اخبار


اخــبـــار

 

کنگـره بزرگـداشت مقـام و منزلت حضـرت زهـرا(س) در دانشگاه تهران
کنگره بزرگـداشت و تجلیل از مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها با حضـور جمع کثیـرى از دانشجـویـان و صـاحب نظران در تـالار علامه امینــى دانشگاه تهران برگزار شد. در ایـن جلسه, خانم دکتر طوبى موحدى کرمانى دبیر کل کنگره, سالروز میلاد بانـوى دو عالـم صدیقه کبرا را به پیشگاه حضـرت ولـى عصـر(عج) و مقـام معظم رهبـرى و همه مسلمیـن تبــریک گفت.
آیت الله مصباح یزدى نیز در ادامه گفت: در کلام حضرت زهرا(س) پیـش فرضـى در نظر گرفته شده که براى هر جامعه ایدهآلـى وحـدت مطلـوب است و براى جلـوگیرى از پـراکنـدگیها تلاش کـرد. خـداونـد هـم بـراى جلـوگیـرى از کثـرت گـرایـى, عامل امامت را در میان مردم نهاده است و قـرآن هـم همه افراد اعم از جاهل و فـریب خـورده را دعوت به وحـدت کرده است. عامل به وجود آورنده وحدت عامل فرهنگى است, ولى شیعیان هنوز نتوانسته اند ایـن وحدت را عینیت بخشند.
سپـس خانـم دکتر فریده مصطفوى, سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و حضرت امام خمینـى(ره) را تبـریک گفت. وى در خصـوص استقامتهاى ایـن گـوهر عصمت و طهارت مطـالبـى را بیان فـرمـودنـد و به ایـن نکته اشـاره کـردنـد که ساده زیستى و کمک به مستضعفان را از ایـن اسـوه باید آمـوخت. چه بسیار افراد مستمندى که الان در جامعه ما هستنـد. نبایـد همه کارها را وظیفه دولت بـدانیـم, مشکل جامعه, مسإله زهد است و انسان اگر نخـواهد ساده زندگى کند, پایش مى لغزد.

زنـان معمـولا کمتـر از آنچه که هستنـد, خـود را معرفـى مـى کنند
عطإاله مهاجـرانـى, وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامـى در مراسـم روز زن در تالار وحدت گفت: انسان باید بیـن ((بود)) و ((نمود)) خود تناسب برقرار کند, ولى معمولا نمـود زنان کمتر از بـود آنان در محیطهاى اجتماعى است که ایـن امـر ضمـن آنکه حسـن است ولـى به ارتقـاى جـایگـاه زنان آسیب مـى رساند. وى خطاب به کارمنـدان زن وزارت فـرهنگ و ارشاد اسلامـى گفت: فعالیت زنان باید در حـوزه هاى مختلف فرهنگى و هنرى ایـن وزارتخانه با موضوع مدیریتى که در آن مشغول هستند نسبت عمیق و مـوضـوعى داشته باشد تا آنها بتـوانند به عنـوان کارشناس در آن رشته, مدیریت و برنامه ریزى کنند.

افتتـاح یک مـرکز پیـش دانشگـاهـى تـوسط یک بـانـوى نیکـوکـار
خبر: مریـم حقیقت گـو
در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) مرکز پیـش دانشگاهى فروغ و حضـرت خدیجه(س) واقع در نـاحیه یک رى افتتـاح شد.
آقاى مظفر, وزیر آموزش و پرورش در ایـن مراسم گفت: امیدواریم آموزش و پرورش به وضعى درآید که همه مردم در امر آمـوزش و پرورش دخالت کننـد.
پیـش از انقلاب 25 هزار مـدرسه داشتیـم که حال به 75 هزار رسیـده است.
یعنى در ایـن بیست سال, دو برابر زمان حکومت ستمشاهى مدرسه ساخته ایـم و ایـن پیشرفت علاوه بر آموزش و پرورش در زمینه هاى راه سازى, مخابرات و ... بوده است.
وى همچنیـن افزود: توجه به امر مدرسه سازى در کنار مسجدسازى بسیار مهم است و ایـن مدرسه ها هستند که مى تـوانند پایه هاى مسجد را فراهـم کنند.
مـدارس دخترانه ما بایـد مرکز دیـن, معنـویت, علـم, انسان سازى, عفاف, پاکدامنى و حجاب باشد و باید حضرت زهرا(س) براى همه ما الگـو و اسـوه باشد و جشنهاى میلاد حضـرت زهـرا(س) فقط یک جشـن خالـى نباشـد بلکه آن حضـرت را الگـو قـرار دهیـم و از ایشـان درس بگیـریـم.
در ادامه آقاى مظفر از خانم زمانى که از خیریـن امر ساخت و ساز مدارس و همچنین بانـى این مرکز پیـش دانشگاهـى است, تقدیر کرد و گفت: خیریـن عزیز نعمتهاى مادى را جاودانه مـى کنند, چرا که تا مدرسه برقرار است و تا دانـشآمـوز در آن وارد و خارج مـى شـود, اجر و ثـواب براى بانـى آن مـدرسه نـوشته خواهد شـد و ما نیز ایـن اقـدام خیرخـواهانه را گرامـى مى داریم و از تمامى نیکـوکاران مـى خـواهیـم ما را در تعلیـم و تـربیت بچه ها یارى دهند.
در پایان مـراسـم کلنگ ساخت یک مهد کـودک و یک مجتمع فـرهنگـى به دست آقاى مظفر به زمین خورد تا با همت والاى ایـن زن نیکوکار تحـویل آموزش و پرورش داده شـود. خانـم زمانـى علاوه بر ساخت چند مدرسه و مسجـد, تا کنون دویست خانـواده را به طـور مستمر تحت پـوشـش قرار داده است و در امر تهیه جهیزیه و پـرداخت وام, کمکهاى فراوانـى به نیازمنـدان داشته است.

جشـن میلاد کـوثـر از طـرف نیـروى انتظامـى بـرگزار شـد
خبر: مریم حقیقت گو
در این جشـن که از سوى دفتر امور زنان نیروى انتظامى برگزار شده بود, خانـم حسینـى مسـوول این دفتر گفت: از مدتها به فکر برپایى ایـن جشـن گسترده بـودیـم و با همکارى و همیارى سایر واحدهاى نیروى انتظامـى از جمله معاونت روابط عمـومى عقیدتـى سیاسى و فرماندهى پشتیبانى قرارگاه ایـن دو بـرنـامه جـداگـانه به اجـرا درآمد.
در ایـن جشـن نمایـش ((پارا مید)) و ((آدم تا آدم)) به اجرا درآمـد و سپس قارى و حافظ خردسال و نوجوان قرآن, خانـم رقیه محمدى و خواهرش در مورد فعالیت قرآنى خـود صحبت کردند. موسیقى سنتى, سرود و اشعار خانـم زورقـى, شاعره نابینا در مـورد حضـرت زهـرا(س) و اشعار آقاى احسان از دیگر بـرنامه هاى ایـن جشـن بـود که در حضـور 7000 نفر از پرسنل نیروى انتظامـى و خـانـواده هـاى آنـان در تهران اجـرا شـد.

نمایشگاه لباس اسلامى زنان در داکا
به گزارش روابط عمـومـى سـازمان فـرهنگ و ارتبـاطات اسلامـى, در ایـن نمایشگاه که به مـدت یک هفته ادامه داشت, مـدلهاى مختلف لبـاس اسلامـى زنـان در معرض دیـد عمـوم به ویژه زنـان بنگلادش قـرار گرفت.
همچنین در ایـن نمایشگاه لباسهاى اسلامـى زنان با تخفیف ویژه به فـروش رفت. در حاشیه ایـن نمایشگاه, نمایشگاه عکس و کتاب با عنوان نقش زنان ایـرانى در عرصه هاى مختلف سیاسـى, فـرهنگـى و اجتماعى در محل رایزنـى فرهنگى کشورمان در داکا برپا شد.

دختـران زامبیـا از نعمت سـواد بهره منـد مـى شـونـد
دولت زامبیا و سازمان ملل متحـد, والـدیـن را بـراى اعزام دختران به مدرسه تحت فشار گذاشته است و مردم در پى جلسات گفتگـوهاى ارشاد کننده در ایـن زمینه, اهمیت مسإله را درک مـى کنند و در باره تحصیلات دختران خود متقاعد مى شوند.
در سـراسـر آفـریقـا پسـران سهم اصلـى از دوران تحصیل و آمـوزش را در اختیار دارند و دختران تنها براى خانه دارى و به عنـوان مادرانـى خـوب براى آینده تربیت مـى شـونـد. در زامبیا پسران خانـواده براى تحصیل در اولـویت هستند و از هر دختر دانـشآمـوز تنها یک نفر تحصیلاتـش را کامل مى کند; در حالى که زامبیا اولیـن قدمها را در کاشتـن بذر دانش دختران برداشته است, سالهاى طـولانـى در پیـش است تا ایـن بذر به ثمر بـرسـد.

بزرگتـریـن تظاهـرات تـاریخ تـرکیه در حمـایت از حجـاب اسلامـى
بزرگتریـن زنجیره انسانـى به طـول 2500 کیلـومتر در ترکیه در اعتـراض ممنـوعیت حجـاب اسلامـى در دانشگـاهها علیه لائیکها بـر پـا شـد.
ایـن زنجیـره انسانـى از ((استـامبـول)) و ((آنکارا)) به دیگـر شهرها کشیده شـده بـود و تـوسط دانشجـویان محجبه ترکیه در اعتراض به قانـون ممنوعیت حجاب طرح ریزى شده بود.
این دانشجویان که به سبب حجابشان از تحصیل باز مانده اند با ایـن شعار که ((براى اولین بار, یک زنجیر نشان آزادى مـى شـود)) بزرگتریـن زنجیر انسانـى را در تـرکیه به ظهور رساندنـد. همگام با ایـن عمل در شهرهاى ترکیه, لندن, پکـن و واشنگتـن نیز صدها هزار مدافع آزادى از هر دین و نژاد و زبانى براى طـولانى تر شدن صفها و زنجیره ها دستها را در هـم گره کردند. گفته مى شـود در ایـن تظاهرات دستان سه میلیون زن براى دفاع از حجاب به هـم پیـوست. نیروهاى حفاظتـى ترکیه در ایـن زمینه 518 نفر از تظاهرات کنندگان را دستگیر کردند.

اجتمـاع اعتـراضآمیز زنان پـاکستـان علیه سـوء استفـاده دولت از لایحه شریعت
همزمان با افزایـش اعتراض احزاب, گروهها و مردم پاکستان نسبت به سـوء استفـاده هـاى سیـاسـى از لایحه شـریعت, صـدهـا زن محجبه در ایـن زمینه گـردهمـایـى اعتـراضآمیزى بـرگزار کـردند.
قاضـى حسیـن احمد, رهبر حزب جماعت اسلامى پاکستان که گردهمایى از سـوى شاخه زنان ایـن حزب برگزار شده بود, گفت: هدف از پیـش نویس لایحه متمـم 15 قانـون اساسـى پاکستان تنها تمرکز قـدرت در دست یک تـن است و گرنه امروز نیز قانـون اساسى پاکستان دولت را وادار به اجراى شریعت مى کند.
در ایـن پیـش نویـس آمده است, علاوه بر صراحت در مورد اینکه قرآن و سنت در کشورژ برتر از همه چیز باشد, بخشهاى دیگر نیز در باره تغییر نحـوه تصـویب لـوایح و اختیارات نخست وزیر دارد که مـورد انتقاد احزاب سیاسى است.
احزاب شرکت کننده در ایـن اجتماع, ((محمدنواز شریف)) نخست وزیر پاکستان را متهم کردند که تلاش دارد تحت عنوان اسلام, به حکومت خـود ادامه دهد.
رهبـر جماعت اسلامـى پاکستان ضمـن اشاره به اینکه شراب, قمار و ربا در قرآن کریـم و قانـون اساسـى پاکستان حرام است گفت: اگر دولت خـواستار اجراى جدى شریعت بـود, صـد مغازه مشروب فروشـى جـدید در کراچـى افتتاح نمى شد.

آزادى 57 زن محکوم
حضـرت آیت الله خـامنه اى رهبـر معظم انقلاب بـه منـــاسـبـت خجسته میلاد حضـرت فاطمه زهرا(س) پنجاه و هفت نفـر از محکـومان نسـوان دادگـاههاى عمـومـى و انقلاب را مـورد عفـو و بخشـودگـى قــــرار داد.
عفـو ایـن عده بنا به درخـواست رییـس قـوه قضاییه و موافقت مقام معظم رهبرى صورت گرفته است.

نخستیـن همـایـش زنـان نیکـوکـار بـرگزار شـد
اولین همایـش بانـوان نیکـوکار با حضـور حجت الاسلام والمسلمیـن خاتمـى, رییس جمهورى برگزار شد. رییـس جمهورى کمک به محرومان اجتماعى و معلـولان و گـرفتاران را از سـوى افـراد خیر و نیکـوکار ستـود و گفت: بـرگزارى همایـش زنان نیکـوکار, نشانگـر دیـد سالـم مردم ما به انسان و گـویاى شخصیت والاى زنان ما در عرصه خـدمت به همنـوعان است. پشتـوانه و رمز و راز مـوفقیت حرکت بزرگ اجتماعى کمک به نیازمندان, عاطفه و شخصیت والاى زنان است و هر سازمانى که چنیـن پشتـوانه اى داشته باشد, مـوفق خـواهد بود. ایشان افزود: براى اینکه محرومان احساس محترم بـودن کننـد, باید به آنها علاوه بـر کمک مادى که ملمـوس و لازم است, کمک معنـوى نیز کرد.
اگر به دیگران کمک مـى کنیـم تا زندگـى تـوإم با حـرمت داشته باشنـد, وظیفه خـود را انجـام داده ایـم و منتـى بـر سـر اینها نیست.
عدالت چیزى نیست که ما به دیگران بـدهیـم, تا منتـى بر سر آنها داشته باشیم. وقتـى مـى گـوییـم هدف جامعه, دولت و نظام, برقرارى عدالت است, دقیقا به همین معنا اشاره مى کنیم.
لازم به ذکر است, در حاشیه ایـن همایـش که با هدف گرامیداشت مقام زنان خیـرى که زنـدگـى خـود را وقف کمک به محـرومان و آسیب دیـدگان اجتماعى کـرده اند, مـدیره آسایشگاه خیـریه معلـولیـن و سالمنـدان کهریزک گفت: سالمندان مشکلات روحى, روانى و عاطفى بسیارى دارند و معلولیـن هم نیاز به مراقبتهاى ویژه و ایـن امر, زمان, هزینه و نیروى فراوانـى را براى کمک به این دو قشر محروم مى طلبد.

صنـدوق بیـن المللـى حمـایت از بـانـوان آسیب دیـده از اعتیاد
هیإت بـرنامه کنتـرل مـواد مخـدر سـازمان ملل در دیـدار بـا مشـاور رییـس جمهورى در امـور زنان به بررسـى ابعاد طرح پیشنهادى وى مبنـى بر تإسیس صندوق بیـن المللى حمایت از بانوان آسیب دیده از اعتیاد پرداخت.
زهرا شجاعى, مشاور رییـس جمهورى در امور زنان در ایـن دیدار گفت: زنان همـواره چه به عنوان همسـر و فرزنـد خانواده هاى معتاد و چه به عنـوان قربانیان فرهنگى و اجتماعى, اصلى تریـن قربانیان مـواد مخدر هستند. وى ایجاد صندوق حمایت از زنان آسیب دیده از اعتیاد, آمـوزش عوارض و علایـم اعتیاد به عنوان ابزار پیشگیرى و مبارزه موثر با ایـن عارضه و تقـویت سازمانهاى غیر دولتى و نهادهاى مردمى را به صـورت شبکه اى فراگیر براى همکارى در ایـن طرح, از برنامه هاى مرکز امـور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهورى ذکر کرد. ایـن مرکز با برخوردارى از شبکه گسترده خـود در قالب کمیسیونهاى امـور بانـوان در کلیه استانها و اغلب شهرستانها, قادر به همکارى در این طرح است.

سـاخت 500 واحـد مسکـونـى بـراى زنـان بـى سـرپـرست آغاز شـد
در نخستیـن روز از هفته زن کلنگ ساخت واحـدهاى مسکـونـى ویژه بانـوان بـى سرپرست و نیازمند تـوسط زهرا شجاعى مشاور رییـس جمهور به زمیـن زده شـد. در ایـن مـراسـم با حضـور معاون وزیـر مسکـن و شهرسازى و شهردار اسلامشهر و جمعى از مسـوولیـن, کلنگ سـاخت 500 واحـد مسکـونـى در شهرک واوان بر زمین زده شد.
زهـرا شجاعى, افتتاح ایـن پـروژه را گام مهمـى در جهت رفع مشکلات زنان نیازمند در جامعه دانست. وى گفت: در حال حاضـر ما در جامعه اى زنـدگـى مى کنیـم که على رغم گذشت 20 سال از انقلاب, زنان هنـوز نتـوانسته اند از بهره ورى کامل برخـوردار شـوند و اینک در اجتماع ما زنانى وجـود دارند که مسـوولیت اداره خانه و سـرپـرستـى خانـواده با آنهاست و از حـداقل درآمد و رفاه برخـوردارند و دغدغه اغلب آنها مسکـن مـى باشد که به ثمر رسیـدن ایـن پـروژه تـا حـدى از مشکلات مالـى ایـن زنان خـواهـد کاست.
قرار بـر این است که ایـن پروژه تا یک سال آینـده تحـویل دفتر مشارکت امـور زنان ریاست جمهورى داده شـود و با هماهنگى ایـن دفتر, منازل به صورت استیجارى در اختیار بانوان بى سرپرست و یا کـم درآمد گذاشته شود و آییـن نامه اجرایى مربـوط به آن در هیإت دولت تصـویب شـود. مستإجران واجـد, شـرایط ماهیانه مبلغ انـدکـى در ازاى یک دوره دو ساله پـرداخت خواهند کرد و ایـن قرارداد براى بار دوم نیز قابل تمدید خـواهد بـود.
متـولـى واگذارى ایـن منـازل شهردارى خـواهـد بـود.

زهـرا رهنـورد رییـس دانشگـاه الزهـرا شـد
دکتر زهرا رهنورد از سـوى دکتر مصطفى معیـن, وزیر فرهنگ و آموزش عالى به ریاست دانشگاه الزهرا منصـوب شـد. دکتر رهنـورد, دکتراى تخصصـى در رشته علـوم سیاسى و کارشناسـى ارشـد در رشته هنر را دارد. در کارنامه او پانزده تإلیف و چندیـن مقاله علمى و فرهنگى و ترجمه هاى بسیارى در زمینه هاى قرآنى و سابقه هیجده سال تدریـس دانشگاهى به چشـم مـى خـورد.
خانم رهنورد پس از دکتر مکنون, دومیـن رییس زن دانشگاه الزهرا است که پـس از حدود ده سال به این مقام مـى رسد. دکتر معیـن در مراسـم معرفـى خانم رهنورد گفت: ((ایشان تجربه اى دیریـن در امر مبارزه دارد و در امـور مختلف صاحب نظر مى باشد و مشاور سیاسى رییـس جمهورى است.)) وى همچنیـن افزود: ((بعد از انقلاب زنان از دو دایره تحجر و شـىء بـودن خارج شـدند و از یک جایگاه پیشتاز در تمامـى مراحل انقلاب بـرخـوردار شـدنـد. دانشگاه الزهرا نیز باید از نظر علمى فضاى معنوى و حضـور دانشگاهیان در صحنه, نه تنها در کشـور, بلکه در سطح منطقه شـاخص بـاشد.))
کـارگـران نمـونه زن ایـران در سـال جـارى معرفـى شـدنـد
همزمان با سالـروز ولادت حضـرت زهـرا(س), زنان کارگـر نمـونه انتخاب و معرفـى شـدنـد. وزیر کار و امـور اجتماعى, با اشاره به اینکه در طـول تاریخ و در تمام کشـورها حقـوق زنان تضییع شده است, خاطرنشان کرد: هر چند در جمهورى اسلامى ایران پـس از پیروزى انقلاب شاهد حضـور موثر زنان در همه عرصه ها بـودیـم, اما نباید در تإمیـن و دفاع از حقـوق بانوان جامعه دچار افراط و تفریط شـد. در قانـون کار جمهورى اسلامـى امتیازات ویژه اى بـراى زنان کارگر, تنها به دلیل شرایط جسمـى و روانـى آنان در نظر گـرفته شـده است.
مـدیر کل خـدمات اجتماعى وزارت کار اعلام کـرد: میزان صرفه جـویـى ارزى کارگران زن برگزیده امسال, بالغ بر 17 میلیـون دلار بـرآورد شـده است. ایـن زنان در کارخانه چینـى, شـرکت فرآورده هاى گـوشتـى, فـرآورده هاى نسـوز, شـرکت صنایع بافت تـور ماهیگیرى و صنایع بافیران و کارخانه ایران پوپلین.

دومیـن دادیـار زن در دیـوان عالـى کشـور مشغول به کـار شـد
((اکرم پـورنگ نیا)) یکـى از قضات فعال و مشاور دیـوان عدالت ادارى و معاون اداره کل امـور زنـان قـوه قضـــــاییه است که در خجسته زادروز بزرگـداشت ولادت حضـرت فـاطمه الزهـرا(س) و روز زن بـا ابلاغى از طــرف آیت الله یزدى, رییـس قوه قضاییه, به عنوان دادیار دادسراى دیوان عالى کشـور منصـوب شد. این دومین بار است که یک قاضى زن به ایـن سمت قضایى مى رسد. پیـش از این خانـم ((میمنت چوبک)) به ایـن سمت منصوب شده بود.

زنان, مخاطبان نهضت سوادآموزى
بیـش از هشتاد درصـد مخاطبـان نهضت سـوادآمـوزى و هفتـاد و پنج درصـد آمـوزشیاران زنان هستنـد. پنجمیـن کارگاه درون منطقه اى تـولیـد مطالب یادگیـرى سـواد پایه, ویژه جمعیت محـروم جنـوب آسیا بـا همکارى دفتـر منطقه اى یونسکـو و نهضت سـوادآموزى, مهرماه در تهران برگزار شد. ایـن کارگاه با شرکت نماینـدگانـى از دیگر کشـورها, با هـدف شناخت نیازهاى فـرهنگـى سیاسـى اجتماعى و اقتصـادى طبقـات مختلف اجتماع بـویژه زنان بـرگزار شـد. علت بـرگزارى ایـن کارگاه در تهران مـوفقیت کشـورمان در سـالهاى اخیـر در امـر سـوادآمـوزى بـوده است.

یک زن مبتکـر 20 میلیـون دلار صـرفه جـویـى ایجـاد کرد
طاهره آقامحمدى مدیر واحد بهبـود تکنولـوژى تـولیدى کیان تایر, ماده اى را تـولید کرده است که در صورت استفاده از آن 20 میلیون دلار صرفه جویى ارزى براى کشـور خـواهـد داشت. ایـن خانـم مبتکر ده سال تمام روى طرح تـولید مواد اولیه چسب, رنگ و مـواد شـوینـده و ... کار کرده است. وى گفت: با اینکه سـالها روى ایـن طـرح زحمت کشیـده ام ولـى بـا سیاستهاى موجـود, توسعه ایـن طرح با مشکل مواجه شده است. در حالى که با تـولید ایـن محصول در داخل کشور مى تـوان 20 میلیون دلار صرفه جـویى ارزى کرد و همچنین با حمایت دولت مى توان تمام ایـن محصول را در داخل تولید و حتى فـنآورى آن را به کشـورهـاى خـریـدار, فروخت.

اسـراف هفتگـى نـان در کشـور معادل یک سـد بزرگ خـاکى است
دبیر شـوراى اطلاع رسانى دولت گفت: نان اسرافى یک هفته, مساوى با هزینه ساخت یک سد بزرگ خاکـى و در یک سال برابر با ساخت 52 سـد, به گنجایـش سـد کرج است. روزانه مردم 20 میلیارد سیگار دود مـى کنند که ایـن رقـم نیز مسـاوى بـا دود کـردن روزانه 500 کیلـوگـرم طلا است.
از هنگام پـایان جنگ تحمیلـى تا کنـون, دولت روزانه معادل سه تـن طلا, یارانه نفت پرداخت کرده است و پرداخت ایـن یارانه باعث شـده تا عده اى از مردم به ارزش واقعى کالاها پـى نبرده و در مصرف آن بیـش از انـدازه اسراف کنند.

اولین شرکت تعاونى بانوان استان قم
در روز ولادت دخت گـرامـى رسـول اکـرم(ص) و به مناسبت هفته زن, اولیـن شرکت تعاونـى بانـوان استان قـم, در زمینه تـولید پـوشاک آغاز به کار کرد. ایـن شرکت که ((غنچه طوبى)) نام دارد با حضور خانـم زهرا شجاعى, مشاور رییـس جمهورى در امور بانوان و دبیر امـور کمیسیون بانوان استان قـم و مدیر کل اداره تعاون افتتاح شد. ((طاهره بیات)) مدیر تعاونى در باره اهداف شرکت گفت: ایـن تعاونى به منظور ایجاد اشتغال براى بانوان و ارتقإ سطح کمى و کیفـى پـوشاک آغاز به کار کرده است که امید مى رود بتـوان طرحهاى خوبى در مورد پـوشاک بانوان در مشاغل مختلف ارایه داد.
در ضمـن ایـن شرکت در زمینه طراحى لباس سعى دارد با تـوجه به جنبه هاى فرهنگـى و سنتـى طـرحهاى تهیه شـده را به صـورت کتابهاى مختلف به چاپ برساند.

تنها هشت درصـد زنـان قزوینـى شـاغل هستنـد
مدیرکل و امور اجتماعى استان قزویـن اعلام کرد: تنها حدود هشت درصد از زنان این استان شاغل هستند. جمعیت زنان فعال استان قزویـن بیش از 240 هزار نفر مى باشند که از ایـن تعداد فقط 18 هزار نفر در بخشهاى خدماتى آمـوزشـى, صنعتـى کشاورزى شاغل هستند که اکثـر آنها باسـوادنـد. نـرخ بیکارى استان قزوین نسبت به جمعیت فعال 4 / 10 درصد است و میانگیـن نرخ بیکـارى در کشـور 1 / 11 درصـد اعلام شــده است.

حضور بانوان در مسابقات والیبال آسیا
مسابقات والیبال جـوانان آسیادر ورزشگاه آزادى تهران برگزار شد.
شگفتى ورزشى ایـن مسابقات, حضور درخشان والیبالیستهاى ایران بود, اما حضـور بـانـوان ایـران در سـالـن مسـابقـات شگفتـى دیگـرى بـود.
روز مسابقه ایران با کـره جنوبـى, بانـوان ملـى پـوش والیبال ایران در حضـور 300 زن محجبه شـامل بازیکنـان, داوران و اعضـاى هیإت والیبـال بـانـوان و تمـاشـاگـران, بـازى چشمگیـرى از خـود ارایه دادند.
برخـى از تماشاگران گفتند که براى کسب تجربه و دیدن مسابقات به سالـن آزادى آمـده اند و دیدن ایـن مسابقه از نزدیک به مانند کلاس درسـى براى آنها بـوده است. شاید حضور این زنان در سالـن مسابقات مهمتریـن اتفاق این مسابقات بود.

حضـور زنـان هلنـد در مسـابقـات زنـان کشـورهـاى مسلمـان
فائزه هاشمى رییـس شوراى همبستگى ورزش بانـوان کشـورهاى اسلامى و نایب رییـس کمیته ملـى المپیک کشـورمـان به دعوت رییـس مـوسسه بیـن المللـى مطالعات اسلامـى در جهان مـدرن به هلنـد سفـر کرد. رییـس کمیته المپیک هلند ضمـن معرفـى ترکیب کمیته ملـى المپیک هلند و تإکید بر جمعیت یک میلیون نفرى مسلمان ایـن کشور و با اشاره به سـوابق مثبت کشـورمان در بـرگزارى مسابقات ورزشـى میان بـانـوان مسلمان و همچنیـن تـرکیب زنان مسلمان در جامعه هلند, خـواستار حضـور زنان هلند در مسابقات آتى زنان کشـورهاى مسلمان شـد که مـورد استقبـال نایب رییـس کمیته ملـى المپیک کشورمان قرار گرفت.

زنان, جهان را تغذیه مى کنند
بـر اسـاس آخـریـن آمـار, 70 درصـد کـار زراعت بــــــــــــــــرنج, 90 درصد تـولید سبزى و صیفـى جات و 50 درصد کشت پنبه و دانه هاى روغنـى کشـور بر دوش زنان است. همچنیـن 30 درصد کار برداشت میوه هاى باغى, 20 درصد چراى دام و 78 درصـد کار شیردوشـى را زنان روستایـى کشـور انجام مى دهند.
علاوه بر اینها بیـش از 75 درصد اشتغال در زمینه صنایع دستى به خانمها اختصاص دارد. در صنایع نسـاجـى 88 درصـد اشتغال و در صنایع چـوب 8 / 82 درصد و در سایـر رشته هاى صنایع دستـى نیز 6 / 62 درصـد فعالیت بـر عهده زنان است.
بر اساس آمار جهانـى, 60 درصـد از فقراى آسیا زن هستند و تا سال 2000 میلادى ایـن میزان به 70 درصـد افزایـش خـواهد یافت. در حالـى که زنان نیمى از مـواد غذایى جهان را تـولید مـى کنند, اما به ندرت مالک زمینى هستند و همچنیـن به سختـى مى تـوانند وامـى دریافت کننـد و در طرحها و پـروژه هاى کشاورزى نیز مـورد غفلت قـرار مـى گیرنـد. در کل جهان, زنان تنها مالک 2 درصد اراضى بـوده و تنها یک درصد کل اعتبارات کشاورزى را دریافت کرده و 5 درصد کل منابع ترویج کشاورزى به سـوى آنان هدایت شده است.

زنـان مسلمـان هنـدى خـواهـان کـرسیهاى نمـاینـدگـى مجلـس هستند
سـازمانهاى مختلف اسلامـى هنـد خـواستـار اختصـاص سهمیه اى از کـرسیهاى نمایندگى پارلمان و مجالـس قانـونگذارى ایالتـى ایـن کشـور براى زنان مسلمان شدند. سازمانها و شمارى از احزاب سیاسـى اسلامـى هند, خـواستار آن هستند که در تعیین سهمیه براى زنان, زنان مسلمان ایـن کشور نیز در نظر گرفته شـوند. ((کمیته کسب قـدرت براى زنان مسلمان)) پیشنهاد کرده است که از 33 درصد سهمیه پیشنهادى براى زنان هنـد, هشت درصـد به زنان مسلمـان اختصـاص داده شـود. بسیارى از احزاب سیـاسـى هنـد از پیشنهاد سهمیه براى زنان مسلمان حمایت کردند. ایـن طـور بر مىآید که اگر براى زنان مسلمان به تناسب جمعیتشان, در مجلـس سهمیه اى اختصاص نیابد, درصد مسلمان مجلـس از ایـن هـم کمتر خـواهـد شـد. چرا که تعداد نماینـدگان مسلمـان در مجلـس هنـد فقط پنج درصـد مـى بـاشـد.

پنج زن جـایزه مبـارزه بـا فقـر را بـردنـد
ایـن زنان به خاطر تلاش بـراى مبارزه با فقر در جـوامع و کشـورهایشان, جـایزه سازمان ملل متحـد را دریافت کـردنـد. یکـى از ایـن زنان که از جمهورى دومینیکـن است, براى ساختـن خانه هاى جدیدى که بتواند در مقابل طـوفان و بلایاى طبیعى مقاومت کند, به هشتاد خانواده روستایى کمک کرده است. زن دیگـر فـرانسـوى است و در زمینه تـوزیع غذا و لبـاس میــــان بى خانمانها خدمت مى کند. وى خانه اى کـوهستانى ترتیب داده است که سالانه 200 کـودک از خـانـواده هـاى بـى بضـاعت را به ایـن خـانه مـى فـرستــد.
یک زن تبعه اردن نیز که پـرستـار است همه روزه خیابـانها را زیـر پـا مـى گذارد تا اطمینان یابـد کـودکان فقیر واکسینه شده اند. او طرحـى در زمینه اشتغال زنان به صنایع دستـى ارایه داده و به 15 زن کمک کرده که از این طریق امرار معاش کنند. چهارمیـن زن که اوگانـدایـى است به 500 خانواده که از بیمارى ایدز رنج مى برند, کمک کرده است و پنجمیـن زن که هندى است, دختران روستایى را از کار اجبارى در دوران کـودکى و ازدواج زودهنگام نجات مـى دهد و به خانه هاى روستایشان آب آشامیدنى تمیز منتقل مى کند.

هنـد بـا دختـرکشـى و تبعیض زنـان مبـارزه مـى کند
هند براى مبارزه با دخترکشى و تبعیضى که هنـوز میلیـونها دختر قربانى آنند, طرحى را در دست اجرا دارد که به مـوجب آن به خانـواده هاى فقیرى که فرزند دختـر داشته باشند, کمک هزینه پـرداخت مـى کنـد. البته در هر خانـواده فقط به دو دختـر کمک هزینه تعلق مـى گیرد. هفتاد درصـد جمعیت هند در مزارع زندگى مى کنند و چـون بسیارى از پدر و مادرها نمى تـوانند از عهده تهیه جهیزیه دخترها برآینـد, دخترکشـى در ایـن کشـور به شـدت رواج دارد. جهیزیه دادن به دختـرها بـراى خانـواده ها خیلـى گران تمام مـى شـود و اغلب آنها را تـا مـدتها زیـر بـار قـرضهاى کلان مـى بـــرد.
پسـرها در هند بیشتـر تحت مراقبت قرار مـى گیرنـد و از تغذیه و آمـوزش بهترى برخـوردار هستند. بنا بر آمار سازمان ملل متحـد, در هند روزانه 12 زن به علت ناکافى بـودن جهیزیه شان, تـوسط شوهر خـود یا خانواده او به قتل مى رسند.

دختران تبهکار سنگاپور
دختران عضـو باندهاى تبهکارى سنگاپـور مانند جـوانها و مردهاى تبهکار در زد و خـوردها شـرکت مى کنند و جنایاتـى که انجام مـى دهنـد به مراتب خشـن تر از جنایات باندهاى مردانه است. گزارشها حاکى از آن است که این باندها در برخـى از کشـورهاى جنـوب شرقى آسیا نظیر تایلند و مالزى رو به افزایـش است. دختران نـوجـوان در اعمال شرارتآمیزى مانند باجگیرى, ربـودن افراد ثروتمند و انـواع سرقتهاى مسلحانه شرکت مـى کنند. در شـش ماهه نخست سال حدود 300 سرقت و آدم ربایى تـوسط دختران نوجـوان به ثبت رسیده است. میانگین سـن دختران عضـو ایـن باندها از 13 سال تا 17 سال است.

مـوافقت یک بـاشگـاه تفـریحـى آمـریکـا, بـا ورود دختران محجبه
ایـن باشگاه که داراى شعبه هاى بسیارى است به دختران مسلمان اجازه داد که با داشتـن حجاب از امکانات این باشگاه استفاده کنند. این اقدام در پـى شکایت یک دختر مسلمان به شـوراى روابط آمریکا ـ اسلام صـورت گرفت.
ایـن باشگاه در گذشته از ورود ایـن دختـر و سه دوست مسلمانـش به دلیل داشتـن روسرى جلوگیرى کرده بود. از سویى دیگر ایـن شورا توانست اجازه حضـور در نماز جمعه و اجازه داشتـن حجاب در محیطهاى عمـومى را به دست آورد. ایـن در حالـى است که زنان و دختران آمریکایـى به شـدت به ورزش روى آورده انـد و در بـاشگـاهها و گـروه هـاى جمعى و یـا انفـرادى ورزش مى کنند.

افزایش سن بازنشستگى زنان آرژانتین
سـن بازنشستگـى زنان در آرژانتیـن از 60 سال به 65 سال افزایـش یافت.
وزیر اقتصاد آرژانتین افزایش سـن بازنشستگى زنان را یکى از راهکارهاى جبـران کسـر بـودجه ایـن کشـور عنـوان کـرد و افزود: یکسـان شـدن سـن بازنشستگى زنان و مردان, افزایش نرخ سوخت و افزایـش مالیات حمل و نقل به میزان 5 / 4 میلیـارد پزو به درآمـد دولت خـواهـد افزود.

800 هزار دلار, غرامت زخمـى شـدن انگشت دکتــر
یک بانوى پزشک تازه کار در لندن, به طور تصادفى نوک آمپـول را در دست خـود فرو برد. گرچه نوک سوزن هیچ آسیبى به پزشک نرسانده, اما او چنان از آمپـول مـى ترسـد که به گفته نشریه اتحادیه پزشکـى, ایـن دکتر دیگر قـادر به ادامه کـار نیست, ایـن پزشک به مـرور زمـان به بیمـارى وحشت جنـونآسا از آمپـول مبتلا شـده و هـم اینک دیـوانه وار از خـون, ایدز و آمپـول مـى تـرسـد. او دو سال تمام با ایـن حالت خـود مبارزه کـرد اما نهایتا بر اثر فشار روحـى بیمار شد. دست اندرکاران امـور پزشکى تـوافق کرده اند که مبلغ 790 هزار دلار بابت ضرر و زیان و هزینه هاى دادرسـى به این خانم پزشک خوش شانس بپردازند!

سمینار ((زن و تربیت دینى))
سمینار زن و تربیت دینى به منظور بـررسـى رسالت زنان در تـربیت دینـى جامعه را فلسفه حضـور مـوثـر زن در ادیـان تـوحیـدى و جـایگـاه زن در استقـرار جامعه دینـى بـا حضـور استادان حـوزه و دانشگاه و مسـوولان و دانشجـویـان در دانشگـاه الزهـرا بـرگزار شـد.
یکى از استادان حوزه علمیه قـم و دانشگاه سوره که در آیین گشایش ایـن سمینار سخـن مـى گفت, ایجاد و تـداوم نظام خلقت را مـدیـون زن دانست و افزود: نظام تکـوینى خلقت, نظام مذکر و مـونث است و برخلاف برخى ادیان تحریف شده که نقش زن را در نظام آفرینش فرعى مى داند, نقـش او در نظام آفـرینـش اصیل است. تحقیقات تاریخـى و روانشناسـى ثابت کرده که زن در ساختـن شخصیت مرد تإثیر بسزایى دارد و به تعبیر مولـوى ایـن نقـش زن برگرفته از قانون خلقت است. زن و مرد بودن امرى مربوط به جسـم است در حالى که مسوولیت انسان مربـوط به روح اوست و روح انسان نه مذکر است و نه مونث.

همایش زنان خانه دار
حجت الاسلام والمسلمیـن آقـاى خـاتمـى, رییـس جمهورى, در همـایــــــــش زنان خـانه دار اعلام کـرد: شناخت زنـان و جـایگـاه آنها در جـامعه مهم مـى باشـد و نگاه به مسایل زنان و مـردان بایـد کلـى و متعادل باشـد و امـروز کـارى که مـا بـراى زنان انجـام مـى دهیـم, گـرچه بسیارى از آن تشریفاتى است ولى نشان دهنده ایـن است که جامعه نگاه جدیدى به نقش زن در اجتماع داشته و سعى مـى شـود, زنان حقـوقشان را به دست آورند. زنان نمـى تـوانند در خانه بنشینند تا مردها براى آنها تصمیـم بگیرند, باید خودشان در صحنه حضور یابند. اسلام حضـور زن را موقر و عفیف مى خـواهد و تردیدى در آن نیست. جامعه اى که مـى خـواهد استقلال داشته باشد, باید از انسانهاى قـوى و با اعتماد به نفـس تشکیل شده باشـد و ایـن افـراد در خانـواده هایى رشد مـى یابند که زن از رشد مناسب برخـوردار باشد. حضـور اجتماعى زن در غرب نتیجه اقتصادى دارد ولـى در اسلام حضـور زن در وهله اول جنبه فرهنگى دارد و پـس از آن جنبه اقتصادىاش مطرح است. ابتذال و فساد در جـوامع امروز نسبت عکـس باسواد و دانـش و حضور اجتماعى افراد دارد و هر چه فعالیت اجتماعى افراد در عرصه هاى سیاسـى, علمى, فرهنگـى و هنـرى بیشتر باشـد, ابتذال در بیـن آنها کمتـر است. پادزهـر فساد و ابتذال, اجتمـاعى شـدن زنـان و مــردان است.

پیـرمـردى نـود سـاله از دادگـاه اجـازه ازدواج دوم گرفت
مـرد نود ساله اى با داشتـن همسـر, به دادگاه خانـواده تهران رفت و از قاضـى درخواست ازدواج مجدد کرد. ایـن مرد سالخـورده گفت: شصت سال است که ازدواج کـرده ام و پنج فـرزنـد بزرگ دارم, که همگــــى آنها ازدواج کرده اند و به سر زندگـى خـودشان رفته انـد. دو دختر و دو پسرم سالهاست که به سـوئد رفته اند و تنها یکـى از دخترانـم در مشهد زندگى مى کند که ماهى و سالى به مـن سر مى زند. چهارده سال است تنها زندگى مى کنـم, چون بچه هایـم مادرشان را با وعده و وعیـد به سـوئد برده انـد و هیچ کـس را ندارم که به مـن برسـد. همسرم چهارده سال پیـش به ایـن بهانه که قصـد دیدن بچه هایـش را دارد, به سوئد رفت و دیگر برنگشت. اوایل فکر مى کردم مـى توانم به تنهایى زندگـى کنـم, ولـى بعدها متـوجه شدم که تنهایـى و نداشتـن مونس, عرصه را برایـم تنگ کرده است, دوباره به سوئد رفتـم تا زنم را برگردانـم ولى او حاضر نشد به ایران برگردد. حالا مى خواهـم کسى را بـراى همسرى انتخاب کنـم و حاضر شـده ام همه دارایـى ام را به نامـش بکنـم. آدم غرغرویى هـم نیستـم که باعث اذیت و آزار کسى شـوم. دادگاه عمـومـى تهران مجـوز ازدواج دوم پیرمرد را صادر کرد و او عصازنان, با چهره اى خندان از دادگاه بیرون رفت.

جشـن میلاد کـوثـر در مـرکز معلـولیـن آییـن زنـدگى
فایزه هاشمى نماینده مردم تهران در مجلـس شـوراى اسلامى, طى مراسمى از مجتمع غیر انتفاعى آمـوزش و تـوان بخشـى آییـن زندگى دیدار کرد. وى در ایـن مراسـم ضمـن تبـریک میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن گفت: ((هر چنـد مادر بودن اجر والایى دارد اما مادر فرزندان معلول بـودن, اجر و پاداش والاترى دارد. ایـن باور را باید در جامعه ایجاد کرد که فرد معلـول با افراد عادى فرقى ندارد. خانواده ها نباید به دلیل داشتـن فرزند معلول, ارتباط خـود را با جامعه و آشنایان قطع کنند, چرا که ایـن عمل تإثیر نـاخـوشـاینـدى بـر رفتـار فـرد معلـول مى گذارد.))
طلاق در سوییس بالاترین آمار را دارد
سـوییـس کشـورى است که 41 درصد ازدواجهاى آن به جدایى مـى انجامد و از این نظر بالاتـریـن آمار را در کشـورهاى اروپایـى به خـود اختصاص داده است. دلایل واقعى افزایش طلاق مشخص نشده است, اما آمار حاکى از افزایـش مستمر میزان طلاق در این کشور است.
شمار کودکانى که بدون پیوند زناشویى قانونى در سوییـس به دنیا مىآیند تنها 8 درصد است, این در حالـى است که در فرانسه ایـن رقـم 40 درصد و در سوئد 50 درصـد است. یک حقـوقـدان سـوییسـى در ایـن باره مـى گـوید: فشارهاى روانى و اقتصادى حاکـم در کشور از عوامل افزایـش طلاق است. در حالى که محققى دیگر وضعیت مرفه سـوییسـى ها را عاملى براى رواج طلاق در این کشور مى داند.

افتتاح زندان خانوادگى در اسپانیا
نخستیـن زندان خانوادگى اسپانیا در نزدیکى شهر ((مادرید)) افتتاح شد.
ایـن زندان سلولهایى به مساحت 25 متر مربع دارد و براى زن و شوهرهایى که در ارتکاب جنایت همدست هستند و کـودکان زیر 3 سال دارند ساخته شده است. ایـن زنـدان ظرفیت نگهدارى 144 خانـواده جنایتکار را دارد. ایـن زندان به استخر شنا, زمین تنیس, سالـن ژیمناستیک و آرایشگاه مجهز است و اتـاقهاى آن از امکانات رفـاهـى همچـون تختخـواب, کاناپه و سـرویـس بهداشتـى بـرخـوردار است. همچنیـن داراى اتاق بازى کـودکان و اتاقهاى غذاخـورى خانـوادگـى است. در حال حـاضـر 1800 خـانـواده جنایتکـار در زندانهاى اسپانیا به سر مى برند گفتنى است ساخت ایـن زندان 48 میلیـون دلار هزینه در بر داشته است.

مـردهـا پـول را به زن و فـرزنـد تـرجیح مـى دهنـد !

به مـوجب تازه تریـن مطالعات و بررسیهاى به عمل آمده در آمریکا, مردها به پـول بیشتر از همسران خـود فکر مـى کننـد, اما به ظاهر و زبان ادعا مى کنند پـول در برابر زن و فرزند ارزش چندانى ندارد. در تحقیقاتـى که تـوسط یک مـوسسه آمارى از دو هزار مرد به عمل آمـده است, 37 درصـد از مردان پـول و ثروت را به زن و فرزند خـود برترى داده اند; اما 30 درصد از مردان پـولـدار بـودن را همراه با داشتـن زن و فرزند مـى خـواهنـد.

آزادى سقط جنیـن در پـارلمـان اسپـانیـا مـورد تصـویب قرار نگرفت
ایـن طـرح که از سوى احزاب سـوسیالیست کارگران و اتحاد چپ به پارلمان پیشنهاد شـده بـود در مقـابل 173 رإى مخـالف و 172 رإى مـوافق و یک رإى ممتنع از بحث در پـارلمـان ایـن کشـور کنـار گذاشته شـد.
این در حالـى است که چنـدیـن هزار نفـر از مردم اسپانیا در مخالفت با طـرح آزادى سقط جنیـن در ایـن کشـور بنـا به دعوت کلیسـاها در مقـابل پارلمان دست به اجتماع اعتراضآمیز زدند و خـواستار مخالفت نماینـدگان با این طرح شده بود.

شـرکت در مـراسـم عروسـى از طـریق اینتـرنت
به سبب گران بـودن کـرایه سالنهاى عقـد و ازدواج در سنگاپـور, چهارده زوج جـوان تصمیـم گرفتند به جاى برگزارى مراسـم عروسى, برنامه ازدواج خـود را از طـریق شبکه اینتـرنت به نظر و اطلاع دوستان و افـراد فامیل برسانند. به این ترتیب افراد خانواده ایـن زوجها به جاى حضـور فیزیکى در مراسـم عروسى از طریق اینترنت و در خانه هاى خـود در عروسـى زوجهاى جوان شرکت خواهند کرد. یک عروس سنگاپورى در ایـن باره گفت, خانه او و داماد گنجایـش بیـش از بیست نفـر میهمان را نـدارد و بنابـرایـن آنها تصمیـم گرفتند به برنامه مراسـم عروسى از طریق شبکه اینترنت بپیوندند و از پـرداخت مبلغ هنگفت به سـالنهاى عقـد و ازدواج خـوددارى کننــد.

((پـوشـش)) اولیـن فصل نـامه تخصصـى پـوشـاک
اولیـن شماره فصل نامه ((پوشش)) در پاییز امسال به چاپ رسید. خانم شهلا حبیبى, صاحب امتیاز و مدیر مسـوول ایـن نشریه سعى دارد مخاطبان را با رفتارهاى فرهنگى و اقتصادى در زمینه پـوشاک, آشنا کند و پدیده ((مد)) و ((مدگرایى)) را با نگرش علمـى مـورد بررسـى قرار دهد. اولیـن شماره ایـن فصل نامه شامل مباحثى چون, پارچه شناسى, رنگ شناسى, گزارش, بافتنى, قلاب بافى, دوخت و برش و الگـوى چند نوع لباس و چادر در مدلهاى مختلف و امروزى است. قابل تـوجه مـى باشـد که ایـن نشـریه به صـورت رنگـى و با طـرحهاى مطـابق بـا فـرهنگ اسلامـى کشـورمـان تهیه شـده است.

جشنواره تئاتر بانوان, کوثر
جشنواره تئاتر کوثر با هدف پررنگ کردن حضـور زن در عرصه هنرى اجتماعى و نشان دادن شایستگیهاى مقام و شإن والاى زن در هفته زن بـرگزار شـد.
خانم زهرا شجاعى در روز افتتاح ایـن جشنواره گفت: هنرمند در جامعه ما براى رسیدن به نهایت افق هستـى باید از مـوانع درون خـود عبـور کند و چـون هنر پیـونـد با جلال و جمال مطلق هستـى دارد, در ایـن میان رسالت زنان بیش از مردان است.
از مجمـوع 70 متـن نمایشـى, نهایتا 10 نمایـش در مرحله نهایى پذیرفته شده که اکثر نویسندگان و کارگردانان آنان, زن بودند. ((مریـم معترف)) دبیر این جشنواره گفت: ما فقط جمع کوچکى بودیم از گروهى بسیار که توانستیـم با امکانات اندک و وقت نسبتا کـم, گـوشه اى از فعالیت زنان هنرمنـد تئاتر خـود را عرضه کنیم.
در مـراسـم اختتامیه بـرگزیـدگان ایـن جشنـواره اعم از متـن نمایشـى, بـازیگـرى زن, کـارگـردانـى, طـراحـى صحنه و مـوسیقـى اعلام شـدنـــد.

فیلمـى در بـاره یک زن در روزنامه ((زن))
مهستى بدیعى از معدود بانـوان فیلمساز کشـور است که چندى است ساخت یک سریال تلـویزیونى را آغاز کرده است. ایـن مجموعه که ((فردا آفتابیه)) نام دارد, حـول مسایل یک روزنامه مى گذرد. داستان از ایـن قرار است که دبیر گروه اقتصادى روزنامه اى به مرخصـى مى رود و سردبیر روزنامه, دبیر گـروه هنـرى را که یک خـانـم است به ایـن منصب مـى نشـاند.
ایـن خانـم در کار جدید با مشکلات فراوانى روبه رو مـى شـود که اکثرا با راهنماییهاى عمه پیر و مدبر خود از پـس آنها برمىآید تا اینکه بالاخره دبیـر بخـش اقتصـادى از نـو بـاز مـى گـردد.
ایـن مجموعه به شکل غیر مستقیـم در پى آمـوزش مسایل مربـوط به اقتصاد خـانـواده در قـالب داستـانـى جذاب به مخـاطبیـن است.
بخشهایى از ایـن مجموعه در تحریریه روزنامه ((زن)) فیلمبردارى مى شود.

زنـان نـویسنـده در پـس نقـاب نام مستعار
زنان نـویسنده در کشـورهاى عربى حاشیه خلیج فارس اسیر سنتها و بندهاى اجتماعى هستند و بـراى آنکه از گزنـد مسایل اجتماعى مصـون بماننـد از اسـم مستعار استفاده مـى کنند. مجلات و روزنامه هاى چاپ خلیج فارس پر از اشعار و مقالات و داستانهایى به قلـم زنان است که در آن سیاست و فرهنگ اجتماع را به نقد مـى کشند و رفتار اجتماعى مردان را با رفتار آنان در خـانه مقـایسه مـى کننـد. یک زن صـاحب نـام امـاراتـى مـى گـوید: خوشبختانه برادرانم مى دانند من نویسنده ام و حتى گاهى با مـن به بحث و جدل در باره مقالاتم مى پردازند اما مادرم نمى داند مـن نویسنده ام و اگر بفهمد, دق مى کند.
امیدوارم روزى بتوانیم با اسم واقعى بنویسیم, زیرا نوشتـن توى تاریکى مثل این است که آدم کور باشد.
اسامى مستعار در کشـورهاى مختلف فرق مـى کنـد. در امارات ((صـداهآه)), ((موسیقى جاوید)) و ((دختر جـوان دوبى)) از نامهاى مستعار معمول است.
در قطـر اسامـى ((زن سـایه نشیـن)), ((انـدوه)) و ((آواى حزیـن)) چـاپ مـى شـونـد و در کـویت ((زن نقابـدار)) از اسامـى مستعار است. یکـى از نویسنـدگان زن مـى گـویـد: جامعـه عربـى دچار جنـون شـده است! امان از وقتـى که مـردى بفهمـد یکـى از محـارمـش نـویسنده است!