اخبار


  اخــبــار

 

 

تنظیم خانواده و جمعیت به عنوان واحد درسى به مجموعه درسهاى عمومى تمامى رشته هاى تحصیلى مقاطع کاردانى, کارشناسى و کارشناسى ارشد پیوسته افزوده شده است.
بر اساس این تصمیم که از سوى شوراى عالى برنامه ریزى وزارت فرهنگ و آموزش عالى اتخاذ شده است, گذراندن این درس براى تمامى دانشجویانى که از ابتداى سال تحصیلى 78 ـ 77 وارد دانشگاه مى شوند, الزامى است.
بر اساس همین گزارش, براى رشته هاى مختلف پزشکى و دامپزشکى, این درس به صورت شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان, خواستار برخورد با مطالب مخرب در مورد زنان در مطبوعات شد شوراى فرهنگى ـ اجتماعى زنان در بیانیه اى با حمایت از بیانات مقام معظم رهبرى در خصوص درج برخى از مطالب مخرب در مورد مباحث زنان در مطبوعات کشور, مصرانه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى درخواست کرد نسبت به نظارت و کنترل هر چه بیشتر این حرکتهاى انحرافى در مطبوعات, تدابیرى اتخاذ کند. در این بیانیه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى خواسته شده افکار عمومى را در جریان زمینه این افکار سوء قرار دهد. این شورا با سپاس از دقت نظر و هدایتهاى هوشمندانه مقام معظم رهبرى که برخاسته از مفاهیم شرع مقدس است و پیرو تإکیدات مکرر رئیس جمهورى در ضرورت پیاده کردن نظرات ولایت فقیه به عنوان رکن و اساس نظام اسلامى, از وزیر ارشاد
بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور طى نه ماهه اول سال 76, 31 هزار و 424 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل, حدود 11 درصد افزایش داشته است. بر اساس همین گزارش در این مدت 397 هزار و 624 مورد ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل آن, 5 / 7 درصد افزایش داشته است. میزان ثبت انجمن همبستگى زنان با انتشار بیانیه اى خواستار تغییر برخى از قوانین مربوط به زنان در قانون مدنى شد. در این بیانیه با اشاره به برخى از مواد مانند ماده 1041 و 1210 قانون مدنى که مربوط به سن ازدواج دختران است, تصریح کرده است که هر کس داراى 18 سال تمام نباشد در حکم غیر رشید است. این بیانیه همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با زنان استان هرمزگان, از مجلس شوراى اسلامى, شوراى نگهبان, مجمع تشخیص مصلحت نظام, شوراى فرهنگى, اجتماعى زنان و سایر نهادهاى قانونگذار خواسته است که براى اصلاح قوانین مربوط به زنان تلاش کنند.

اخیرا دو گروه از محققان به طور همزمان در آمریکا و انگلستان در خصوص سن بلوغ جنسى دختران مطالعاتى را آغاز نمودند. نتایج این تحقیقات که به تازگى منتشر شده براى همه کارشناسان شگفتآور بود, زیرا آنها اعلام کردند که دختربچه ها از سن 8 سالگى به بلوغ مى رسند. بلوغ جنسى در این سن مشکلات مختلفى را نیز براى کودکان به وجود مىآورد.

روشى تازه در انتخاب همسر مناسب
گروه روانشناسى دانشگاهى در جنوب هند با انجام یک سرى تحقیقات گسترده, روشى را براى تشخیص میزان سازگارى و تفاهم دختران و پسران معرفى کرده است تا از ازدواج چشم بسته آنان جلوگیرى شود. در این روش ابعاد مختلف شخصیت روانى و خواستهاى دختر و پسرى که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند مورد بررسى قرار مى گیرد. پس از آن مشخص مى شود که این دو در صورت ازدواج, تا چه حد با هم سازگارى و تفاهم خواهند داشت. در این روش, گروه مذکور جنبه هاى شخصیت, ذهنیت, سطح هوش و ذکاوت, اهداف و آرزوها, ارزشها, علایق و حتى دوست داشتن نوع غذا و یا لباس دختر و پسر مورد ارزیابى قرار مى گیرد.
مسوول این روش تحقیق مى گوید: این تحقیق به طریقه غیر متعارف نظارت بر روش جستجوى عروس و داماد در هند صورت گرفت. وى مى افزاید: متإسفانه نتیجه این تحقیق که در مورد سه هزار زوج هندى که حداقل هفت سال از زندگى مشترکشان مى گذشت و سه هزار جوان در سن ازدواج, انجام شده است بسیار ناامیدکننده بود, زیرا خانواده هاى جوانان براى یافتن زوجى مناسب براى فرزند خود به بسیارى از عوامل اهمیت مى دهند و حتى به طالع بین نیز مراجعه مى کنند.

سازمان بهداشت جهانى, سال جارى میلادى را به عنوان سال سلامت و ایمنى مادران نامگذارى کرده است. نامگذارى این سازمان, معمولا بر اساس مهمترین نیازهاى جوامع بشرى صورت مى گیرد. آمار, گویاى این واقعیت است که سالانه نزدیک به نیم میلیون زن بر اثر عوارض باردارى جان خود را از دست مى دهند. اگر به این تعداد 4 میلیون نوزادى را که در یک ماهه اول تولد از بین مى روند اضافه کنیم دلیل این نامگذارى روشن مى شود.

قانون ازدواج در اتریش به نفع زنان اصلاح شد
قانون ازدواج در اتریش با هدف کمک مردان به همسران خود در کارهاى خانه اصلاح شد. قانون گذاران اتریش براى نخستین بار قانون ازدواج را در این کشور که در زمان هیتلر در سال 1317 تصویب شده بود, اصلاح کردند. بر اساس اصلاحیه قانون ازدواج, مردان اتریش ناچار هستند در کارهاى خانه از جمله ظرفشویى, آشپزى و نگهدارى کودکان به همسران خود کمک کنند. گفتنى است مردان اتریش تا قبل از اصلاح این قانون از کمک به همسرانشان خوددارى مى کردند.

زنان انگلیسى, قربانیان خشونتهاى خانوادگى
بیش از 10 درصد زنان انگلیسى, قربانى خشونتهاى خانوادگى هستند. نتیجه یک تحقیق آمارى بى سابقه در انگلیس نشان مى دهد خشونتهاى فیزیکى خانوادگى و پدیده کتک خوردن زنان از همسرانشان در این کشور به یک پدیده همه گیر تبدیل شده است. براى اولین بار, محققان سه دانشگاه انگلیس با بررسى پرونده هاى سازمان خدمات اجتماعى و بخش اورژانس بیمارستانهاى یک منطقه در لندن, به بررسى پدیده خشونتهاى فیزیکى در خانواده پرداخته اند. محققان, هزینه سالانه خسارات مالى این خشونتها را رقمى در حدود یک میلیارد پوند تخمین زده اند. این در حالى است که براى زیانهاى روانى و اجتماعى آن نمى توان رقمى متصور شد.
به گفته محققان انگلیسى, خشونتهاى داخلى خانوادگى که جرم محسوب مى شوند, مى تواند شکلهاى مختلفى به خود بگیرد. در برخى مواقع قربانیان زن به اندازه اى مورد ضرب و شتم توسط همسر خود قرار مى گیرند که بیهوش مى شوند. علاوه بر خشونتهاى فیزیکى, فشارهاى روانى وارد شده بر زنان نیز بخش مهمى از خشونتهاى داخلى خانوادگى را تشکیل مى دهد.

زنان کانادایى براى جلوگیرى از آزار شوهران خود از تلفن همراه رایگان استفاده مى کنند
زنان کانادایى براى جلوگیرى از اذیت و آزار شوهران خود, به تلفن همراه, مجهز مى شوند.
دو شرکت سازنده تلفن همراه در کانادا از زنان این کشور خواستند در صورتى که از طرف شوهران خود یا اشخاص بیگانه مورد اذیت و آزار قرار مى گیرند از تلفن همراه ساخت این شرکتها به طور رایگان استفاده کنند. این تلفنها مستقیما به مرکز حوادث پلیس وصل هستند.
این اولین مرتبه است که در کانادا براى جلوگیرى از اذیت و آزار زنان تلفن همراه به طور رایگان توزیع مى شود. گفتنى است تنها در ایالت انتریو کانادا 300
یک زن آمریکایى صاحب فرزند پسرى شد که سلولهاى آن در سال 1368 بارور شده بود.
دکتر این زن گفت: سلولهاى لقاح یافته این نوزاد در سال 1368 و طى یک تلقیح مصنوعى بارور و سپس منجمد شد, ولى جنین دیگرى در رحم این زن کاشته شد. این طولانى ترین زمان انجماد جنین قبل از کاشت در رحم است.
وى افزود: هفت سال بعد از تولد اولین فرزند این زن و شوهر, آنان خواستار فرزند دیگرى شدند. ما این سلولهاى لقاح یافته یا تخم بارور را از حالت انجماد خارج کردیم و آن را در یک دستگاه پرورش اطفال زودرس قرار دادیم. روز بعد این تخمهاى بارور شده به جنین تبدیل شدند. پس از تقسیم, سه تخم سالم و زنده به دست آمد که هر سه را در رحم این زن قرار دادیم. نوزاد به دنیا آمده از طریق این لقاح مصنوعى چهار کیلوگرم وزن و 53 سانتیمتر قد دارد و حال عمومى وى رضایت بخش است.

وزیر آموزش و پرورش در همایش مشاوران و دست اندر کاران این وزارتخانه در امور بانوان با تإکید بر لزوم توجه ویژه به بانوان در نظام ادارى و برنامه ریزى و مشارکت این بخش عظیم جامعه افزود: حضور زنان در انقلاب تفسیر کننده توان و ظرفیت بالاى آنهاست و همین حضور گسترده, احیاگر حقوق آنان است, ولى در وهله اول این زنان هستند که باید بینش خود را اصلاح کنند و به خودباورى و اعتماد به نفس در ایفاى وظایف خود برسند. آقاى مظفر تإکید کرد: تجربه نشان داده است که احساس مسوولیت پذیرى و پشتکار در زنان بیشتر و قوىتر است و این به لحاظ عواطف و احساسات مقدس آنها است.
وى افزود: در حال حاضر حدود 48 درصد از دانشآموزان در دوره متوسطه را خانمها تشکیل مى دهند که این مهم در آموزش عالى به بیش از 50 درصد رسیده است, همچنین
آمارهاى توزیع شاغلان در بخشهاى اقتصادى در سال 1375 و در مقایسه با 1365 خورشیدى, حاکى از رشد 2 / 3 درصدى سهم زنان شاغل در کشور است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران, مقایسه سهم مردان و زنان به تفکیک در بخشهاى عمده فعالیت نشان مى دهد طى دو ده 75 ـ 1365 در بخش کشاورزى سهم مردان 7 / 6 درصد و سهم زنان 9 / 9 درصد کاهش داشته و در بخش صنعت سهم مردان 7 / 4 درصد و سهم زنان 6 / 11 درصد افزایش داشته است. قسمتى از کاهش سهم بخش کشاورزى در این دوره مى تواند مربوط به کاهش سهم زنان در این بخش و افزایش سهم بخش صنعت, مربوط به زنان باشد. در بخش خدمات سهم مردان 2 / 2 درصد افزایش یافته ولى در این بخش, سهم زنان تغییرى نکرده است. بر اساس این گزارش در سال 1375 از کل شاغلان 10 ساله و بیشتر 9 / 87 درصد (8 / 12 میلیون نفر) را مردان و 1 / 12 درصد (8 / 1 میلیون نفر) را زنان تشکیل داده اند که در مقایسه با سال 1365 سهم مردان شاغل از 1 / 91 درصد به 9 / 87 درصد کاهش یافته
نشست یک روزه 40 تن از نمایندگان دستگاههاى اجرایى کشور توسط مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهورى با هدف نگرش و اصلاح باورهاى جامعه نسبت به موقعیت و توانایى هاى زنان و چگونگى ترغیب زنان به امر صرفه جویى و قناعت برگزار شد.
خانم زهرا شجاعى, رییس دفتر امور مشارکت زنان ضمن اعلام این مطلب افزود: ضرورت و اهمیت حضور زنان در خانواده و جامعه, راهکارهاى عملى براى رسیدن به وضعیت مطلوب و چگونگى افزایش مشارکت و اولویتهاى آن از دیگر اهداف این نشست یک روزه بود.

تولید یک ماده صنعتى توسط یک محقق زن ایرانى
براى نخستین بار در کشور ماده سدیم کربوکسى متیل سلولز (سى ـ ام ـ سى) توسط یک محقق زن تولید شد.
خانم مهندس طاهره آقامحمدى صاحب این طرح در گفتگو با خبرنگاران در مورد کاربرد این ماده گفت سدیم کربوکسى متیل سلولز در گل حفارى (چاههاى نفت), رنگها, صنایع نساجى, کاغذسازى, مواد غذایى و دارویى, بهداشتى و آرایشى و غیره کاربرد دارد. وى خاطرنشان کرد که این طرح ابتدا در سطح آزمایشگاه بررسى و سپس اقدام به طراحى و ساخت ماشینآلات و تولید نیمه صنعتى آن شد و با استفاده از ماشین آلات فوق, مطالعات و طراحى براى تولید انبوه آن به انجام رسید.
وى افزود: تولید انبوه محصول فوق با استفاده از ماشینآلات و دانش فنى صد در صد داخلى انجام گرفت و محصولات آن با کیفیت مرغوب و مطابق با استانداردهاى بین المللى است.

رییس موسسه زنان افغانستان:

زنان افغانى قربانیان توحش قرن بیستم
در شرایطى که زنان جهان بهسازى و تعالى نقش و رسالتهاى خانوادگى و اجتماعى خویش را ارتقإ مى بخشند, متإسفانه زن افغان با فقر و تهیدستى, ماتم, فقدان امکانات علمى و فرهنگى و ناملایمات اجتماعى دیگر دست و پنجه نرم مى کند. رییس موسسه زنان افغانستان گفت: اگر بربریت و وحشت در برابر زنان افغانستان آنگونه که بایسته است به گوش جهانیان مى رسید و یا مجامع جهانى به آن گوش فرا مى دادند, کشورهاى پاکستان, عربستان و امارات متحده عربى جرإت نمى کردند توحش قرن بیستم را به رسمیت بشناسند. خانم قدریه ابراهیم یزدان پرست که در همایش جامعه زن افغان فریاد بى پاسخ, در شهر مزارشریف سخن مى گفت, افزود: زن افغان بهت زده است, وقتى مى نگرد که جامعه جهانى و نهادهاى حقوق بشر گاهى به خاطر یک زندانى تبلیغات به راه مى اندازند, اما در برابر پایمال شدن حقوق انسانى میلیونها زن افغانى سکوت اختیار مى کند.
وى با اشاره به نقض اساسى ترین حقوق زنان و دختران در مناطق تحت کنترل طالبان از شوراى امنیت ملل متحد, کشورهاى اسلامى, سازمان حقوق بشر اروپا و همه کشورهاى صلح دوست جهان خواست طالبان را به دلیل نقض صریح حقوق بشر محکوم و از هرگونه ارتباط با این گروه خوددارى کنند.

دولت انگلیس در نظر دارد قوانین خود را علیه مزاحمان خانمها شدیدتر کند تا اطمینان حاصل کند که این گونه افراد قبل از معالجات روانپزشکى آزاد نشوند.
هم اکنون مذاکراتى بین وزارت کشور و وزارت بهداشت این کشور در این مورد در جریان است تا راهى براى برآوردن خواست عمومى مردم در مورد عدم آزادسازى مهاجمان و بیماران جنسى یافت شود. در این قانون مجازاتهاى نامعین پیش بینى خواهد شد و بدین معنى است که مزاحمان خانمها حتى با زندان ابد, روبه رو خواهند بود. پیش بینى دیگر دولت انگلیس, انجام معالجات روانپزشکى در مورد مزاحمان بیمار با اختلالات شخصیتى خواهد بود.

دولت بنگلادش قوانین سخت جدیدى را تصویب کرده است که از آن جمله مجازات مرگ براى جنایت علیه زنان و کودکان و تشکیل دادگاههاى ویژه براى اجراى سریع احکام است. این لایحه که باید به تصویب پارلمان بنگلادش برسد, براى جنایتى مانند هتک حرمت از زنان, مجازات مرگ را در نظر گرفته و به موجب آن به قربانیان باید غرامت نقدى پرداخت شود. همچنین محافظت از امنیت زنان قربانى, قانونى شده است و محل محافظت از آنها دیگر مانند سابق در زندان نخواهد بود.
فعالان حقوق زنان از این تغییرات استقبال کرده اند, اما مى گویند احتیاج شدیدى به پناهگاههاى امن براى زنان وجود دارد.
براى مقابله با روند رو به گسترش اسیدپاشى بر روى صورت زنان, اکنون کسانى که اقدام به فروش اسید کنند, جریمه و زندانى مى شوند.

آقاى سیدعطإالله مهاجرانى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در مراسم گشایش نخستین نمایشگاه کتاب زنان ناشر در فرهنگسراى اندیشه, حضور زنان در فعالیتهاى فرهنگى و اجتماعى را ستود. وى افزود: انقلاب اسلامى زمینه حضور زنان را در عرصه هاى سیاسى, فرهنگى و اجتماعى فراهم آورده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى با تإکید بر ضرورت زدودن افکار خرافى در باره فعالیت اجتماعى زنان گفت: زنان ایرانى باید متناسب با لیاقت و توانایى خود در حوزه هاى تصمیم گیرى نیز وارد شوند. آقاى مهاجرانى آمادگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را براى همکارى با زنان ناشر در برگزارى نمایشگاههاى کتاب, اعلام و پیشنهاد کرد نمایشگاه کتاب زنان ناشر هر سال برگزار شود.
در نخستین نمایشگاه کتاب زنان ناشر که تا 25 اسفندماه گذشته برپا بود 50 نفر از زنان ناشر, هفتصد عنوان کتاب را به نمایش گذاشتند. در کنار این نمایشگاه میزگردهاى تخصصى بررسى آثار زنان نویسنده و کتابهاى نوشته شده در باره زنان برگزار شد.

مشاور رئیس جمهورى در امور زنان اعلام کرد:
تجارب و الگوهاى موفق ایران در زمینه مشارکت زنان در رشد و اعتلاى کشور در اختیار سازمان ملل قرار مى گیرد. خانم زهرا شجاعى که براى شرکت در چهل و دومین نشست کمیسیون وضعیت زنان در مقر سازمان ملل به سر مى برد گفت: امسال هیإت ایرانى در سطح بالاترى نسبت به گذشته در این نشست شرکت کرد تا بتواند پیشرفتهاى زنان ایران را در عرصه هاى مختلف جامعه به افکار عمومى جهان ارائه کند. وى افزود: حضور در مجامع دانشگاهى و دیدار از بخش فعالیتهاى زنان و مطالعات زبان فارسى دانشگاههاى نیویورک و کلمبیا, دیدار و گفتگو با زنان ایرانى فعال در آمریکا نمایشگاه تولیدات زنان روستایى و عشایرى کشور با حضور خانم زهره صادقى, همسر رئیس جمهور و چند تن از همسران سفیران کشورهاى خارجى در محل دایمى نمایشگاههاى بین المللى افتتاح شد.
خانم حسنى مدیر دفتر امور زنان روستایى وزارت جهادسازندگى در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: زنان روستایى, نقش مهمى در توسعه اقتصادى کشور دارند و با وجود کار بیشتر, از بهره مندى کمترى برخوردارند. وى افزود: بر اساس آمارهاى جهانى, اغلب فقراى جهان را زنان تشکیل مى دهند و رشد فقر در بین زنان دو برابر مردان است. وى هدف از برگزارى نمایشگاه تولیدات زنان روستایى و عشایرى را معرفى تولیدات زنان روستایى و عشایرى, افزایش کمى و کیفى تولیدات و همچنین افزایش درآمد آنها اعلام کرد و افزود:
جهادسازندگى سعى کرده مشاغلى را براى زنان طراحى کند که با نیاز جامعه و افزایش درآمد آنها متناسب باشد.

مجلس کویت با حق رإى زنان مخالفت کرد
یک کمیسیون مجلس کویت به اتفاق آرإ, یک طرح قانونى در باره حق زنان براى شرکت در انتخابات مجلس را رد کرد. یک نماینده اسلامگراى مجلس کویت گفت: مخالفت کمیسیون امور حقوق با حق رإى زنان, بر اساس فتواى صادر شده از اداره فتاوى وابسته به وزارت اوقاف و امور اسلامى کویت صورت گرفته است. وى افزود: این طرح با فتواى صادره در تضاد است. طرح مذکور توسط دو نماینده لیبرال و یک نماینده اسلامگراى شیعه, مطرح شده است. زنان کویتى که از نظر اجتماعى در بین زنان کشورهاى حوزه خلیج فارس فعالتر هستند چند سال است که تلاش براى کسب حق رإى در انتخابات سراسرى را آغاز کرده اند. زنان کویتى که نیمى از جمعیت این کشور را تشکیل مى دهند و تعداد آنان بیش از 750 هزار تن است سمتهاى بالایى مانند سفیر,
سازمان خوار و بار و کشاورزى ملل متحد, فائو, به مناسبت روز بین المللى زن, نقش بسیار مهم زنان در تولیدات کشاورزى و مواد غذایى در سراسر جهان را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: زنان, بیش از نیمى از تولیدات کشاورزى و غذایى جهان را تولید مى کنند. یک مقام عالى رتبه این سازمان اعلام کرد: در آفریقا و منطقه کارائیب تولید قریب به 80 درصد محصولات بر عهده زنان است و در آسیا نیز حدود 50 تا 90 درصد زنان که میزان آن در کشورهاى مختلف این قاره متفاوت است, به تولید محصولات کشاورزى که مهمترین آنها برنج است, کمک مى کنند. در اروپا نیز سهم زنان حدود 30 تا 50 درصد است. وى افزود:
عدم پرداخت دستمزد به زنان در قبال کار آنان و در نتیجه ثبت نشدن میزان کمکهاى آنان از مهمترین عوامل بى توجهى به کار زنان است و با تداوم این روند, زنان به تدریج از مشارکت خود کم خواهند کرد. امرى که سبب کاهش شدید میزان تولیدات کشاورزى خواهد شد.

خانم آمیلا فریزوویچ, رئیس حزب جمهورىخواه در شهر توزلا واقع در شمال بوسنى گفت:
زنان در کشورهاى اروپایى و بوسنى با دستمزد پایین به کار گرفته مى شوند.
وى گفت: در شهر توزلا زنان زیادى با حقوق کم مشغول به کار هستند و متإسفانه از زنان در مشاغلى که نیاز به تصمیم گیرى دارد, استفاده نمى شود. وى در باره به کار نگرفتن زنان بوسنى در پستهاى مهم گفت: این تنها مشکل بوسنى نیست, بلکه در کشورهاى پیشرفته اروپایى این مشکل وجود دارد و بیشتر زنان به کارهاى سنگین و پست مشغول هستند.

23 زندانى بازداشتگاه زنان در اوتاواى کانادا در دهه 1340, نظیر موشهاى آزمایشگاهى مورد آزمایش قرار گرفته اند. به گزارش یک روزنامه محلى, آزمایشهاى ال. اس.دى به عنوان بخشى از آزمونهاى روانشناسى صورت مى گرفتند و در این مطالعه اثرات توهم زاى یک مخدر قوى, با اطلاع کامل مقامهاى دولتى و مدیریت زنان, صورت مى گرفته است.
بازجویان با دو تن از این زنان گفتگو کرده و دریافته اند که آنها از اثرات درازمدت داروى یادشده رنج مى برده اند. این گزارش همچنین مى افزاید: یکى از این زنان که در آن موقع 17 سال داشته گفته است وى به این دلیل مورد توجه محققان انجام این آزمایش قرار گرفته که او را به دلیل سیاه بودن رنگ پوستش و همچنین
دولت ترکیه به دنبال شعله ور شدن تظاهرات و بروز شکاف در میان دولت ائتلافى, از تصمیم خود مبنى بر اعمال ممنوعیت پوشش اسلامى در مدارس دولتى عقب نشینى کرد.
مسعود ایلماز, نخست وزیر ترکیه در پایان نشست هیإت دولت به خبرنگاران گفت که دختران در این زمینه اجبارى نخواهند داشت. وى گفت که این تصمیم براى احترام به سنتها و آئینهایى که توسط دانشآموزان رعایت مى شود اتخاذ شده است. دولت ترکیه به دنبال درخواستهاى نظامیان غیر دینى این کشور و به عنوان بخشى از تلاشهاى خود براى محدود ساختن نفوذ اسلام, دستور اجراى سرسخت ممنوعیت استفاده از روسرى را در مدارس داده بود.
بسیارى از اعضاى حزب مام میهن ایلماز, علیه این ممنوعیت سخن گفتند و این در حالى است که چندین هزار نفر از دانشجویان در اعتراض به ممنوعیت مشابهى در یک
نقش دعا در بهبود بیماریها
بر اساس نتیجه پژوهشى که در جریان کنگره جامعه پزشکى روان تنى آمریکا منتشر شد دعا و نیایش براى بیماران مبتلا به ایدز حتى اگر خودشان از این دعا آگاه نباشند وضعیت سلامتى آنها را بهبود مى بخشد. دکتر الیزابت تارگ که به پزشکى از راه دور با استفاده از اعمال روانى علاقه مند است از چند نفر با اعتقادات مختلف به طور محرمانه خواست به مدت یک هفته روزانه یک ساعت براى 20 بیمار مبتلا به ایدز دعا کنند. از هر کدام از داوطلبان یک عکس و نام بیماریش را در اختیار گرفت. شش ماه بعد بیمارانى که برایشان دعا شده بود حالشان از گروه شاهد که تحت درمان قرار نگرفته بودند بهتر بود. همچنین آنهایى که برایشان دعا شده بود تنها 10 روز در بیمارستان بسترى شدند; در حالى که دیگران 68 روز بسترى شده بودند. همچنین میزان مراجعه آنان به پزشک کمتر بود, زیرا کسانى که برایشان دعا نشده بود 189 بار و کسانى که برایشان دعا شده بود 26 بار به پزشک مراجعه کردند. همچنین کسانى که برایشان دعا شده بود کمتر به عفونتهاى ثانویه مبتلا شدند و کمتر دچار تشنج عصبى گشتند.
دکتر تارگ یادآور شد تحقیق مشابهى چند سال پیش بر روى بیماران قلبى صورت گرفته است و تإثیر دعا در این بیماران نیز مشخص شده است.