اخبار


اخـبـار

 

 

دیـدار رییـس جمهور بـا هنـرمنـدان تـاتـر کشور
حجت الاسلام والمسلمیـن سیدمحمد خاتمى طـى دیدارى در جمع هنرمندان و هنردوستان تاتر در سالـن تاتـر شهر گفت: اگر ما طالب پیشـرفت هستیم باید صاحب تفکر شویم و در دامـن تفکر است که فلسفه و علم و هنر رشد مى کند. ما اگر صاحب اندیشه شویم, هنر هـم خلق مى شود.
آقاى خاتمـى با اشاره به کشمکـش میان سنت گـرایـى و تجـددزدگـى, انقلاب را آغاز مرحله جـدیدى در زنـدگـى مردم دانست و گفت: باید هویت خویش را بشناسیـم و ایـن به معنى برگشت به عقب نیست. بلکه باید سکویى پیدا کنیم که بر آن بایستیم و بیندیشیـم و به آینده بنگریم و ایـن سکو در گذشته, در فرهنگ و تمدن و ادب فاخر ماست.
امنیت حیثیتـى, شغلى و اجتماعى هنر و هنرمند باید به شکلى باشد که هنـرمنـد از بیـان حـرف خـود واهمه نـداشته بـاشـد.
رییـس جمهور در ادامه افزود: باید در جهت مردمـى تر شـدن هنر تلاش کرد و ایجاد رابطه با مردم غیر از افتادن به دامـن ابتذال است.
ذات هنر خـوب و تئاثر ایـن است که برانگیزاننـده تفکر در جامعه باشـد. دولت بایـد دلهره ایـن را داشته باشـد که با هنـرمنـدان چگونه رفتار مى شـود و ما باید درک بهترى از هنر و هنرمند داشته باشیم.

بـرگزارى همـایـش مـولفـان, متـرجمـان و نـاشـران زن
محور ایـن همایـش در باره فعالیتهاى زنان در عرصه مکتوب بـود و مسایلـى چـون کتاب درمانـى, عناصـر مهم تـإلیف و پژوهـش, ارایه بهتریـن شیوه ها براى ترویج کتاب خوانى و موانع موجـود بر سر راه تحقیق و پژوهـش مـورد بحث و بـررسـى قـرار گرفت.
در ایـن همایـش احمد مسجـدجامعى, قایـم مقام وزیر ارشاد و رییـس ششمین هفته کتاب گفت: بیشتریـن فعالیت بانوان در حـوزه کتاب در رشته هاى ادبیات, کـودک و نـوجـوان, علوم کاربردى و علـوم عملـى بـوده است. از سال 70 به بعد ما در حـوزه کتـاب بیشتـر خانمهاى مولف مى بینیم تا مترجم و ایـن نشان مى دهد که عرصه خلاقیت بانوان گسترده شده است.
همچنین ناشریـن زن و برگزیـده تحقیقاتـى که طـى بیست سال گذشته محـور موضوعى آنان را مسایل زنان تشکیل مى دهد, معرفى شدند و از نویسندگان زن تجلیل به عمل آمد.

بـافت فـرش مسجـد امـام على(ع) در اراک
بافت فرش نفیـس 198 مترى که به سفارش مرکز اسلامى هامبـورگ براى مسجـد امام(ع) در شهر هامبـورگ آلمان, آغاز شـده بـود به پایان رسید.
شکل هنـدسـى ایـن فرش, دایره کامل و نقشه آن مطابق با طـرح سقف مسجـد امـام علـى(ع) است که قطـر آن 85 / 15 متـر مـى باشد.
سطح فـرش با طـرحهایى ختایـى مزیـن به گلهاى شاه عباسـى و حاشیه بزرگ آن محرابـى و به صـورت تلفیقى از طرحهاى اسلیمى و ختایى و گل فرنگ بافته شـده است. بافت ایـن فرش تـوسط 20 بافنده در مدت 33 ماه و با هزینه اى معادل 350 میلیون ریال تـوسط مدیریت صنایع روستایـى سازمان جهادسازنـدگـى استـان مـرکزى انجـام شـده است.

همایش حقوق زن در مغرب (مراکش)
همـایشـى بـا عنـوان ((حقـوق زن در اسلام)) بـا حضـور شمـارى از اندیشمندان کشـورهاى اسلامى در رباط گشایش یافت. در ایـن همایـش پنج محـور ((زن و واقعیتها)), ((زن و قـانـون اسلام)), ((زن و تـوسعه و تمدن)), ((زن و نظام جهانـى)), ((زن مغرب و ساخت مغرب جـدیـد)), مـورد بحث و تبـادل نظر قـرار گرفت.
هیـإت ایـرانـى شـرکت کننـده در ایـن همـایـش نیز ضمـن تبییـن دیـدگـاههاى کشـورمان در باره شخصیت زن در اسلام, مبحثـى را بـا عنـوان ((فعالیت سیـاسـى و حقـوق زنان)) ارایه داد.

روزنـامه نگـاران زن شجـاع جهان جـایزه گـرفتند
در نهمین دوره اعطاى جـوایز بنیاد بیـن المللى رسانه هاى زنان در نیویـورک سه جایزه ((شهامت در روزنامه نگارى)) و یک جایزه تقدیر به چهار زن روزنـامه نگـار اعطـا شـد.
یکـى از ایـن زنان به خاطر فعالیت مستمر در مناطق خطـرناک جهان از جمله بـوسنى, کوزوو و پوشـش خبرى وقایعى همچون اضمحلال اتحاد شـوروى و آزادسـازى کـویت جـایزه شهامت را نصیب خـود کرد.
زن دیگر که اهل کشـور پرو است, به خاطر ارایه گزارشهاى حقـوقـى از نقض حقـوق بشر در پرو تـوسط ارتـش و نیروهاى امنیتى, شایسته دریافت جایزه تشخیص داده شد.
یک روزنامه نگار بلغارستـانـى که نیز تـوسط گـروه تبهکار کشـورش بارها تهدید شده و اخیرا تـوسط آنان به صورتـش اسید پاشیده شده است, با صورت زخمى و چشـم بسته در جلسه حاضر شد و جایزه اش را که نمـاد آزادى و شهامت بـود دریـافت کـرد. چهارمیـن زن که به علت انتشار گزارشهاى ضـد دولت نظامـى دوره حبـس 15 ساله خـود را در زندان مـى گذراند, نتـوانسته بـود در مراسـم اعطاى جـوایز حضـور یابد.
جـایزه شهامت در روزنـامه نگـارى به کسـانـى اعطـا مـى شـود که تـواناییهاى فوق العاده اى در طول فعالیت حرفه اى تحت شرایط دشوار و غالبـا خطـرنـاک از خـود نشـان داده اند.

نخستین کشیش زن
براى اولیـن بار در تاریخ کلیساى کاتولیک یک زن به عنوان کشیـش انتخاب شد. وى 67 سال سـن دارد و نخستین زن روحانى کاتولیک است که به مقام کشیشى منصوب شده است. ایـن زن در یک کلیساى ایرلندى به این مقام منصـوب شـد. واتیکان ایـن انتصاب را هنـوز کاملا به رسمیت نشنـاخته و همچنـان بـا کشیـش شـدن زنـان مخالف است.

رییـس مجمع تشخیص مصلحت و دیـدار از سازمانهاى غیر دولتى زنان
آیت الله هاشمـى رفسنجانـى در دیـدارى بـا اعضاى سازمانهاى غیـر دولتـى زنان تصریح کرد: یکى از رسالتهاى اسلام از بدو ظهور, رفع مظلـومیت از زنان است و هیچ تحـولـى در تاریخ به انـدازه اسلام, وضعیت زنان را دگرگـون نکرده است. اسلام تحـول عمـده اى در تاریخ زنـدگـى زن به وجـود آورده است, البته به تدریج که اسلام در کشـورها نفـوذ یافت معارف اسلامـى نیز متنـاسب بـا محیط و عادات عرفـى آن کشـورها رنگ گرفت, رنگهایى که گاهى مترقـى و گاهى نیز منحط بـودند. وى افزود: در ایران نیز بخشى از احکام مترقى اسلام اجرا شد و بخشـى نیز تحت تإثیر عادات باقیمانده از دوران پیـش از اسلام شکل گـرفت که خیلـى از اینها منحط است. ما امروز دنبال ایـن هستیم که احکام مترقى اسلام را در باره خانمها اجرا کنیم و مى دانیـم که اجراى ایـن احکام خیلى هـم آسان نیست و با مـوانعى مواجه است.
خانـم دکتر کرمانى, عضـو شـوراى مرکزى شبکه ارتباطـى سازمانهاى غیـر دولتـى زنـان در جمهورى اسلامـى ایـران نیز در ایـن دیـدار گزارشـى را از عملکـرد ایـن شرایط ارایه داد و گفت: شبکه سـازمانهاى غیـر دولتـى زنان ایـران تنها نهاد در کشـور است که تـوانسته مقام مشـورتـى سازمان ملل را کسب کند. در حال حاضر 61 سازمان عضـو سـازمانهاى غیـر دولتـى زنان در کشـور هستنـد و در شـوراى مرکزى آن 11 نفر عضویت دارند و هفت کمیسیون اصلى و چهار کمیسیـون ویژه نیز در ایـن مجمـوعه فعال هستند.

روز ملى زن, مشارکت و شوراها
مشاور وزیـر و مـدیـر کل دفتـر امـور بانـوان وزارت کشـور گفت:
نـوزدهـم آذرماه روز ملـى زن, مشارکت و شـوراها, نامگذارى شـده است. اشرف بـروجردى, مدیر ایـن دفتـر افزود: زنان همـدوش مردان مـى تـوانند در دستگاههاى اجرایى کشـور کار کنند و مسـوولیت پذیر باشند.
مسـوولان اجـرایـى کشـور هـم تلاش کننـد بـا مشـارکت زنان در همه زمینه هاى اجرایى, کارآیى زنان مسلمان در جهان را افزایـش دهند.
تـوسعه در هـر جامعه, مـرهـون بهبـود وضعیت زنان آن جامعه است.
وى خاطرنشان کرد: زنان توانمند در نامزدى انتخابات اولیـن دوره شـوراهـاى اسلامـى شهر و روستـاهـا فعالانه شـرکت خـواهنـد کـرد.

بررسى خشونت علیه زنان کشمیرى
در همایـش ((خشـونت علیه زنان)) در ایالت جـامـو و کشمیـر هنـد عنـوان شـد که زنان کشمیـرى در مقایسه با زنان دیگـر هنـدى بـا مشکلات خـانـوادگـى بیشتـرى روبه رو هستند.
شرکت کنندگان در ایـن همایـش موضـوع ازدواجهاى تحمیلى, خشـونت و تجاوز را از مهمتریـن مشکلات زنان کشمیرى دانستنـد و از افزایـش آزارها نسبت به زنان در ده سال گذشته ابـراز نگـرانـى کـردنـد.
زنان کشمیرى از درگیریهاى داخلـى این منطقه بیشتـریـن صـدمه را دیده اند و بسیارى از آنان پـس از سه یا چهار سال بیـوه شده اند.
درگیریهایى ده ساله کشمیر باعث کشته شدن بیـش از بیست هزار نفر شده که هر مرگ به معنـى بیـوه شدن یک زن یا یک نانآور خانـواده است.

سهم زنـان از مشـاغل تکنیکـى در آلمان
تعداد زنان شاغل در بخـش تکنیکـى بسیار محدود است و برنامه هایى در دست است که این مسإله تغییر یابد. براى تغییر ایـن مـوقعیت نامطلـوب در آلمان اقـداماتـى تحت عنـوان ((ترقـى زنان)) صـورت گـرفته که تـا کنـون نتیجه چنـدانـى از آن به دست نیامـده است.
در همایشى که به همیـن منظور برگزار شده بـود, یکى از سخنرانان فقط به فمنیست بـودن و ضرورت فعالیت در مشاغل مردانه را تإکید کرده تا زنان مشترکا تکنیکى را که فقط تـوسط مردان اجرا مى شـود را تغییر دهند.
امروزه زنان آلمان پذیراى چنیـن شعارهایى نیستند. آنها معتقدند که زنان مـى تـوانند با کارآیى بالایـى که دارند, بدون دادن شعار در ایـن رشته ها موفق شوند. بر اساس برآوردهاى موجـود, امسال در آلمان 65000 مهندس بیکار موجـود است که 20% آنها را زنان تشکیل مـى دهند و واقعیت ایـن است که هنـوز اکثرا مسـوولان مرد هستند و آنها شانس بهترى را براى هـم جنسان خود یعنى مردان قائل مى شوند.

طالبان, دختـر غیـر مسلمان را هـم از رفتـن به مـدرسه منع کـرد
گزارشها حاکـى است زنان و دختـران غیـر مسلمان نیز بـایـد حجاب داشته باشند و از رفتـن به مدرسه خوددارى کنند. هم اکنون از 600 خانـوارى که پیـش از ایـن جامعه هنـدوتبار در قنـدهار را تشکیل مـى دادند, تنها حـدود 50 خانـواده براى مانـده است و در 20 سال گذشته مابقـى مهاجـرت کرده انـد. اقلیتهاى غیر مسلمان افغانستان را عمـدتا اتباع دیگر کشـورهاى آسیایـى تشکیل مـى دهنـد که نقـش حیـاتـى در بخـش تجـارت ایـن کشـور را بـازى مـى کنند.
قنـدهار که قبلا یکـى از نقاط تجارى افغانستان بـود در حال حاضر به مقر فرمانـدهـى شبه نظامیان طالبان مبـدل شـده است. بر ایـن اساس طالبـان هنـدوهاى افغانستـان را نیز ملزم به گذاشتـن ریـش کرده اند و متخلفیـن را مجازات و مجبـور به پـوشیدن لباس زردرنگ مـى کننـد تـا از دیگـران متمـایز شـونـد.

جهان بـا 500 میلیـون زن فقیـر وارد قـرن 21 مـى شـود
جهان در حـالـى در آستـانه ورود به قـرن 21 قـرار دارد که 500 میلیـون نفر از جمعیت 6 میلیارد نفـرى کـره زمیـن را زنان فقیر تشکیل مى دهند.
((سـازمـانهاى جهانـى بـانکـدارى زنـان)) که یک مـوسسه مـالى بیـن المللى ویژه زنان است, داراى 41 بانک در 24 کشـور جهان است که از طـریق آنها وامهایـى در اختیـار زنـان فقیـر قرار داده مى شود.
بـر اساس گزارشهاى ایـن سازمان, در حال حاضـر 50 میلیـون زن در سـراسـر جهان با استفاده از وامها و تسهیلات اعتبارى ایـن بانک, راهى براى امرار معاش خـود و خانـواده هایشان یافته اند. برخى از زنان بـا وامهاى دریافتـى مـاشیـن خیاطـى خـریـدارى کـرده و یا مغازه اى بـاز مـى کننـد و روى پـاى خـود مـى ایستند.

زنـان و قـاچـاق مـواد مخـدر در آسیـاى میانه
کشـورهاى آسیاى مـرکزى از روى آوردن روزافزون زنـان به قـاچـاق مواد مخدر شدیدا نگران هستند. گروههاى قاچاق مـواد مخـدر که به شـدت در منطقه فعال شـده انـد با سـوءاستفاده از زنان و دختـران آنها را به قاچاق مـواد مخدر تشـویق مى کنند و ایـن عده اینک به یک وسیله عمده براى انتقال مـواد مخدر به روسیه تبـدیل شده اند.
مقامات امنیتـى قـرقیزستـان که به شـدت بـا ایـن مسإله روبه رو هستند, گفته اند, از زمانـى که طالبان در افغانستان و کارگاههاى شمال پاکستان به تـولید بیشتر هروئین پرداخته, قاچاق ایـن ماده جاى تریاک را گرفته است.
به گزارش برنامه مبارزه با مـواد مخدر سازمان ملل افغانستان به تنهایـى هشتاد درصد, هروئین اروپا و 50 درصـد هـروئیـن جهان را تإمین مى کند.

مبارزه با زن سالارى در هند!
مـردان قبیله ((خـاسـى)) در شمال شـرقـى هنـد از وضع خـود خسته شده اند و براى دگرگون ساختـن سنت ((زن سالارى)), جامعه خـویـش به مبارزه برخاسته اند.
به گزارش خبرگزاریها زنان قبیله به ایـن مسإله توجهى ندارند و با سرسختـى به روش باستانـى خـود ادامه مـى دهنـد. طبق سنت ایـن قبیله هشتصـد هزار نفـرى ساکـن استان دورافتـاده ((مگالایا)) زن محور اصلى جامعه است و جوانتریـن دختر اموال خانواده را به ارث مى برد. پـس از ازدواج نیز مرد به خانه زن مـى رود و فرزندان نام خانـوادگـى مادر را مى گیرند. یکـى از مردان قبیله که مسـوول یک سازمان مردانه است, گفت ما فقط مجبوریـم تنها از بچه ها نگهدارى کنیـم بـدون اینکه نقشـى در جـامعه بـر عهده بگیـریم!
کشتار کودکان در آمریکا
شمار قتل کـودکان خردسال به دست والـدیـن آنها در آمریکا رو به افزایـش است. بـر اسـاس خبـرگزاریها یک چهارم قتلها در دو ماهه نخست, نیمـى از آنها در چهار مـاهه نخست و دو سـوم آنها در شـش مـاهه نخست زنـدگـى کـودکـان صـورت مـى گیـرد.
بر اساس نتایج به دست آمده, فرزندان دوم مادران جـوانـى که زیر 12 سال تحصیل دارند در معرض خطـر بیشتـرى قرار دارنـد. همچنیـن دومیـن فرزندان مادرانى که زیر 19 سال سـن دارند ده برابر بیـش از کـودکانى که مادران آن ها از سـن بیشترى برخـوردارند در معرض قتل قرار دارند. محققان اعلام کرده انـد بررسـى بـر روى حـدود 35 میلیون کـودک نشان داده است که 2 هزار و 776 نفر از آنان تـوسط والـدینشان به قتل رسیده اند. آنان معتقـدند که کمک و مشاوره به مادران جـوان مـى تـواند در جلـوگیـرى از ایـن حـوادث کمک کنـد.

تجـارت غیـر قـانـونـى دختـران نـوجوان در مکزیک
حـداقل 142 کـودک, طـى سالهاى اخیـر به وسیله شبکه هاى مافیایـى بیـن المللـى فساد و آدم ربایـى, در مکزیک ربـوده و به سایر نقاط جهان انتقـال داده شـدنـد. ایـن بانـدهاى مافیایـى آدم ربـایـى, بیشتریـن کـودکان را از میان دختـران سنیـن 8 تا 13 سال انتخاب مـى کـردنـد و آنها را بـا مبـالغى گزاف در فیلیپیـن, تـایلنـد, اسپـانیـا, ایتـالیـا و فـرانسه مـى فـروختند.
یک مقام مسـوول مکزیکى گفت که حدود 2500 نوجـوان کشـورش در شهر مکزیک و در مراکز فساد و فحشا مـورد استفاده قـرار مـى گیرنـد و باندهاى مافیایى نیز کودکانى را ربـوده و در اختیار تـوریستهاى خارجى قرار مى دهند.

انتقـاد سیـاستمـداران زن آلمـانـى از مـردان
نماینـدگان زن پـارلمان آلمان بـا لحنـى انتقـادآمیز از مزایاى مردان در میدان سیاست نسبت به زنان سخـن به میان آوردنـد. آنها مى گـویند مردان معمولا زنان را در میدان سیاست مـوجـوداتـى ضعیف تلقـى مـى کنند و در راستاى اهداف خـود از وجـود آنها به عنـوان تکیه گاه استفاده مى کنند.
بر پایه ایـن گزارش, زنان هنگام فعالیت براى برقرارى ارتباط با رسانه هاى جمعى به مـراتب بیـش از مـردان با مشکل و مانع روبه رو مى شوند.

شکـایت دختـران خـدمتکـار از دیپلمـاتهاى استثمـارگـر
یک دادگاه سوئیسـى, سفیر سـوئد را در ژنـو به جـرم بـرده دارى و نپرداختـن دستمزد خـدمتکار خانه خـود به پرداخت دویست هزار دلار جریمه محکوم کرد.
خدمتکار جوانى که کلمبیایى است و شانزده سال تمام در منزل ایـن دیپلمات کار مى کرده, مـى گـوید: روزانه فقط یک تکه نان و مقدارى کره به عنوان دستمزد به مـن داده مى شد. یک دختربچه هندى نیز در خانه دیپلماتـى دیگر, فقط در شبانه روز یک بشقاب برنج با مقدارى آرد و سبزى دریافت مـى کرد. این دیپلمات هندى نیز گفته است ایـن دختـربچه, در زمره داراییهاى شخصـى وى محسـوب مـى شـود. دیپلمات عالـى رتبه گینه اى نیز که در مجـامع مختلف بیـن المللـى در بـاره رعایت حقوق بشر سخنرانى مى کند به خدمتکار مصرى خـود که به طـور شبانه روزى بـراى او کار مى کنـد, ماهانه فقط 50 دلار مـى پـردازد.
ایـن خدمتکار گفته است در شبانه روز فقط یک ساندویچ مى خـورده و به همین علت بیمار شده است.

هفته مهربانى در سنگاپور
نخست وزیر سنگاپـور از مردم کشورش خواست یک هفته نسبت به یکدیگر مهربانتر باشند و هر سنگاپـورى وقتـى در خیابان و یا جایى دیگر شهروند و همـوطـن خـود را مى بیند, حتما به روى او لبخند بزند و حتى کلمات مهرآمیز به وى بگوید.
وى گفت: وقتـى اوضاع اقتصادى و مالـى مردم خراب مـى شـود, تـورم اقتصادى و گرانـى اجناس خلق آنها را تنگتر مـى کند و طبعا قیافه و چهره آنها نیز عبـوس و گرفته به نظر مـىآید و وقتـى در مجامع عمومى همدیگر را مى بینند, اغلب با نگاههاى غضبآلود از کنار هـم رد مـى شـوند. اتفاقا در چنیـن شرایط و اوضاع و احـوالـى است که مردم باید نسبت به همـدیگر مهربانتر باشنـد. در معاملات و داد و ستـدها ملاحظه همـدیگر را بکنند و ایـن کمک مـى کند که مردم دوره رکـود و بحران اقتصادى را راحت تر پشت سر بگذارند و نسبت به رفع بحران کمک کنند.

اعلام منشور حمایت از زنان
جماعت اسلامـى پـاکستـان, همزمـان بـا گـردهمـایـى بزرگ خـود در اسلامآباد, منشـورى را در حمایت از حقوق زنان اعلام کرد. در ایـن منشـور که که تـوسط قاضـى حسیـن احمد, رهبر جماعت اسلامى پاکستان قرائت شـد بـر ((خاتمه دادن به استثمار زنان و شـرکت فعال آنان در انتخابات)) تإکید شـده است. جماعت اسلامـى همچنیـن اعلام کرد کمیسیـونهایى از زنان آگاه به اطلاعات اسلامى براى دفاع از حقـوق زنان را تشکیل مى دهد.

زنان انگلیس کمتر حقوق مى گیرند
زنان انگلیـس هنـوز در مقابل کار یکسان, کمتـر از مـردان حقـوق مـى گیرنـد. حقـوق زنان براى کارهاى ثابت تنها 73 درصـد و بـراى کارهایـى با حقوق پرداختى ساعتـى, تقریبا 80 درصـد حقـوق مردان است. ایـن اختلاف حقـوق با گذشت زمان کاهـش مـى یابـد, چرا که در سالهاى پیـش زنان در مقابل کار یکسان تنها 54 درصد حقـوق مردان را دریافت مى کردند.

حضانت موقت کودکان بهزیستى
بر اساس طرحـى که در سازمان بهزیستـى در دست اقـدام است, حضانت مـوقت کـودکان بـى سرپـرست به زوجهاى بازنشسته و میانسال واگذار مى شود. رییـس سازمان بهزیستى کشور با بیان ایـن مطلب افزود: در ایـن طرح ساخت مجموعه اى مسکـونى در زمینى به مساحت 17 هزار متر مربع در قـم پیـش بینـى شده است که خانـواده هاى واجد شرایطـى که متقاضـى سرپرستـى ایـن کـودکان هستند اما خانه اى ندارنـد در آن اسکان یابنـد. وى اضافه کـرد: سایر افـراد واجـد شـرایط نیز که امکان پرورش و تربیت ایـن کودکان را در منازل خود داشته باشند, تسهیلات رایگان تا پایان سـن دبیرستان از سوى سازمان بهزیستى در اختیار آنان گذاشته خـواهـد شـد. در حال حاضر سه هزار کـودک به دلایل مختلف در سازمان بهزیستى نگهدارى مى شـوند و ما امیدواریـم با اجراى ایـن طرح تا پایان برنامه سوم تـوسعه, همه کودکانى که در مجتمعهاى شبانه روزى زندگى اردوگاهـى دارند, بتـوانند زندگـى خانوادگى را تجربه کنند.

زنـان عربستـان از شـوهـرشـان اجـازه راننـدگـى مـى گیـرنـد
مسـاله اعطاى اجـازه راننـدگـى به زنان عربستـان سعودى یکـى از مسایلى است که بارها مطرح شده و دوباره مسکـوت مانده است. ولـى گـویا ایـن مـوضـوع باعث ایجاد ضرورتهاى اقتصادى شده است. اینک نیـم میلیون راننده مرد خارجى کار به مقصد رساندن خانمهاى خانه را به عهده دارند. البته ایـن خانمها حتما باید با حجاب کامل و همراه با یک محرم سـوار ماشین شوند. گفته شده در صورتى که ایـن قانون تصویب شود, زنان براى رانندگى شروطى را باید قبـول کنند.
اول اینکه خانـم راننده باید حتما شـوهر داشته باشـد و بالاى 35 سال باشد. ساعت مجاز رانندگى 7 صبح تا 7 شب است و خانـم راننده علاوه بر گـواهى نامه رانندگى بایستى اجازه کتبى از شـوهر نیز به همراه داشته باشد! زنان عرب مى گـویند اعطاى حق رانندگى به آنان اولیـن قـدم, اما مهمتریـن آن در راه کسب آزادیهاى بیشتـر است.
در سال 1369, در جـریان بحـران خلیج فارس, 50 زن عرب که شهامتـى کسب کرده بـودند, قانون منع حق رانندگى زنان را نادیده گرفته و در ریاض, پایتخت عربستان رانندگـى کردند که به دنبال آن دستگیر شده و از کار نیز منع شدند.

ایتـالیـاییها عیـال وارى را بیشتـر مـى پسنـدنـد
بـراى بیشتر مردم ایتالیا, ازدواج و فـرزنـددارى, بهتـریـن روش همزیستـى و زندگـى اجتماعى است. با اینکه 60 درصـد ایتالیاییها خواستار ازدواج هستند; اما نرخ ازدواج در ایـن کشور رو به کاهش است و به عقیده 90 درصد آنها ایـن امر از عدم تـوان مالـى براى تشکیل خانواده ناشى مى شود.
در همین حال 50 درصد زنان خـواهان فرزند نیستند. به ایـن ترتیب پیـش بینـى مـى شـود, ایتالیا که در سالهاى اخیر داراى رشد منفـى جمعیت بـوده, همچنان راه تنزل رشـد مـوالیـد را در پیـش گیـرد.
اکثر زنانى که در یک نظرسنجى شرکت کرده بـودند, ضمـن دادن پاسخ منفـى در مـورد تمایل به بچه دار شدن گفتند: فرزنددارى مى تـواند یک مـانع بـر سـر راه پیشـرفت کـارى و حـرفه اى محسـوب شود.

زنـان آلمـان به خـودآزارى روى آوردند
در آلمان یک عارضه روانى که زنان و دختران مبتلا به آن با زخمـى کردن بـدن خـود تـوسط چاقـو یا تیغ, سـوزانـدن با آتـش سیگار و کـوبیـدن سر و کله خود به دیـوار یا شیشه پنجره ها به بـدن خـود آسیب مـى رسـاننـد, در میان زنـان و دختـران رو به افزایـش است.
روانپزشکان آلمانـى ایـن بیمارى روانـى را ((علاقه فـرد مبتلا به ناقص کردن بـدن خـود)) مـى نامند و معتقـدنـد شمار مبتلایان زن و دختر به ایـن بیمارى بویژه در آلمان رو به افزایـش گذارده است.
کارشناسان تخمیـن زده انـد, در آلمان افزون بـر 200 هزار نفر به ایـن بیمارى مبتلا هستند که بیـش از 80 درصد آنها را زنان تشکیل مى دهند. مبتلایان به ایـن بیمارى پـس از زیان رساندن به عضوى از بدن خـود رضایت و آرامـش مـوقتـى پیدا مـى کنند. ایـن بیمارى از ناراحتیهایى ناشـى مى شـود که فرد مبتلا در دوران کـودکى از آنها رنج مى برده است.

3 میلیـون زن فـرانسـوى تهدیـد مـى شـوند
تنها در فرانسه سالانه حدود 500 زن بر اثر خشونت همسران خـود و عوارض ناشى از ضرب و جرح, کشته مى شـوند. حدود 2 تا 3 میلیون زن فرانسـوى هر سال تـوسط شریک زندگى خود تا حد مرگ کتک مى خـورند.
به سبب گستـرش خشـونت بـر ضـد زنان در فرانسه, سازمانـى به نام ((اتحـادیه کمک و همبستگـى اضطـرارى بـا زنان در معرض خشـونت)) تشکیل شده است.
به درخـواست برخـى سازمانهاى مـدافع حقـوق زنان, یک تحقیق جامع براى بررسـى ابعاد مختلف خشـونت بـر ضـد زنان در فرانسه در دست اقدام است.

عروسى دسته جمعى سالمندان
137 زوج سالمند با پـوشیدن لباسهاى عروسى مخصوص نیـم قرن پیـش, پنجـاهمیـن سالگـرد ازدواجشان را در ((تـایپه)) جشـن گـرفتنـد.
بسیـارى از عروسها که اینک 70 تـا 80 سـال سـن دارنـد از فرط خوشحالى پـوشیدن پیراهـن سفید و بلند عروسى مى گریستند. آنها به خبرنگاران گفتند پنجاه سال پیـش آن قدر فقیر و تهیدست بودند که نتـوانستند لباس عروس بخرند و به ناچار با لباسهاى معمـولـى در جشـن محقـرانه عروسـى حضـور یـافته بـودند.
زوجهاى سالمند دست در دست هـم, در حالـى که فرزنـدان, نـوه ها و حتـى نتیجه ها, آنها را همـراهـى مـى کـردنـد, سـوار اتـومبیلهاى آذیـن بندى شـدند و سایر اتـومبیلها با به صدا در آوردن بـوقهاى خود آنها را همراهى کردند.
مردم شهر نیز براى تکمیل مراسـم عروسـى و ابـراز شادمانـى خـود صدها بادبادک و کبـوتر را به هـوا فرستادند و شهردارى در سالـن شهر یک مهمانـى مجلل به افتخار عروس و دامادهاى پنجاه سال پیـش برگزار کرد.

پزشکـان آلبـانیـایـى متهم به فـروش نـوزادان شـدند
بسیارى از پزشکان آلبانیایى متهم به فروش نوزادان ایـن کشور به دلالان ایتـالیایـى شـده انـد. یک وکیل آلبـانیـایـى اعلام کـرد که کلینیکها و مراکز پزشکى غیر رسمى ایـن کشور نه تنها نوزادان را مـى فروشنـد بلکه اعضاى بـدن آنان را نیز به مشتریان ایتالیایـى عرضه مى کنند. این پزشکان, هنگام تولد نوزادان, به والدیـن آنها مـى گفتند که فرزندانشان مرده اند. مقامهاى قضایى آلبانى در ایـن زمینه اعلام کـردنـد, پزشکان متهم که بـرخـى از آنها جزو اطبـاى سرشناس کشـور نیز هستنـد, در ازاى فروش نـوزادان مبالغ هنگفتـى دریافت مى کردند.
یک روزنامه آلمانـى, مقامهاى ایتالیایى و آلبانیایى را متهم به همکارى با پزشکان کرد و نوشت: فروش نـوزادان با یک سازمانـدهـى قـوى و بـراى مـدت طـولانـى انجـام شـده است.
موضـوع فروش نوزادان زمانى کشف شد که کارکنان گـورستانهاى ایـن کشـور خبـر از دفـن تـابـوتهاى خـالـى دادند.