اخبار


اخبار

 

 

زنـان سینمـاگـر ایـرانـى راهـى آمـریکـا شـدند
در پى نمایش فیلمهاى ایرانى در شیکاگوى آمریکا, شـش سینماگر زن ایرانـى بـراى حضـور در ایـن مرکز, راهـى آمـریکا شـدنـد تا در سمینارهاى سینمایى شرکت نمایند.
بر اساس تـوافقهاى به عمل آمـده بیـن خانه سینماى ایران و مرکز فیلم شیکاگو, خانمها ملک جهان خزاعى, طراح صحنه; شیریـن وحیدى, تدوینگر; فرشته طائرپـور, تهیه کننده; تهمینه میلانـى, کارگردان و نیکـى کریمى و فریماه فرجامـى, بازیگر; به عنـوان نماینـدگان زنـان سینمـاگـر ایـران راهـى آمـریکـا شـدند.
طـائرپـور در ایـن سمینار گفت: غربیها بـویژه آمـریکا در سـایه امکانات گستـرده سینماى هالیـوود همیشه فکـر مـى کننـد که هنر و سینما یک جاده یکطـرفه از سـوى آمـریکا به سایـر نقاط جهان است اما حضور موفقیتآمیز سینماى ایران در عرصه بیـن المللى نشان داد که عرصه سینما و هنر یک جاده دو طـرفه است که در آن آمریکا فقط تولیدکننده و دیگران مصرف کننده نیستند, بلکه کشورهاى دیگرى هـم هستند که حرفهاى ارزشى و نوینى براى گفتـن داشته باشند و در آن سـوى صحنه فیلـم نیز مخاطبینـى وجـود دارنـد که خـواستار شنیدن حـرفهاى نـو هستنـد و از کلیشه هـاى هـالیـوودى خسته شـده انــد.

جـایزه فرهنگى هلند به یک فیلمساز زن ایرانى اهدا شد
جـایزه ((پـرنـس کلاوس)) هـر ساله به اشخاص و سازمانهاى فعال در زمینه هاى فـرهنگـى, تـوسعه اقتصـادى و اجتمـاعى اهـدا مـى شـود.
امسـال ایـن جـایزه به ((رخشـان بنـى اعتماد)) اهـدا شـد. هیإت داوران, دلایل اختصاص ایـن جـایزه را به رخشان بنـى اعتماد چنیـن بیان کردند: ایـن فیلمساز به خاطر طرح مسایلى که در جامعه ایرانى به سادگـى قابل مطـرح شـدن نیست, شایستگـى دریافت جایزه را داراست. او به شکلـى ظریف و مـوشکافانه اى مسایل زنان ایرانى را مطرح مـى کند و تفکر بسزایى بر قلبها و تفکر تمامى مردم مى گذارد. علاوه بر ایـن از نظر هیإت داوران, فیلمهاى بنـى اعتماد به هیچ وجه بیننـدگان عادى سینمـا را از خـود دور نمـى کنـد. نقـش زن در عشق و مسـایل اجتمـاعى در فیلمهاى او مطـرح مـى شـود. امـا طبق گزارشـاتــــى بنـى اعتماد عنوان کـرده است که نمـى خـواهـد از او به عنـوان یک فیمنیست یاد کنند زیرا او هنرمنـدى است که نیاز به آزادى بـراى تحقیق و بیان عقایـدى دارد که احتمالا در مقـوله فمینیسـم قـرار نمى گیرد. 2پرویـن اعتصامى و پـوران درخشنده2 مجموعه تلـویزیونى زندگى ((پرویـن اعتصامى)) شاعره تـواناى کشـورمان به کارگردانى ((پوران درخشنده)) جلوى دوربین مى رود. ایـن کارگردان که تاکنون پنج فیلـم سینمایـى و چهارده سریال ساخته است قصد دارد از ایـن سریال نیز یک فیلـم سینمایـى تهیه کند و در هفـدهمیـن جشنـواره فیلم فجر شرکت دهد.

یک زن ایـرانـى, بهتـریـن روزنـامه نگـار فرانسه
((افسانه بصیرپـور)) روزنامه نگار ایرانى تبار روزنامه فرانسـوى ((لـومـونـد)) و فـرستاده ویژه ایـن روزنامه به مقر سازمان ملل متحد به عنـوان بهتریـن گزارشگر روزنامه هاى فرانسه انتخاب شد و بالاتـریـن جایزه آکادمـى تاریخ و تصـویر فرانسه را به نام چشـم طلایى نصیب خود کرد. نام مقاله ایـن روزنامه نگار ((سیگارهاى برگ کوفى عنان)) بود.

نخستیـن همـایـش فـرهنگـى ادبـى بـانـوى کرامت
بخـش امور فرهنگى آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اقدام به برگزارى اولیـن همایـش ادبى, در موارد شعر, داستان, قطعه ادبى و نامه اى به حضرت معصومه(س) کرده است.
ایـن همایـش در 29 و 30 بهمـن ماه سال جارى در روز تولد آن حضرت در قم برگزار خواهد شد.

کاهش میزان ازدواج در سال 77
سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد, میزان ثبت ازدواج در شـش ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 71 / 2 درصد کاهـش یافته است. این در حالـى است که میزان ثبت طلاق در طـول ایـن مدت نسبت به سـال گذشته 58 / 1 درصـد افزایـش داشته است. میزان ثبت طلاق در شـش ماهه اول امسال بالغ به 20 هزار و چهارصد و سه مـورد بـوده است.
میزان فوت نیز در طول ایـن شش ماه گذشته نسبت به سال پیش 94 / 13 درصـد افزایـش و میزان ولادت 39 / 1 درصـد کـاهش داشته است.

عروسیهاى کم خرج در پاکستان
دولت پاکستان مقرر کرده است که از ایـن پس کلیه عروسیها بعد از ظهرها انجام گیرد و در میهمانیهاى عروسـى غذا و شام به مدعویـن داده نشـود. در بیانیه اى رسمـى که از سـوى نخست وزیر پاکستان در مطبـوعات ایـن کشـور انتشار یافته, خـاطـرنشان گـردیـده است که عروسیها مخصـوصا در اوقات بیـن نمازهاى عصـر و مغرب و در هنگام غروب برگزار شـود. افزون بـر ایـن مقررات, دولت پاکستان قانـون ممنـوعیت پذیـرایـى با شام در عروسیها را که از سال 1376 رعایت مى شـود, به مدت سه سال دیگر تمدید کرده است. قانون ممنوع بـودن پذیـرایـى با شام باعث آسـودگـى خاطـر طبقات فقیـر و کـم درآمـد پاکستان شـده اما در میان قشـر مرفه و ثـروتمنـد پاکستان ایجاد نارضایتى کرده است.

فرزندان مادران سیگارى بیشتر به اعتیاد روى مىآورند
بـر طبق تحقیقات پژوهشگران مرکز تشخیص شیمیایـى, شیر زنانـى که سیگـار مصـرف مـى کننـد آمیخته به بـوى تنبـاکـو است و در نتیجه نـوزادانـى که از شیر ایـن مادران تغذیه مـى کنند به طعم و بـوى تنباکـو خـوى گرفته و در بزرگسالـى تمایل بیشترى به سیگار پیدا مـى کنند. محققان با آزمایشاتـى نشان دادند که شیر زنان سیگارى, تا یک ساعت پـس از مصـرف سیگار آمیخته به بـوى قـوى سیگار است.

طلاق در آمریکا و مکزیک
از جمعیت 263 میلیون نفـرى آمریکا در سال 1374 یک میلیـون و 17 هزار نفر با طلاق در خانـواده هاى خـود جدا شده اند. در مکزیک نیز از 90 میلیون نفر جمعیت ایـن کشـور 37 هزار و 455 مورد طلاق ثبت شده است.
با ایـن همه روزنامه هـا نـوشتنـد: زنـان مکزیکـى که همـراه بـا خانـواده هایشان به آمریکا مهاجرت مى کنند, زنان مقاومـى هستنـد, از آن جهت که اغلب هر نـوع زورگـویى را از طرف شـوهرانشان تحمل مى کنند ولـى تـن به طلاق نمـى دهنـد. اکثر زنان مکزیکـى که تـوسط شوهرانشان به باد کتک گرفته مـى شـوند و یا از نظر روانـى مـورد شکنجه قرار مـى گیرند عقیـده دارنـد که به دلیل فـرهنگ و مذهبـى بـودن خانـواده هایشان حاضر نیستند طلاق بگیرند و پـدر و مادرشان در صـورت طلاق از زندگى با آنها احساس شرم مى کنند. اداره مهاجرت آمـریکـا به زنـانـى که به دلیل آزار و اذیت شـوهـرانشـان محیط خانـواده را ترک مى کننـد به تنهایـى اجازه اقامت دایـم مـى دهد.

زنـدگـى جـدیـد یک زوج ایتـالیـایـى در کلیسا
دو جوان ایتالیایى, بعد از مدتى که با یکدیگر نامزد بـودند, به جـاى شـرکت در مـراسـم ازدواج, با تـوافق یکـدیگـر و بـا رضایت اطـرافیـان به خـدمت کلیسـا درآمـدند.
مرد جـوان طى مراسمى به مقام کشیشى در جنوب ایتالیا منصوب شد و نامزدش نیز در صـومعه اى واقع در شمال ایتـالیا به عنـوان راهبه به جمع خـدمتگزاران ایـن صـومعه پیوست.
ایـن مرد به خبرنگاران گفت: جوانان باید بیاموزند که عشق واقعى فقط در نزد خـداونـد است و هـر شخصـى نیـاز دارد که خـدا را در زندگیش بجوید و او را حاکم براى اعمالش ببیند. مـن و نامزدم با انتخاب زندگى مذهبى یک پیـوند جاودان را بنا نهادیـم و از طریق دعا به درگاه پـروردگار و نیایـش او از طـریق روحـى با یکـدیگر رابطه برقرار مى کنیم.

اتحـادیه حمـایت از مـردان در مقـابل زنان
مردان قبیله آفریقایـى سـوازیلنـد در آفریقاى جنـوبـى با تشکیل اتحادیه اى در مقابله همسـران خـود صفآرایـى کرده و با حق کشیهاى زنان در برابر مردان به مقابله و مبارزه بـرخاسته انـد. در ایـن قبیله, زنها به قـدرى قـدرت دارنـد که مـردان را گاه هفته ها به انجام کارهاى خانه وادار مـى کنند و مردان مـوظفند از ظرفشـویـى گرفته تا جاروکردن و شیشه پاکنى, حتى بچه دارى هـم بکنند. زنهاى ایـن قبیل مردان در گوشه اى از خانه مى نشینند و به مردان دستـور مـى دهند که چه کار کننـد. ایـن اتحادیه به مردهایـى که به آنان مـراجعه کـرده و از سـوءاستفـاده هاى زنان خـود شکایت مـى کننـد, راهنماییهاى حقـوقـى مى کند و در مـواقع لزوم از بـودجه اتحادیه بـراى آنها وکیل مـدافع مـى گیرد تا در دادگاه خانـواده از مـرد شاکـى دفاع کند. قدرت زنان قبیله سـوازیلند در آفریقاى جنـوبـى زبانزد خاص و عام است و ایـن امر سالهاست به طور سنتى بر زندگى زناشویى سوازیلند حاکم است.

پسران هندى, در انتظار خواستگار
بنا به رسـم دیـرینه ایالت بیهار واقع در هنـدوستـان, 18 دختـر مجرد به خواستگارى پسران مـوردنظر خـود رفتنـد و همه آنها براى ازدواج به تـوافق رسیدنـد. اولیـن دختر که از یک خانـواده مرفه بـود, با پرداخت مهریه اى سنگیـن, کمر غول ازدواج را شکست و پسر مـوردنظرش را به خانه بخت برد. لازم به یادآورى است که در ایالت بیهار, مهریه را زنان بـایـد بپـردازنـد, امـا مخـارج عروسـى و هزینه هاى زنـدگـى مشتـرک بـر عهده مرد است. نکته جالب در مـورد پسرها ایـن که هیچ یک از آنها حق انتخاب همسـر نـدارنـد و تنها جنـس مـونث است که باید طرف مقابل را به عنـوان همسر برگزینـد.

زنـان آمـریکـا در وحشت به سـر مـى بـرنـد
18 درصد از زنان آمریکا که بالغ بر 17 میلیـون نفر مى شـوند, در طـول عمر خـود, حـداقل یک بار مـورد هتک حـرمت یا تهدیـد قـرار مى گیرند. بیـش از نیمـى از زنان آمریکا در دوران زنـدگـى خـود, مـورد آزار جسمى و جنسـى قرار مى گیرند. ایـن اتفاقهاى ناگـوار, معمـولا هنگـامـى که زنان زیـر 17 سـال بـوده انـد, رخ داده است.
وزیر دادگسترى آمریکا در ایـن باره گفت: بسیارى از زنان آمریکا در وحشت به سر مـى بـرنـد و ایـن وحشت بیشتر از نزدیکانشان است.
دیـوار خانه براى ایـن زنان به جاى پناه و امید همانند میله هاى زندان شده است.

آزادى مشـروط سقط جنیـن در تـاجیکستان!
دولت تاجیکستان سقط جنیـن را در مـوارد خاصـى بـراى زنان ایـن کشور آزاد کرد. زنانـى که پنج فرزند دارند و یا شـوهرشان هنگام باردارى آنها مـرده است, مـى تـواننـد سقط جنیـن کننـد. همچنیـن زندانـى بودن زن یا همسرش در هنگام حاملگـى زن, بیکار بـودن زن یا همسرش, وقـوع طلاق به هنگام حاملگـى و باردارى بر اثر تجاوز, از دیگر مواردى است که زنان تاجیک مى تـوانند به طور قانونى سقط جنین کنند.
از آنجا که 90 درصد جمعیت ایـن کشور را مسلمانان تشکیل مى دهند, همچنان سقط جنیـن ممنوع است. گروهى از کارشناسان مسایل اجتماعى مى گویند که قانونى شدن ایـن کار با هدف تنظیم خانواده و مقابله با ناهنجاریهاى اجتماعى ناشى از افزایـش کودکان بى سرپرست صـورت گرفته است ولـى روشـن است که ایـن نمـى تواند تـوجیهى بر عمل ضد انسانى سقط جنین باشد.
بـر اسـاس آمارى, تنها در طـول جنگ داخلـى تاجیکستـان, 55 هزار کـودک یتیـم شده اند که تعدادى از آنها بى سرپرست هستند. همچنیـن افزایـش مشکلات اقتصادى سبب شـده که خانـواده هاى پـرجمیعت بـراى نگهدارى فـرزنـدان بـا مشکلاتـى مـواجه شـوند.

خودکشى مردان در تایلند
یک مرد تایلندى که تلاشهایـش براى ایجاد هماهنگـى و تـوافق میان سه همسر قانونـى خـود به شکست انجامیده بـود, از فرط نـومیدى و افسردى خود را از طبقه ششم یک بیمارستان به پاییـن افکند و جان سپرد. ایـن مرد در پـى شکست در خودکشى اول که با خـوردن سـم به عمل آمده بـود براى بار دوم خـود را از طبقه ششـم یک بیمارستان به زیر افکند. ایـن مرد تایلندى که با داشتـن همسر به تازگى با دو زن دیگر نیز ازدواج کرده بـود, همسران جدید خـود را به خانه آورد اما همسـر اول حـاضـر نشـد آنها را به خانه راه دهـد و در نتیجه آن دو آواره و سرگردان شـدنـد. مرد که از ایـن حرکت همسر اول ناراحت و افسـرده شـده بـود چـاره کـار و حل مشکل را در از میان بـردن خـودش یافت. در حادثه دیگرى نیز یک مرد تایلنـدى که به علت بـدقـولـى به همسرش از خانه اخراج شده بـود, خـود را از طبقه دوازدهـم یک آپـارتمـان به پـاییـن انداخت!
تجلیل رهبـر معظم انقلاب از ایثـارگـریهاى همسـران جـانبازان
به مناسبت ولادت باسعادت حضـرت اباالفضل العباس و روز جـانبـاز, حضـرت آیت الله خـامنه اى, رهبـر معظم انقلاب اسلامـى, از نمایشگاه ((جلـوه هاى ایثار)) بازدیـد کـردنـد. در ایـن دیـدار ایشان بـا فعالیتهاى جانبازان در رشته هاى مختلف هنرى, ماننـد نقاشـى, خط, صنایع دستى, رمان نـویسـى و کارهاى انتشاراتـى آشنا شـدنـد و از نزدیک با جانبازان حاضر در غرفه هاى ایـن نمایشگاه گفتگو کردند.
همچنیـن ایشان با حضـور در میان شمارى از همسـران جانبـازان از مقام شامخ و نیز روحیه ایثارگرانه و مقاوم آنان تمجیـد کردنـد.

نگرش کتب درسى مردسالارانه است
بر اساس نتایج یک تحقیق در مورد محتـواى فعلى و تصاویر کتابهاى درسـى در باره زنان در مقاطع تحصیلـى ابتدایى و راهنمایـى مشخص شـده است که در تصاویر کتابهاى درسـى نـوعى نگرش مردسالارى دیده مى شـود. فاطمه تندگویان, رییـس ستاد امور بانوان وزارت آموزش و پرورش ضمـن اعلام ایـن خبر افزود: از سوى دیگر با توجه به اینکه نیمى از دانـشآموزان کشور را دختران تشکیل مى دهند, اما در کتاب فارسـى اول ابتدایـى 52 تصویر از دختر و 108 تصـویر پسر به چاپ رسیده است. در ایـن کتاب به نقش مادر به درستى توجه نشده و نقش او تنها در پختـن غذا و کارهاى منزل خلاصه مى شود. در حالى که در کتابهاى درسـى براى مردان علاوه بر نقـش پدر به عنوان نـویسنده, سیاستمـدار, مختـرع و مبـارز و ... در نظر گـرفته شـده است. در کتابهاى تاریخ, فرهنگ اسلامى و تعلیمات دینى نیز تصـویر مستقلـى از زن ارایه نشده است. در بخـش بررسـى اسامـى در کتاب تاریخ به دلیل محتـواى دروس, بیـش از کتابهاى دیگـر اسامـى مردان به کار رفته است به طـورى که 8 / 97 درصـد اسامـى مربـوط به مردان است و تعلیمات دینى با 1 / 91 درصد و فارسـى با 1 / 88 و تعلیمات اجتماعى بـا 8 / 75 درصـد به تـرتیب در رده هـاى دوم, سـوم و چهارم قــرار دارند. تندگـویان خاطرنشان کرد: براى ارتقاى فرهنگ عمومى ضرورى است تا تصاویـر, عناویـن و محتـوا با کیفیت مناسب و القاى مثبت نقـش زنـان, مـردان, دختـران و پسـران تـدویـن شود.

اولیـن همـایـش بـانـوان خیـر مـدرسه سـاز
مریم حقیقت گو
17 تـا 19 آذرماه سال جـارى, نخستیـن همایـش خیـریـن مـدرسه ساز برگزار شـد و بانـوان نیکـوکار استقبال گسترده اى از ساخت و ساز مدارس دخترانه کردند.
خانـم تندگـویان, مشاور وزیر آموزش و پرورش در امـور بانوان در ایـن باره گفت: آنچه که باعث ارزشمندى عمل مى شـود جنـس عمل است نه کثرت عمل, پـس خود نفـس کار مدرسه سازى ارزشمند است نه تعداد آن. اما در رابطه با دختران و زنان, آنچه متـوجه سوادآموزى است ما را نگران مـى کند, هر چه که دختران سـواد بیشترى داشته باشند به همان میزان بنیان خانـواده تضمیـن مى شـود. نقشـى که زنان در صرفه جـویـى, تربیت فرزندان و فعالیتهاى اجتماعى دارند محرز است و همه اینها به برکت وجود کلاس و حضور معلـم است, اما متإسفانه ما در ایـن رابطه با افت جدى روبه رو هستیـم و آنچه براى ما مهم است تـوجه به ساخت و ساز و آمـوزشگاههاى دخترانه است. به عنوان مثال در مناطق صعب العبـور و در میان عشایر از 3900 دخترى که در مقطع ابتدایى تحصیل مـى کردند, فقط 600 نفر به دبیرستان رسیدند.
در ضمـن بانـوانـى خیرى که در ایـن همایـش شرکت داشتند از کلیه خانمها خـواستند که جـواهرات گران قیمت و سفره ها و نذورات پرخرج خـود را کـم کننـد و امـوالشان را بیشتر در راه مـدرسه سازى صرف نمایند.

بزرگتـریـن کـانـون فـرهنگـى تـربیتـى استان تهران
خبر: مریم حقیقت گو
همزمان با میلاد باسعادت امام حسین(ع) و روز پاسـدار, بزرگتریـن کـانـون فـرهنگـى تـربیتـى استـان تهران در کـرج افتتـاح شــد.
در ایـن مراسـم, معاون پرورشى وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایثارگریهاى بسیجیان دانـشآمـوز, بسیج را از بطـن مردم و متعلق به مـردم شمـرد و گفت: چـون بسیج متعلق به تمـام مــــردم است, نمـى تـواند وابسته به یک اندیشه سیاسـى خاص باشد. وى با انتقاد از استفاده ابزارى و تبلیغاتـى از بسیج, تقـویت فرهنگ بسیجى را براى آمـوزش و پرورش یک اصل دانست و با اشاره به بحران فرهنگـى هویت چـون موجى که تمام دنیا را فرا گرفته است, افزود: بهتریـن راه عملى براى هدایت جـوانان, ((سیاست مصونیت)) است که باید با ایـن روش عرصه مشـارکت جـوانان را گستـرده کـرده و آنـان را در تصمیم گیریها شریک کنیم. گفتنى است که ایـن کانون فرهنگى تربیتى دخترانه, که شهید فهمیـده نام دارد با مساحت 45 هزار متر مربع, 941 کانون کشور است.