پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
برادرF.M ـ قم
با وجودى که به طور مداوم مسواک مى زنم, اما در حاشیه دندانهاى کرسى جرمهایى باقى مى ماند. و این قسمت راه مناسبى براى مسواک زدن ندارد. براى برطرف کردن این جرمها چه باید کرد؟
اشخاصى که محاسن آنها به طور ارثى دیر مى روید و همه قسمتهاى صورت یکنواخت نیست, چه باید بکنند تا محاسنى پرپشت و یکنواخت داشته باشند؟ همچنین آیا مى توان موهاى زاید روى گونه ها را برطرف نمود؟
برادر محترم! اگر مسواک زدن به طور صحیح انجام شود و مسواک در مسیر فواصل بین دندانها به سمت بالا و پایین حرکت داده شود, معمولا جرم دندان ایجاد نمى شود.
البته براى کامل کردن مسواک توصیه مى شود شما از نخ دندان هم استفاده کنید که بسیار موثرتر از مسواک به تنهایى است. همچنین از نظر علمى معتقدند که اگر هر 6 ماه یک بار دندانها جرمگیرى شوند براى سلامت دندانها و لثه ها و جلوگیرى از پوسیدگى دندانها بسیار مفید و موثر خواهد بود. در مورد رویش موهاى صورت مثل بقیه موارد, ژنتیک حرف اول را مى زند. رویش موها به هر شکل نازک و کم پشت یا پرپشت جنبه ارثى دارند و درمان خاصى لازم نیست. البته موهاى زائد در بعضى نواحى صورت را ممکن است با استفاده از الکترولیز از بین برد.
موفق باشید.
خواهر یا برادر؟
پسرعمه اى دارم 13 ساله. او عقب مانده ذهنى مى باشد و در هیچ کدام از مدارس استثنایى او را قبول نکرده اند. اما با این حال در منزل همه کارى را انجام مى دهد و به خانواده اش کمک مى کند. او از نظر جسمى اصلا رشد نکرده و نسبت به سنش به اندازه بچه هاى 7, 8 ساله است. خیلى دوست دارم به او کمک کنم اما نمى دانم چه کنم. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر یا برادر محترم! ایشان براى یادگیرى و آموزش حتما نیازمند مراکز خاصى است که تقریبا از عهده شما برنمىآید. باید به سازمان یا مراکز بهزیستى و مراکز نگهدارى کودکان استثنایى مراجعه نمایید و فقط براى آموزش و یادگیرى, ایشان را ثبت نام کنید و براى استراحت در منزل باشد تا شما هم بتوانید در برخى مسایل و مشکلات به او کمک نمایید و سطح آموزش و اطلاع او را بالا ببرید. زیرا هدف این است که این گونه بچه ها بتوانند تا حدودى زندگى فردى و روزمره خودشان را اداره کنند. موفق باشید.

خواهرSOE ـ کرمانشاه
دخترى هیجده ساله هستم. مدت سه سال است جوشهاى ریز و درشتى در قسمت صورت, گردن و سینه ام وجود دارد. جاى جوشها روى سینه ام به صورت لکه هاى قهوه اى باقى مانده است. در ضمن بعد از بلوغ نیز سوراخهاى ریزى روى گونه ها و بینى ام ظاهر شده است که بر روى بینى ام بصورت منفذهاى ریز و سیاه رنگ باقى مانده است. چه کنم؟
خواهر گرامى! همان طور که قبلا نیز توضیح داده ایم جوشهاى صورت و گردن و سینه و ... ناشى از افزایش فعالیت غدد چربى و سباسه است.
بعضى معتقدند که این افزایش فعالیت غدد چربى به دنبال تغییرات هورمونى در حوالى سنین بلوغ و چندین سال بعد از آن ایجاد مى شود. برخى معتقدند اضطراب ممکن است باعث شروع یا تشدید آنها شود. در هر حال آنچه مهم است, این است که این جوشها به هیچ عنوان نباید دست کارى و زخمى شوند زیرا ممکن است آثار آنها باقى بماند و یا گاهى حتى عفونى و ملتهب شوند و تا زمانهاى طولانى ترى باقى بمانند.
شستشو با صابونهاى کراتولتیک و طبى همراه با مصرف موضعى لوسیون رتینA , در رفع یا کاهش جوشها موثر است. البته در موارد شدید گاهى مصرف خوراکى کپسول تتراسیکلین و یا قرص مترونیدازول توصیه شده است. همچنین براى کاهش التهاب جوشها, داروى ضد التهاب مثل قرص ایبوبروفن هم توصیه شده است.
موفق باشید.

برادر ز.م ـ ایلام
جوانى هستم 22 ساله. چشمهایم نزدیک بین و شماره عینکم 4 است.
مشکل من این است که نمى توانم نگاهم را روى مکان خاصى تمرکز دهم. به یک نفر که نگاه مى کنم نگاهم به افراد دیگر هم مى افتد. وقتى به تلویزیون نگاه مى کنم; نه تنها نگاهم به تلویزیون است, بلکه ناخودآگاه نگاهم روى صورت تمام کسانى مى افتد که در اتاق نشسته اند. خواهشمندم مرا در حل این مشکل یارى کنید. اگر احتیاج به عمل جراحى دارم; موفقیت عملم در چه حد است و هزینه و مدت بسترى شدن آن در بیمارستان را توضیح دهید.
برادر گرامى! به طور طبیعى میدان دید, زاویه اى در حدود 180 درجه مى باشد.
بنابراین اگر شما این چنین هستید پس جاى نگرانى نیست. نکته بعد اینکه, به نظر مى رسد شما در مورد توجه به خودتان و بخصوص نسبت به مشکل بینایى افراط مى نمایید و حساسیت بیش از حد دارید و چه بسا اطرافیان و دوستانتان اصلا چنین فکر و برداشتى از طرز نگاه کردن شما نداشته باشند. شما حتى مى توانید به نوعى این موضوع را امتحان کنید و از آنها در این مورد جویا شوید و در هر حال توصیه ما این است که به جاى اینکه فکر خودتان را ناراحت و دایم مشغول کنید, حتما به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا ضمن اینکه چشم را دقیقا معاینه مى کند بینایى سنجى مجدد هم انجام شود و همچنین میدان بینایى نیز تعیین مى گردد و از سلامت خود مطمئن شوید.

خواهر ف.ح ـ شاهرود
من 27 سال سن دارم. ابتدا قدرى در باره سوابق جسمى ام توضیح مى دهم. در کلاس سوم ابتدایى به ناراحتى اوریون مبتلا شدم و طولى نکشید که عفونت گوش راست و سپس گوش چپ درصد زیادى از شنوایى ام را تقلیل داد. درمانهاى سنتى و بعضا غلطى که در این باره انجام شد باعث شد 9 سال بعد, در سن 18 سالگى گوش راستم مورد عمل جراحى قرار گیرد و قسمتى از آن را از دست بدهم.
در سال 70 متوجه عفونت ریه ام شدم که منجر به خونریزى ریه چپ شد که متإسفانه پزشکان در تشخیص بیمارىام دچار اشتباه شدند, تا اینکه پس از دو ماه, درمان سل ریوى شروع شد. تا کمى بهبودى یافتم. دو سال بعد مجددا ریه ام خونریزى کرد که در بیمارستان مخصوص مسلولین بسترى شدم.
در حال حاضر با داشتن 27 سال سن فقط 40 کیلو وزن دارم, در حالى که قدم 160 سانتیمتر است. مسإله دیگرى که حل نشده است فشار خونم است که مرتبا پایین است, دچار ضعف دایمى جسمى, خستگى و افسردگى هستم.
بى اشتهایى من گاهى به صد در صد مى رسد.
به سرگیجه شدیدى مبتلا هستم, به سختى خوابم مى برد. وقتى هم که مى خوابم به سختى بیدار مى شوم. چون قادر به کنترل وضعیت جسمى ام نیستم از رفتن به کلاس درس محروم شده ام. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
از اینکه شما این همه دچار مشکلات شده اید و رنج بیمارى را متحمل شده اید, متإسفیم, ولى به نظر مى رسد که شما از روحیه بسیار خوبى برخوردار بودید و توکل ویژه اى به خداوند داشته اید که توانسته اید بر این بیماریها غلبه پیدا کنید. البته همان طور که مى دانید بسیارى از مردم دقت و حساسیت لازم را براى درمان بیماریها ندارند و در واقع گاهى اوقات بیمار و والدین و سایر اطرافیان و متإسفانه گاهى کادر درمانى در انجام امور درمانى سهل انگارى مى کنند. بیمار بسیار دیر مراجعه مى کند و اگر مراجعه کند درمان و دستورات دارویى را به طور کامل اجرا نمى کند و با یک درمان ناقص باعث بدتر شدن بیمارىمى شوند. بعضى اوقات ممکن است یک بیمارى بموقع تشخیص داده نشود و در واقع زمانى تشخیص داده شود که بسیار پیشرفته شده است. مثل همین موضوعى که در شرح حال شما وجود دارد. تشخیص بمیارى سل ریوى با این همه تإخیر, منجر به این عوارض جدى شده است. البته خوشبختانه اگر پس از تشخیص, درمان کامل صورت بگیرد, جاى هیچ گونه نگرانى وجود نخواهد داشت, ولى ممکن است جبران آثار بجا مانده و کاهش وزن به کندى و بسیار تدریجى صورت بگیرد.
همچنین چون شما به عفونت شدید و مزمن هر دو گوش هم مبتلا بوده اید به هر حال این هم بیمارى مهم دیگرى بوده است که عوارض بیمارى سل را تشدید مى کند و در واقع اینها سیستم دفاعى بدن را تضعیف مى کنند.
امیدواریم با توکل به خداوند مهربان و توسل به ائمه اطهار(ع) بتوانید روحیه امید به زندگى و تلاش را در خود هر چه بیشتر ایجاد کنید.
ورزش را هیچ گاه فراموش نفرمایید. رژیم غذایى شما باید حاوى مواد اصلى یعنى پروتئین, چربى, قند و ویتامینها باشد. در حال حاضر نیازمند تقویت بنیه جسمى هستید و با قرائت و در صورت امکان حفظ قرآن و توکل به خداوند حتما روحیه زندگى پیدا خواهید کرد.
براى شما آرزوى سلامتى داریم.

خواهر ر.ع ـ کاشان
دوستى دارم 18 ساله. در سن 15 سالگى عادت ماهانه شده است و تقریبا یک سالى است که هر 4 ماه یک بار عادت مى شود و 15 روز طول مى کشد. روستاى ما طورى است که مراجعه به پزشک متخصص براى ما مقدور نیست. او اکنون منزوى, بى اشتها و بسیار ناراحت است. لطفا در مورد این مشکل توضیح دهید. ضمنا, وظیفه من در قبال دوستم چیست؟
خواهر محترم! اگر شرح حالى که در مورد بیمار داده اید دقیق و درست باشد لازم است که نامبرده در اسرع وقت براى انجام آزمایشات هورمونى و سونوگرافى تخمدانها اقدام نماید زیرا گاهى اوقات نامنظمى هورمونى ممکن است باعث بروز این وضعیت شود, و همین طور ممکن است برخى از کیستهاى تخمدان منجر به طولانى شدن فاصله پریودها شوند. ایشان اگر علاقمند به درمان و سلامتى خود هستند چاره اى جز این ندارند که توسط متخصص زنان معاینه شده و بررسیهاى لازم برایشان انجام شود. چه بسا اگر دیر اقدام کنند در آینده دچار عقیمى و نازایى خواهند شد. وظیفه شما هم بعنوان دوست بیمار این است که او را تشویق و تفهیم کنید که مراجعه به متخصص زنان و انجام آزمایشات و سونوگرافى به صلاح او هست و امتناع از انجام این توصیه هاى پزشکى باعث ضرر جبران ناپذیرى در زندگیش خواهد شد. حتما چنین فردى ممکن است به دلیل وجود یک بیمارى جسمى دچار اضطراب و افسردگى هم بشود و کم کم خودش را از بقیه مردم جدا کند و منزوى شود اما با یک اقدام منطقى مى تواند به زندگى معمولى و بانشاط برگردد.موفق باشید.

برادرG.R.H ـ اصفهان
پسرى هستم 17 ساله. از سه سال پیش برآمدگیهایى بر روى سینه ام ایجاد شده و این عارضه موجب ناراحتى ام شده است. براى معالجه چه باید کرد؟ برادر گرامى! پیشنهاد مى شود که جهت بررسى بیشتر به متخصص غدد مراجعه نمایید تا ضمن درخواست آزمایشاتى شما را از نزدیک ویزیت کنند. البته, بسیارى از مواقع براى افراد چاق ممکن است چنین مشکلى پیش بیاید که در واقع به دلیل افزایش بافت چربى است و بیمارى خاصى مطرح نمى شود. گاهى مصرف بعضى از داروها از جمله سایمیتیدین ممکن است باعث بروز این ناراحتى بشوند که درمانش قطع دارو است. ضمنا, داروى خاصى براى درمان توصیه نمى شود.

خواهر ک ـ اصفهان
دخترى هستم 18 ساله. حدود یک سال و نیم است زمانى که عادت ماهانه مى شوم با درد و تهوع همراه است. در این مدت, حدود 10 الى 15 آمپول زده ام. براى کاهش این دردها, شما چه راه حلى پیشنهاد مى کنید.
ضمنا, مدتى است که سردرد دارم و اکنون هم حدود 5 الى 6 ماه است که طرف راست بدنم درد مى کند. در این مورد هم مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى! در مورد دردهاى دوره اى و ماهانه بسیارى از دختران و زنان به این ناراحتى مبتلا هستند.
همان طور که در پاسخ به سایر نامه ها گفته ایم تنها چاره کار این است که در طى آن مدت با آرامش استراحت کنید و با استفاده از گرماى موضعى درد را کاهش دهید.
البته, در مواقعى که دردها بسیار شدید و همراه تهوع و استفراغ است دو راه وجود دارد. اول اینکه یک روز قبل از شروع درد, هر 4 ساعت یک عدد کپسول مفنامیک اسید به طور مرتب تا پایان دوره درد مصرف کنید. در صورتى که این روش موثر واقع نشد لازم است هر ماه از مسکن تزریقى مثل آمپول دیکلوفناک, البته با تجویز و نظر پزشک, استفاده کنید. در مورد سردرد علل زیاد وجود دارد و هر کدام از انواع سردرد علایم خاصى ایجاد مى کنند. بهتر است راجع به کیفیت و علایم سردردتان بیشتر توضیح دهید.
در مورد درد سمت راست بدنتان هم بیمارى خاصى مطرح نمى شود. البته, گاهى دردها منشإ عصبى, عضلانى و اسکلتى دارند. در این گونه مواقع توصیه مى شود که در مواقع خواب, راه رفتن و نشستن وضعیت بدن مناسب باشد و در غیر این صورت ممکن است تغییراتى در فرم طبیعى بدن و ستون فقرات ایجاد شود که نهایتا درد عصبى, عضلانى ایجاد مى شود.

خواهر الف.ع ـ لاهیجان
دخترى هستم 27 ساله. مسإله اى که مرا رنج مى دهد این است که نمى توانم مخرج بعضى حروف را به خوبى ادا کنم. حروفى مثل د, ب, س ... . آیا با عمل جراحى مداوا مى شود؟
لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى! اگر چنین مشکلى دارید, مى توانید با متخصص گوش و حلق و بینى مشورت نمایید تا در صورتى که نیاز به درمان خاصى داشته باشید, تصمیم مناسب گرفته شود. همچنین, گفتاردرمانى نیز مى تواند کمک بسیار زیاد و موثرى به شما بکند به طورى که این مشکل, که در واقع خیلى جزئى هم مى باشد, مرتفع گردد.شاد و سربلند باشید.

خواهر ف.پ ـ اصفهان
لطفا به سوالات من پاسخ دهید:
1ـ علت موخوره چیست؟ شرایط آب و هوا چه تإثیرى بر آن مى گذارد؟
2ـ ترشحات سفیدرنگى که بعد از ایام عادت ماهانه از بدن خارج مى شود چیست؟
خواهر محترم! همان طور که مى دانید اگر افراد دقت لازم را در مراقبت و نظافت و بهداشت پوست و مو داشته باشند, از مواد شیمیایى و غیر استاندارد براى شستشوى موها استفاده نکنند, از گرما و حرارت براى خشک کردن موها استفاده نکنند به احتمال زیاد دچار موخوره نمى شوند. البته, جنس مو نیز تا حدودى در ایجاد مشکل موثر است. به هر حال, کوتاه کردن و آرایش ساده موها و عدم استفاده از مواد آرایشى شیمیایى و شامپو یا صابون ناشناخته در رفع این مشکل موثر است. (آبهاى سنگین و پراملاح ممکن است کمى تإثیر سوء بگذارد. البته این موضوع مبناى علمى ندارد.) در مورد سوال دیگر, ترشحات سفیدرنگ به اصطلاح پنیرىشکل ممکن است دلیل بر آلودگى قارچى ناحیه موردنظر باشد که نیازمند درمان است. ولى گاهى ترشحات طبیعى نیز ممکن است وجود داشته باشد و از نظر شرعى مشکلى پیش نمىآید.سلامت باشید.