انتخاب و خرید گیاهان گلدار


  انتخاب و خرید گیاهان گلدار

مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

بدون شک همه گلها زیبا هستند, اما شما طالب چه نوع گلى هستید؟ منظورمان گیاهان گلدار است. این روزها انواع گیاهان گلدار در گلدانهاى آماده به فروش مى رسند, خوب است شما هم در این فصل از سال کمى از پولتان را صرف خریدارى گل کنید تا خانه شما باصفا شود.
گلهاى فصل بهار که معمولا به شکل ((گلدانى)) عرضه مى شوند عبارتند از:
بنفشه, زنبق, لاله, نرگس, اطلسى, شب بو, سینرر, سنبل, میمون, سیکلمن, پامچال و ختمى.
انتخاب نوع گل به سلیقه خودتان ارتباط دارد اما خوب است در مورد هر یک از آنها اطلاعاتى داشته باید تا بهتر بتوانید در این مورد تصمیم گیرى کنید.
مى دانیم همه گیاهان گلدار به نور فراوان نیاز دارند. بنابراین هیچ یک از آنها براى خانه هاى کم نور مناسب نیستند. بعضى از آنها با تمام شدن دوره گلدهى براى همیشه با شما خداحافظى مى کنند و به قول معروف همین پنج روز و شش باشند! مثلا میمون, اطلسى, سینرر, شب بو و بنفشه عمر زیادى ندارند. اما سیکلمن, سنبل, نرگس, زنبق و لاله که داراى پیاز هستند بعد از گلدهى این امکان را به وجود مىآورند که باز هم از پیازهایى که دارند سال دیگر استفاده کنیم. بنابراین اگر با آشنایى کامل نسبت به قابلیتهاى گلها آنها را تهیه کنیم, بهتر مى توانیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم.

سیکلمن:
بعد از اینکه عمر گلهاى سیکلمن تمام شد, تا سه سال بعد مى توانید از پیاز سیکلمن استفاده کنید. براى این کار باید بعد از پژمرده شدن گلها و خشک شدن برگهاى سیکلمن, آبیارى را قطع کنید تا در طول تابستان دوره استراحت خود را بگذراند. سپس در مهرماه پیاز را در گلدان دیگرى که از خاک تازه پر کرده اید قرار داده و در گلخانه نگهدارى کنید. با شروع آبیارى رشد مجدد سیکلمن آغاز مى شود.

گلایل:
وقتى دوره گلدهى گلایل تمام شد, معمولا در فصل پاییز پیاز را از خاک در آورده و در محل خشک و مقابل آفتاب پهن مى کنیم, بعد آنهارا در محل مناسب یا در داخل مقدارى شن خشک نگهدارى مى کنیم, سپس در فصل بهار آنها را در داخل گلدان کاشته آبیارى مى نماییم.

سنبل:
بعد از تمام شدن عمر گلهاى سنبل, پیاز سنبل را بدون اینکه آبیارى کنیم در جاى خود نگه مى داریم اما در پاییز از خاک خارج ساخته و در محل خشک نگهدارى مى کنیم تا در بهار سال بعد آن را بکاریم.
همان طور که ملاحظه فرمودید با کمى صرف وقت مى شود گلهاى پیازى را براى چندین سال مورد استفاده قرار داد.
بعضى از گیاهان گلدار مانند ختمى, گل کاغذى و شمعدانى, دایمى و همیشه سبز هستند. آنها بعد از دوره گلدهى تا سال بعد زنده مانده و باز هم گل خواهند داد. اینها بعد از تمام شدن گلهایشان به مراقبت زیادى نیاز ندارند.

روش انتخاب گیاهان گلدار:
خوب, با مشخصات برخى از گیاهان گلدار آشنا شدید اما در موقع خرید, این سوال پیش مىآید که در کدام یک از آنها عمر گلها بیشتر است. قبل از انتخاب, باید از خود بپرسیم واقعا چه هدفى در مورد خرید گلدانهاى گل داریم. اگر مقصود ما دادن هدیه به دوستان و آشنایان باشد, بهتر است انواع سرگل را انتخاب کنیم. در صورتى که بخواهیم در خانه نگهدارى کنیم, بهتر است آنهایى را خریدارى کنیم که هنوز داراى غنچه هستند و گلهایشان باز نشده است.
بدون شک غنچه هاى نرگس در آینده اى نه چندان دور, یعنى بعد از دو یا سه روز باز خواهند شد. در حالى که وقتى همه گلهاى نرگس شکفته باشد به زودى عمر گلهایش به پایان مى رسد.
درمورد سینرر نیز باید دقت شود که همه غنچه ها باز نشده باشند. اما چون عمر گلهاى ختمى, گل کاغذى و شمعدانى زیاد است, انتخاب گلهاى باز شده یا غنچه اهمیت زیادى ندارد.
به هر حال موضوع مهم, جوان بودن و سلامتى گیاه است و اینکه گلها تازه باز شده باشند.
وجود تعدادى گلهاى پژمرده در سینرر نشان مى دهد که دوام گیاه بسیار کم است, زیرا سایر گلهایش هم به زودى پژمرده خواهند شد. در مورد نرگس, میمون و شب بو هر قدر شاخه هاى گل دهنده کشیده و بلند و گلها درشت و مرغوب و خوش رنگ باشند, بهتر است.
البته نوعى نرگس هم وجود دارد که داراى گلهاى ریز اما خوش عطر است. این نوع نرگسها را مى توانیم به خاطر عطر مطبوعشان انتخاب کنیم.

بعد از انتقال گلدان:
وقتى گیاهان گلدار را به خانه آوردید آنها را به محل پرنور منتقل کنید. حتى مى توان گلدان را روى تراس یا ایوان گذاشت. در صورتى که باغچه مناسبى داشته باشید مى توانید شمعدانى, بنفشه, اطلسى, آهار, همیشه بهار و میمون را به باغچه منتقل کنید, یعنى آنها را از گلدان خارج ساخته و همراه با خاک اطراف ریشه در باغچه بکارید.
یادتان باشد بلافاصله بعد از انتقال این گونه گیاهان به خانه, باید روز اول مقدار کمى آب روى گلها و برگهایشان بپاشید و آنها را آبیارى کنید. ضمنا تمامى برگهاى زرد و گلهاى پژمرده را با قیچى قطع کرده و گلهاى سالم را نگهدارى کنید. به این ترتیب این گلهاى زیبا لطافت بهار را به خانه شما مىآورند.