تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

اهـدا خـون مـى تـوانـد مخـاطـره حمله قلبـى را کـاهـش دهـد
به گفته گروهـى از محققان فنلاندى, اهـدإ خـون مـى تـوانـد باعث افزایـش عمر افراد و کاهـش احتمال ابتلا به حمله هاى قلبـى شـود.
افرادى که آهـن بیشترى در بـدن خـود دارند, بیشتر در معرض ابتلا به حملات قلبى هستند. محققان مى گویند علت پاییـن بودن آمار حمله قلبى در افرادى که خون اهدا مى کنند, کـم بودن میزان آهـن موجود در خـون آنهاست. میزان بـالاى آهـن در خـون بـاعث تشکیل نوعى رادیکال آزاد از کلسترول مى شـود که به سرخرگها آسیب مـى رسانـد.
بیـش از یک چهارم افرادى که خون اهدا نمى کنند, سابقه بیماریهاى قلبـى دارند, در حالـى که کسانـى که خـون اهدا مـى کنند فقط 5 / 8 درصـد دچـار بیمـاریهاى قلبـى مـى شـوند.

حمله قلبـى در زنـان خطـرنـاکتـر از مردان است
پژوهشگـران دریافته انـد که زنان کمتر و دیـرتـر از مـردان دچار حمله قلبى مى شـوند, اما احتمال مرگ در اولین ماه بعد از اولیـن حمله قلبى در زنان بالاى 70 سال بیش از مردان است. با ایـن حساب در صـورت وقـوع حمله قلبى در زنان, شدت آن بیشتر از حمله قلبـى مردان خواهد بود. برخى از دلایل ایـن امر سـن زنان است. زنان در موقع وقـوع اولیـن حمله قلبى معمولا مسـن تر هستند و میزان ابتلاى آن ها به سـایـر بیماریها نظیـر دیابت, ازدیاد فشـارخـون یا درد مداوم در ناحیه سینه بیشتر است.

واکسن سرطان سینه ساخته شد
گروهـى از محققان استرالیایـى که در حان تهیه واکسـن ضـد سرطان سینه هستنـد, اعلام داشتنـد که در آزمـایشهاى اولیه به نتایج امیدبخشـى دست یافته اند. آنها اظهار داشتنـد واکسنـى که اختراع کرده انـد, در مـورد بیماران داراى سرطان پیشرفته, عملکردى مثبت داشته است.
پژوهشگـران ایـن واکسـن را که حـاوى یک پـروتئیــن مصنوعى و یک مولکول قند است, روى موشها آزمایش کردند و به ایـن نتیجه رسیدند که ایـن واکسـن جدید سبب کوچک شدن بافتهاى سرطانى شده است.
ایـن واکسـن بـى خطـر است و عوارض جـانبـى نـدارد و در بعضـى از بیماران نـوعى سیستـم واکنـش ایمنـى ایجاد مـى کند که باعث ترشح پادتنهایى در بدن مى شود. پیـش بینى مـى شـود که در پنج سال آینده این واکسـن مراحل نهایى ساخت خود را طى کرده و وارد بازار شود.

حسـاسیت بیشتـر زنـان به ویـروس ایـدز
زنان آلـوده به ویروس ایدز بایستـى زودتر از مردان براى معالجه اقدام کنند زیرا مقادیر کمترى از ایـن ویروس مـى تـواند زنان را مبتلا به ایدز نماید.
بـر اساس یافته هاى یک پزشک ایرانـى, دلیل ایـن امر هنـوز روشـن نیست اما شایـد به کمتر بودن مقاومت زنان نسبت به مردان مربـوط باشد.
این دکتر و همکارانـش ارتباط بیـن مقدار ویروس مـوجـود در بدن, میزان آن در خـون, جنسیت بیمـار و تـإثیـرات مشتـرک منجــر به پیشـرفت بیمـارى را مـورد مطـالعه قـرار داده اند.

فواید خندیدن
گروهى از دانشمندان متخصص روانشناسـى, خندیدن را بهتریـن وسیله براى حفظ سلامتـى, از بیـن بردن افسردگـى و بالاخره بهتر شدن کار قلب انسـان به مـردم جهان تـوصیه مـى کنند.
خنده هاى از ته دل بر آمده حتى به دانشجـویان در فهم و درک بهتر و بیشتر دروس دانشگاهـى کمک مـى کند و در حال خندیدن, مـوادى در بـدن انسان ترشح مـى کند که حتـى به بهتر هضـم شـدن و جذب مـواد غذایى در بدن کمک خواهد کرد.
دانشمندان بخصـوص خنـدیـدن یکسـره و بـدون قطع و وصل را تـوصیه مـى کننـد که به بازتر شـدن عروق قلب و بهتر کار کردن ایـن عضـو حیاتـى بدن مـى انجامد. خندیدن به بیشتر شدن اعتماد به نفـس فرد نیز کمک مى کند و سبب مى شود آدمهاى کـم رو و خجالتى رفته رفته از شر ایـن عارضه رنجآور خلاصـى پیدا کنند. البته فرامـوش نکنید که خنده زیاد دل را مى میراند بـویژه اگر از روى غفلت زدگى و لـودگى باشد.

گـوشت سفیـد و افزایـش خطـر ابتلا به سـرطـان
بـر اساس جـدیـدتریـن تحقیقات, افرادى که به دلایل بهداشتـى از خـوردن گوشت قرمز امتناع کرده و به جاى آن از گـوشت مرغ و ماهى استفاده مـى کننـد همچنان در معرض خطر ابتلا به سـرطان روده بزرگ خـواهند بـود. محققان اعلام کردنـد, احتمال بـروز سرطان در اثـر مصرف به اصطلاح گوشت سفید کمتر از مصرف گـوشت قرمز نیست, اما با افزایـش مصـرف سبزیجات و حبـوبات خطر ابتلا به سـرطان روده بزرگ کاهش مى یابد.
شـواهدى در دست است که نشان مى دهد مصرف زیاد گـوشت قرمز و سفید هر دو خطـر ابتلا به سـرطان را افزایـش مـى دهنـد. سازمان جهانـى بهداشت نیز کاهـش مصرف گوشت و مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات را به منظور پیشگیرى از سرطان تـوصیه مى کند. یک تحقیق به عمل آمده نشان مـى دهـد که مصـرف مقادیر زیاد چربیهاى حیـوانـى, چـربیهاى اشباع شـده و گـوشت قرمز با پیشرفت سرطان لنفـوم در زنان مرتبط است.

ژن درمـانـى بیمـاران مبتلا به سـرطـان در ژاپن
جراحان دانشکـده پزشک تـوکیـو روش ژن درمانـى را بر روى بیماران مبتلا به سرطان آغاز کرده اند. پزشکان سعى مـى کننـد مردى 60 ساله را که از نـوعى سـرطان کلیه صعب العلاج رنج مـى بـرد, از طـریق ژن درمانـى مـداوا کننـد. در اولیـن مـرحله از روش ژن درمانـى ایـن بیمار, ابتدا پزشکان غده سرطانـى را از کلیه خارج کردند و سپـس ژن تقویت کننده مصـونیت را به درون سلولهاى سرطانى تزریق کردند.
معالجان این مرد سعى دارند با ایـن روش میزان مصـونیت بیمار را افزایش دهند.

عوارض جـانبـى مصـرف یک داروى ضـد پـوکـى استخـوان اعلام شد
داروى ((فـوساماکـس)) که داروى شناخته شـده اى بـراى مقابله بـا پـوکـى استخـوان است, احتمال بـروز زخـم معده و دستگاه گـوارش و انـواع دل درد را در زنان دو برابـر مـى کنـد. در ایـن بیمارى که بخصـوص بعد از دوره یائسگـى در زنان دیده مى شـود دچار پـوکـى و شکنندگى استخوانها مى گردد.
دلیل ایـن عارضه که حدود 25 میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند, کم شدن تراکـم مـواد معدنى در استخوانهاست.
زنانـى که از ایـن دارو استفاده کرده بـودند, از هر سه نفر, یک نفر, تا دو سال دچار درد و ناراحتـى در ناحیه بالایـى معده خـود شدند.
آنچه عوارض نامطلوب ((فوسوماکـس)) را جدى مى کند ایـن است که بر اساس دستورالعمل مصرف, ایـن دارو براى موثر بودنـش باید به طور مـداوم به مـدت چنـد سـال استفـاده شود.

تصـویب یک دارو بـراى پیشگیـرى از سـرطان سینه
سازمان نظارت بـر مـواد غذایى و دارویـى آمریکا تإییـد کرد که داروى ((تامـوکسیفـن)) براى پیشگیرى از بـروز سرطان سینه مفیـد است.
بـدیـن تـرتیب, تامـوکسیفـن که در 25 سال اخیر بـراى مبارزه با سرطان سینه تجـویز مى شد به عنوان اولیه دارویى که ممکـن است از بروز سرطان پیشگیرى نماید معرفـى مـى شـود. ایـن دارو تنها براى زنان سـالمـى تـوصیه مـى شـود که به دلیل شیـوع سـرطـان سینه در اقوامشان با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجهند. احتمال بروز ایـن نـوع سـرطان بـا افزایـش سـن بـویژه بعد از شصت سالگـى افزایـش مى یابد.
بر پایه ایـن گزارش, تإثیراتى را که تا کنون براى تامـوکسیفـن شناخته شده است پیشگیرى کلـى نیست بلکه تنها معلـوم شده است که ایـن دارو بروز یک نـوع غده سرطانى را به تإخیر مـى اندازد. با این حال به گفته متخصصان ایـن دارو داراى عوارض جانبى نامطلوبى نیز است.
ایـن دارو خطر بروز سرطان رحـم را تا سه برابر افزایـش مـى دهد, خطر بروز لخته هاى خطرناک خون را سه برابر نموده و ممکـن است به بینایى چشمها لطمه بزند. لذا پزشکان تـوصیه کرده اند که تنها در مـوارد ضـرورى از ایـن دارو استفـاده شود.
پشتـوانه تحقیقاتـى تجـویز تامـوکسیفـن پژوهشـى است که تحت نظر مـوسسه ملـى سرطان در آمریکا انجام شد. ایـن تحقیق نشان داد که 6600 نفر زن سالـم آمریکایى که براى مدت 5 / 3 سال یا بیشتر ایـن دارو را مصرف کرده انـد, احتمال بـروز سرطان سینه 44 درصـد کمتر از زنـانـى بـود که از تـامـوکسیفـن استفـاده نکـرده بـودنــد.
آزمایـش پاپ اسمیـر در تشخیص سـرطان رحـم به تنهایـى کافـى نیست یک متخصص سرطان زنان در استرالیا مى گـوید زمان آن رسیده است که پزشکان بپذیرند آزمایـش پاپ اسمیر همیشه مـوفقیتآمیز نیست و لازم است روشهاى جـدیـدى براى تشخیص ناهنجاریهاى سلـولـى تهیه شـود.
اگر زنـى دچار سرطان تهاجمـى در محل دهانه رحـم شده باشد شانـس عدم تشخیص در آزمـایـش پـاپ اسمیر یک در چهار است.
در حالـى که انجام آزمایشهاى منظم, از عوامل عمده کاهـش مـوارد سـرطان دهانه رحـم است تکـرار آزمایـش پاپ اسمیر نه مـوثـر و نه مقرون به صرفه است.
متخصصان, روش جـدیدى را مورد استفاده قرار داده انـد که مـوثرتر از آزمایشهاى قبلـى پاپ اسمیـر است. فـنآورى یک لایه اى, 90 درصـد مـوارد سـرطان دهانه رحـم را تشخیص مـى دهـد در حـالـى که میزان مـوفقیت آزمـایشهاى مکـرر اسمیـر تنها 60 درصـد است.

تإثیر دیـد انسان بر قـدرت انباشت اطلاعات در مغز
دانشمنـدان با انـدازه گیـرى تإثیـرات آشفتگـى و بـى نظمـى دیـد بـر مغز درآزمایشهاى جدید به شـواهدى در مـورد آنچه که بسیارى از مردم ازقبل مى دانستند دست یافته اند.
به گزارش خبـرگزارى یـونایتـدپـرس, محققان در ایـن مطالعه نشان دادند چگـونه اطلاعات بسیار زیاد, مغز را از تـوان مـى انـدازد و چـالـش دشـوارى را در یادآورى مطالب بـاارزش فـراروى مغز قـرار مى دهد.
بـا استفاده از شیـوه تصـویـربـردارى کارکـردى ((ام.آر.آى)) که امکام مشاهـده پـردازش اطلاعات در مغز را فراهـم مـى کنـد محققان نشـان دادنـد اشیا در میـدان دیـد مـا بـراى استفـاده از ظرفیت محـدوده پردازش دیدارى مغز به طـور دایمـى در حال رقابت هستند.
تصـویربردارى ((ام.آر.آى)) کارکردى به منظور تهیه تصاویر فـورى از میزان فعالیت قسمتهاى مختلف مغز در هـر لحظه معیـن, خـون اکسیژن دار را پى گرفت. در ایـن تصویربردارى مشخص شد که قسمتهاى فعال تر اکسیژن بیشترى استفاده مـى کنند. به عبارت ساده تر بسیارى از تصـاویـر یـا افکـار بـا یکـدیگـر در تقـابل هستنــد.
در یک آزمایـش شرکت کنندگان چشمها و توجه خود را به گوشه پاییـن سمت چپ یک صفحه رایانه معطـوف کردند در همان حال تصاویر منقـوش رنگارنگ و مربع شکل در گـوشه فـوقانـى سمت راست انداخته مـى شـد.
تصاویر به دو روش نشان داده مـى شدند, یک بار یکى یکـى و یک بار چهار تا به طور همزمان. همان طـور که انتظار مى رفت وقتى تصاویر به طـور همزمان نشان داده مـى شـد نسبت به زمانـى که تصاویـر به دنبال هـم به نمایـش در مـىآمد, واکنشهاى ضعیف ترى در مغز ایجاد مى کرد. این امر تإیید مى کند که در واقع چندیـن محرک یکدیگر را سرکوب مى کنند.
ایـن نوع تصـویربردارى به دانشمندان کمک کرد تإثیر آشفتگى دید را بـر واکنـش مغز نسبت به یک تصـویـر واحـد مشـاهـده کنند.
آشفتگـى دید در واقع جلـوى واکنـش پذیرى مغز را مـى گیرد و افراد باید بیاموزند که بر روى چیزهایى که واقعا مى خـواهند و لازم است به خاطـر آورند, بیشتـر تمـرکز کننـد. اگـر فقط بـر روى یک کار تمرکز کنید و به چیزهاى زیاد دیگـر نینـدیشیـد آن کار را بهتـر انجام خواهید داد.
تمرکز یعنـى تمام ظرفیت تـوجه و حافظه خـود را به انجام یک کار اختصـاص دادن. مشکل ایـن است که مـردم محـرکهاى دیـدارى بسیـار زیادى دریافت مى کنند. محققان قصد دارند در آینده ایـن موضوع را که آیا آشفتگى دیدارى عامل بروز اختلال نقص تـوجه است و آشفتگـى بصرى چگـونه بر افراد مسـن تإثیر مـى گذارد, مـورد مطالعه قرار دهند.