کتابهاى رسیده


کتابخانه پیام زن
((کتابهاى رسیده))

 

 

ادبیات انقلاب, انقلاب ادبیات
نـاشـر: مـوسسه تنظیـم و نشـر آثـار امـام خمینـى
چاپ اول: مهر 1377
تعداد صفحات: 268
قیمت: 5/000 ریال
ایـن کتاب در بر گیرنده مجمـوعه مقالات کنگره بررسى تإثیر امام خمینـى و انقلاب اسلامـى بـر ادبیـات معاصـر است که به معرفــى و انتشـار آن مقـالات مـى پـردازد. مقـالاتـى چـون: نگـاهـى به شعر انقلاب اسلامــــى, چهره زن در شعر انقلاب, طنز در ادبیات انقلاب اسلامـى, تـإثیـر انقلاب اسلامـى و جنگ تحمیلـى بـر ادبیات داستانى و ...

مجمـوعه مقالات دومین کنگره بیـن المللى امام خمینى و احیإ تفکر
دینـى نـاشـر: مـوسسه تنظیـم و نشـر آثـار امـام خمینى
چاپ اول: خرداد 1377
تعداد صفحات: 491
قیمت: 10000 ریال
بـرگزارى اولیـن کنگـره بیـن المللـى, فـرصتـى فـراهـم آورد تـا صـاحب نظران و ژرف انـدیشـان عرصه معرفت دینـى, آثـار امام را در زمینه احیا تفکر دینـى مـورد بررسـى قرار دهنـد. ایـن کتاب نیز شامل مقالاتـى است که این نـویسنـدگان در ایـن باره به روى کاغذ آورده اند. مقالات, درآمدى بر الگوى نویـن مرجعیت و رهبرى, انقلاب ادبى در پرتـو مکتب امام, رویکرد غرب نسبت به پدیده بنیادگرایى اسلام, امام خمینـى و انـدیشه پیـونـد حـوزه و دانشگاه, مـوقعیت آینـده اسلام و دیگـر ادیـان در صحنه بیـن المللـى و ... از جمله عناوین این کتاب هستند.

صد بازى با نوزاد
ناشر: انتشارات کارگاه کودک
چاپ اول: 1377
تعداد صفحات: 60
قیمت: 3500 ریال
در این کتاب مجمـوعه اى از بازیهاى نمادیـن, حسـى و حرکتـى براى کـودکان صفـر تـا یک سال آمـده است که هـر یک از بـازیها تـوسط کارشناسان و مربیان مهد کـودکها در مراکز مختلف مورد آزمایـش و تجربه قرار گرفته است.
ایـن کتاب, جنبه کاربردى و عملى دارد و هر خانواده اى که کـودکى در ایـن محدوده سنى دارد مـى تـواند از آن بهره مند شـود. ((براى نـوزاد آویزهاى رنگـى و گوناگـون درست کنید. ایـن آویزها را بر بالاى تخت او نصب کنیـد و با ایـن کار حـس بینایـى وى را تقـویت کنید ...)) ((صد بازى با نوزاد)) در مرکز پژوهشهاى آمـوزش پیـش از دبستـان و تـوسط چنـدیـن نـویسنـده تهیه و تنظیـم شـده است.

یاد خدا, آرامبخش دلها
فاطمه صالح مدرسه اى
نـاشـر: مـوسسه فـرهنگـى انتشـاراتـى حضــور
چاپ اول: 1377
تعداد صفحات: 40
قیمت: 1200 ریال ایـن کتاب در اصل براى نوجوانان نگاشته شده و با زبانى ساده به مسـإله شیطـان, وسـوسه و وسـواس در نزد آنها مـى پـردازد و بـا روایت, احادیثـى از امامان(ع) بـر امـر دورى از شیطان تـإکیـد مى ورزد.
((وسـواس یک مـرض است و نشانه آن اضطـراب فکـرى و انجـام اعمال تکرارى از فـرد مـى باشـد. وسـواس, غالبا تمرکز فکـرى را از دست مى دهد. شخص وسواسـى مى داند که مریض است ولـى در برابر وسـواسـش نمى تواند مقاومت کند و نمـى تـوانـد از تکرار عمل خـود جلـوگیرى کنـد; لذا دچار اضطراب روحـى مـى شـود و یا اینکه دچار افسردگـى شدید مـى گردد. )) در پایان نیز داستانـى از ((جلال آل احمد)) در باره وسواس نقل شده است.

کتابشناسى توصیفى پروین اعتصامى
دکتر روح انگیز کراچى
چاپ اول: پاییز 1376
تعداد صفحات: 135
نـاشـر: اداره کل فـرهنگ و ارشـاد اسلامــى تهران
این کتاب علاوه بر آنکه سالشمارى از زندگى پرویـن اعتصامى دارد, فهرستـى از دیـوان و گزیـده اشعار پـرویـن را به تـرتیب تـاریخ انتشار در خـود جاى داده است. همچنیـن اسامى کتابهاى منتشر شده در باره پرویـن و پایان نامه هاى دانشگاهى دانشجـویان که در مورد او قلـم زده اند در ایـن کتاب مـوجـود مى باشد. بخـش چکیده نقد و نظرها در باره پرویـن, به آثار نویسندگانى مى پردازد که در باره ایـن شاعر کتابى نـوشته انـد و یا اینکه در نشریات مطلبـى را به چاپ رسانده اند.
در کل مـى تـوان چنین استنباط کرد که تمام عناویـن منتشر شده در بـاره ایـن شـاعر, در کتـاب مذکـور آمـده است.

جنود عقل و جهل
حضرت امام خمینى
نـاشـر: مـوسسه تنظیـم و نشـر آثـار امـام خمینى
چاپ اول: بهار 1377
تعداد صفحات: 503
قیمت: 12500 ریال
ایـن کتاب در مایه عرفان و اخلاق است و در شرح حدیث معروف جنـود عقل و جهل نگاشته شده است. حضرت امام خمینـى در قسمتـى از ایـن کتاب ارزشمنـد خـویـش بـا اشاره به یک حـدیث قـدسـى آورده انـد: ((الهى! جنـود عقل و رحمان را در باطـن قلب ما بـر جنـود جهل و شیطـان غلبه ده و خـرگاه معرفت خـود را در بسیط روح ما به پـاى دار و چشـم امیـد ما را از غیر خود کـور فرما, به خـود و معارف خویش روشنى بخش, و دست تصرف شیطان و جنود او را از مملکت باطـن ما قطع کـن ...)) ایـن کتاب را حضرت امام خمینى در سال 1363ه.ق در محلات نگاشته اند.

الاجتهاد و التقلید
حضرت امام خمینى
نـاشـر: مـوسسه تنظیـم و نشـر آثـار امـام خمینــى
چاپ اول: تابستان 76
تعداد صفحات: 198
قیمت: 7000 ریال از جمله مباحث رایج در حـوزه هاى فقه و اصـول, مـوضـوع اجتهاد و تقلید است که کتابها و رساله هاى متعددى تا کنـون تـوسط فقها در ایـن بـاره نگاشته شـده است. یکـى از رساله هاى فقهى حضـرت امام خمینى که پیشتر در ضمـن مجموعه اى با عنوان ((الرسائل)) چاپ شده بود و اینک به همت موسسه تنظیـم و نشر آثار امام خمینى به صورت مستقل منتشر شده ((الاجتهاد و التقلید)) مـى باشـد که طبق معمـول مباحث استدلالـى فقه, به عربـى نگاشته شده است. حضرت امام خمینى ایـن کتـاب را در سـال 1370ه.ق در محلات نگـاشته انـد.
چهار گفتـار در مبـانـى فقهى و کلامـى ولایت فقیه
غلامرضا مصباحـى مقـدم, احـد فـرامرز قراملکـى, غلامحسیـن الهام,
عابدین مومنى
نـاشـر: مـرکز رسیـدگـى به امـور مسـاجـد
چاپ اول: پاییز 1377
تعداد صفحات: 105
قیمت: 2000 ریال ایـن کتاب چهار عنوان زیر, از چهار نویسنده را در خود جمع کرده است. مبـانـى کلامـى ولایت فقیه و ارکـان آن, تفسیــر ولایت مطلقه فقیه, مجلـس خبرگان از نظر قوانیـن و مقررات, انتصاب یا انتخاب ولى فقیه. در این کتاب همچنیـن طى پرسـش و پاسخهایى مسایل فقهى بیشتر شکافته مى شود.
((برخى از معاصران)) انسانها را به دو گروه هابط و هادى تقسیـم کـرده انـد. انسان هابط, گـرفتار آمـده به وضعیت بحـرانـى است و محتـاج رستگـارى و نجات. بـرنـامه نجـات وى از جـانب ولایت الله تـدویـن مى گردد و به وسیله انسان هادى بـر او عرضه مـى گردد. او هادى و خـود مهتـدى است, مکمل نفـوس آدمـى و هـدایتگـر آنها به سعادت جاودان و رهایـى از ظلمات است.))
خاتـون
علـى مـوذنـى
ناشـر: اداره کل فـرهنگ و ارشاد اسلامـى استـان تهران
چـاپ اول:پـاییز 1376
تعداد صفحـات: 93
خـاتـون, نمایشنامه اى در مورد زندگانى مادر امام زمان(عج) است.
وى که قبل از ازدواج شاهزاده اى رومى به نام (ملیکا) بـوده, طـى خـوابـى, به وقایعآینـده پـى مى بـــرد و عــاقــبت بــه دیــار امام حسـن عسگرى(ع) مـى رود.
((ریحانه: مدام نوید خـوشبختى تـو را در گـوششان زمزمه مى کنـم.
کافـى است مطمئن شـونـد که بـراى ازدواج با تـو پایه هاى تخت هر مردى جز حسـن بـن على در هم مى شکست. ملیکا: آرى این بهترین شاهد است ریحانه عزیز, تقدیر ایـن بـود که زبان عربى را با تـو شروع کنـم و با حسـن بـن على ادامه دهـم.)) قابل ذکر است داستانى نیز مشابه موضوع ایـن کتاب با نام ((بانوى نور)) در سال 1375 تـوسط مجله پیام زن به چاپ رسیـده است که اینک در قالب کتـابـى مستقل زیـر چـاپ است و بزودى منتشـر خـواهـد شد.
فصل خورشید
على موذنى
نـاشـر: اداره کل فـرهنگ و ارشـاد اسلامـى استان تهران
چاپ اول: پاییز 1376
تعداد صفحات: 76
ایـن کتـاب مـاجـراى حضـرت سلیمـان و ملکه بلقیـس را به صــورت نمایشنامه یادآور مى شود.
((بلقیـس: اگر سلیمان هدایا را پذیرفت, بر ما معلـوم مى شـود که او پادشاهـى است در اندیشه کشورگشایى و به همیـن قانع مـى شـود, زیرا آن را خراج قـدرت خـویـش تلقـى مـى کند و اگر نپذیرفت و بر دعوت خـویـش اصرار ورزید, پیداست در انـدیشه تسخیر دلهاست و در ایـن صـورت ما چاره اى دیگر خـواهیـم انـدیشید.)) دراماتیک کردن موضـوعات اسلامى و روایتهاى مذهبى از نکاتى است که ایـن نویسنده بر آنها تإکید دارد.
بهداشت روان (1)
دکتـر اسمـاعیل شـاهسـونـد, فـاطمه نـوغانـى, جمیله محتشمـى
ناشر: نشر چامه
چاپ اول: تابستان 1377
تعداد صفحات: 287
قیمت: 12000 ریال
ایـن کتاب تاریخچه اى در بـاره روانپزشکـى و روان پـرستـارى است.
بهداشت روان و مشخصـات مـراکز جـامع روانپزشکـى, پـرداختــن به نیازها, تنیدگـى و سازگارى و بحران خانـواده ها و روشهاى ارتباط درمـانـى بـا بیمـاران و علایـم اختلالات روانـى و رابطه مذهب بـا اختلالات روانـى و غیـره از بخشهاى مختلف ایـن کتاب است.
((بعضـى از درمان گران معتقدند که یک اجتماع درمانى باید همانند یک اقامتگاه مطلـوب در دنیاى خارج باشد. ایـن نقطه نظر به دنبال ایـن اعتقـاد است که اختلالات روانـى, اصل مسـایل روانـى اجتماعى هستند که در محیط زندگـى فرد و رابطه هاى شخصـى او وجـود دارد و در ایـن صورت, تمرکز و توجه درمان باید بر روى فرد در رابطه با حل مشکل او در همان اجتماعى باشـد که در آن زنـدگـى مـى کنـد.))
زنان نمونه
على شیرازى
نـاشـر: مـرکز انتشـارات دفتـر تبلیغات اسلامـى
نوبت چاپ: 1377
تعداد صفحات: 280
قیمت: 8500 ریال
((زنان نمـونه)) شرح حال 110 زن وارسته است. اکثـر روایات ایـن کتـاب مـربـوط به زنـان مـى شـود که در زمـان پیـامبـران و ائمه اطهار(ع) مى زیسته اند. البته چند مورد از ایـن شرح احوال مربـوط به زنان معاصر مى باشد.
البته همان طور که خود نویسنده قبول دارد, ایـن کتاب شامل تمام زنان نمونه نیست.
چه بسیار زنانـى که در عصـر حاضـر مـى زیستنـد و به واقع نمـونه بـودنـد که در ایـن کتـاب نـامـى از آنها نیست.

دوران منحنى حول منحنى
سیدعباس سیدمحمدى
ناشر: انتشارات جامى
چاپ اول: 1377
تعداد صفحات: 31
قیمت: 3000 ریال ایـن کتـاب در باره مبـاحث ریاضـى و رسـم منحنیهاى متفاوت است.
((مفهوم و موضـوع متعارف دوران, در هندسه, دوران منحنى حـول خط راست است که هردوى منحنـى و خط راست در یک صفحه قرار دارنـد, و در آنـالیز, دوران منحنـى حـول محـور طـولهاست ...))
فیلمنامه ((سیاره روح الله))
نـام کتـاب: سیـاره روح الله (فیلمنامه)
نویسنده: رفیعه ملک زاده
ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج
نـوبت چـاپ: اول, بهار 21377 ((سیـاره روح الله))
سـومین اثر منتشر شده خانـم رفیعه ملک زاده که نخستیـن تجربه هاى قلمى خود را مى گذراند مى باشد. اگر بخواهیـم ایـن سه کتاب را با هـم مقایسه کنیم به نکات مشترکى خواهیـم رسید که اصل آن تخیل و غرق شـدن در دنیـایـى غیـر واقعى است.
در ((سفـرى به دنیاى سبز)) که اولیـن کتاب به چاپ رسیـده خانـم ملک زاده در سال 1369 است, چند دختر و پسر جـوان که نسبت فامیلى با هـم دارند براى کوهنوردى به بیرون شهر مى روند و سپس به غارى رسیده و از آنجا وارد دنیاى دیگرى مى شوند و مى تـوانند اشتباهات خـود را بر روى پرده اى ملاحظه کنند. ((در روى کـوه سفید هر کدام از بچه ها خـود را در حبابـى از شیشه حـس مـى کـردنـد که شیشه هاى اطـرافشان پیاپـى تصـاویـرى از اشتبـاهاتشـان را که در ((دنیاى سبز)) به آن واقف شده بـودند, مى دیدند و همزمان با آن صدایى در گـوش هـر یک مبنـى بـر ((یاد دادن راه صحیح زنـدگـى شان)) طنیـن انداخته بـود. هومـن با خود گفت: ((در موقع هر گونه خطایى و یا ناشکرى به یاد خـواهـم آورد سفرى به دنیاى سبز را.)) گفتگـوهاى این کتاب بخصـوص در بخـش آغازیـن, گـویا فقط براى بیکار نبـودن شخصیتها به روى کاغذ آمده است و هیچ کـدام در راستاى نشان دادن عمل داستـانـى و یـا شخصیت پردازى آدمها نیست.
((الفبا را دریابید)), در سال 1371 توسط همیـن نویسنده جوان به چاپ مى رسد. ایـن کتاب نیز به نـوعى دیگر دنباله دنیاى سبز است.
چند دختر دبیرستانـى آغازکننده داستان هستنـد و چـون کتاب اول, حـرفها و کارهایشان در عیـن سادگـى, تإثیـرى در ساختار داستان نـدارد و گفتـن و نگفتنشـان یکسـان است. نـویسنـده کـوشیـده به ساده ترین شکل ممکـن بارها و بارها با ذکر اسامى افراد و شهرهاى مختلف ایـران, ایده ها و عقایـد خود را به خـواننده تزریق کنـد.
((آرتمیـس, در حالى که پـوزخند مى زد گفت: وسط سرش هـم که تاسه, حتما اصفهانیه, پـس هم خسیس هس هـم ... . زهرا با نیـم نگاهى به طرف او گفت:
نه! اتفاقا تهرونیه. شما فکر نمـى کنین ایـن جـور قضاوت کردن در مورد شهرها درست نباشه؟
چون اگه بخوایم هر صفت بدى رو به شهرى بچسبونیـم, مطمئن باش که تمـام شهرها و حتـى گـورهاى دنیا رو مـى شه به نسبتهاى ناشـایست خـوند که ایـن درست نیست. چـون لااقل پنجاه درصـدى هـم هستـن که داراى آن صفات بد, نیستـن.)) در ادامه این دختران به همراه چند جـوان فامیل ناگهان سـر از باغى در مـىآورنـد و باز همان دنیاى غیر واقعى پدیدار مى شـود و آنها پا در سرزمینى عجیب با آدمهایى غریب مـى گذارنـد. ((در این قسمت از سرزمیـن الفبا سـى و دو نفر زندگـى مـى کنـن ـ که شانزده تاى آنان زن و شانزده تاى بقیه مرد هستند و ملکه اشان یعنـى آى با کلاه اینجانب مـى باشـم.)) سپـس یک نگهبان, جـوانان را بـا گـارى به فلکه اى مـى بـرد و آنها را دور مى گرداند تا هر یک درک خود را از دیدن آنجا و اطرافـش بنویسند, فلکه اى که در طـرف راست آن تابلویـى بزرگ مثل تابلـوى سینماهاى واقعى دیده مى شـود, تابلـو مستطیل شکل است و صفحه بزرگ آن, سفید مایل به آبـى آسمانـى است. در قسمت پاییـن آن, سمت چپ, یک بـال پرنـده به چشـم مـى خـورد و در قسمت دیگر, نـوشته شـده است ((آل خدا)) کمى بالاتر, مابیـن بال پرنده و آن نوشته, کلمه ((على خو)) حک شـده است و در بـالاى صفحه, بـا خطـى درشت نـوشته شــده ((یک کلمه)). زهرا جوهر قلـم را چنین به کاغذ مى سپارد: ((راقـم ایـن سطـور, هیچ گاه تا این حـد باور نـداشت که شما! اهالـى سرزمیـن الفبا تا ایـن مرحله در عرفان, حل شده باشید! جهان تنها فیلمـى است و ما که بازیگران آن هستیم نباید بازیچه شـویـم. بلکه تنها فیلـم واقعى ما, نامـش هست! یک کلمه, که مایه سعادت است و وقتى کارگردانـش را خواندى که ((على خـو))ست بدان! باید اخلاق على گونه داشته باشى و این را هم به ذهـن بسپار! که بازیگران ایـن فیلم, ((آل خدا))یند, که از حضرت آدم و حـوا حساب مى شـوند تا الى آخر و چـون بال پرنده اى را, در صفحه سفید مایل به آبى ـ که جز خوبى و معنـویت مفهوم دیگرى ندارد ـ را مشاهده کردى, بـدان; که باید به جایـى برسـى که آن قدر از مسایل دنیـوى فارغ و سبک شـوى, تا بتوانى پرواز کنى, به سوى آنکه منبع حقیقت است.)) سخن گفتـن از دنیایـى غیـر حقیقـى به طـورى که قابل باور بنمایانـد و ورود و خروج بدون مقدمه و پرداخت داستانى, به این دنیا و هماهنگى ایـن دو فضـاى متفاوت, خـود از چیزهایـى است که ایـن دو کتـاب از آن غافل مانـده و به شکلـى دیگر در کتاب ((سیاره روح الله)) تکـرار شده است. ملک زاده در کتاب سومـش, سیاره روح الله ماجراى دو دوست را نقل مـى کند که روز 12 بهمـن 57 با بالنـى در آسمان تهران به پـرواز در مـىآینـد و در بـالاى بـرج آزادى به بشقـاب پـرنـده اى بـرمـى خـورند و پـس از آن, هیچ صحنه اى را به یاد نمـىآورنـد تا اینکه خـود را در سرزمینـى جدید با مـوجـوداتـى عجیب مـى یابند.
((هنوز قدمى از موشک دور نشده اند که موجـوداتى شبیه انسان آنها را احاطه مى کنند, آن انسانها پنج انگشت دستشان به هـم چسبیده و پاهایشان از قـوزک به هـم متصل است. آنها جفت جفت راه مى روند و انگارى بـدنشان با لباسـى که به شکل گل آفتاب گردان است, منجمـد شـده باشـد, تگـرگـى به نظر مـى رسـد.)) آن دو در آنجا بـا آقاى فارسى, همسر و دخترش آشنا مى شـوند که پیـش از آنها به آن سیاره آمـده انـد و زنـدگـى مسـالمتآمیز را بـا انسـان نمـاهـا در پیـش گرفته اند. تا انتهاى فیلمنامه به درستى روشـن نمى شود که این دو به چه دلیل قانع کننده اى به آن سیاره برده شده اند و چه هدفـى را دنبال مى کنند؟
موجـودات آن سیاره کارى به کار ایـن دو دوست ندارند و آنها فارغ از خیال به اکتشافات علمى و ساخت کامپیـوتر مشغول مى شوند و آن طـور که باید و شاید در فکر کشـور و خانواده خـود نیستنـد.
اصلا احساسشان در بـرخـورد بـا آن فضا و آدمها مشخص نیست و کاملا خونسرد هستنـد و براحتـى به سفرهاى خـود, گرد کره خـورشید و غیره مى پردازند. در طول ده سالى که آنها در آنجا حضـور دارند مى تـوانند با دستگاههایى از اتفاقات جارى در ایران و خانه شان تا حدى مطلع شوند. پس از گذشت ایـن سالها, یکى از آن دو جـوان با دختر آقاى فارسى که حال بزرگ شده است ازدواج مى کند و همراه دوست دیگرش به ایران بـرمـى گـردد و آمـدن آنها درست با ارتحال امام راحل مصادف مى شود.
اولیـن سـوالى که براى مخاطب پیش مىآید ایـن است که آقاى فارسى در سیاره روح الله نماد چیست؟
اصلا او در آنجا چه کار مى کند و چگونه مى تـوان حضور او و دیگران را که از سـال 1342 به آن سیـاره رفته انـد تـوجیه کرد؟
از آن جایى که ایـن کتاب, به صورت فیلمنامه نگاشته شده است, به نظر مى رسد اصـول و قـواعد سناریونـویسى نیز به طـور کامل در آن رعایت نشده و خلق و تصویر کردن ایـن دو فضاى متفاوت در ایران و در آن سیاره احتیاج به پرداختى بیشتر دارد. نـویسنده سعى داشته به نحـوى وقایع سال 42, انقلاب و پیـروزى آن, جنگ, حمله به حجاج ایرانى در عربستان, مظلـومیت مردم فلسطیـن و ارتحال امام را در مجمـوعه اى گرد آورد, اما قهرمان کتاب به هیچ وجه نقشـى در ایـن وقایع نـدارد و در سیاره اى نامعلـوم فقط از ایـن جـریانات مطلع مى شود و بیشتریـن هـم و غمـش به اختراعات فیزیکى و دنیاى خـودش است.
مشخص نیست که قصد اصلى نویسنده پرداختـن به وقایع ایران بعد از انقلاب است, یا نشان دادن کهکشـان و فضـاى پیـرامـون ما و ارایه دادن فـرضیه هاى علمى؟ در کل چنیـن به نظر مـى رسـد که غیر واقعى بـودن وقایع آثار ایـن نـویسنـده و ارتباط نادرست آن بـا دنیاى واقعى, خواننده را به طور کامل مجذوب نمى کند و او کاملا به ایـن امر واقف مـى شـود که هرگز چنین چیزى وجـود ندارد; اما اگر ایـن دنیاى غیر واقعى بیـش از اینها ملموس و قابل باور بود, طورى که هر شخصى وجـود آن را در زندگى خـودش حـس مى کرد, مـوفقیت آثار و نحوه ارتباط درست با مخاطب و هـم ذات پندارى او با آدمهاى داستان تضمین شده بود.
بـا ایـن همه, سه کتـاب مذکـور نشـان از ذهـن خلاق و تخیل قــوى نـویسنـده دارد. به امیـد رویت آثـار بـرتـر خـانـــم ملک زاده.