گفت: من قبلا چشمانم ضعیف بود وقتى زایمان طبیعى کردم چشمانم ضعیفتر شد و به من توصیه کرد اگر خواستى زایمان کنى طبیعى نباشد. سزارین بهتر است. آیا حرف این خانم درست است؟
8ـ آیا مى توانم از لنز استفاده کنم یا لنزها به چشم آسیب مى رسانند؟
خواهر گرامى!
عادت ماهانه دردناک که در اصطلاح پزشکى به آن ((دسیمنوره)) مى گویند یکى از مشکلات طبیعى تعداد زیادى از خانمها مى باشد. این درد شدید گاهى یک روز و گاهى 2 الى 3 روز به طول مى انجامد. عقیده بر این است که این درد بعد از ازدواج و زایمان کمتر مى شود. ولى حقیقت این است که گاهى ممکن است ادامه پیدا کند. در هر صورت, بهترین درمان استراحت و آرامش است و اگر یک روز قبل از شروع پریود و درد از مسکن خوراکى مثل کپسول مفنامیک اسید استفاده شود, این درد بسیار جزئى خواهد بود. در صورتى که قبل از شروع درد و یا احساس شروع علایم و درد یک عدد آمپول مسکن ((دیکلوفناک سدیم)) تزریق شود, درد به کلى از بین مى رود. ان شإالله.
2ـ معمولا اگر کیست به طور کامل برداشته شود بیمارى عود نمى کند و نباید نگران باشید.
3ـ الکترولیز روشى است که با استفاده از مکانیسم الکتریسیته موهاى زاید بدن به گونه اى از پوست جدا مى شوند که امکان رویش مجدد در مدت زمان طولانى به تإخیر مى افتد یا انجام نمى شود. لذا از بین روشهاى مختلفى که وجود دارد این روش به درمان قطعى نزدیکتر است. ضمنا مراکز ((ترمیم مو)) در شهرهاى مختلف وجود دارد که الکترولیز هم انجام مى دهند.
4ـ اشکالى ندارد و در کاهش بوى نامطبوع آن ناحیه بسیار موثر است.
5ـ علت ایجاد خال فعالیت رنگدانه هاى پوست است و هیچ اشکالى ایجاد نمى کند. البته اگر خال در حال بزرگ شدن باشد و داراى علایم تحریکى باشد توصیه مى شود که این گونه خالها برداشته شوند. خالهاى مسطح قهوه اى روشن و کوچک معمولا در چهره افراد سفیدپوست ایجاد مى شود و هیچ اشکالى ندارد. به طور متوسط هر فرد ممکن است داراى 20 ـ 15 عدد خال باشد. خالهاى مودار معمولا بى خطرند حتى اگر بزرگ شوند باز هم خطر بدخیم شدن ندارند. خطرناکترین خالها کمى برآمده و به رنگ قهوه اى تیره و مسطح هستند.
6ـ هر فردى باید قبل از ازدواج آمادگى کامل جسمى و روانى را کسب کند. باید مطالعه کند و اطلاعات لازم را در همه زمینه هاى ازدواج به دست آورد. کتاب اولین دانشگاه و آخرین پیامبر نوشته شهید دکتر ((سیدرضا پاک نژاد)) راهنماى بسیار خوب و مفیدى است که توصیه مى شود براى دستیابى به تمام سوالات شما در این مورد, این کتاب را مطالعه بفرمایید. همچنین در صورت بروز مشکلاتى مى توانید با یک خانم پزشک زنان مشورت نمایید.
7ـ صحبتهاى آن خانم چاق, پایه و اساس علمى ندارد.
8ـ در مورد اشکال بینایى که دارید بهتر است از عینک استفاده کنید. البته استفاده از لنز تماسى مشکلاتى به دنبال دارد و باید با دقت و رعایت شرایط خاصى از لنز استفاده شود و اصولا باید با چشم پزشک مشورت نمایید. در مورد پیشرفت اختلال بینایى نگران نباشید. در صورتى که از عینک استفاده صحیح و مناسب بکنید جلوى پیشرفت بیمارى گرفته مى شود یا تغییرات, بسیار جزئى خواهد بود. شاد و موفق باشید.

خواهرM.R ـ قم
دخترى هستم 17 ساله و بسیار زودرنج. وقتى در میان خانواده هستم منزوى مى شوم. قبلا دچار عادت زشتى بودم ولى مدت 2 ماه است که آن را ترک کردم و اکنون نگران سالم بودنم هستم. آیا بدون مراجعه به پزشک مى توانم از این موضوع مطلع شوم. ناراحتى بعدى من این است که گاهى اوقات در قسمت راست بدنم تیر مى کشد و بسیار دردناک مى شود و گاهى هم سمت چپ سینه تا انتهاى کمرم در هنگام تنفس دردناک مى شود. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
با ایجاد و تمرین روحیه اعتماد به نفس مى توانید بین خودتان و خانواده رابطه عاطفى و صمیمى ترى ایجاد نمایید. مشکلات احتمالى خودتان را با والدین بخصوص مادرتان مطرح نمایید و از آنها کمک بخواهید. در این صورت خودتان را از خانواده جدا نمى بینید و دچار زودرنجى و افسردگى نمى شوید. به هر حال مشکلى در محیط خانوادگى دارید که باید آن را کشف کنید و در جهت رفع آن اقدام کنید. احتمالا یکى از دلایل این مشکل ابتلا به بعضى عادات ناپسند و خطرناک است که باعث اضطراب, زودرنجى و عوارض جسمى و روحى خطرناک مى شود. بنابراین با ترک این عادات ناپسند مطمئنا مشکل شما رفع خواهد شد. ضمنا تحریک موضع به هر طریقى خطرناک است و باید جدا امتناع شود. تشخیص فقط با مراجعه به پزشک امکان پذیر است. در مورد درد سمت راست قفسه سینه با شرحى که نوشته اید به نظر مى رسد منشإ عصبى عضلانى دارد و نگران نباشید. شما با آرامش و ایجاد و تمرین روحیه اعتماد به نفس مى توانید بر تمام مشکلاتتان فائق آیید. سربلند باشید.