اخبار


  اخبار

 

 

نمایشگاه کتاب زنان ناشر برگزار مى شود
نمایشگاه کتاب زنان ناشر با همکارى اتحادیه ناشران و هماهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى از 10 تا 18 اسفند در فرهنگسراى اندیشه برگزار مى شود. به گزارش کمیته برگزار کننده این نمایشگاه, شناساندن فعالیتهاى فرهنگى زنان به مردم و بویژه زنان براى تداوم و پویایى فرهنگ, ادب, هنر و اندیشه و تشویق زنان براى پیوستن به حرکتهاى اجتماعى و گسترش فرهنگ کتابخوانى در میان مردم است.
همزمان با بریایى نمایشگاه, میزگردهایى با شرکت زنان فعال در عرصه هاى فرهنگى و اجتماعى بویژه پیرامون مسایل زنان و نقش و جایگاه اجتماعى آنان در جامعه, برگزار مى شود.

تشکیل کمیته بررسى مشکلات فقهى ـ حقوقى زنان در شوراى فرهنگى اجتماعى زنان
خانم منیره نوبخت رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان اعلام کرد: کمیته بررسى مشکلات فقهى ـ حقوقى زنان با حضور صاحب نظران زن حوزوى و حقوقدان در شوراى فرهنگى, اجتماعى تشکیل شد. وى افزود: این کمیته در پى بررسى طرح بازنگرى قانون مدنى (که یکى از کارهاى مهم شوراى فرهنگى, اجتماعى است) دو موضوع سن بلوغ دختران و حضانت را در دستور کار خود قرار داده است. رئیس شوراى فرهنگى اجتماعى زنان از دیگر اقدامات اخیر این شورا را بررسى جایگاه زنان در مطبوعات و رسانه ها ذکر کرد.

به زنان قطرى اجازه مشروط براى رانندگى داده شد
مقامات قطر قصد دارند رانندگى را براى زنان آزاد اعلام کنند, مشروط بر اینکه شوهر و یا پدر آنها اجازه این کار را به آنها بدهد. امیر قطر در این باره گفت: ما هیچ مخالفتى با دادن گواهینامه رانندگى به زنان نداریم, البته مشروط بر آنکه ولى و سرپرست آنها این اجازه را بدهد. مقامات قطر با دادن گواهینامه رانندگى به خارجیانى که در این کشور زندگى مى کنند مخالفتى ندارند; اما شرایط سختى را براى رانندگى زنان قطرى تحمیل مى کنند. در حال حاضر, یک زن قطرى براى اخذ گواهینامه باید به کمیته وزارت کشور ثابت کند که زندگى روزانه اش جابجاییهایى را ایجاب مى کند و او چاره دیگرى ندارد جز اینکه شخصا رانندگى کند و براى این کار اجازه ولى را نیز گرفته است.
عربستان سعودى تنها کشور جهان است که به زنان اعم از خارجى و داخلى اجازه رانندگى نمى دهد.

نمایشگاه آثار مینیاتور یک زن هنرمند ایرانى در آلبانى برگزار شد
نمایشگاه آثار مینیاتور هنرمند ایرانى, خانم شهرزاد صالحى پور در شهر تیرانا, پایتخت آلبانى گشایش یافت. در مراسم گشایش این نمایشگاه رئیس جمهور آلبانى و جمعى از مقامات و شخصیتهاى سیاسى و هنرى این کشور و جمهورى اسلامى ایران حضور داشتند. در این مراسم رئیس جمهور آلبانى گفت: این نمایشگاه پیام دوستى و صلح مردم ایران را به همراه آورده است. در نخستین روز برپایى این نمایشگاه, آثار مینیاتور ارائه شده با استقبال هنرمندان, نویسندگان و دیگر دیدار کنندگان آلبانیایى مواجه شد.
نمایشگاه آثار مینیاتور خانم شهرزاد صالحى پور به همت بنیاد فرهنگى سعدى در تیرانا به مدت یک هفته در محل کتابخانه ملى این شهر برپا بود.

منع حجاب اسلامى در مدارس ترکیه
وزارت آموزش ترکیه به آموزگاران و دانشآموزان دستور داده است طبق مقررات شدید لائیسم در زمینه پوشش اسلامى در مدارس عمل کند. این دستور وزارت آموزش ترکیه در تلاش براى سرکوب اسلامگرایى در این کشور صادر شده است. طبق این دستور مدیران, آموزگاران و دیگر کارکنان مدارس همراه با دانشآموزان, مجبور به رعایت کامل نحوه پوشش لباس بر طبق اصول آتاتورک هستند. پوشش اسلامى از جمله داشتن روسرى براى دانشآموزان دختر به طور رسمى در تمامى مدارس به استثناى مدارس ویژه مذهبى ممنوع اعلام شده است.

تجلیل رئیس جمهور از نقش و جایگاه زنان خانه دار
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى در مراسم افطارى مرکز امور مشارکت زنان گفتند: بانوان برجسته کشور در همه عرصه ها, صلاحیت, شایستگى و توان خود را نشان داده اند. در این مراسم که جمعى از بانوان از خانواده هاى معظم شهدا, نمایندگان مجلس شوراى اسلامى, مدیران ارشد زن, زنان متخصص, هنرمند و دانشگاهى و دست اندرکاران امور مختلف سیاسى, اجتماعى و فرهنگى حضور داشتند, رئیس جمهورى در سخنان کوتاهى با تقدیر از زنان کشور گفتند: بانوان فهیم خانه دار, نقش مثبت خود را در خانواده و جامعه به خوبى ایفا مى کنند و وظیفه مسوولان است که موانع موجود را براى پیشرفت روزافزون بانوان از سر راه آنها بردارند.
بر اساس این گزارش پیش از سخنان رئیس جمهورى, خانم زهرا شجاعى مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در سخنانى گزارشى از برنامه هاى در دست اقدام این دفتر را به استحضار رساند.

جزئیات اجراى قانون بازنشستگى زنان کارگر تشریح شد
معاون پارلمانى سازمان تإمین اجتماعى اعلام کرد: با توجه به تصویب قانون بازنشستگى زنان کارگر با 20 سال سابقه کار و 42 سال سن و تإیید آن از سوى شوراى نگهبان, بخشنامه اجرایى آن توسط مدیرعامل سازمان صادر شده است. بانوان کارگر داراى شرایط, در صورت تمایل مى توانند به شعب تإمین اجتماعى مراجعه و درخواست خود را به واحدهاى مزبور تسلیم کنند. وى تإکید کرد: مستمرى زنان کارگر در صورت بازنشستگى زودهنگام, چنانچه کمتر از حداقل دستمزد قانون کار (حدود 210 هزار ریال) باشد هیچ گونه افزایشى در مستمرى آنان داده نخواهد شد و عین مستمرى خود را دریافت مى کنند.
وى در باره شرایط بازنشستگى دیگر زنان کارگر گفت: زنان کارگر با 20 سال سابقه کار و 45 سال سن, 10 سال سابقه کار و 55 سال سن و 35 سال سابقه کار, بدون شرط سنى مى توانند درخواست بازنشستگى کنند. وى تإکید کرد در صورتى که مستمرى این دسته از کارگران زن کمتر از حداقل دستمزد قانون کار باشد, سازمان تإمین اجتماعى آن را افزایش داده و به سقف حداقل دستمزد خواهد رساند.
چهار زن حقوقدان, به عنوان قاضى دادگاه خانواده منصوب شدند
رئیس دادگسترى شهرستان رى اعلام کرد: براى اولین بار چهار زن حقوقدان به عنوان قاضى دادگاه خانواده در دادگسترى شهرستان رى مشغول به کار شدند. وى افزود: براى تسریع در رسیدگى به پرونده هاى شعب دادگسترى شهرستان رى و احقاق بموقع حق مردم, ده قاضى به مجموع قضات این دادگسترى اضافه شدند که چهار تن آنان زن هستند.

یازدهمین اجلاس مشاوران استانداران و دبیران کمیسیونهاى امور بانوان سراسر کشور برگزار شد
ایجاد اشتغال, تإسیس مراکز تفریحى و آموزشى و تعیین ضمانت اجرا براى قوانین مربوط به زنان در یازدهمین اجلاس مشاوران استانداران سراسر کشور و دبیران کمیسیونهاى امور بانوان مهمترین اقدامات لازم براى رفع معضلات زنان شناخته شد. در این جلسه که مسوولان دفاتر بانوان ده استان کشور حضور داشتند, مقرر شد خلإهاى قانونى در زمینه حقوق خانواده و بانوان توسط کمیسیونهاى امور زنان شناسایى و به مراجع ذىربط ابلاغ شود.
در کمیته اجتماعى دبیران کمیسیونهاى امور بانوان استانها, پشتیبانى از ایجاد تعاونیهاى زنان و تخصیص بودجه کافى و بموقع به آنها مورد تإکید قرار گرفت.

8 زن کوهنورد ایرانى راهى قله کلیمانجارو شدند
در آستانه سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى, شمارى از بانوان عضو گروه کوهنوردى عفاف (فرهنگیان) عازم قله کلیمانجارو شدند. خانم زهرا شجاعى مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دیدار این گروه با ایشان گفت: این حرکت مى تواند برخلاف تبلیغات استکبارى, تواناییهاى زن ایرانى را با توجه به عنوان برنامه این گروه (زن ایرانى, نجابت همراه با شجاعت) به زنان جهان نشان دهد.
در این دیدار, اعضاى گروه کوهنوردى عفاف هدف از فتح قله کلیمانجارو را یک تلاش ورزشى و اثبات تواناییهاى بالاى زنان ایرانى در قالب حفظ حرمتهاى اسلامى براى جهان ذکر کردند. این تیم, قصد دارد با فتح قله 5985 مترى کلیمانجارو در کشور تانزانیا, پرچم جمهورى اسلامى ایران را بر فراز این قله به اهتراز درآورد. این تیم متشکل از 8 زن و یک مرد است که تاکنون قللى چون سبلان, دماوند, سهند, الوند که صعود به آنها دشوار است را فتح کرده اند.

یک میلیون و 800 هزار زن در آلمان معتاد هستند
به گزارش وزارت بهدارى یکى از ایالتهاى آلمان, بیش از 1/8 میلیون زن در این کشور به مصرف الکل, مواد مخدر و دارو اعتیاد دارند. وزیر بهدارى این ایالت گفته است که اکثر زنان معتاد از ترس از دست دادن حق نگهدارى فرزندان خود, اعتیاد خود را پنهان مى کنند. مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلى, جامعه آلمان را به انحطاط کشانده است. مرکز مبارزه با اعتیاد آلمان چندى پیش با اشاره به اینکه یک سوم زنان این کشور به مشروبات الکلى معتاد هستند اعلام کرد: مصرف سرانه الکل خالص مردم آلمان بیش از مردم سایر کشورهاى جهان است. به گزارش این مرکز, 50 درصد تجاوزات جنسى و نزدیک به 20 درصد تصادفات مرگبار در آلمان تحت تإثیر مشروبات الکلى صورت مى گیرد.

برگزارى نمایشگاه نقاشى بانوان ایرانى در اکراین
نمایشگاه نقاشیهاى بانوان ایرانى در موزه شفچنکو شهر کى یف, پایتخت اکراین افتتاح شد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه که گروه کثیرى از هنردوستان اکراین شرکت داشتند, ایران شناسان اکراین در باره جایگاه و مرتبه هنر در میان ایرانیها و اعتبار جهانى آن سخن گفتند. همچنین به 44 نفر از شرکت کنندگان در مسابقات نقاشى که از سوى ایران در اکراین در میان کودکان آن کشور ترتیب داده شده بود, جوایز نفیسى اهدإ شد.

قوانین مصوب براى حمایت از زنان تحت آزار در کانادا بى تإثیر است
تلاش مقامات قضایى کانادا براى یافتن قوانینى که بتواند از آزار و اذیت زنان بکاهد, موثر نبوده است. طبق یک گزارش دولتى, قانون مصوب در کانادا براى حمایت از زنان در مقابل حملات و آزارهاى جسمانى بى تإثیر بوده است. در این مطالعه 60 مورد از آزارهاى کیفرى که در چارچوب قانون مصوب سال 1372 قرار مى گرفته اند, توسط وزارت دادگسترى بررسى شده اند. در مطالعه مذکور, چنین نتیجه گیرى شده است که کمبود نیروى پلیس, توجه کافى نداشتن وکلاى دولتى, نبودن خدمات کافى براى قربانیان به منظور پیگرد قانونى موارد مربوط, برخورد ضعیف دادگاهها به دلیل تعصبات موجود در مورد برتر شمردن مردان نسبت به زنان و همچنین ناآشنایى افسران پلیس در برخورد مناسب با این گونه موارد, موجب کارایى نداشتن قانون مذکور شده است.
بر اساس این گزارش, این قانون که موضوع آزارها و حملات جسمانى علیه زنان را در ردیف جرایم کیفرى قرار مى دهد, پس از فراوانى گزارش این گونه موارد, تدوین شد. حداکثر مجازات در این قانون, 5 سال حبس پیش بینى شده است. نتایج بررسى مذکور حاکى از آن است که 60 درصد این گونه دادخواستها در دادگاههاى تجدید نظر خنثى شده و در 75 درصد مواردى نیز که به صدور حکم منجر شده, مجرمان, احکامى نظیر آزادى به قید ضمانت یا جرایم تعلیقى دریافت کرده بودند. این امر حتى مجرمان سابقه دار را که مرتکب جرایم مشابه شده بودند, در بر مى گرفت.
قضات دادگاهها با شیوه یکسان به دادخواهى زنان در باره عسر و حرج رسیدگى خواهند کرد
طبق تصمیم جدید قوه قضائیه دفتر امور زنان قوه قضائیه مإموریت یافت تا براى حل اختلاف نظر قضات در باره عوامل و علل (عسر و حرج) در رابطه با مسایل خانوادگى که باعث بروز برخى مشکلات و تعارض در آراى دادگاهها شده است بررسى کنند.
آیت الله مقتدایى, دادستان کل کشور طى گفتگویى گفت: در زمینه عسر و حرج بانوان در مسایل خانوادگى موارد بسیارى داریم. هر ماه بیش از هزار پرونده در مورد عسر و حرج, چه در مورد مسایل خانوادگى و چه موارد دیگر, به دادستانى کل کشور مى رسد که طرفین پرونده ها به رإى صادره اعتراض کرده اند. معمولا حدود ده درصد احکامى که به طور اشتباهى صادر شده است شکسته مى شود و پرونده ها را براى رسیدگى مجدد به دادگاه دوم ارجاع مى کنیم تا حقى از کسى تضییع نشود. وى سپس با ذکر نمونه هایى از موارد تجدید نظر شده ابراز امیدوارى کرد که با تعیین یک شیوه قضایى مستدل, این مسإله حل شود.

روند فزاینده طلاق در چین
دولت چین اولین مرکز مشاوره خانوادگى را در راستاى کاهش روند فزاینده طلاق افتتاح کرد. این مرکز, بعد وسیعى از خدمات مشاوره قبل از ازدواج گرفته تا آموزش مراسم ازدواج, مشاوره قانونى و کمکهاى بعد از طلاق به زوجهاى مراجعه کننده ارائه خواهد داد. به گفته یکى از محققان آکادمى علوم اجتماعى چین, این مرکز همچنین در نظر دارد قوانین و لوایحى در جهت تقویت و استحکام ازدواج و اجتناب از طلاق براى تصویب به دولت پیشنهاد دهد.
سالانه 15 میلیون ازدواج در چین به ثبت مى رسد. با این حال آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است به طورى که در سال 1375 آمار طلاق به یک میلیون و صد و سى هزار مورد رسید. این در حالى است که این رقم در سال 1359 تنها 389 هزار مورد طلاق بوده است. این محقق روند فزاینده طلاق را ناشى از افزایش فشار زندگى بر مردم چین دانست که خود از تغییرات روزافزون اقتصادى و اجتماعى کشور ریشه مى گیرد.
دولت چین در نظر دارد در سال 1378 قانون جدیدى را به تصویب برساند مبنى بر اینکه مجوز طلاق تنها پس از گذشت سه سال از جدایى زن و شوهر و نیز در صورت اختلالات روانى هر یک از زن و شوهر و در مواردى که طرفین همدیگر را در حین ازدواج گول زده باشند صادر خواهد شد.

تصویب طرح ضربتى براى رفع خشونتهاى زناشویى در اسپانیا
شوراى وزیران اسپانیا اخیرا به منظور از بین بردن خشونتهاى زناشویى, طرحى ضربتى به تصویب رساند. این پدیده در حال حاضر افکار عمومى این کشور را کاملا به وحشت انداخته است. به گفته وزیر کار و امور اجتماعى اسپانیا هدف از این طرح از بین بردن موانعى است که بر سر راه دادگسترى قرار دارد, تا این نهاد بتواند به کمک زنانى که با آنها به خشونت رفتار شده بشتابد و به نیروهاى امنیتى دستور دهد در این گونه موارد با دقت و جدیت عمل کنند.

وحشت مردان آلمانى از زنان
بر اساس یک نظرسنجى که توسط مجله اى در آلمان صورت پذیرفته است اکثر مردان ناخودآگاه از زنان وحشت دارند. طبق این نظرسنجى 88 درصد مردان ناخودآگاه از زنان مى ترسند و 84 درصد نیز نگران آنند مبادا وجهه خود را نزد آنها از دست بدهند. در این حال 78 درصد از مردان از داشتن رقیب وحشت دارند.

مرخصى 24 ساعته براى زنان یونانى!
زنان روستاى کوچکى در شمال یونان براى مدت 24 ساعت قدرت را به دست گرفتند و رسیدگى به کارهاى خانه را به شوهرانشان محول کردند. بر اساس یک سنت محلى, هر سال صدها زن نقابدار و ملبس به لباسهاى سنتى در خیابانهاى دهکده به راه مى افتند و براى قدردانى از ماماى این دهکده که سمبل بارورى به شمار مى رود نزد او مى روند. زنهاى متإهل این دهکده که به ندرت حق خروج تنها از خانه را دارند, شب را به جشن سپرى کرده و به پیرترین ماماى دهکده هدیه مى دهند.

مادربزرگى که در 54 سالگى مادر شد
یک مادربزرگ 54 ساله انگلیسى 35 سال پس از اولین فرزند خود, بدون مراجعه به روشهاى بارورى صاحب فرزند دوم خود شد. پزشکان از نزدیک دوران باردارى این زن را به خاطر سن بالایش, خطرات فزاینده مونگولیسم و مسایل فشارخون, زیر نظر داشتند و سرانجام وى پس از 9 ماه باردارى بدون دردسر پسرى به دنیا آورد. این زن از ازدواج اول خود دختر 35 ساله اى دارد. به گفته پزشکان, باردارى در این سنین غالبا یک سنت خانوادگى است. مادر این زن نیز در سن 53 سالگى باردار شده بود.
رکورد باردارى در سنین بالا متعلق به زنى است که در سال 1366 در 55 سالگى صاحب فرزندى شد.