تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

نقطه اى در مغز, کـانـون ایمـان و خـداپـرستى است
دانشمنـدان ((علـوم اعصـاب و روان)) معتقـدنـد که در تـرکیبـات شیمیـایـى و فعالیتهاى عصبـى مغز انسـان, یک کـانـون ایمــان و خداپرستى وجود دارد.
یکـى از محققان در کنفـرانسـى تحت عنـوان ((علـوم اعصـاب و روح انسـان)) که در واشنگتـن بـرگزار شـده بـود گفت: مـن در مــورد استدلالات نسبت به خدا مشکلى ندارم, اشکال مـن در مـورد خداشناسى و الحاد است و اینکه مردم آمریکا علـم را از خدا جدا مـى دانند.
محقق دیگرى افزود: نسبیت شعور از نسبیت معنـویات ناشى مى گردد و انسان نبایـد از مذهب فاصله بگیرد. سقـوط اجتماعى پایه ژنتیکـى نـدارد, بلکه به کاهـش معنـویات وابسته است. مردم آمریکا کمتـر مایلند خـود را مسـوول رفتارهایشان بشناسند و در همیـن جاست که موضوع ((نوروساینـس)) مطرح مى شود که آیا ایـن مغز انسان است که آنها را وادار به چنین کارى مى کند؟ در ایـن کنفرانـس تإکید شد که پیشرفت در رشته ((نوروساینـس)) و ارتباط ورح و جسـم, ماده و معنـویـات, رنج بشـرى نـاشـى از امـراض, افسـردگـى, اعتیــاد و معلـولیتهاى جسمـى و عصبـى را کـاهـش مـى دهد.

ابـداع یک شیـوه جـدید براى نجات جان جنینهاى دوقلـو با یک قلب
از هـر 35 هزار بـاردارى دوقلـو در یک مـورد تنها یک جنیـن قلب دارد و جنیـن دیگر که ناقص و بدون قلب است به سرعت رشد مى کند و از همتاى خود خـون جذب مى کند. در نتیجه ازدحام و تحت فشار قرار گرفتـن قلب 55 درصد دوقلـوهایى که یک قلب دارند در اثر نارسایى احتقانـى قلب با تـولـد زودرس جان خـود را از دست مـى دهنـد. در گذشته پزشکان شیـوه هاى گـوناگـونـى را بـراى نجـات جنیـن طبیعى پیشنهاد مـى کردنـد از جمله خارج کردن مایع اضافه از رحـم, مصرف داروى قلب تـوسط مادر یا برداشتـن جنیـن بـدون قلب از طریق عمل جراحـى به امید فراهـم آوردن شرایط طبیعى رشد براى جنیـن دیگر.
همه ایـن روشها بـراى مادر و کـودک طبیعى مخـاطـرات جـدى را به همراه دارد. محققان در یک روش جدید, یک الکترودیسمـى به عرض یک میلـى متـر را که در کارگـاه بیمارستـان تهیه شـده بـود به کـار گرفتنـد و به وسیله آن بزرگترین رگ خـون در جنیـن بـدون قلب را مسدود کردند. در ایـن روش با عبـور الکتریسیته از طریق سیـم که رگ خونى را مسدود کرده است گرما تولید مى شود. ایـن کار حدود 10 دقیقه به طـول مـى انجامـد و مادر بعد از یک ساعت از بیمارستـان مرخص مى شود.
اگر چه اولین کودک سالم تولدیافته با ایـن روش دچار برخى مشکلات تکاملى است اما پزشکان در ایـن مورد تلاش کردند جریان خون را در جایـى که بندناف وارد بدن جنیـن بـدون قلب مـى شـود, قطع کننـد.
ایـن روش ساده و سریع است و نیازى به تجهیزات گرانقیمت نـدارد.
امکان بکارگیـرى زودتـر ایـن شیوه در مقایسه با شیـوه هاى دیگـر وجـود دارد اما معمـولا تا بعد از ماه ششـم بـاردارى قابل اجـرا نیست.

احتمـال رشـد غیـرطبیعى نـوزاد در عمل سزارین
به گفته برخى محققان وضع حمل از طریق سزاریـن ممکـن است بر رشد طبیعى مغز نـوزاد تإثیر منفـى داشته باشـد. گـروهـى از محققان کانادایـى که در ایـن زمینه مطالعه کـرده اند مـى گـوینـد از نظر آمارى نـوزادانـى که از طریق سزاریـن به دنیا مـىآینـد استعداد بیشترى بـراى ابتلا به بیمارى ((شیزوفرنـى)) که نوعى جنـون است, در مقـایسه بـا نـوزادان متـولـد شـده از طـریق طبیعى دارنــد.
اگرچه هنـوز محققان هیچ علت روشنـى در مـورد اینکه چرا سزاریـن خطر ابتلا به شیزوفرنـى را افزایـش مـى دهد ارائه نداده انـد, اما اعتقاد دارند که فقدان هـورمـونها ـ روندى که طى وضع حمل طبیعى رخ مـى دهد ـ به هنگام عمل سزاریـن, ممکـن است نقـش داشته باشد.
ایـن هـورمـونها ظاهرا در تـوسعه و رشد بافت مغزى نـوزاد اهمیت فراوان دارنـد. 2مصـرف مستمر میـوه و سبزى خطـر ابتلا به سـرطان سینه را کاهـش مـى دهـد2 به اعتقاد محققان, مصرف مـداوم میـوه و سبزى در کاهـش خطـر ابتلا به سـرطـان سینه بسیار مـوثـر است. در سرطان سینه بالا بـودن میزان استروژن زنان جـوان, عاملـى تعییـن کننـده بـراى ابتلا به ایـن بیمـارى در آینده است.
مصرف طالبى, زردآلـو, سیب زمینى, گـوجه فرنگى, مرکبات و سبزیجاتى که برگ سبز تیره دارند, نظیر اسفناج, بعضى کاهوها, کلـم, تره و انگور یاقوتى خطر ابتلا را کاهـش مى دهد. مصرف سویا نیز مى تـواند خطر پوکى استخوان را در زنان کاهـش داده و نیز براى جلوگیرى از سرطان سینه مفید است.
کیـوى هـم سـرشار از ویتـامیـن و مـوادمعدنـى است که خاصیت ضـد روماتیسمـى, تسهیل کننده هضـم غذا و پیشگیرى از سرطان را دارد.
درصد ابتلا به سرطان سینه در زنان آسیایى نسبت به زنان اروپایـى و آمریکایـى بسیار کمتر است و پژوهشگران علت آن را مصرف بیشتـر سبزیجات در آسیایى ها مـى دانند. مصرف برخـى مـواد غذایـى همچـون گـوشت, غذاهاى چرب حاوى چربى حیـوانى و مارگاریـن سبب تسریع در ایجاد تـومـورهاى سینه مى شـوند. در واقع مطالعات نشان داده است ارتباط مستقیمى بیـن چربى غذایى و مصرف گوشت و وقوع سرطان سینه وجود دارد.
انتخاب بـرنامه غذایـى مشابه ژاپنیها که روزانه 200 گرم میـوه, 250 گرم سبزى, 85 گرم سـویا, 100 گرم ماهـى, کمـى شیر و اندکـى گـوشت است, مبارزه مـوثـر بـا سـرطـان سینه را تضمیـن مـى کنـد.

مصـرف الکل و کـافئیـن امکـان بـارورى زنـان را کـم مـى کند
تحقیقات گروهى از پژوهشگران نشان مـى دهد مصرف الکل مـوجب کاهـش بارورى در زنان مـى شـود و کافئین نیز ایـن اثر الکل را تشـدیـد مى کنـد. پژوهشها نشان مـى دهـد که اثر منفـى الکل و کافئیـن بـر بارورى بیـش از آن است که تاکنون تصـور مى شد. تإثیر منفى مصرف دخانیات بر بارورى که در تحقیقات قبلى معلـوم شده بـود در ایـن تحقیق نیز تـإییـد شـد. در گـروهـى از زنـان که سیگـار مصــرف نمى کردند و از وسایل پیشگیرى از باردارى استفاده نمـى کردند اثر مصرف الکل و کافئیـن موجود در قهوه مورد اندازه گیرى قرار گرفت.
نتایج ایـن تحقیقات نشان مى دهد مصرف الکل حتى به میزان کم باعث 50 درصـد کاهـش احتمال بارورى شـده و کافئیـن باعث تقـویت ایـن تإثیر منفـى الکل مى شـود. ولى کافئیـن اگر به تنهایى هـم مصرف شـود, بـاعث کـاهـش احتمـال بـارورى خـواهـد شـد.

استفـاده از خـون بنـدنـاف به جـاى پیـونـد مغز استخوان
پژوهشگـران کشف کـرده اند که استفاده از خـون بنـدناف ممکـن است بـراى مبتلایان به سـرطان خون, کـم خـونـى و چنـد بیمارى ژنتیکـى امیدهاى تازه اى ارائه کند. استفاده از خـون بندناف هماننـد روش مـرسـوم پیـونـد مغز استخـوان بـراى نجات جـان بیمـاران یک روش مـوفقیتآمیز است. پزشکان به تازگـى دریافته اند که خـون بنـدناف سرشار از پلاکتهایى است که مى تـوانند خـونریزى را قطع کنند و به این تـرتیب مـى تـوان از این خـون بـراى تإمیـن پلاکتهاى لازم در مـوارد سـرطـان یـا نـارسـایـى ژنتیکـى استفـاده کرد.

رابطه مـادر بـودن, بـاهـوش و زیـرکـى زنان
یک تحقیق تازه نشان مـى دهـد که مادر بـودن, خانمها را باهـوش و زرنگتر مـى کنـد. در دوران باردارى و پـس از تـولـد نوزاد نـوعى هـورمـون در دستگـاه مغز مـادر بخشهاى مـربـوط به یـادگیــرى و تجـربه انـدوزى و همچنیـن حـافظه را تقـویت مـى کند.
پژوهشگران در یک کنفرانـس عصب شناسـى گفتنـد که تصاویر بـرداشته شـده از دستگاه مغز مـوشهاى لابراتـوارى نشان داده که در بخشهاى مربوط به هوش و حافظه و ادراک در موشهاى آبستـن سلولهاى ویژه اى به وجـود مىآید که مغز موشهاى معمـولـى و غیر آبستـن فاقد ایـن سلولها هستند.

نقـش عوامل ژنتیکـى در راست دستـى انسان
دانشمندان به شـواهدى دست یافته اند که نشان مـى دهد یک ژن واحـد راست دست بودن فرد را تعیین مى کند و حدس مى زنند که چنیـن ژنى در افراد چپ دست وجـود نـدارد. محققان سه نسل از انسانها را مـورد بـررسـى قرار دادنـد تا شیـوع راست دستى و چپ دستـى را در سه نسل شامل فرزندان, والدیـن و پـدربزرگها و مادربزرگها مشاهده کنند.
در ایـن تحقیق والدینى که هر دو راست دست یا هر دو چپ دست یا یکى راست دست و دیگـرى چپ دست بـودنـد مـورد تـوجه قـرار گـرفته انـد.
یک دانشمند اذعان مى کنـد, مهارتهاى کلامـى در 97 درصـد از افراد راست دست در سمت چپ مغز ایجاد مـى شـود و 3 درصـد باقیمانده عکـس آنها هستنـد. تنها حـدود 30 درصـد از چپ دستها, سمت راست مغزشان غالب است حـدود 91 درصـد از مـردم جهان یا از هر 10 نفـر 9 تـن راست دست هستند.
شناسایى ژن مسـوول راست دستـى به جراحان مغز در شناسایـى دقیقتر نیمه غالب مغز در بیماران مبتلا به تـومـور مغزى یا صـرع قبل از عمل کمک مـى کنـد. ایـن ژن همچنیـن به درک چگـونگـى پیشـــــرفت تـوانـایـى هـاى ادراکـى در هـر نیمه مغز کمک مـى کند.