نویسنده

  پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر ؟ ـ اصفهان
برادر ج.ر ـ قم
خواهر ن.پ ـ ؟
خواهر م.س.ص.ب 190 ـ ؟
خواهر یا برادرS.F ـ اصفهان
خواهر ر.الف ـ مراغه

خواهر ؟ ـ اصفهان
دخترى هستم 15 ساله. از یک سال پیش متوجه دردى در ناحیه چپ قلبم شدم. پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مختلف, اعم از نوار قلب و اکو مشخص شد هیچ عارضه قلبى ندارم. اما هنوز درد در ناحیه چپ قلبم حس مى کنم. آیا امکان دارد این درد ناشى از رماتیسم قلبى باشد؟
خواهر محترم!
دردهایى که در ناحیه قفسه سینه احساس مى شوند همیشه منشإ قلبى ندارند. دردهاى قلبى مشخصاتى دارند کوتاه مدت 5 ـ 3 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه هستند. معمولا عمقى هستند با تنفس و تغییر وضعیت بدن کم یا زیاد نمى شوند. در موقع فعالیت, ایجاد یا تشدید مى شوند. اگر دردى طولانى باشد و منطقه درد زیر دست لمس شود و با تغییر وضعیت بدن و تنفس تغییر کند, این درد قلبى نیست. گاهى دردهاى عضلانى عصبى و اسکلتى در همین ناحیه ایجاد مى شوند که در اثر هیجان و اضطراب شدت مى گیرند. بعضى مواقع دردهاى ناشى از ناراحتى گوارشى در این قسمت احساس مى شوند. به هر حال مطمئن باشید با توجه به شرح حال و نوار قلب و اکو هیچ گونه علایمى از رماتیسم قلبى ندارید.
موفق و سالم باشید.

برادر ج.ر ـ قم
اگر براى آهنگ بدصدا و ناهنجاریهاى صدا, دارویى وجود دارد معرفى کنید. اعم از (گیاهى ـ مصنوعى) آیا در نهایت فرد بدصدا داراى صدایى خوب و موزون خواهد شد.
برادر محترم!
دارویى براى رفع ناهنجارى سرشتى صوت وجود ندارد. البته افرادى که دچار گرفتگى صدا هستند یا اخیرا دچار اشکال صوتى شده اند باید حتما به متخصص گوش و حلق مراجعه نمایند تا ضمن بررسى تارهاى صوتى, اقدام درمانى صورت گیرد. در هر حال کسى که مى خواهد داراى صوتى خوش آهنگ و موزون شود, باید تمرین و ممارست نماید و ناامید نشود هر چند به هر فردى خداوند استعدادى عطا فرموده است که باید با کشف آن استعداد در زمینه هاى مختلف پیشرفت کند. ضمنا یک سرى داروهاى شیمایى براى رفع گرفتگى صدا وجود دارد که براى سلامتى بدن زیانآور هستند و عوارض خطرناکى دارند.
موفق باشید.

خواهر ن.پ ـ ؟
برادرى دارم 5 ساله. قد او 88 سانتى متر و وزنش 13 کیلوگرم است. شکمش خیلى بزرگ است و نمى توانند تند راه برود. 8 ماه قبل او را نزد پزشک غدد بردیم. بعد از کلى آزمایش, آمپول هورمون رشد تجویز کرد که باید به مدت یک سال هر شب تزریق شود. تا حالا 5 ماه است که این دارو را مصرف کرده و 7 ماه دیگر هم باید مصرف کند. سوال من این است که آیا این آمپولها در رشد او تإثیر خواهد گذاشت؟ آیا ضررى براى او ندارد؟
ضمنا شما براى درمان جوش صورت, لوسیون رتینA معرفى کرده بودید ولى یکى از پزشکان گفتند این دارو سمى است و ضرر بسیارى دارد. در این مورد هم توضیح دهید.
خواهر محترم!
قد و وزن برادر شما طبق فرمولهاى موجود و با توجه به سن ایشان کم مى باشد. قد یک کودک 5 ساله را مى توانیم از روى این فرمول به دست آوریم:
قد یک کودک دو تا دوازده ساله به سانتى متر = 77 (6 * سن کودک بر حسب سال)
بنابراین یک کودک 5 ساله باید حدود 107 سانتى متر قد داشته باشد.
وزن یک کودک 2 تا 6 ساله = 8 (2 * سن به سال)
پس وزن یک کودک 5 ساله باید حدود 18 کیلوگرم باشد.
به هر حال برادر شما نیاز به پیگیرى و درمان دارد و بالاخره یکى از روشهاى درمانى, تجویز هورمون رشد مى باشد که با توجه به تشخیص ضرورت تجویز این دارو توسط پزشک, عوارض احتمالى آن قابل توجه نیست. افراد کوتاه قد اگر اختلال هورمونى نداشته باشند احتمالا دچار کوتاه قدى ژنتیکى و یا سرشتى مى باشند.
در مورد تجویز لوسیون رتینA براى جوش صورت در همه کتب پزشکى این دارو توصیه شده است و بعضى از متخصصین پوست, آن را به عنوان بهترین دارو معرفى مى کنند. البته همان طور که قبلا توضیح دادیم متإسفانه جوش صورت درمان قاطعى ندارد و معمولا عود مى کند. به اعتقاد برخى پزشکان با حذف بعضى مواد غذایى که باعث تشدید جوش صورت مى شوند, آن را قابل کنترل مى دانند ولى به هر حال جوش صورت پس از گذشت دوران بلوغ و جوانى و تعدیل هورمونهاى آندروژنیک خود به خود رفع مى شود. خدا نگهدار.

خواهر م.س.ص.ب 190 ـ ؟
دخترى هستم 14 ساله. مشکلم این است که وقتى شبها مى خوابم یا بیشتر صبحها که از خواب بیدار مى شوم احساس مى کنم کف پاهایم سوزن سوزن مى شود. آیا ممکن است یک نوع بیمارى مثل قند یا چربى باشد؟ علایم این دو بیمارى چیست؟ به دکتر داخلى مراجعه کردم, قرصهاى ویتامین تجویز کردند تا موقعى که از آن قرصها مصرف مى کردم مقدارى اثر داشت ولى وقتى آنها را قطع کردم دوباره این درد به سراغم آمده. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
مشکلى که شما از آن رنج مى برید بیمارى نیست و هیچ گونه نگرانى به خود راه ندهید. گاهى در اثر کمبود برخى ویتامینها بخصوص ویتامین ب کمپلکس و ویتامینB12 این حالت اتفاق مى افتد. مصرف ویتامینهاى گروهB براى شما مفید است. همچنین استفاده از مواد غذایى حاوى ویتامینهاى گروهB را به شما توصیه مى کنیم. علایم بیمارى دیابت یا مرض قند, عطش فراوان نسبت به نوشیدن آب است که در واقع به آن پرنوشى مى گویند و به دنبال آن پرادرارى ایجاد مى شود. علامت مهم دیگر, پرخورى است. در صورتى که قندخون افزایش بسیار زیاد داشته باشد, تهوع, استفراغ, دردهاى شکمى و گاهى حالت اغمإ ایجاد مى کند. در بیمارى دیابت مهمتر از همه اینها عوارض قلبى ـ عروقى, کلیوى و بینایى دیابت است. افزایش چربى خون نیز باعث عوارض قلبى و عروقى مى شود. افزایش چربى خون و تغییرات عروقى که در عضله قلب ایجاد مى شود, باعث سکته هاى قلبى خواهد شد. سرگیجه و عدم تمرکز حواس و کاهش سطح هوشیارى نیز ممکن است در اثر افزایش چربى خون ایجاد شوند. ضمنا بهتر است شما در موقع استراحت یا نشستن وضعیت مناسب و راحتى داشته باشید. همان طور که مى دانید اگر عضوى از بدن تحت فشار باشد و در یک وضعیت ناراحت قرار بگیرد, باعث آزردگى و فشار روى عضلات و اعصاب مربوطه خواهد شد.

خواهر یا برادرS.F ـ اصفهان
آیا خواب رفتن دست هنگام انجام کار یا برخاستن از خواب, نوعى بیمارى است؟ راه درمان آن را توضیح دهید.
خواهر یا برادر محترم!
آنچه که اصطلاحا خواب رفتگى دست یا پا عنوان مى شود, مى تواند ناشى از تحت فشار قرار گرفتن عضو مربوطه باشد و در این صورت بیمارى
محسوب نمى شود. البته گاهى اوقات در بعضى بیماریها ممکن است خون رسانى به عضو مربوطه با نقصان صورت بگیرد و اعصاب عضو موردنظر نیز دچار گرفتارى و مشکل باشد. مثل اتفاقى که در جریان بیمارى مرض قند ((دیابت)) صورت مى گیرد. این بیماران معمولا علایم مهمتر دیگرى نیز دارند که باید شناسایى شده و تحت درمان قرار بگیرند. ولى آنچه که صرفا در عالم خواب اتفاق مى افتد, بیماریزا نیست و البته توصیه مى شود در موقع استراحت وضعیت بدن مناسب باشد. ضمنا انجام آزمایشاتى براى کنترل قند و چربى و غلظت خون, حداقل سالى یک بار براى همه توصیه مى شود. متشکریم.

خواهر ر.الف ـ مراغه
دخترى هستم 22 ساله. لطفا به سوالاتم پاسخ دهید:
ـ علت خمیازه کشیدن چیست؟
ـ دو سال است گوشهایم درد مى کند و از این بابت خیلى رنج مى برم. راه درمان آن چیست؟
ـ علت اسهال و استفراغ در زمان پریود چیست؟ آیا درد شدید از کم خونى است؟
خواهر محترم!
1ـ حتما مى دانید که بعضى از حرکات و واکنشهاى انسان و سایر موجودات جنبه طبیعى دارد و براى لذت بردن از موقعیتهاى مختلف زندگى لازمند. خواب, تغذیه, ترس معمولى, هیجان و ... لازمه زندگى هستند. خمیازه نیز یک واکنش طبیعى است که معمولا لذتبخش است ولى مثل بقیه موارد اگر جنبه افراطى پیدا کند زیانآور مى شود. با خمیازه کشیدن احساس مى شود که خواب به سراغ فرد آمده است یا دلیل بر خستگى است و به هر حال مى تواند با اوضاع عصبى و روانى فرد نیز بستگى داشته باشد. کیفیت خواب, آرامش عصبى انسان و گرایش فرد به عادتهاى مختلف و عدم تمایل به ورزش, ممکن است در ایجاد خمیازه دخالت داشته باشد. به هر حال پیشنهاد مى شود که شبها زود بخوابید, صبح زود از خواب برخیزید, ورزش را فراموش نکنید و به خمیازه فکر نکنید.
2 ـ باید براى معاینه دقیق هر دو گوش به متخصص مربوطه مراجعه فرمایید تا از سلامت این عضو مهم مطمئن شوید.
3 ـ گاهى اوقات در موقع پریود دردهاى شدید در ناحیه کمر و پاها ایجاد مى شود که طبیعى است. البته براى جلوگیرى از این گونه دردها توصیه مى شود یک روز قبل از شروع پریود طبق نظر پزشک از داروى مسکن تزریقى یا خوراکى استفاده شود. به طور کلى خانمها به دلیل خونریزى ماهانه, دچار کم خونى فقر آهن مى شوند که باید حتما درمان شوند. حالت تهوع, استفراغ و اسهال نیز یکى از عوارض پریود در بین خانمهایى است که داراى درد شدید دوران قاعدگى هستند. معمولا این عوارض ناشى از مجاورت دستگاه گوارش با دستگاه تناسلى است و انقباضات شدیدى که در این دوره ایجاد مى شود, دستگاه گوارش بخصوص روده ها را تحریک مى کند و منجر به این گونه عوارض مى شود. همیشه سالم باشید.