اخبار


 

اخـــبار

 

 

رهنمـودهـاى مهم در آغاز دهه سـوم انقلاب
رهبـر معظم انقلاب اسلامـى, حضرت آیت الله خامنه اى در آستانه آغاز سـومیـن دهه از پیروزى انقلاب اسلامى در پیامـى مشروح و مهم خطاب به مردم و مسوولیـن فرمودند: اکنون ملت عزیز بـویژه جـوانان که امیدهاى آینده کشـورند باید با تکیه بر گذشته و حال, آینـده را بسـازنـد, نخستیـن قـدم, شنـاخت نعمت بزرگ الهى انقلاب و اسلام و شکرانه آن به درگاه خداوند منان و درخـواست تـوفیق براى تـداوم بخشیدن به این راه روشـن و سعادتبخش است. حضرت آیت الله خامنه اى در ادامه افزودنـد: به علمـاى بزرگـوار دینـى و آگـاهـــــان و روشنفکران و فرزانگان و دانشمندان مختلف عرض مى کنـم, نسل جـوان و مستعد و فضاى آماده و آزاد کشـور, بزرگتـریـن فـرصت تعلیـم و تربیت را در اختیار شما گذاشته است .. . جـوانان هـم باید فرصت جـوانى را براى خـودسازى فکرى و روحـى و جسمى مغتنـم بشمارند و خـود را به علـم و معرفت و پـارسـایـى مجهز کننـد.
ایشان همچنیـن تإکیـد کـردنـد: با پیـروزى انقلاب اسلامـى و سـر برافراشتـن جمهورى اسلامى به طور همزمان دو جریان عظیم در سراسر گیتـى آغاز شـد. اول: رونـد ستایـش و امیـد و درس گیـرى از سـوى ملتهاى مستضعف و زیـر ستـم, بخصـوص در کشـورهـاى اسلامــى و نیز مسلمـانان سـراسـر جهان و همه آزادانـدیشـان عالـم. دوم: رونـد نگرانى و تـوطئه و دشمنى از سوى دولتهاى مستکبر و صهیونیستها و سرمایه داران غارتگر بیـن المللـى و نیز وابستگان آنها در بـرخـى کشورهاى دیگر.
امام بزرگـوار ما بـا ارایه مکتب سیاسـى اسلام, خط بطلان بـر همه تلاشهاى فرهنگى و سیاسى دشمنان اسلام در طول یک قرن و نیـم گذشته کشید که سعى کرده بـودند اسلام را به کلـى از عرصه زندگـى جامعه بیرون رانده و با طرح نظریه جـدایـى دیـن از سیاست, دیندارى را فقط پرداختـن به عبادت و اعمال شخصى قلمداد کنند و یا حذف اسلام از صحنه سیاست جهان, کشـورهاى اسلامـى را عرصه غارتگریها و تاخت و تـازهـاى سیـاسـى و نظامـى خـود نمـایند.

48 درصـد از کـارکنـان آمـوزش و پـرورش زن هستند
48 درصد از جمعیت یک میلیـون و صـد هزار نفرى کارکنان آمـوزش و پرورش کشـور را زنان تشکیل مـى دهند و در واقع 72 درصـد از زنان شاغل, در آمـوزش و پـرورش کار مـى کنند. فاطمه تنـدگـویان مشاور وزیـر آمـوزش و پـرورش در امـور زنان گفت:
جذب نیـروهاى زن در ایـن وزارتخانه, بعد از پیـروزى انقلاب سیـر صعودى خـود را با سـرعتـى غیر قابل تصـور طـى کرده است. در حال حاضر حـدود 55 درصد از مجمـوع معلمان ابتـدایـى سراسر کشـور را زنان تشکیل مى دهند و در بخـش راهنمایى نیز, بـى نیازى به دبیران مرد مشهود است.
وى در ادامه گفت: به درخـواست دفتر امور زنان از وزیر آمـوزش و پرورش و مـوافقت وى, در آینده, یک مدیر زن و دو مادر, در ترکیب شـوراهـاى استـانـى آمـوزش و پـرورش حضـور خـواهنـد یافت.

درد دورى از وطن
فـرح دیبا, همسـر محمـدرضاشاه مخلـوع در مصاحبه بـا یک ایستگاه رادیـویى آمریکایى اعلام کرد, از اینکه در فرانسه و تبعید به سر مى برد و دور از وطـن است, اظهار دلتنگـى زیادى مـى کنـد و گاهـى اوقات به طـور ناشناس به اداره اى در ایـران تلفـن مـى زنـد, فقط براى اینکه تـوانسته باشد با کسـى در ایران حرف بزند! وى افزود از طـریق پست الکتـرونیکـى بـا ایـرانیها در تمـاس است.

همایش بانوى کرامت
نخستیـن همـایـش فـرهنگـى, ادبـى بـانـوى کـرامت به مناسبت اول ذیقعده, سـالـروز تـولـد حضـرت معصـومه(س) در قـم بـرگزار شـد. در طى دو روز برگزارى ایـن همایـش, آثار برتر تـوسط هنرمندان و نویسندگان سراسر کشور قرائت شد.
در مـراسـم اختتـامیه جـوایزى در سه رشته ادبـــى, شعر, قطعه و داستان در سه بخـش کودک, جوان و بزرگسال به برگزیدگان اعطا شد. لازم به ذکـر است در بخـش بزرگسال, داستان خانـم مریـم بصیرى با عنـوان ((فیروزه فردوس)) از همکاران مجله پیام زن رتبه نخست را به دست آورد.

مشکلى که یک اسقف زن آفرید
تنها اسقف زن نروژ, باعث ایجاد شکاف مذهبـى در تشکیلات کلیسایـى این کشـور شـده است. ایـن خانـم اسقف نه تنها یک زن دیگر را به عنـوان کشیـش در کلیساى یکـى از شهرها برگزیده, بلکه خـودش نیز على رغم قولى که داده بـود, با نامزد دوران جوانى اش ازدواج کرده است. ایـن خانـم 59 ساله در یک کنفرانـس مطبوعاتى با حضور دهها خبرنگار و فیلمبردار گفت: مـن به خانـم کشیشـى اجازه داده ام به حـرفه خود که کشیشـى است, باز گردد و خـودم نیز با فـردى که در جـوانـى بـا او نـامزد بـوده ام ازدواج کرده ام.

فـرانسه و آمـار خشـونت علیه همسران
در فرانسه سالانه حدود 500 زن بر اثر خشونت همسران خـود و عوارض ناشـى از ضرب و جـرح, کشته مـى شـونـد. حـدود 2 تا 3 میلیـون زن فرانسوى هر سال تـوسط شریک زندگى خود تا سرحد مرگ کتک مى خورند.
همیـن امر باعث شده, سازمانـى به نام ((اتحادیه کمک و همبستگـى اضطرارى با زنان در معرض خشونت)) تشکیل شود. مدیر ایـن اتحادیه مى گوید: بیشتر ایـن مشکلات مربوط به زنان 30 تا 40 ساله است. 73 درصد زنانـى که مضروب مـى شـونـد فرانسـوى و 27 درصـد دیگر زنان خارجى مقیم فرانسه هستند.
به درخـواست بعضـى سازمانهاى مـدافع حقـوق زنان یک تحقیق جـامع براى بررسـى ابعاد مختلف خشـونت بـر ضـد زنان در فرانسه در دست اقدام است.

ملکه انگلیـس و کـارخـانه سیگـارسازى
الیزابت دوم ملکه انگلیـس تـإییـد 122 ساله دربـار انگلیـس از کارخـانه سیگارسـازى ((گالاهـر)) را بـرداشت و بـاعث رضایتمنـدى گروهها و سازمانهاى ضـد استعمال دخانیات در بریتانیا شـد. ایـن کمپانـى که از جمله پـرفروش تریـن انـواع سیگارها در انگلستان و اروپا را تـولید مـى کنـد یک سال فرصت دارد تا تبلیغ حمایت ملکه بـریتـانیـا از محصـولات کمپـانـى را ملغى کند.
حمایتهاى سلطنتـى که هر ده سال یک بار قابل تجـدید نظر هستنـد, در مورد کمپانیها و تـولیدکنندگانـى است که محصـولات آنها مـورد تإیید کاخى سلطنتى انگلیـس است و کمپانیها ایـن تإیید را مثل آرم استاندارد در محصـولات خـود به کار مـى برنـد. تا کنـون ملکه انگلیس در آماج انتقادات گروههاى ضـد سیگار در انگلیـس بـود که وى را به خاطـر حمایت از کارخـانه سیگارسـازى ملامت مـى کـردنـد.

افزایـش خشـونت علیه زنـان در استـرالیا
از هر پنج زن استرالیایى یک زن مورد خشـونت و ضرب و شتـم همسرش قرار مى گیرد و بـراى گرفتـن کمک به نیروهاى انتظامـى استـرالیا متـوسل مى شود. ایـن در حالى است که به گفته وزارت امور خانواده چهار پنجـم دیگر زنان نیز مورد خشونت شوهران خود قرار مى گیرند, ولى مشکل خویـش را گزارش نمى کنند. بزرگترین قربانى ایـن امر پس از زنان, کـودکان این کشور هستند که دیدن ایـن خشـونتها به شدت بـر رفتار آنان تإثیر منفـى مـى گذارد و زنـدگـى آنان را آشفته مى کند.

زنـى که نمـى دانـد زنـده است یـا مـرده!
یک زن جـوان اهل آفـریقاى جنـوبـى که جهت اخذ کارت شناسایـى به اداره ثبت احوال مراجعه کرده بود, از شنیدن خبر مرده بـودن خود دچار شوک روانى شد و پس از نقش زمیـن شدن به حال اغما فرو رفت.
مسوولان اداره به ایـن خانـم 33 ساله گفتند که او 12 سال پیش در گذشته و لذا نمـى تـواند کارت شناسایى بگیرد. بدون کارت شناسایى هم ایـن خانم نمى تواند در انتخابات آینده ریاست جمهورى آفریقایى جنوبى شرکت کند.
پس از به هوش آمدن ایـن زن, وى به خبرنگاران گفت: مإموران ثبت احـوال مى گـویند با وجـود زنده بـودن, از نظر قـوانیـن آفریقاى جنـوبـى او یک مـرده است و مـإمـوران قادر نیستنـد در قـانـون دستکارى کننـد. مگر آنکه پارلمان آفـریقاى جنـوبـى تبصـره اى در قانـون بگنجاند و تکلیف زنـده یا مرده بـودن او را روشـن سازد!

نتایج زندگى مشترک غیر رسمى
در تحقیقـى که پیرامـون زندگیهاى غیر رسمى زوجهاى ازدواج نکرده در آمریکا به عمل آمده, نشان مـى دهد که سرنـوشت آنها معمـولا با تلخى و ناکامى, کودکآزارى و فقر توإم بـوده است. تحقیقات نشان داده است که زندگـى چهار میلیـون زوج آمریکایـى که به طـور غیر رسمى با یکدیگر زیر یک سقف زندگى مى کنند, معمـولا به دلشکستگى و ایذإ کـودکان منتهى مـى شـود. ایـن گـونه زندگیها به قـدرى ضـد سازنده است که جامعه شناسان تـوصیه کرده اند, ایـن گونه زوجها از زندگـى کردن با یکـدیگر دورى کننـد, بخصـوص اگر پاى بچه در کار باشد.
جامعه شناسان آمریکایى دلایل زندگـى غیر رسمى زوجها را صرفه جـویى در مخارج, زناشـویى آزمایشى, داشتـن یک شریک بـى دردسر و یا رفع تنهایـى دانسته انـد که اکثـرا نه به سعادت, بلکه به ناکـامـى و بى حاصلى منجر مى شود.

کودکان هم افسرده مى شوند
پژوهشگران اعلام کردند کـودکان هم دچار افسردگـى مـى شـونـد. هـم اکنون چهار درصد کـودکان جهان به افسردگى دچارند. در سنیـن بالا افسـردگـى بیشتـر در میان زنان شایع است, اما در میان کـودکان, پسـرهـا بیـش از دختـران به افسـردگـى مبتلا مـى شـونـد. از جمله نشانه هاى افسردگى در کودکان بى خـوابى, بى اشتهایى, احساس گناه و کاهـش قوه تمرکز است و عامل اصلى آن فشارهاى روحى و احساس وحشت و هراس در آنان است. دوره افسردگـى در کـودکان بـرخلاف بزرگسالان کوتاه و زودگذر است.

داماد 90 ساله
یک مـرد 90 ساله اهل عربستان سعودى با یک دختـر 13 ساله ازدواج کرد. ایـن پیرمرد که تا کنون 50 بار ازدواج کرده است, 50 فرزند نیز دارد که بزرگترین آنها 65 ساله و کـوچکتـریـن آنها 12 ساله است.
ایـن مرد از سلامتـى کامل برخـوردار است و روزانه چنـد کیلـومتر پیاده روى مـى کند و غذاى اصلیـش خرما و ماست است. او در زنـدگـى خود بارها همسران خـویـش را طلاق داده و همسـران جـدیـدى اختیار کـرده است! 2چینیها در آرزوى فـرزنـد2 آزمایشهاى گـوناگـون روى مردم چین نشان مـى دهـد مردم ایـن کشـور هر روز بیش از روز پیـش عقیم مى شوند. هـم اکنون از هر 8 چینى یک نفر عقیـم است که ایـن آمـار نسبت به 20 سـال گذشته 3 درصـد افزایـش نشـان مـى دهـــد.
به گفته پزشکان علت افزایش این حالت در مردم چیـن مصرف مشروبات الکلى, استعمال دخانیات, روابط نامشروع, آلـودگى هـوا و پاییـن بـودن سطح بهداشت عمومى است و از مردم خواسته شده است عادات بد اجتماعى خـود را کنار بگذارند و بیش از پیـش به بهداشت عمـومـى اهمیت دهند. کارشناسان مى گـویند روز به روز به شمار خانواده هاى چینـى که در آرزوى داشتـن فرزند به سر مى برند, افزوده مـى شـود.

بیوه تایلندى و جسد شوهرش
بیـوه یک شـوهر متـوفـى در تایلند که جسد همسر خـود را به امید بازگشت دوبـاره به ایـن دنیا یک هفته در خـانه نگه داشته بـود, عاقبت آن را به مقامهاى مربـوطه تحویل داد و گفت نتوانسته بیـش از این بـوى جسد را تحمل کند. ایـن زن 52 ساله گفت: شـوهرش قبل از فـوت به او تـوصیه کـرده بـود جسـد او را یک هفته در خــانه نگهدارد, زیرا یک متخصص احضار ارواح چینى به او گفته بـود ایـن شانس را دارد که پـس از یک هفته, روح مفارقت کرده وى را دوباره به بدنـش باز گرداند. ولـى وقتـى او از زنده شدن شـوهرش ناامید شـد, به نـاچـار جسـد را به مـإمـوران تـدفیـن تحــــویل داد.

قصابان کودکان در شبکه اینترنت
گروهـى از پزشکان آمریکایـى به یک بـرنامه شبکه جهانـى اینترنت اعتراض کردند. این پزشکان که در آمریکا عمل سقط جنیـن را انجام مى دهند, نام, مشخصات, عکـس و آدرس خـود را در یکى از برنامه هاى شبکه اینترنت مشاهـده کردند و متـوجه شـدنـد در ایـن برنامه به آنها لقب ((قصابان کـودکان)) داده شده است. آنها پـس از پى گیرى ماجرا به این نتیجه رسیدند که گروهـى از فعالان مخالف سقط جنیـن نـام و مشخصـات آنها را وارد شبکه جهانـى اینتـرنت کـرده انــد. پزشکان پـس از آگاهـى از جـریـان, به دادگـاه شکـایت کـردنـد و خـواستار 200 میلیون دلار جریمه و بسته شدن ایـن برنامه در شبکه اینترنت شـدند. دادگاه فعالان مخالف سقط جنیـن را به پرداخت 107 میلیـون دلار جـریمه محکـوم کـرد. در جـریان فعالیت مخالفان سقط جنیـن تا کنون یک پزشک جان خـود را از دست داده است و چهار تـن مجروح شده اند.

یک بانکدار مشهور و پول توجیبى
یکى از مشهورتریـن بانکداران سوئیس, پول توجیبى از زنـش دریافت مـى کند. وى پـول مـورد نیازش در هفته را به طـور مرتب از همسرش مى گیرد. این مولتى میلیونر 67 ساله در ایـن باره گفت: همسرم به تمام حساب و کتاب مخارج خانه رسیدگـى مى کند و مبالغ مـورد نیاز مرا به من مى دهد.

خانواده, فداى پرندگان!
یک مرد آمریکایى به اتهام به خطر انداختـن جان همسر و فرزندانش دستگیر شد.
فرزنـدان 2, 4 و 5 ساله و همچنین کـودک 9 ماهه و همسر ایـن مرد به دلیل همزیستـى با 93 پرنده در خانه بیمار شده بـودند و تنها مرد 29 ساله خانـواده از زندگـى با ایـن پرنـدگان لذت مـى بـرد.
پرندگان که انواع جوجه, مرغ, خروس, مرغ عشق, قرقاول و بلدرچیـن بـودند, آزادانه در خانه زندگـى مـى کردند و فضـولات آنها در جاى جاى خانه به چشم مى خورد.
شـوهر پرنده دوست به اتهام آزار خانواده اش محاکمه شد و پرندگان به مـوسسه حمـایت و نگهدارى از حیـوانـات سپـرده شـدند.