پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهرF.M ـ قم
خواهر م.ص ـ تهران
برادر ج.م ـ قم
خواهر م.م ـ کرمانشاه
خواهرA ـN ـM
خواهر جT. ـ استان لرستان

خواهرF.M ـ قم
دخترى دارم که 16 سال سن دارد. او همیشه کف دستش مرطوب است. آیا این موضوع به علت عدم تعادل عصبى است؟ لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
مرطوب بودن کف دستها و لاغرى قابل توجه با وجود اشتهاى مناسب, اگر همراه لرزش دستها و اضطراب باشد ممکن است پرکارى غده تیروئید مطرح شود; لذا توصیه مى شود که آزمایشات مربوط به تیروئید انجام شود. گاهى نیز ممکن است تیروئید سالم باشد ولى به علت حساسیت و یا تحریک عصبى, این مشکل یعنى عرق کردن کف دستها ایجاد شود. با شناخت و رفع علت اضطراب و تحریک عصبى مشکل رفع خواهد شد. موفق باشید.
خواهر م.ص ـ تهران
دخترى هستم 19 ساله. حدود سه, چهار سال است که در ناحیه چپ قفسه سینه خود احساس درد مى کنم و این دردها بیشتر در ناحیه پایین سینه ام است.
سوال دیگرم این است که روى پوست بدنم ضایعاتى مانند جوش ظاهر شده است این ناراحتى حدود چهار سال پیش به وجود آمده است. اندازه آن خیلى ریز و قرمزرنگ است. وقتى دستم را رویش مى گذارم سفید مى شود. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر محترم!
درد دایمى در ناحیه سمت چپ قفسه سینه بخصوص اگر در موقع استراحت نیز ادامه داشته باشد و موضع درد, زیر دست حس شود و با تنفس تغییراتى داشته باشد تقریبا مى توان گفت که درد قلبى نیست. این گونه دردها مى تواند ناشى از درد عصبى, عضلانى و اسکلتى باشد. گاهى اضطراب مى تواند منجر به احساس این گونه علایم شود. دردهاى مربوط به معده ممکن است در این نواحى حس شود. در هر حال, ورزش صبحگاهى و آرامش روانى در رفع این مشکل شما را یارى خواهد کرد.
در مورد ضایعات پوستى, با توجه به اینکه با فشار روى آنها تغییر رنگ مى دهند یعنى بى رنگ شده و مجددا پس از برداشت فشار انگشت از روى آنها دوباره قرمزرنگ مى شوند ممکن است ضایعات مربوط به انتهاى مویرگها و تراوش بسیار جزیى خون از جدار مویرگها باشد و به خاطر اهمیت موضوع, توصیه مى کنیم که جهت معاینه دقیق تر به درمانگاه تخصصى پوست مراجعه فرمایید. خدا نگهدار.

برادر ج.م ـ قم
نوجوانى هستم 15 ساله. در حال حاضر از کوتاه بودن قد خود رنج مى برم; در حالى که پدر و مادرم از قد متناسبى برخوردار هستند. از شما خواهش مى کنم به این سوالات پاسخ دهید.
1ـ چه میوه و غذاهایى در بلند شدن قد موثر است؟
2ـ چه ورزشى و چه مقدار, براى بلند شدن قد مناسب است؟
3ـ آیا بعد از ورزش کردن مى توان غذا خورد و یا نشست؟
4ـ در روز, چه ساعاتى براى ورزش کردن خوب است؟
برادر گرامى!
همانطور که نوشته اید 15 ساله هستید و با توجه به اینکه پدر و مادر شما داراى قد متناسب و متوسطى هستند جاى نگرانى نیست. رشد قد تا حدود 24 سالگى ادامه پیدا مى کند و گاهى ممکن است این افزایش قد به طور جهشى صورت بگیرد. به طور کلى, با استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات و مواد غذایى پروتئینى مى توان نیازهاى اعضا و اندامهاى مختلف را برآورده کرد. اصولا براى رشد طولى, مواد پروتئینى, غذاهاى حاوى کلسیم, شیر و لبنیات, مواد قندى و چربیها لازم هستند. ورزشهایى نظیر والیبال و بسکتبال, در افزایش رشد طولى تا حدودى موثرند. هیچ گاه بعد از خوردن غذا نباید بلافاصله اقدام به ورزش کرد, زیرا خطراتى براى بدن به بار خواهد آورد. بعد از ورزش کردن استفاده از مواد غذایى و میوه جات بلامانع است. معمولا ساعات اولیه صبح براى ورزش مناسب است اما با توجه به برنامه ریزى افراد مختلف, زمان ورزش کردن مى تواند متفاوت باشد. آنچه قطعى است این است که تغذیه مناسب و ورزش در رشد و سلامت انسان موثرند اما رشد طولى عمدتا جنبه ژنتیک دارد. سالم و سرافراز باشید.

خواهر م.م ـ کرمانشاه
دخترى هستم 19 ساله و مجرد. حدود یک سال و اندى است که از سینه چپم مایع شیرى رنگ و تلخ مزه اى ترشح مى شود که نگرانم کرده است. آیا این ناراحتى نشانه بیمارى خطرناکى است؟ آیا در مورد بچه دار شدنم دچار مشکل خواهم شد؟
خواهر گرامى!
در مورد مشکلى که مطرح کرده اید اصلا نگران نباشید. گاهى به طور طبیعى این گونه ترشحات از سینه خارج مى شود. توصیه مى شود که به هیچ عنوان سعى نکنید که ترشحات را خارج کنید زیرا دستکارى و تحریک مکانیکى ممکن است باعث عفونت و آبسه سینه شود. البته اگر این ترشحات خونآلود و چرکى باشد و یا در موضع, تورم و توده اى احساس شود حتما نیازمند بررسى است که در مورد شما این طور نیست. ضمنا این موضوع هیچ گونه تإثیر سوئى بر بچه دار شدن نمى گذارد. موفق باشید.

خواهرA ـN ـM
دخترى 19 ساله هستم. در سال 76 در کنکور سراسرى پذیرفته نشدم. بعد از وارد آمدن ضربه روحى, شروع به برنامه ریزى دقیق براى مطالعه کردم. اما متإسفانه اغلب اوقات هنگام مطالعه خوابم مى برد و احساس درد شدید در ناحیه پیشانى و قسمت زیر ابرو مى کنم. علت آن چیست؟
ضمنا علت بوى بد دهان چیست؟ آیا جنبه ارثى دارد؟
شنیده ام یکى از علایم سرطان سینه خارش شدید در ناحیه سینه ها مى باشد. من با معاینه ماهانه خود هیچ علایمى ندیده ام اما حدود دو ماه است که در ناحیه سینه احساس خارش شدید مى کنم. آیا این ناراحتى مى تواند از علایم سرطان سینه باشد.
خواهر محترم!
امیدواریم با توکل به خداوند مهربان و با تغییر روش مطالعه و پشتکار روز افزون بتوانید به دانشگاه راه پیدا کنید. البته در مورد افزایش میل به خواب و سردرد شدید باید بررسى لازم, مانند آزمایشات مختلف, بخصوص آزمایشات تیروئید انجام شود. گاهى براى سردردهاى شدید و ناگهانى که با تهوع و استفراغ توإم هستند سیتى اسکن مغزى ضرورت پیدا مى کند. در مورد بوى بد دهان همانطور که قبلا توضیح دادیم سینوزیت مزمن چرکى, عدم رعایت بهداشت دهان و دندان, باقیمانده ذرات مواد غذایى در اطراف یا سوراخهاى ریز لوزه ها و یا وجود ناهنجارى در جدار داخلى مرى و باقیماندن مواد غذایى در این مسیر, باعث بدبو شدن دهان خواهد شد. البته یک بیمارى به نامOzena وجود دارد که به آن رینیت آتروفیک نیز مى گویند. در این بیمارى بوى بسیار بد و آزار دهنده گندیدگى بینى و دهان حتى از فاصله دور احساس مى شود. بیشتر خانمهاى جوان به این بیمارى مبتلا مى شوند و ممکن است در یک فامیل چند نفر به آن مبتلا باشند. گاهى بیمار از خشکى بینى و درد در پشت چشمها شکایت مى کند. گاهى ترشحات داخل بینى دلمه بسته و بدون درد و دو طرفه خواهد بود. ممکن است مجراى بینى این بیماران گشادتر از حد طبیعى شود و خود بیمار دچار ((آنوسمى)) شود یعنى هیچ بویى را احساس نمى کند.
با شستشوى بینى و حلق با سرم فیزیولوژى چندین بار در روز و چرب کردن, دلمه ها و مجراى بینى ممکن است تخفیف پیدا کند. در مورد سوال دوم همانطور که مى دانید خارش به تنهایى علامت سرطان سینه نیست ولى تورم, احساس و لمس توده و یا ترشحات خونآلود, اهمیت تشخیصى دارند. به هر حال نگران نباشید ولى مراقبت ماهانه به طور کلى اقدام خوبى است. سلامت باشید.

خواهر جT . ـ استان لرستان
دخترى هستم 20 ساله. من تا به حال چند خواستگار داشتم که به دلیل ناراحتیهایم همه آنها را رد کرده ام.
حدود 10 سال است که دچار بیمارى انگل روده اى شده ام. طى این ده سال به پزشکان مختلفى مراجعه کرده ام اما اصلا تإثیر نداشته است و با یک سرى قرصهاى ضد انگل مرا رد مى کردند. آیا این بیمارى انگلى در سیستم رحمى اختلالاتى ایجاد مى کند؟ راه درمان و برطرف کردن انگلها چیست؟
مشکل دیگر من این است که بعد از عادت ماهانه ترشحات بسیار زیادى دارم که تا عادت ماهانه بعدى ادامه دارد و این ترشحات بعضى وقتها رقیق و تیره مى باشد; آیا این ترشحات غیر عادى است؟
آخرین مشکل من این است که حدود یک سال پیش روى موزاییکهاى آشپزخانه به شدت زمین خوردم, عادت هم بودم. در آن موقع درد زیادى را در ناحیه کمر و زیر دلم احساس کردم. آیا ممکن است به من آسیبى رسیده باشد؟
خواهر محترم!
هر چند دقیقا نوع گرفتارى انگلى را ننوشته اید, ولى در صورتى که نوع ابتلإ انگلى کاملا مشخص شده باشد و درمان صحیح و کامل انجام شده باشد بعد از مدت کوتاهى مشکل رفع خواهد شد. با مراجعه به یک متخصص عفونى حتما بیمارى شما درمان خواهد شد.
در مورد سوال دوم اگر ترشحات با خارش و سوزش و بوى بد همراه نباشد مسإله خاصى نیست. در غیر این صورت نیازمند درمان است و براى این منظور باید به متخصص زنان مراجعه فرمایید.
ضمنا زمین خوردن شما نیز آسیب خاصى در پى ندارد. و اما هیچ کدام از این مسایل مانع ازدواج نیستند و شما با توکل به خداوند متعال و با رعایت و در نظر گرفتن ملاکهاى ارزشمند, همسر آینده خود را انتخاب کنید و این مسایل جزیى را این همه بزرگ جلوه ندهید و روحیه خودتان را تضعیف نکنید. خدا نگهدار.