پزشک شما

نویسنده


  پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر خ.م.د ـ تهران
خواهر ن.م - تهران
خواهر ف.س ـ بروجن
خواهر ف.ع ـ شهرضا
خواهرA.M ـ چوپانان
خواهرL.M ـ چوپانان
خواهر ف.ش ـ یزد
خواهر ط.ع ـ اصفهان
خواهر ح. ط ـ بم
خواهرZ.J ـ شهرضا
خواهر س.م ـ قم

خواهر خ.م.د ـ تهران
دخترى هستم 20 ساله. چند سالى است به دردهایى در ناحیه چپ قفسه سینه دچار هستم و بیشتر اوقات همین قسمت تیر مى کشد و شاید کمتر از 2 ساعت طول بکشد. آیا این دردها علایم بیمارى قلبى است؟
سوال دوم این است که روى پوستم لکه هاى قرمزرنگى به وجود آمده است, به طورى که به نظر مىآید خون در آنها جمع شده است. آیا این جوشها علامت کم کارى کبد است؟
سوال آخرم این است که براى رفع موخوره چه راهى پیشنهاد مى کنید؟
خواهر محترم!
1ـ علایمى که ذکر نموده اید ارتباطى با بیمارى قلبى ندارد و از این نظر نگران نباشید. این دردها منشإ عصبى عضلانى و اسکلتى دارد. دردهاى قلبى معمولا زمان کوتاهى دارد. بین یک تا پنج دقیقه طول مى کشد, با فعالیت تشدید مى شود و با استراحت تخفیف پیدا مى کند. درد عمقى است و معمولا زیر دست حس نمى شود. با این حال بهتر است یک نوار قلب و معاینه قلبى از شما به عمل آید.
2ـ این تغییرات پوستى که توضیح داده اید احتمالا مربوط به نشست خون از مویرگهاى انتهایى مى باشد زیرا با فشار منطقه, قرمزى برطرف مى شود و با برداشتن فشار از روى آن مجددا خون برمى گردد و قرمزرنگ مى شود. یک سرى از بثورات پوستى وجود دارند که ناشى از صدمه مویرگها و فرار گلبول قرمز از رگها مى باشد که اصطلاحا به آن ((پورپورا)) مى گویند و علل زیادى دارد.
3ـ همان طور که قبلا توضیح داده ایم شستشوى بیش از حد سر با شوینده هاى شیمیایى و خشک کردن موهاى سر با استفاده از وسایل حرارتى مثل ((سشوار)) باعث موخوره مى شود. کوتاه کردن موها و مرتب کردن و رسیدگى به موهاى سر و عدم استفاده از حرارت براى خشک کردن موى سر, در رفع این مشکل موثر است.

خواهر ن.م ـ تهران
خواهر گرامى!
با توجه به تحصیلات عالیه اى که دارید توصیه مى کنیم که جهت دریافت پاسخ بعضى از 13 سوالتان به کتب آناتومى مراجعه نمایید. به این صورت شما مى توانید به تمام جزئیات ساختمان بدن انسان و مشکلات خودتان آگاهى پیدا نمایید و براى دریافت پاسخ و تشخیص قطعى باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در مورد سوال اول نیز همین طور است. این عادت شوم و بیمارى مهلک در هر زمانى که کنار گذاشته شود به نفع بیمار است. ضعف جسمى, ضعف اعصاب, اختلالات بینایى, لرزش عمومى بدن و اثرات ناگوار روحى و روانى حاصل این گونه عادات ناپسند است و طبیعتا اگر زود درمان نشود اثرات نامطلوبى در آینده شخص خواهد گذاشت.

خواهر ف.س ـ بروجن
دخترى هستم 17 ساله. وقتى جایى مى روم باعث مى شود رنگ صورتم قرمز شود و خیلى دستپاچه مى شوم. دستانم مى لرزد و خیلى تند تند راه مى روم. نمى دانم این مشکلم را چطور برطرف کنم. ضمنا موهاى سرم خیلى موخوره دارد. در این مورد هم مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
براى غلبه بر مشکلى که مطرح نموده اید بهترین راه, تقویت روابط خانوادگى است. قبول مسوولیتهاى مختلف در محیط خانوادگى و مدرسه و دانشگاه تإثیر بسیار زیادى در ایجاد روحیه اعتماد به نفس دارد و شخصیت اجتماعى افراد در اثر همین برخوردهاى سالم و سازنده شکل مى گیرد و ساخته مى شود. بنابراین از برافروختگى صورت هیچ نگران نباشید. با بررسى عوامل احتمالى که باعث بروز اضطراب شما مى شود حتما خواهید توانست در سایه تعالیم اسلامى و رعایت احکام و دستورات دینى در رابطه با روابط اجتماعى سالم به آرامش لازم برسید. ان شإالله.
در مورد موخوره توصیه مى شود که از کندن موهاى سرتان خوددارى نمایید. براى رفع این مشکل بهتر است به نسبت معینى موهایتان کوتاه شود و ضمنا از وسایل حرارت زا مثل سشوار براى خشک کردن موهاى سر اجتناب نمایید. در مورد عفونت نیز که ما در پرسش نیاوردیم باید به متخصص زنان مراجعه نمایید و به طور کامل درمان شوید. موفق باشید.

خواهر ف.ع ـ شهرضا
زنى 20 ساله هستم. مدت چهار سال از ازدواجم مى گذرد ولى هنوز صاحب فرزند نشدم. در جواب آزمایشهاى گوناگون ثابت شد که تخمدانهاى من تخمک تولید نمى کنند. زیر نظر پزشک, سه سرى قرص کلومیفن مصرف کردم ولى فایده اى نداشت. آیا بیمارى من قابل علاج است و من مى توانم مادر شوم؟
خواهر گرامى!
امیدواریم با توسل به ائمه اطهار(ع) مشکل شما حل شود. در صورتى که آزمایشات مختلف و سونوگرافى, کوچک بودن تخمدانها و کم کارى آنها را تإیید کرده باشد باید با استفاده از داروهاى محرک, تخمدانها را تحریک به رها کردن تخمک نمود. گاهى اوقات بیمارانى به مدت طولانى از قرص کلومیفن استفاده نموده اند و بالاخره پس از گذشت چندین سال صاحب فرزند شده اند. بنابراین ناامید نباشید و در این مورد توصیه مى شود با مراکز درمان نازایى بیشتر مشورت کنید. موضوعات دیگرى که در نامه اتان بود تإثیر بسیار جزئى در حاملگى دارند و بعضى عوامل مثل سردمزاجى هیچ اثرى در نازایى ندارد. ضمنا پایان نامه شما کمى تناقض دارد. ان شإالله موفق باشید.

خواهرA.M ـ چوپانان
دخترى هستم 17 ساله, داراى قد 158 و وزن 62 کیلوگرم. آیا وزنم نسبت به قد و سن و سالم زیاد است یا نه؟
مشکل دیگرم این است که رنگ پوست صورتم با رنگ پوست بدنم فرق مى کند. همچنین بینى ام نسبتا بزرگ است و همیشه از این موضوع خجالت مى کشم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
قد و وزن و سن شما با هم متناسب مى باشند. در مورد تفاوت رنگ پوست صورت با سایر نقاط بدن نگران نباشید. گاهى به دلیل اینکه پوست صورت بیشتر در معرض نور خورشید است کمى تغییر مى کند و موضوع مهمى نیست و درمان خاصى لازم ندارد. در مورد بزرگى بینى این قدر حساس نباشید. توصیه مى شود در صورتى که موضوع برایتان خیلى مهم است در این مورد با یک جراح پلاستیک مشورت نمایید. موفق باشید.

خواهرL.M ـ چوپانان
دخترى هستم 16 ساله با قدى بلند و اندامى نسبتا چاق. البته بدنم زیاد چاق نیست; فقط پاهایم زیاد چاق است طورى که هر کس پاهایم را مى بیند تعجب مى کند. موضوع دیگر اینکه جوشهایى روى بینى ام ایجاد مى شود. آیا این یک نوع مرض پوستى است؟ راه درمان آن چگونه است؟
خواهر محترم!
در اکثر موارد افرادى که استعداد چاق شدن دارند بخصوص در خانمهاى چاق, وضعیت مشابه شما اتفاق مى افتد. به طورى که گاهى منجر به بروز مشکلاتى در راه رفتن آنها مى شود. در مورد شما اتخاذ رژیم غذایى و پرهیز از شام مفصل و انجام ورزش پیشنهاد مى شود. ورزشهایى از قبیل کوه پیمایى, پیاده روى, دوچرخه سوارى و طناب بازى مفید هستند. این نوع چاقى حالت مرضى ندارد و قابل کنترل و درمان است. در مورد سوال دوم نیز نگران نباشید, اما جدا توصیه مى شود که از دستکارى جوشهاى روى بینى خوددارى کنید زیرا به علت ارتباط و اشتراک با عروق مغزى و این ناحیه, امکان سرایت عفونت و گاهى نفوذ لخته هاى ریز خون به داخل عروق مغزى وجود دارد. ولى جوش در روى بینى هیچ گونه حالت مرضى ندارد. موفق باشید.

خواهر ف.ش ـ یزد
دخترى هستم 20 ساله. مدت دو سال است که در صورتم حالت سفیدى و خشکى به وجود آمده است. کرم بتامتازون مصرف مى کنم ولى درمانش موقت است و دوباره به همان حالت برمى گردد. لطفا مرا راهنمایى کنید.
ضمنا من در خانه خیلى احساس تنهایى و بى مهرى مى کنم. احساس مى کنم هیچ کس مرا قبول ندارد در حالى که من پدرى مهربان دارم و از نظر مالى کمبودى ندارم ولى نمى دانم چرا دچار این حالات مى شوم. از راهنمایى شما متشکرم.
خواهر گرامى!
در برخورد با ناملایمات زندگى باید صبور باشید. با وجود والدین مهربانى که دارید باید مشکلات خودتان را با صداقت و محبت با آنها در میان بگذارید. قطعا پدر و مادر دلسوزترین افراد براى شما مى باشند. البته در صورتى که احساس دلتنگى مى کنید, شبها دیر به خواب مى روید و صبح بسیار زود بیدار مى شوید. اگر اشتهاى شما کم یا زیاد شده است و اگر در ارتباط با دوستانتان مشکل دارید توصیه مى شود که با متخصص روانپزشکى مشورت نمایید, چون احتمالا شما کمى حالت افسردگى دارید. البته گاهى برخى افراد توقع و انتظارشان از اطرافیان بسیار زیاد است و مشکلات بسیار جزئى را به طور اغراقآمیز چند برابر بزرگ مى کنند و شرایط زندگى را براى خودشان غیر قابل تحمل مى کنند در حالى که مى دانید با شرایط خوبى که شما دارید اگر نتوانید و نخواهید از این نعمتهاى الهى پدر و مادر مهربان و شرایط مالى خوب به خوبى استفاده کنید, نوعى کفران نعمت محسوب مى شود و اگر فرصت را از دست بدهید بعدا دچار پشیمانى و حسرت خواهید شد. امیدواریم که با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار(ع) بر این مشکلات جزئى فائق آیید.
در مورد سوال دیگر شما که مربوط به تغییر رنگ پوست صورت و خشکى و سفیدى یک یا چند نقطه از پوست صورت شماست باید عرض کنیم که احتمالا این تغییرات نوعى اگزما یا حساسیت است. توصیه مى شود که براى رفع این لکها از کرم نرم کننده و کرم ضد آفتاب ((شاندیز)) استفاده نمایید. ضمنا چون کرم بتامتازون باعث نازک شدن و بدشکلى پوست صورت مى شود, از مصرف آن خوددارى نمایید. موید باشید.

خواهر ط.ع ـ اصفهان
دخترم 7 ساله است و مشکل شب ادرارى دارد. فعلا دارو مى خورد ولى هنوز بهبود کامل حاصل نشده است. بعد از سه ماه خوردن قرص, جواب سونوگرافى این بود که مثانه ایشان مقدارى شل است به همین دلیل نمى تواند ادرار کند و چند توصیه کردند. الان این مشکل مقدارى برطرف شده ولى به طور کامل دخترم سلامت خود را به دست نیاورده است. آیا این ناراحتى تا بزرگسالى ادامه دارد؟ تا چه سنى بچه ها شب ادرارى دارند؟
ضمنا آیا ورزش شنا باعث ایجاد عفونت و ناراحتیهاى پوستى مى شود؟
خواهر محترم!
در مورد مشکل فرزندتان راه درمان همان است که تا به حال انجام داده اید. به طور کلى در مورد شب ادرارى کودکان اگر عفونت ادرارى در کار نباشد و سونوگرافى کلیه ها طبیعى باشد جاى هیچ گونه نگرانى نیست و با استفاده از دارو و تمرین مثانه مشکل برطرف شود. گاهى تا سنین 8 ـ 7 سالگى و به ندرت تا 15 سالگى مشکل ادامه پیدا مى کند و بالاخره رفع مى شود. حتى الامکان باید اضطراب را از بچه دور کنید. شبها بهتر است در منزل و در اتاق خودش استراحت کند. به فواصل معینى شبها کودک را به دستشویى ببرید. اصولا دارویى که براى درمان شب ادرارى تجویز مى شود به منظور سبک کردن خواب کودکان است تا آنها بتوانند بموقع از خواب بیدار شده و مشکل رفع شود. شما مطمئن باشید که حتما این مشکل برطرف مى شود و هیچ تإثیرى در آینده کودک نخواهد گذاشت.
در مورد سوال دوم, در صورتى که اصول بهداشتى رعایت شود احتمال انتقال بیمارى بسیار جزئى است. البته اطمینان قطعى وقتى حاصل مى شود که همه جوانب در نظر گرفته شود. باید اصول بهداشتى توسط مسوولین استخر رعایت شود و تمامى اشخاصى که از استخر استفاده مى کنند باید از نظر سلامتى تإیید شوند. در پناه خدا محفوظ باشید.

خواهر ح. ط ـ بم
دخترى هستم 18 ساله. پوست بدنم مخصوصا صورتم خیلى خشک است. از مواد چرب کننده هم استفاده مى کنم. اما پس از مصرف صورتم تیره مى شود. اکنون صورتم خالهایى شبیه کک و مک در آورده و سوراخهاى ریز و سیاهى روى بینى ام به وجود آمده است. راه درمان آن چیست؟ ضمنا موهاى نسبتا بورى دارم اما خیلى خشک و زبر هستند. از روغن زیتون هم استفاده کرده ام اما فایده اى نداشته است. سوال آخر اینکه آیا استفاده از عینک فتوکرومیک در آینده ضررى خواهد داشت یا نه؟
خواهر گرامى!
به نظر مى رسد که شما دچار نوعى ((اگزما)) یا حساسیت پوست صورت هستید و باید از یک نوع کرم نرم کننده و یک نوع کرم ضد آفتاب در موقع لزوم استفاده نمایید. کرم پیشنهادى ما کرم شاندیز است که مفید و موثر است. براى درمان موهاى زبر توصیه مى شود که از شامپوهاى طبى و نرم کننده استفاده نمایید. استفاده از عینک فتوکرومیک به دلیل حساسیت به نور آفتاب توصیه مى شود.

خواهرZ.J ـ شهرضا
دخترى هستم 16 ساله. مشکلاتى داشتم که مى خواستم با شما در میان بگذارم:
1ـ روى بدنم خطوطى ایجاد شده که مى گویند جاى خارش است. یک حالت خون مردگى و به رنگ بنفش است. آیا درمانى وجود دارد؟
2ـ موهایم بسیار چرب است و از شامپوهاى مخصوص موهاى چرب استفاده مى کنم ولى فایده اى ندارد. چه کنم تا موهایم از این حالت بیرون بیاید؟
3ـ از قدیم شنیده ام که پینه پا از قالى بافتن است ولى من هیچ گاه قالى نبافته ام. چه کنم پینه قوزک پایم خوب شود؟
4ـ در این سن از چیزى که رنج مى برم بزرگى شکم است. چگونه مى توانم این مشکل را برطرف نمایم؟
خواهر گرامى!
1ـ در این مورد توضیح بیشتر لازم است. البته گاهى در نواحى پرعرق بدن که از نظافت و بهداشت خوبى برخوردار نباشند, محیط مستعد و مناسبى جهت رشد قارچهاى سطحى پوست مى شوند که چاره کار استحمام روزانه و استفاده از داروهاى ضد قارچ موضعى است. برخى مواقع نیز به علت سنگینى و بزرگى سینه ها ممکن است مویرگهاى انتهایى و سطحى پوست دچار آسیب شوند و در نواحى باعث تغییر رنگ مختصرى شود. توصیه مى شود که با یک متخصص پوست مشورت نمایید.
2ـ در مورد موهاى چرب تنها راه ممکن استفاده از شامپوهاى طبى ـ حنا و استحمام روزانه است.
3ـ پینه پا هیچ ارتباطى با قالى بافى ندارد. البته ممکن است بعضى از افرادى که به قالى بافى اشتغال دارند هم به هر دلیلى دچار این مشکل شوند. اصلاح کفش و در واقع کفش مناسب و استفاده از جوراب در همه حال مى تواند از ایجاد پینه پا جلوگیرى نماید. از نظر دارویى یک داروى ترکیبى موثر وجود دارد که باید استفاده نمایید. چون هدف ما نسخه نویسى نیست بنابراین از ذکر نام دارو معذوریم. بنابراین باید در این مورد به پزشک مراجعه فرمایید.
4ـ احتمالا این مشکل شما در ایجاد ناراحتى پوستى که در سوال اول عنوان کرده اید موثر است. توصیه ما این است که ورزش کنید و رژیم غذایى گیاهى بگیرید و میوه زیاد میل کنید. از خوردن تخم مرغ و انواع چربیها خوددارى نمایید. مطمئنا در صورت رعایت موارد فوق, زندگى راحتى خواهید داشت. شاد و سربلند باشید.

خواهر س.م ـ قم
دخترى 20 ساله هستم. گاهى اوقات در قسمتهایى از بدنم احساس مى کنم موجوداتى حرکت مى کنند. با توجه به اینکه این موضوع یکى از علامتهاى اولیه دیابت است آیا لازم است تستFBS انجام دهم.
ضمنا در سن 18 سالگى ناگهان قاعدگیم قطع شد. براى درمان از هورمون پروژسترون استفاده کردم. این هورمون درمانى چه اثراتى روى اندامها مى گذارد؟
و نیز موهاى زائدى در صورتم پدیدار شده است; به جز الکترولیز چه راهى براى برطرف کردن آنها وجود دارد؟
خواهر گرامى!
1ـ انجام تستFBS بلامانع است ولى مى دانید که علائم اصلى و بالینى دیابت شامل پرخورى, پرنوشى و پرادرارى است و گاهى نیز سابقه فامیلى دیابت مثبت است. به هر حال مشکل نگران کننده اى ندارید ولى بهتر است قند خون, ناشتا اندازه گیرى شود.
2ـ اصولا قاعدگى ممکن است تحت شرایط جسمى و روحى خاصى دچار اختلال و توقف موقت شود و سپس مرتفع خواهد شد. وقتى قاعدگى نامرتب باشد گاهى قرصهاى ضد حاملگى به مدت یک تا دو دوره یا بیشتر تجویز مى شود و بعد از منظم شدن, قرص قطع مى شود. هورمونهایى مثل پروژسترون گاهى باعث تغییراتى در وزن مى شود و ممکن است باعث تورم پاها و قوزک پا شود. عوارض دیگرى نیز دارد که در اثر مصرف طولانى آنها ایجاد مى شود. این عوارض شامل لخته شدن خون در سیاهرگهاست که به آن اصطلاحا ترومبوفلبیت مى گویند. کهیر, تهوع, استفراغ, اسهال, التهاب و زخم دهان, سردرد, افزایش مو در سطح بدن و افسردگى و ... از عوارض دیگر این دارو است. مصرف پروژسترون در دوران حاملگى و شیردهى مجاز نیست.
3ـ اگر رویش موهاى زائد و نامتناسب در صورت و مناطق دیگر بدن زیاد است و داراى اختلال در قاعدگى هستید توصیه مى شود یک سرى آزمایشات هورمونى انجام دهید. همچنین پیشنهاد مى شود از تخمدانها سونوگرافى به عمل آید. در مورد برطرف نمودن موهاى زائد صورت ـ به غیر از الکترولیز ـ کندن و خارج کردن موهاى صورت از سطح پوست است. موفق باشید.