معرفى کتاب


معرفى کتاب

 

 

درآمدى بر شناخت مسایل زنان
نـام کتـاب: درآمـدى بـر شنـاخت مسـایل زنان
نویسنده: سیدضیإ مرتضوى
نـاشـر: مـرکز انتشـارات دفتـر تبلیغات اسلامـى
تهیه: مجله پیام زن
نـوبت و تـاریخ چـاپ: اول / پاییز 1377
شمارگان: 2500 عدد
تعداد صفحات: 96 صفحه
قیمت: 300 تومان

مسـایل زنـان را از چه زاویه اى مـى نگـریم؟
چـارچـوب ارزیابـى و شناخت ما از مسـایل زنان چیست؟ دیـدگاههاى مـوجـود در باره زنان و مسایل آنان را با کدامیـن ملاکها نقـد و ارزیابـى مـى کنیـم؟ ادبیات ما در فهم و شناخت مسایل زنان و نیز چهره اى که از جـایگـاه و نقـش زن ارایه مـى کنیـم کـدام است؟ در بازشناسـى مسایل زنان, یعنى حقـوق و احکام آنان و در مجمـوع در معرفـى سیماى زن مسلمـان, اصـول و راهبـردهایـى که میزان شناخت صحیح و فهم درست ایـن مسایل باشـد چیست؟ اینها و پـرسشهایـى از ایـن دست, آگاهیهایـى را مـى طلبد که پیـش از پرداختـن به مسایل زنان, به عنـوان ابزارى کارآمـد ما را در مسیـرى روشـن و مطمئن قرار مى دهد تا بتوانیم به ایـن مسایل و پاسخ به پرسشهاى بسیارى که در باره زنان و مناسبات اجتماعى, خانوادگى و نیز سلـوک فردى آنان وجـود دارد دست یابیم. به ارزیابـى دیـدگاهها بپردازیـم و ((صـراط مستقیـم)) را از میان بیـراهه هاى بسیارى که وجـود دارد بازشناسیـم.
ایـن است که موضوع شناخت شناسى مسایل زنان در صدراولویتهاى این دست مبـاحث قـرار مـى گیرد.
آنچه در ایـن کتاب آمده, بخشى از اصـول و نکاتى مى باشد که باید در شناخت مسایل زنان مـورد تـوجه قرار گیرد. اصـولى راهبردى که مى تـواند به عنوان ملاک عمل در شناخت درست مسایل زنان از یک سو, و ارزیابى و نقد دیگر دیدگاههاى مـوجـود, از سـوى دیگر به شمار آید.
موضوع ایـن کتاب و اصول دهگانه اى که در آن مطرح شده است, تفسیر و تحلیلـى, بسیار بیـش از ایـن مـى طلبد; بـویژه در تطبیق اصـول یادشـده بر نمـونه هاى مختلف مسایل زنان و تإثیر بر آنها, ولـى نـوشته در صدد است چهره اى هر چند اجمالى, از اصـول و محـورهایى ارایه دهد که در شناخت مسایل زنان به عنـوان ملاکهایى کلى, ولـى اساسى, عمل مى کند.
هدف نـویسنده ارایه اصـولى راهبردى و نکاتى محـورى و راهگشا در پرداختن به مسایل زنان مى باشد.
ایـن کتـاب که در پـاییز امسـال از سـوى مـرکز انتشـارات دفتـر تبلیغات اسلامـى و در ادامه سلسله کتـابهاى پیـام زن منتشـر شـد مى تـواند تصـویرى کلى از مباحث مقدماتى مبحث زن و مسایل مربـوط به او را ارایه دهـد. ایـن تصـویـر در قـالب پیشنهاد ده اصل به عنـوان نکات کلیدى در پرداختـن به مسایل زنان ترسیـم شـده است.
قصه هاى بى بى
نویسنده: رفیع افتخار
نـاشـر: مـرکز انتشـارات دفتـر تبلیغات اسلامـى حـوزه علمیه قـم
نوبت چاپ: اول/ 1377
تعداد صفحات: 96 صفحه
قیمت: 250 تومان
شمارگان: 3000 عدد
این کتاب شامل شش داستان است که پیش از ایـن در شـش شماره مجله پیام زن منتشر شده است.
داستانهاى ایـن کتاب بـر محـور پیرزنـى مهربان و دلسـوز به نام بى بـى مى چرخد. راوى که مردى است به نام ((امیـن)) خاطرات دوران نوجـوانى خود را با بى بى به صورت قصه هایى مجزا روایت مى کند. در هر قسمت بى بـى با آن هـوش و ذکاوتـى که دارد راه حل مناسب را در مشاجرات خانوادگى مى یابد و سعى مى کند به بهتریـن نحو اختلافات و کـدورتهاى بیـن فـامیل و آشنـایـان را از بیـن ببرد.
نـویسنده گاه به طنز متـوسل شده و از دید ((امیـن)) که دنیا را سـاده و زیبـا مـى بینـد, به نقل داستـانها مـى پردازد.
در مقدمه یکى از قصه ها, بى بى از چشـم نوه اش چنیـن معرفى مى شود.
((بى بى خدا بیامرز مـن واقعا سالار بـود. سالار در مهربانى, سالار در تدبیر, سالار در عطـوفت و گذشت و سالار در خیلى چیزهاى انسانى دیگر. بدون شک او محـور تمام فامیل ما بـود و حالا که سالها است عمرش را به شما بخشیـده یادش و تربیتـش در یاد و جان ما مانـده است.)) استفاده از دنیاى شیـریـن کـودکـى امیـن و دنیاى پـر از تجربه و کاردانى بى بى باعث شده است که ایـن مجمـوعه بتـواند در هر سنى, مخاطب خود را پیدا کند.

حضرت رقیه(س)
نـام کتـاب: داستـان غم انگیز حضـرت رقیه(س)
نویسنده: على شیرازى
ناشر: نشر خرم/چاپ اول1377/
شمارگان: 5000 نسخه
ایـن کتاب به زندگى حضرت رقیه(س) پـرداخته و جـوانب زنـدگـى آن بزرگوار را از تـولد تا شهادت در بر گرفته است. نگارنده با ذکر عناویـن و فصـولـى, به جزییات و حـوادث آن روزگار در رابطه بـا حضرت پرداخته است. عنـوانهایـى چـون حرکت به کربلا, رقیه و لحظه وداع بـا پـدر, رقیه در کنار ذوالجناح, رقیه و نیاشـامیـدن آب, رقیه در قتلگـاه پـدر, رقیه در خـرابه شام و ...
در بخش ((وداع زینب با رقیه)) نویسنده چنیـن روایت مى کند: ((غم سراسر شام را گرفته است. گریه ها بلند مـى باشد. در میان آن سر و صـدا, زینب سـر از محمل بیـرون آورد و با کلمات بسیار جانسـوز, فرمود: اى اهل شام! ما از میان شما مى رویـم, ولى یک دختر خردسال را در میـان شمـا گذاشتیـم. او در ایـن شهر غریب است. کنـار قبــر او بروید. او را فراموش نکنید.
گهگاهى آبى بر مزارش بپاشید و چراغى روشـن کنید.)) بیشتر فصـول کتـاب با اشعار نغز و زیبـایـى مزیـن شـده است که حکایت از درد جانسـوز اهل بیت(ع) در واقعه کربلا دارد. در قسمت انتهایـى کتاب, به تاریخچه بنا و بازسازى قبـر حضـرت(س) پـرداخته مـى شـود و به تـوسعه حـرم از آن زمـان تـا کنـون اشـاره مـى گردد: ((ضریح جـدید حضرت رقیه, به وزن 5 تـن, حاصل 4 سال تلاش بـى وقفه 40 هنرمنـد اصفهانـى است که به طرز زیبایـى ساخته شـده است. یک گلـدان طلایـى بـر فراز ضریح نصب شـده که بیـش از یک متر ارتفاع دارد. همچنیـن آیـاتـى از قـرآن مجیـد و اسمـإ شـریفه بـر روى کتیبه هاى ضـریح خطـاطـى شـده است.)) در بخـش نهایـى به کـرامات حضرت(س) اشاره شده و نمـونه هایى در ایـن زمینه نقل گردیده است.
نگرشى نو بر ازدواج موقت

نـویسنـده و نـاشـر: سیـدمحمـدحسیـن سجاد
نوبت چاپ: اول ـ 1375
تعداد: 5000 نسخه
تعداد صفحه: 256 صفحه
قطع: رقعى
قیمت: 650 تومان
مرکز پخش: قم ـ دارالذخائر مبـاحث کتـاب در هشت بخـش تنظیـم شـده است.
در بخـش اول به مـوقعیت نامطلـوب زن در عصر جاهلیت قبل از اسلام پـرداخته شـده و با اشاره به اقسام ازدواجهاى مـرسـوم, بـى ارزش بودن زن در آن جامعه به خوبى نشان داده شده است. در همیـن بخـش از عمروعاص, مشاور نزدیک معاویه بـن ابـى سفیان به عنـوان محصـول نـوعى از ازدواجهاى عصر جاهلـى (نکاح الرهط) نام بـرده شـده که عاص با پـرداخت پـول بیشتـر به مادر عمـرو, او را به خـود ملحق ساخت, در حالـى که ابـوسفیان تا آخـر عمـر, او را فـرزنـد خـود مى دانست.
در بخش دوم با اشاره به امضایى بودن حکـم ازدواج موقت در اسلام, ایـن موضـوع در آثار اهل سنت مـورد بررسى قرار گرفته و روایاتى که دلالت بـر جـواز آن تـا نیمه حکـومت خلیفه دوم مـى کنــد, نقل گردیده است.
در بخـش سوم کتاب, آیه شریفه قرآن در خصوص ازدواج موقت و اقوال مفسـران, مـورد بحث قـرار گرفته و به ادعاى نسخ شـدن آیه, پاسخ داده شده است.
بخـش چهارم کتاب, عهده دار بررسى مسإله ازدواج مـوقت در احادیث امامیه است. مولف, احادیث مربـوط به ایـن مبحث را در چهار محور جـواز, استحباب, کراهت و احکام متعه, دسته بندى و برخـى از آنها را نقل کرده است.
در بخـش دیگـرى از کتـاب به پــاره اى از شبهات در زمینه ازدواج موقت پاسخ اجمالى و گذرا داده شده است. برخى از شبهات با تـوجه به ذهنیتى که در جوامع اسلامى نسبت به ازدواج مـوقت وجـود دارد, محتاج دقت نظر بیشتر و پاسخگـویـى قـویتر و اساسـى تـرى است. در بخشهاى دیگر کتاب به احکام و شرایط ازدواج مـوقت پـرداخته شـده است. در مجموع, کتاب در عیـن مفید بـودن, براى حل کردن مسایل و سـوالات مـربـوط به ازدواج مـوقت, با تـوجه به شـرایط اجتماعى و شبهات مطـروحه از سـوى طبقات, مختلف بـویژه زنان, کافـى به نظر نمى رسد و در زمینه هاى مختلف بـویژه فلسفه ازدواج موقت و حدود و ثغور آن نیـازمنـد تحقیق و بـررسـى بیشترى است.