تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

کشف ژنـى که تعییـن کننـده مـادر خـوب یـا بـد است
بر اساس جدیدتریـن تحقیق به عمل آمده, ژنـى که دختران از پدر خـود به ارث مـى برنـد در امـر تعییـن اینکه آیا دختـران, مادران خـوبـى بـراى فرزندان خود خواهند بـود, موثر است. یک گروه بیـن المللى از پژوهشگران اعلام کردند: در آزمایشهاى خـود بر روى مـوشها به ایـن نتیجه رسیـدنـد موشهاى فاقد نمونه صحیح ایـن ژن موسوم بهmest توجهى به نوزادان تازه متـولد شده خـود ندارند و آنها را بدون مراقبت رها مى کنند تا بمیرند.
لـوئیـس لفبـور از مـوسسه ولکام در کمبـریج, انگلستان و همکارانـش در کانادا و ژاپـن در نشریه نیچر ژنتیک نـوشتند: ژنmest بر روى دو جنبه از رفتـار مـادرانه مـوش تـإثیـر مـى گذارد.
موشهاى داراى نمـونه غلط ایـن ژن در بازگرداندن نوزادى که از لانه دور شده, شکست خورده و حتى از خوردن جفت ناتوان مى مانند. ایـن ژن ((خوب)) از طریق یک فرآیند موسـوم بهimprintig از پدر به دختر به ارث مى رسد.
به گفته محققان, تمامـى حیـوانات داراى دو نمـونه از هر ژن, یک ژن از پـدر و یک ژن از مادر هستند که هـر دو ژن به طـور طبیعى عمل مـى کنـد.
به هر حال گروه محققان مى گـویند: ایـن ژنmest یک ژنimprinted است و در ایـن حیـوانـات فقط نمـونه به ارث رسیـده از پـدر کـارآیى دارد.
دکتـر روبـرت بـریج از دانشکـده طب داخلـى دانشگاه تـافتـس گفت: ایـن یافته ها یک ارتبـاط پـدرانه ژنتیکـى نسبت به رفتـار مادرانه را نشـان مـى دهد. ایـن محققان موشهاى طبیعى و موشهاى فاقـد یک نمـونه طبیعى ژن mest را پـرورش داده و سپـس رفتار ایـن موشها را مـورد بـررسـى قـرار دادند. بچه مـوشهایى که از مادران داراى ژن ناقصmest به دنیا آمدند, به هنگام تـولـد, از نـوزادان مادران طبیعى کـوچکتر و سبکتر بـودنـد.
مادران غالبا نوزادان خود را نادیده مى گرفتند و حتى از خـوردن جفت یا تمیز کردن نوزادان خود ناتوان بـودند. این موشها همچنیـن در امر درست کردن لانه نیز ناموفق بودند.
اما زمانى که نـوزادان مـوشهاى داراى ژن معیـوب به مادران طبیعى داده شد, این موشها مانند سایر نوزادان خـود با ایـن مـوشها رفتار کردند و بیشتر بچه موشها زنده ماندند. و نحـوه عمل نوزادانى که خـود داراى یک ژن معیـوبmest یـا یک ژن طبیعى بـودنـد نیز به همیـن صـورت بود.

احتمـال استفـاده از واکسـن بـراى کنتـرل سـرطان سینه
گروهـى از محققان اظهار امیـدوارى مـى کننـد یک نـوع واکسـن ضـد سرطان بتـواند طـول عمر بیمارانى را که در مراحل پیشرفته بیمارى سرطان سینه قـرار دارنـد افزایـش دهد. نتایج آزمایشهاى اولیه نشان مـى دهـد تزریق مـاهـانه ایـن واکسـن, بیمـارى را تحت کنتـرل نگه مـى دارد. به نـوشته روزنامه هاى انگلیـس, دکتر دیـویـد مایلز یکـى از همکاران ایـن پـروژه مى گـوید: در صـورت مـوفقیتآمیز بـودن آزمایشهاى بالینى گسترده تر ایـن واکسـن ضـد سـرطان, احتمال استفاده از آن به عنـوان یک شیـوه پیشگیرى نیز, وجود دارد. ایـن واکسـن ((ثراتوپ)) نام دارد و یک شرکت کانادایى آن را تکمیل کرده است. محققیـن در تحقیقات اولیه یکـى از مـولکـولهاى مرتبط با سرطان سینه را ایزوله و جداسازى کردند. تزریق ایـن مـولکـول به بدن باعث مى شود تا سیستـم ایمنى بدن به عکـس العمل در مقابل بیمارى وا داشته شـود. ((مایلز)) مـى گـوید: نتایج اولیه آزمایـش واکسـن نشان مـى دهـد که بیمارى از بیـن نمـى رود امـا بـراى بـرخـى زنهایـى که تحت شیمى درمانـى قرار مـى گیرنـد, در تحت کنتـرل نگه داشتـن بیمارىشان کمک محسـوب مى شـود. واکسـن جدید ((نارساییهاى)) موجـود در داخل یک مولکول قند به نام ((اس تى ان)) را که در داخل سلـولهاى سرطانى دیده مى شـود, هدف قرار مى دهد. ایـن نارساییها معمولا تـوسط سیستـم دفاعى بدن ردیابى نمـى شـود. محققان امیدوارند واکسـن از طریق ارسال علایـم دال بر وجـود نارسایى در سیستـم دفاعى بدن نـوعى تحریک علیه سلـولهاى سرطانى ایجاد کند. به نوشته روزنامه هاى انگلیـس, در صـورت مـوفقیت نتایج آزمایشهاى اخیر, پیش بینى مى شود ظرف 4 تا 5 سال آینده ایـن واکسـن به طور گسترده به بازار وارد شـود. در زمان حاضـر دو تحقیق سـرطانـى دیگر نیز بـراى تحریک سیستـم ایمنى زنان در مقابل سرطان سینه در حال اجراست. 2قرص ضد بیمارى لثه به زودى وارد بازار مى شـود2 سازمان نظارت بر مواد غذایى و دارویـى آمـریکاFDA داروى جـدیـدى به نام پـریـوستات را بـراى درمان بیماریهاى لثه تإییـد کـرد. آزمایشهاى انجام شـده نشان داده که قـرص مزبـور به طـور قابل تـوجهى در درمان بیماریهاى لثه موثر است. تا قبل از ساخت ایـن داروى جـدیـد اکثر معالجات مربـوط به بیماریهاى لثه بـر حمله به باکترى عامل ایـن بیماریها متمرکز بود, ولى دانشمندان به طور اتفاقـى کشف کـردنـد که باکتـریها تنها عامل بیمارى لثه نیستنـد بلکه بافتهاى دهان در بـرخـورد بـا میکـروبها ملتهب شـده و در نتیجه مـوجب تحلیل رفتن لثه و نهایتا از بیـن رفتـن استخـوانها مى شوند. قرص جدید, اثر آنزیمى را که موجب تضعیف و تحلیل رفتـن لثه مى شود خنثى مى کند. به گفته دانشمنـدان ایـن قرص به همراه عمل زدودن باکتریهاى سخت شـده بـر روى میناى دندان, مى تـواند جلوى بروز بیماریهاى لثه را به طـور موثرى بگیرد. آمار مـوجـود نشان مى دهد که نیمى از آمریکاییها به التهاب لثه مبتلا هستند. مشکل التهاب لثه معمـولا با نخ کشیدن و مسـواک کشیدن صحیح روزانه برطرف مى شود, لاکـن در مورد حدود 20 میلیون آمریکایى ایـن مشکل به بیمـاریهاى پیشـرفته لثه تبـدیل مـى شـود.

عوارض خودخورى زنان
زنـانـى که خشـم خـود را فـرو مـى بـرنـد, ایـن خشـم را به کینه تبدیل مى نمایند و تلاش مى کنند در مقابل مردم بر نفـس خـود حاکـم باشند ولـى آنان بیـش از دیگـران در معرض بیماریهاى عروقـى هستنـد. محققـان عنـوان کرده اند, بروز ندادن احساس منفى و فرو خـوردن خشـم آثار منفـى فراوانـى بر سلامتـى عروق زنان دارد. پژوهشگران ابتـدا دویست زن حدودا چهل و هفت ساله را که در سلامت کامل به سر مـى بردند, مـورد تحقیق قرار دادنـد و سـوال اصلـى ایـن بـود که زمان ناراحتـى با مـردم چه رفتارى دارنـد. ایـن آزمایـش پـس از پنج سال تکـرار شـد و در نتیجه مشخص شـد دیـواره رگهایى که مغز و سر را تغذیه مى کنند, نزد زنانى که خشـم خـود را فرو مى برند, ضخیـم تر شده است که اثر نامطلوبى بر سلامتى آنها دارد.

فـوایـد مصـرف قـرصهاى ضـد بـاردارى در پیشگیـرى از سـرطـان تخمدان
مصرف قرصهاى ضد باردارى مى تـواند از بروز سرطان تخمدان حتـى در زنانى که به علت ساختار ژنتیکى خاص خـود بیشتر از حد متـوسط با خطر ابتلا به ایـن نـوع سـرطـان روبه رو هستنـد پیشگیـرى کنـد.
از دیگر سـو به نظر مـى رسـد در بـرخـى از بیماران, مصـرف قـرصهاى ضـد باردارى عامل افزایـش خطر سرطان سینه به میزان ده تا بیست درصـد است, اما همه مطالعات این مـوضـوع را تإیید نکرده اند. این محققان همچنیـن هشـدار دادنـد که قرصهاى مختلف ضـد باردارى حاوى تـرکیبات هـورمـونـى متفاوتـى هستند و ایـن یافته ها نشان نمى دهد که یک ترکیب هـورمـونى در پیشگیرى از سرطان تخمـدان بهتر از دیگرى عمل مـى کند. حتـى اگر قرصهاى ضد باردارى خطر سرطان را 50 درصد کاهـش دهند, فواید آن از فواید حاصل از بـرداشتـن تخمـدانها از طـریق جـراحـى بسیـار کمتر است.

کار زیاد با سقط جنین رابطه دارد
خانمهاى باردارى که ساعتهاى متمادى در ادارات به کار مـى پردازنـد, سه بـرابـر بیـش از سـایـر خـانمهاى بـاردار در معرض سقط جنیـن هستند.
پژوهشگران در ایـن زمینه دریافته اند که خانمهاى باردارى که بیش از 45 ساعت در هفته کار مـى کننـد, در مقایسه با خانمهاى باردارى که 35 ساعت در هفته کار مـى کننـد پنج برابر بیشتر در معرض فشار روحـى و سه برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنیـن در سه ماه نخست حاملگـى به سر مـى برنـد.

دود سیگـار سبب جهشهاى ژنتیکـى در جنیـن مـى شـود
کـودکانـى که مادرانشان در دوران باردارى در معرض دود سیگار دیگـران قرار داشته انـد, با افزایـش خطر جهشهاى ژنتیکـى در برخـى از سلـولهاى سیستـم ایمنى روبه رو هستند. نوزادانى که مادرانشان در معرض دود سیگار قرار داشته انـد, حامل جهشهاى ژنتیکـى در گلبـولهاى سفید خـون که براى واکنـش و سیستـم ایمنى, حیاتى محسـوب مى شوند, هستند. میزان بروز ایـن جهشها در چنیـن نوزادانى سه برابر سایر نـوزادان است. تغییرات ژنتیکى بعد از آنکه مادر باردار شد, رخ مى دهد. ایـن صدمات وقتـى بروز مـى کند که دود سیگار استنشاق شده, از طریق خـون مادر, وارد بدن جنیـن مى شود.

زنـان دوقلـوزا کمتـر سـرطـان سینه مـى گیـرند
زنانى که کودکان دوقلو زاییده اند, یک سـوم کمتر از دیگر زنها در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار مى گیرند. به مـوجب پژوهـش جدیدى که به تازگى در مجله انگلیسـى سرطان منتشر شـده پژوهشگران اعلام کرده انـد که ممکـن است هـورمـونهاى دوران بـاردارى تـإثیـرى محـافظ داشته بـاشـد زیـرا خانمهایى که دوقلـو زاییده اند در ایام باردارى در معرض درصد بالایى از این قبیل هورمونها بـوده اند. ایـن نتیجه هنگامى حاصل شد که تعداد پنج هزار زن مبتلا به سـرطان سینه بـا تعداد مشابهى از زنان سالـم بـررسـى شـدند. سـن کلیه این زنان پاییـن تـر از پنجاه سال است و همگـى فرزنـد دارند.

پوکى استخوان, فلج خزنده زنان
هر ساله تنها در اروپا 414 هزار نفر دچار شکستگى استخوان لگـن خاصره مـى شـونـد و علاوه بـر آن یک سـوم از زنان بالاى 50 سال نیز دچار نـوعى شکستگى استخوان مى گردند که علت اصلى آن, پـوکى استخـوان است. علاوه بر شکستگیهاى ناشـى از سقـوط افراد, حتـى یک حرکت جزیى هـم مى تـواند سبب شکستـن استخوان شود. ایـن بیمارى فلج خزنده یا بیصدا نام دارد و دلیل نامگذارى آن است که بسیارى از مـردم از پـوک بـودن و ضعف استخـوانهاى خود بـى اطلاعند و در اثر همیـن شکستگیها جان خـود را از دست مـى دهنـد.
استفاده از قرصهاى کلسیـم و هورمون درمانى, ورزش, نکشیدن سیگار, مصرف مواد حاوى کلسیـم و خـوردن لبنیات فراوان روشهایى هستند که در مبارزه بـا پـوکـى استخـوان امتحـان خـود را به خـوبـى پـس داده اند.

زنـان چـاق در معرض خطـر ابتلا به سـرطان
پژوهشگران خبر دادنـد که احتمال ابتلاى زنان مسـن و چاق به سرطان سینه تا بیست برابـر نسبت به زنان دیگر بیشتر است. مرکز سرطان شناسـى ژاپـن گفت ایـن مـوضـوع در جریان بررسى بر روى افزون بر 25 هزار زن که براى تشخیص سرطان به ایـن مرکز آمـده انـد به اثبات رسیده است. هـورمـونهاى خارج شده از تخمدان پـس از مدتى از چربیهاى زیر پـوست بیرون مىآیند و از ایـن رو احتمال ابتلا به سـرطان سینه از سـوى زنان چـاق بیشتـر است.
بـرخـى دیگر از پژوهشگران معتقـدنـد که پـروتئیـن مـوجـود در زهر مار مـى توانـد در مقابله با تومورهاى سرطان سینه و احتمالا سایر تـومـورها مفید باشد. این پروتئیـن رشد تومور را از دو جهت متـوقف مى کند. از یک سو از گسترش سلـولهاى تـومـور در سراسر بدن پیشگیرى مـى کند و از سـوى دیگر رشد عروق خـونـى کـوچک, به منظور تغذیه آنها را متـوقف مـى سازد.

راه خارج کردن تومور مغزى از بدن
یک پزشک هنـدى موفق شـد تـومـور درون مغزى یک بیمار را از طریق بینـى خارج کند. او ایـن جراحى را یک دستاورد مهم در جراحى عصبى هند دانست.
به گفته این پزشک ایـن جراحـى نه تنها بدون درد و خـونریزى است, بلکه احتمال مرگ بیمار را بسیار کاهـش مـى دهـد, در حالـى که اگر خارج کردن تـومـور مغزى از طـریق عادى و با جـراحیهاى متعارف انجام گیرد, بـراى جـراح بسیـار مشکل است و خطـر جـدى بیمـار را تهدیـد مـى کند. ى روش جدید سه سال پیش در آمریکا ابداع شد و هـم اکنون تنها براى جراحى تومورها هیپوفیز استفاده مى شود. در ایـن روش بیمار بیهوش مى شود و سپس دستگاه درون بیـن از طریق سوراخهاى بینـى به سـوى مغز هدایت مـى شـود و تصـویر واضح و کاملى از مغز روى صفحه رایانه ظاهر مى شـود و سپـس جراح از همین راه تـومـور را خارج مى کند. در ایـن روش بیمار پـس از سه روز کاملا بهبـود مى یابد و از بیمارستان مرخص مى شـود. تشکیل تـومور در غده هیپـوفیز مـوجب ضعف بینایـى, سردرد, سرگیجه, رشد بـى تناسب اعضاى بدن, ضخیـم شـدن پـوست, تـراوش شیـر از سینه زنـان و عقیـم شـدن مـى شود.