سرمقاله مطلع هشتمین سال انتشار


مطلع هشتمین سال انتشار

سردبیر

 

 

با انتشار ایـن شماره از مجله, پیام زن وارد هشتمیـن سال فعالیت خـود مـى شـود. به جز یک پیـش شماره که در آغاز راه منتشر شد, از فروردین سال 1371 تاکنـون که هشتاد و پنجمیـن شماره را تقـدیـم مى کنیم. پیام زن توانسته است بى وقفه, هر ماه منتشر شود, و ایـن بجز تـوفیق الهى, مرهـون استقبال خوب خـوانندگان محترم و همت و تلاش همکاران و همـراهـان پیـام زن است; چه آن دسته از همکـاران محترمـى که اینک همراهـى آنان را در کنار خـویـش نـداریـم و چه عزیزانى که همچنان در ایـن تلاش فرهنگى, پیام زن را یارى مى کنند. اضافه کنید همراهـى خـوب و مساعدت مطلـوب مسـوولیـن محترم دفتر تبلیغات اسلامـى در مقایسه با بسیارى از مراکز دیگـر, و با ایـن بـاور آنان که کارى درخـور سـرمایه گذارى صـورت مـى گیـرد, امکان انتشار منظم و مستمر پیام زن را تاکنـون فـراهـم ساخته است و از ایـن بابت جاى سپاسگزارى است; هر چند توقع همراهى و توجه بیشتر را نیز بـویژه در امـر تـوزیع انکـار نمـى کنیم.
اینک که رسالت اعلام شـده بـراى پیام زن در پیـش شماره را به خاطر مىآوریم و عملکرد مجله در طـول هفت سال گذشته را مرور مى کنیـم, علـى رغم فـراز و نشیبهایـى که مجله داشته است و بـــا اذعان به بسیارى کاستیهایـى که مـى تـوانست نباشد و بسیارى کارها که باید مى شد, خـداى را سپاس مـى گـوییـم که چارچـوب کلـى اهداف و رسالت یادشده را پى گرفته ایـم و با همه دشواریهایى که انتشار منظم یک نشـریه همـراه با حفظ اصـول و محـدودیتها و تـوقعات و التزامات بحقـى که در پـرداختـن به مسـایل زنان و خـانـواده وجـود دارد, توانسته ایـم بخشـى از نیازمندیها و تـوقعات خـوانندگان عزیز را بـرآورده سازیـم. در پیـش شماره مجله در دیماه سـال 70 از جمله آورده بودیم:
((اینکه مجله در آینده به چه میزان بتـواند به سرفصلهاى ترسیـم شده خـویـش دست یابد, پاسخ آن را باید به همان ((آینده)) موکول نمـود, ولـى انگیزه انتشار ((پیام زن)) را مـى تـوان به شرح ذیل عنوان نمود:
1ـ ارتقإ فکرى و سطح آگاهیهاى بانـوان گرامى در بخشهاى معارف, احکـام, امـور تـربیتـى و اخلاقـى, مسـایل سیـاسـى ـ اجتمـــاعى
2ـ تلاش در جهت استحکـام و رشـد فضـایل اخلاقــــى و ارزشهاى والا
3ـ آگاهى بخشى نسبت به منزلت واقعى بانـوان و معرفى حقـوق شرعى و قانـونـى آنان 4ـ تقـویت روابط خـانـوادگـى به عنـوان یک اصل بنیادى
5ـ تاکیـد بر لزوم حضـور زن مسلمان در صحنه فعالیتهاى اجتماعى, به گـونه اى که بـا کـرامت انسـانـى او همـاهنگ بـاشـد
6ـ تـوجه ویژه به مسایل آموزشى کشـور, در خصوص دختران و بانوان
7ـ تلاش براى شکـوفایى استعدادهاى مـوجـود در ابعاد مختلف فکرى, فرهنگى, سیاسى و هنرى
8ـ معرفـى الگـوهـاى تـاریخـى و معاصـر زن مسلمـان
9ـ انعکاس واقعیتها و مشکلات مـوجـود قشـر بانـوان و تـوجه دادن مراجع ذیربط به آن
10ـ پاسخ به پرسشهاى مختلف خوانندگان)) اینکه قضاوت خـوانندگان عزیزى که شماره هاى مجله را پـى گرفته اند در خصـوص حرکت مجله در چـارچـوب یـاد شـده و بـا جهت گیـرى اهـدافــــى که در آغاز راه برشمرده ایـم چیست, براى ما بسى ارزشمند است; و اینکه مجله چقدر توانسته است هماهنگ با تـوقع و خواست خوانندگان محترم حرکت کند پـرسشـى است که پاسخها و اظهارنظرهاى خـوانندگان محترم در چنـد مـرحله نظرخـواهـى مجله و نیز مکـاتبـات و تماسهاى مستمـر ایـن عزیزان, همـواره نقطه امیـد و مایه دلگرمـى دست انـدرکاران مجله بـوده است. و پـر واضح است ایـن به معنـاى نـادیـده انگـاشتــن انتقادها و خواسته هاى برآورده نشـده خـوانندگان محترم نیست. ما همچنـان نیازمنـد انتقـادها و نقطه نظرهاى اصلاحـى و پیشنهادهـاى خـوانندگان گرامـى هستیـم و پیشاپیـش ایـن همراهـى ارزشمنـد را مـى ستـاییـم و سپـاسگزار آن مـى بـاشیم.
در فضاى فرهنگـى مـوجـود به برکت انقلاب اسلامـى و با روشـن بینـى شخصیتهاى فـرهنگـى و فکرى جامعه, زمینه بـروز دیـدگاهها و رشـد انـدیشه هاى مختلف وجـود دارد, و ایـن مایه خـوشحالـى و سپاس به درگاه خـداوند است ولـى در کنار حرکت اصیل و رشـدیابنده فکرى و فـرهنگـى جامعه انقلابـى و اسلامـى, شاهـد بسیارى کج انـدیشـى ها و گزافه گـوییها نیز مـى باشیـم که مایه تإسف و حتـى مـوجب نگرانى است.
حـرکت در فضایـى اینچنیـن در چارچـوب اصـول و ارزشهاى اسلامـى و گـرفتـار نیامـدن در جـوى کاذب و پـافشـارى بـر اصـولگـرایـى و ارزش خواهى, کارى است بـس دشوار, و سهم عمده اى از ایـن آشفتگى و از جمله در باب مسایل بانـوان و جـوانان, ناشى از حرکت نسنجیده یا انحرافآمیز برخـى مطبـوعات و یا نـویسنـدگان و نظریه پردازان است که در سـر, انـدیشه اى جـدا از بـاورهاى دینـى مـردم مسلمان دارند و در دل هـوایـى دیگر. از خـداى بزرگ براى اینان هدایت و انصاف, و براى خـود, ثبات قـدم و دور مانـدن از لغزش را مسإلت مـى کنیـم. ربنا لاتزغ قلـوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا مـن لـدنک رحمه انک انت الوهاب.
خـداى را سپاس مـى گـوییـم که بار دیگر تـوفیق حضـور در نخستیـن روزهـاى سبز بهارى را به مـا ارزانـى داشت تـا در ســـایه نظام جمهورى اسلامـى و حاکمیت ارزشهاى دینـى, بهار طبیعت را بـا بهار دل و جان و پاکى روح و روان خویـش گره زنیـم و سرزنده و بانشاط و با تـوکل بر خداى بزرگ و همدل و همصدا, راه پر افتخار اسلام و پرچـم برافراشته نظام اسلامـى و پرچمـدار بزرگ آن, حضرت آیت الله خـامنه اى, دام ظله, را پـى بگیـریـم. روزهاى سبز بهارى بـر امت سـرافـراز ایـران اسلامـى و بـر رهبـرى معظم, دام ظله, مبـــارک