اخبار


  اخــبــار

 

 

حضرت آیت الله خامنه اى: مهمترین مشکل بانوان, در درون خانواده است.
حضرت آیت الله خامنه اى, رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع با شکوه زنان انقلابى و پرشور استان هرمزگان حضور یافتند وطى سخنانى جایگاه زن مسلمان را در نظام اسلامى بسیار ارزشمند و والا دانستند و بر نقش بانوان در هدایت مردان به حرکت در مسیر تفکرات و باورهاى صحیح تإکید کردند.
رهبر معظم انقلاب, در تبیین دیدگاه اسلام درباره زن فرمودند:
نظر اسلام درباره زن مبتنى بر توجه به واقعیتهاى آفرینش زن و مرد و نیازهاى آنان براى رسیدن به اوج کمال انسانى است و تردیدى نیست که با شناخت دقیق نظر اسلام و عمل صحیح به آن, بسیارى از مشکلات مرتفع خواهد شد, اما افسوس که بسیارى از مردم به سنن, عادات و سوغات فرهنگهاى بیگانه بیشتر اهمیت مى دهند و راه غلط و اشتباه نیز بیشتر ادامه مى یابد. بنابر این تلاش و تبلیغ و فعالیت بسیارى لازم است تا زن بتواند در جایگاه حقیقى خود قرار بگیرد.
حضرت آیت الله خامنه اى, همچنین با تاکید بر تاثیر تعیین کننده و سازنده آنان بر همسران, فرزندان, پدران و برادران خود فرمودند:
مهمترین مشکلات بانوان متاسفانه در درون خانواده و عائله است, جایى که حرمت و شان و حقوق بانوى مسلمان در مواردى نادیده گرفته مى شود و براى اصلاح این مهم, علاوه بر قانونگذاران, زنان کشور نیز باید با تحصیلات و کسب معارف دین و علم تلاش کنند. ایشان قلم بدستان و منادیان تفکرات غربى و ضد اسلامى را ناتوان از حل مشکلات زنان توصیف کردند و فرمودند: انس با کتاب و آشنایى با معارف, موجب آگاهى زن از حقوقى است که اسلام براى زنان مسلمان در خانواده قرار داده است و اگر بانوان ما راه مورد نظر اسلام را بپیمایند, یقینا آن ستمى که در طول تاریخ در جوامع مختلف بر زن رفته است, ازبین خواهد رفت و از آن اثرى نخواهد ماند.
رهبر معظم انقلاب تحمیل ازدواج زود هنگام به دختران در برخى از نقاط استان هرمزگان را بدلیل مغایرت آن با اسلام, نکوهش کردند و فرمودند: واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج, حرکتى در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهى, هوشیارى و رشد و معرفت خود در مقابل این گونه تعدیات بایستند. ایشان تحصیل علم, کسب معرفت و بالا بردن رشد فکرى در بانوان را حایز اهمیت بسیار دانستند و فرمودند: اساسى ترین کار براى زن کارى است که با خلقت زنانه او و احساسات و عواطف به ودیعه نهاد شده در وجود او همخوان و هماهنگ باشد. اسلام ارزش زن را به این مى داند که او بتواند زندگى را براى خود, همسر و فرزندان به یک بهشت و جایگاهى براى عروج به معارف و مقامات معنوى تبدیل کند و آن هنگام که وظیفه او ایجاب کرد, نقش خود را در سرنوشت کشور و جامعه ایفا نماید.
رهبر معظم انقلاب از تربیت فرزند و پروراندن انسانهاى فرهیخته در دامان زن بعنوان بزرگترین با ارزش ترین و محبوبترین کارها براى زن یاد کردند و در پایان سخنانشان فرمودند: همه باید تلاش کنند تا بتوانند تفکر عالى, ذهن روشن, پیشرفت علمى و اجتماعى و تامین قوانین لازم را براى سعادت زن و ایفاى نقش او در تکامل جامعه فراهم آورند.

رئیس جمهور با حضور در جمع دانشآموزان دختر به سوالات آنها پاسخ گفتند
گزارش: مریم حقیقت گو
همزمان با سومین روز از دهه مبارک فجر که روز ((انقلاب اسلامى, تشخص و منزلت زن مسلمان)) نامگذارى شده بود, جناب آقاى سیدمحمد خاتمى, رئیس جمهور با حضور در جمع نمایندگان دانشآموزان دختر مدارس شهرستانهاى استان تهران ضمن گفتگو با ایشان به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکى از دانشآموزان که از نحوه حضور زنان در صحنه هاى اجتماعى سوال کرده بود, گفتند:
زنان در جامعه اسلامى شایسته تمامى پیشرفتها هستند و باید در راستاى ایجاد زمینه حضور فعال زنان در تمامى عرصه هاى اجتماعى فرهنگى, سیاسى و مدیریتى جامعه تلاش کرد. ایشان در ادامه افزودند: برگزارى این نشستها, زمینه فعلیت یافتن استعدادهاى زنان را بیش از پیش آماده مى کند و تا کنون گامهاى خوبى براى بروز استعدادهاى زنان برداشته شده و امیدوارم گامهاى بهترى نیز با مشارکت و همکارى زنان در این زمینه برداشته شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمى با تاکید بر لزوم تحقق عملى شان و منزلت زن مسلمان در نظام مقدس جمهورى اسلامى خاطرنشان کردند: زنان با وجود برخوردارى از امکانات نامساوى نسبت به مردان, نتایج قابل توجهى در عرصه هاى مختلف به دست آورده اند. رئیس جمهورى همچنین افزودند: زمینه بروز صلاحیتها و استعدادهاى زنان در دوران پیش از پیروزى انقلاب اسلامى به اندازه مردان, فراوان نبوده و این روند با پیروزى انقلاب اسلامى تا حدودى اصلاح شده و همه مردم باید تلاش کنند کمبودهاى به وجود آمده در طول تاریخ گذشته را جبران کنند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمى, رئیس جمهورى اسلامى همچنین گفتند: در اسلام حقوق لازم به زنان داده شده و هنوز هم زمینه هایى وجود دارد تا علماى زمان شناس با تکیه بر مبانى اسلام در این عرصه راهگشایى بیشترى کنند. به نظر من زن بودن, افتخار بزرگى است و در زمینه حقوق زنان باید شاهد تحولات فقهى و نوآوریها باشیم.
شایان گفتن است که در این مراسم که از سوى دفتر مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى و با همکارى ستاد امور بانوان اداره کل شهرستانهاى تهران به اجرا درآمد, بیش از 1000 تن از دانشآموزان دختر از 21 منطقه شهرستانهاى استان تهران حضور داشتند.

نخستین کتابخانه تخصصى بانوان در تهران گشایش یافت بهره بردارى از نخستین کتابخانه تخصصى بانوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى آغاز شد. آقاى مهاجرانى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در سخنانى گفت:
متاسفانه در حال حاضر تعداد کتابخانه هاى تخصصى در کشور بسیار کم است و محققان و پژوهشگران براى تحقیقات خاص نمى توانند در کتابخانه به همه کتابهاى مورد نیاز خود دسترسى پیدا کنند.
خانم زهرا شجاعى مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در سخنانى با اشاره به این مطلب که کتابخانه تخصصى زنان از سال 73 در دفتر امور زنان بنا گذاشته شده بود, گفت: به دلیل اهمیت راه اندازى این کتابخانه, تکمیل و تجهیز آن از اولویتهاى مرکز امور مشارکت زنان قرار گرفت. وى افزود:
در ماههاى اخیر, موفق شده ایم بخش اطلاع رسانى و استفاده از سیستم رایانه اى را به کتابخانه اضافه کنیم. خانم شجاعى همچنین گفت: در حال حاضر, در مخزن این کتابخانه, 3 هزار جلد کتاب در زمینه هاى زنان, طبیعت و خانواده, موجود است. در بخش مرجع این کتابخانه, 500 عنوان کتاب مرجع و در بخش نشریات ادوارى, 40 عنوان نشریه داخلى و خارجى موجود است.

وضعیت زنان در جمهورى اسلامى ایران در اجلاس مجمع جهانى اقتصاد تشریح شد
خانم دکتر معصومه ابتکار, معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست, در اجلاس مجمع جهانى اقتصاد که در شهر داووس سوئیس برگزار شد, وضعیت زنان در جمهورى اسلامى ایران و ارتقاى شاخصهاى مربوطه را تشریح کرد. وى در مصاحبه اى گفت:
فنآوریهاى نوین و بحرانهاى جهانى در خصوص مسایل اقتصادى و همچنین مباحث مختلف محیط زیست و اخلاقى و مذهبى, از جمله موضوعات مطرح شده در این اجلاس بود. وى تشریح دیدگاه اسلام در خصوص زنان و نظام جمهورى اسلامى ایران در مورد جایگاه زنان را از جمله مباحث مطرح شده از سوى خود, در این اجلاس عنوان کرد.

پیرزن روستایى با اهدإ 15 عدد گردو از وزیر جهادسازندگى, قدردانى کرد
یک پیرزن روستایى از وزیر جهادسازندگى, قدردانى کرد. در جریان سفر آقاى مهندس سعیدىکیا وزیر جهادسازندگى به مناطق محروم و روستایى استان کردستان یک پیرزن روستایى از روستاى هشت میز به همراه نامه اى تشکرآمیز, 15 عدد گردو به وزیر جهادسازندگى اهدا کرد. خانم ثانیه رحمانى در نامه خود خطاب به وزیر جهادسازندگى نوشته است: از وقتى که شنیدم شما به روستاى ما مىآیید, شبانه روز در این فکر بودم که چطور مى توانم شما را از نزدیک ببینم و ملاقات کنم تا بدین وسیله بتوانم از زحمات شما و جهادگران جهادسازندگى شهرستان سنندج که عمران و آبادانى را به روستاى ما آورده اند تشکر و قدردانى کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتم به همراه نامه, این هدیه ناقابل را به شما تقدیم کنم, باید من را ببخشید که توانایى بیشتر از این ندارم.

اولین بازار تولیدات دستى زنان در تهران گشایش یافت
اولین بازار تولیدات زنان از سوى مرکز بازاریابى کالاهاى ساخت زنان, در فرهنگسراى سرو برگزار شد. در این مرکز انواع تولیدات دستى زنان از هفت استان کشور شامل خشکبار, گل خشک, صنایع دستى و مواد خوراکى که از سوى زنان تولیده شده است ارایه شد. خانم دکتر معروفى, مدیر کل دفتر ترویج زنان روستایى وزارت کشاورزى در باره برپایى نمایشگاه و فروشگاه گفت: هدف از برگزارى این مرکز, معرفى شایسته تولیدات و بازاریابى براى آنان در تهران است و در صورتى که این کار با موفقیت همراه باشد در سایر نقاط نیز برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا براى دفاع از حقوق زنان افغانستان اقدام مى کند
اتحادیه اروپااعلام کرد که مبارزه خود را براى دفاع از حقوق زنان افغانستان آغاز کرده است.
خانم امانینو رئیس امور کمکهاى بشردوستانه اتحادیه اروپا اعلام کرد: روز جهانى زن, تحت شعار ((یک گل براى کابل)) برگزار خواهد شد. وى گفت: از این پس فشار بر طالبان جهت رعایت حقوق زنان و احترام به این حقوق افزایش خواهد یافت. وى اضافه کرد, شرایط کنونى براى زنان غیر قابل قبول است و کار کمکهاى بشردوستانه در چنین شرایط غیر قابل قبولى ادامه نخواهید یافت. او افزود: ما تاکنون زنان افغان را تنها گذاشته بودیم و این وضع دیگر قابل تحمل نیست.

چهار هزار دختر و زن در غنا به بردگى کشیده شده اند
حدود چهار هزار دختر و زن در غنا به موجب یک آئین خاص به بردگى کشیده شده اند. با آنکه برده دارى, طبق قانون اساسى ممنوع است اما حدود چهار هزار دختر و زن در چندین معبد این کشور طبق شیوه اى موسوم به ((تروکاس)) به خدمت گرفته شده اند. این شیوه, یک آئین سنتى است که طبق آن یک دختر جوان که معمولا کمتر از ده سال دارد به خاطر جرایمى که ظاهرا یکى از اعضاى خانواده اش مرتکب شده است, به برده معبد تبدیل مى شود. دخترى که در معبد به بردگى گرفته مى شود جزء اموال سرپرست معبد محسوب مى شود و باید به فرمانهاى او تن در دهد.

خوشنویسى قرآن کریم به همت یک بانوى ایرانى
براى نخستین بار در جهان, یک بانوى ایرانى قرآن کریم را به خط نستعلیق و به شیوه عثمان طه که مورد قبول تمام صاحب نظران علوم قرآنى است, خوشنویسى کرد که به زودى چاپ خواهد شد. خانم ((فریبا مقصودى)) در مدت چهار سال و روزانه به مدت 5 تا 10 ساعت, قرآن کریم را خوشنویسى کرد و پس از اتمام آن استادان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامى آن را تصحیح کردند.
خانم مقصودى هنرمند کرمانشاهى, 36 سال دارد و هنر خوشنویسى را مدت 16 سال است که زیر نظر استادانى چون آیت الله نجومى و آقایان جوارى و میرخانى دنبال مى کند.
وى قرآن خوشنویسى شده را به رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیت الله خامنه اى, هدیه کرد. وى همچنین در مراسم تجلیل از خادمان قرآن از رئیس جمهور لوح سپاس دریافت کرد.

دانشآموز مشهدى و کسب مدال نقره در مسابقه جهانى نقاشى
خانم دلارام مهدىزاده, دختر 10 ساله مشهدى موفق به کسب عنوان دوم و اخذ مدال نقره از مسابقه جهانى نقاشى شانکار هندوستان شد. وى که در کلاس چهارم دبستان تحصیل مى کند علاوه بر نقاشى به خوشنویسى, خواندن قرآن و ورزش علاقه زیادى دارد و ابراز امیدوارى کرده است که باز هم در مسابقه هاى جهانى شرکت کرده و موفقیتهاى بیشترى را به دست آورد.
نمایشگاهى از آثار بانوان هنرمند در کیش برگزار شد
نمایشگاهى از کارهاى دستى و پرورش گیاهان تزئینى به همت موسسه امور زنان در تالار حافظ دانشگاه کیش برگزار شد. مدیر این موسسه گفت: در این نمایشگاه آثارى چون مس کارى, گلدوزى, گل چینى, آینه کارى, تکه دوزى, قلاب بافى, ترمه و پیله دوزى, پته دوزى, گلیم بافى و قالیبافى اثر زنان هنرمند مقیم جزیره کیش به نمایش در آمده است و در بخش دیگرى از نمایشگاه, کارهاى بانوان در زمینه پرورش گیاهان طبیعى تزئینى ارائه گردید. وى هدف از برگزارى این نمایشگاه را آشنایى با زنان هنرمند کیش و تبادل هنرى و تشویق سایرین جهت آموختن این هنرهاى ظریف عنوان کرد و گفت: در این رابطه کلاسهایى نیز براى هنرجویان برگزار خواهد شد.

نخستین بانوى ایرانى, موفق به اخذ درجه دکتراى ادبیات تطبیقى زبان روسى شد
خانم ((نرگس محمدى)) به عنوان نخستین بانوى ایرانى به دریافت درجه دکتراى ادبیات تطبیقى در زبان روسى از انستیتو شرق شناسى آکادمى علوم روسیه نایل شد.
موضوع نظریه دکتراى خانم ((محمدىبدر)), بررسى علمى تإثیرات متقابل ادبیات فارسى و روسى مى باشد. وى کوشیده است تا در تحقیق خود تإثیرات متقابل آثار نویسندگانى چون پوشکین, تولستوى, چخوف, گورکى و سعدى, حافظ, خیام, فردوسى و جمال زاده را مورد شناخت و تبیین علمى قرار دهد.

زنان ازبک براى رعایت حجاب اسلامى تظاهرات کردند
دهها زن چادرى ازبک در خیابانهاى شهر تاشکند, پایتخت ازبکستان دست به راهپیمایى زدند و خواهان رعایت مقررات و حجاب اسلامى شدند. آنها همچنین تقاضا کردند که اجازه داده شود در مراسم مذهبى از بلندگو استفاده شود.

اخراج چهل دانشآموز دختر به خاطر ناخنهاى بلند
چهل دختر دانشآموز یک مدرسه دولتى در ابوظبى, مرکز امارات متحده عربى, به علت داشتن ناخنهاى بلند از مدرسه اخراج شدند.
مدیر این دبیرستان دخترانه اظهار داشته است:
دانشآموزان اخراجى تنها زمانى مى توانند به محیط آموزشى باز گردند که ناخنهاى خود را کوتاه کنند. به گفته وى, والدین این دانشآموزان اخراجى براى اینکه فرزندان آنها دوباره ناخنهاى خود را بلند نکنند, مى بایست تعهدهاى لازم را به مسوولین مدرسه بدهند.

مجلس اردن با تاسیس مراکز تفریحى مختلط موافقت کرد!
مجلس اعیان اردن, لایحه مجلس نمایندگان این کشور در خصوص ممنوعیت تإسیس مراکز فرهنگى و تفریحى مختلط را رد کرد. لایحه احداث مراکز تفریحى و فرهنگى از جمله استخرهاى شنا و مراکز ورزشى مختلط از سوى وزارت جوانان اردن, قبلا تقدیم مجلس نمایندگان شده بود.
نمایندگان اسلام گراى اردن, در دوره گذشته مجلس این کشور نقش موثرى در تصویب لایحه ممنوعیت تإسیس مراکز تفریحى ـ فرهنگى مختلط داشتند. این دومین بار است که مجلس اعیان اردن با جداسازى زن و مرد به هنگام صدور مجوز مراکز تفریحى و فرهنگى از جمله احداث استخرهاى عمومى مخالفت مى کند! این در حالى است که اردن کشورى است که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن مسلمانند.
ضمنا نیمى از نمایندگان مجلس اعیان اردن از سوى شاه حسین منصوب مى شوند و نیمى دیگر انتخابى هستند. لوایح و قوانین مجلس نمایندگان اردن براى تصویب نهایى به مجلس اعیان ارجاع مى شود.

روغن نباتى, مهریه مطلوب!
ازدواج زوج جوان آبادانى, على رغم درخواست غیر معمول پدر عروس, انجام شد.
داماد جوان که پس از جلب موافقت اولیه پدر دختر آمادگى خود را براى پرداخت یکصد سکه طلا به عنوان مهریه عروس اعلام کرد, با درخواست عجیب پدر عروس که ضمن رد این مهریه, خواستار تعداد 250 حلب 4/5 کیلویى روغن نباتى به عنوان مهریه شده بود, مواجه شد که با مخالفت داماد کار به دادگسترى کشید و در دادگاه, پدر عروس انگیزه خود را از این تقاضا, احتمال بالاتر رفتن قیمت روغن نباتى طى چند سال آینده به نسبت افزایش قیمت طلا ذکر کرد! در نهایت, داماد با درخواست پدر عروس موافقت کرد و به ماجرا پایان داد.