زنان و تعاونیهاى محلى

نویسنده


 

زنان و تعاونیهاى محلى
رفیع افتخار

 

 

امروزه به فعالیت زنان, از نقطه نظر شرکت در تعاونیها و بخصـوص تعاونیهاى محلى با دید بسیار مثبتـى نگاه مى شـود. از آنجایى که ساختـار تعاونیها به گـونه اى است که در صـورت فعالیت خلاق زنان, آنان قادر خواهند بـود در بخشهاى مدیریتى, برنامه ریزى و اجرایى فعال باشند; و ایـن مـوضـوع کمک خـواهد کرد, تا زنان خانه دار و متخصص در بخشهاى اقتصادى, نقـش خود را به خـوبـى ایفا نماینـد.
ضمـن اینکه مسایلى همچون نگهدارى کودکان, دوران باردارى, انجام امـور منزل, ساعات کار ثابت در ایـن شکل فعالیت عمـدتا قابل حل بـوده و آنان مشارکتى فعال و سـودمند خـواهند داشت. لازم به ذکر است که در میـان انـواع تعاونیها, تعاونیهاى محلـى مـى تـواننـد انگیزه لازم, جهت فعالیتهاى اقتصادى زنان را به وجـود آورنـد که بـرخـى دلایل مزیت آن به شـرح زیر است:
در تعاونیهاى محلـى, زنان مـى تـوانند ضمـن حفظ فرهنگ و نگرشهاى قـومـى خود, در نزدیک خانه و فرزندان خـود و بدون طـى مسافتهاى طولانى, اشتغال داشته باشند.
تـولیـدات و خـدمات ایـن گـونه تعاونیها که بـر مبناى گـردآورى محصـولات محلى و خدمات مورد نیاز محلى خـواهد بـود, مى تـواند به مصرف داخلـى محله و منطقه رسیده و بخـش مازاد آن جهت مبادله با بازار عرضه شود. ضمـن اینکه آن بخـش از کالا و تـولیدات که براى مصرف داخلـى در نظر گرفته مى شـود, نیاز به ارزیابـى, بسته بندى, روشهاى خـاص نگهدارى بلنـدمـدت, حمل و نقل و ... نــداشته و در نتیجه تـولید کالا مقرون به صرفه بـوده و معادل قیمت مواد اولیه و کارکرد اعضا تمام مى شـود و ایـن به نـوبه خـود مـى تـوانـد به مسایلى همچون کمبـود مواد غذایى, بیکارى و محیط زیست پاسخ مثبت دهد.
بـا تـوجه به اینکه در بسیارى از جـوامع, زنان در خانه هستنـد, مـى تـوان خانه و محله را با بکارگیـرى نیمـى از جمعیت مبـدل به کانونى پرتلاش و اقتصادى نمود. امروزه با پیشرفت علـوم, فـنآورى و صنایع ارتباطـى, نیاز بسیار کمتـرى به فعالیت افراد در مراکز پـرتجمع, همچـون ادارات و کارخـانجـات وجـود داشته و بـا وجـود رایانه, یک فرد مى تـواند به همان میزانى که با جامعه محلى خـود در ارتباط است, با جـوامع و بازارهـاى دیگـر در ارتباط بـاشـد.
در تعاونیهاى محلـى مسایل معنـوى و نقـش تصمیمات فردى, جایگاهى خاص دارد. مادران که در بیشتـر اوقات شبانه روز کـودکان خـود را در کنار خود دارند, فعالیتشان در ایـن گونه تعاونیها کمک خواهد کرد تا فرزنـدانشان به کارهاى شغلـى خانـواده سـوق داده شـده و مسـوولیت پذیرتر و مـولـدتر از نـوجـوانان دیگر تربیت شـوند. در اینجا چون تفکیک سنى وجود نخواهد داشت, پیر و جـوان (مادربزرگ, پدربزرگ, پـدر, مادر, همسایه ها و یا چنـد غریبه) با هـم به کار مشغول مى باشند. بنابرایـن آموزش و پرورش با کار توإمان گردیده و تمام سالهاى زندگى را در بر مى گیرد. چنیـن محیطى, برعکس محیط کارخـانجـات و ادارات که زمان بنـدى و تکـرارى است و فـرد را از محیط اصلى خـود دور کرده و به معنـویات و روحیات کارکنان تـوجه کمتـرى دارد; بسیارى از مسـایل در اختیار جـامعه محلـى است. از جمله: ساعات کار, تعطیلات, مدیریت مشارکتـى, حفظ روابط سطح بالاى اجتماعى در محیط کار که به نوبه خـود از سرگشتگى و احساس پـوچى کارکنان کاسته و رفتار سازمانـى و طبقه بندى مشاغل, جاى خـود را به تعاریفـى مدرن بر اساس تکنیک کار محلـى خـواهد داد و مدیریت مشـارکتـى جـایگزیـن ریـاست انفـرادى مـى شـود.
در ایـن گـونه تعاونیها, افراد مـى تـوانند با یک برنامه زمانـى شناور به کار و فعالیت مشغول باشنـد و در عوض اجبـار داشتـن به حضـور در سر کار و در سر ساعتى معیـن مى تـوانند محـورى را براى حضـور افراد تعییـن نمـوده, ساعات دیگر را شناور اعلام نماینـد. بدین ترتیب زنان شاغل در ایـن گونه تعاونیها مى تـوانند از میان ایـن زمانها, ساعات کار خود را انتخاب کرده و به راحتى بتوانند براى انجام امـور خانه یا خریـد یا بردن بچه نزد پزشک و ... از محل کار خود خارج شوند.
امکان کار نیمه وقت و یا ساعات کار شناور مى تـواند مورد استقبال زنان, افـراد مسـن, میانسـال, بـازنشستگان و جـوانان که تـرجیح مـى دهنـد در مقـابل حقـوق کمتـر زمـان بیشتـرى را به کـارهـا و فعالیتهاى دیگـر اختصـاص دهنـد, واقع شـود.
بـدیـن گـونه, عده بیشترى از زنان مـى تـوانند از خانه براى کار خارج شده و یا در محله هاى خـود در نزدیکى خانه مشغول فعالیتهاى اقتصادى باشند.
شـرکتهاى تعاونـى محله اى مـى تـوانـد شـامل مـوارد زیـر بـاشـد:
آشپزخـانه هـاى محله اى, خـانه سـالمنـدان محله اى, مهد کـــودک و مـدرسه هاى محله اى, آمـوزشگاههاى فنـى و حـرفه اى محله اى, پارک و درمـانگاههاى محله اى, خیـاطخـانه ها, گلخـانه هـا و فـروشگـاههاى محله اى و ... لازم به ذکر است با ایـن تمهیدات مى توان از بسیارى از هزینه هاى سنگیـن دولت بـراى خـدمات و تـولیـد و حمل و نقل و محیط زیست کم کرد.