تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

تاثیر مثبت خاطرات گذشتگان
پژوهشگران هندى اعلام کردند:

شنیـدن خاطرات خـوش خانوادگـى روى سلامت شنـونـدگان تإثیر مثبت دارد. آنها معتقدند نشستـن پاى صحبت پدر و مادرها یا پدربزرگها و مادربزرگها و شنیدن خاطرات گذشته آنها موجب مى شـود ضربان قلب شنـوندگان کاهـش یابد و به یک آرامـش جسمـى برسند. آنها پـس از آزمایشاتى روى چندین جوان به ایـن نتیجه رسیدند که تنها خاطرات پرمفهوم و دلگرم کننـده ایـن آرامـش را به جـوانان مـى دهـد, اما خاطرات نامربـوط و بـى معنى هیچ تإثیرى روى ضربان قلب و آرامـش ندارد. به خاطر آوردن خاطرات گذشته, ناخـودآگاه به گوینده لحنى عاطفـى و آرامـش بخـش مى دهد و همیـن امر مـوجب مى شـود ضربان قلب شنوندگان به طور ناخـودآگاه کاهـش یابد و آنها را آرام کند. در حال حاضر پژوهشگران سرگرم بـررسـى آثار بازگـو کردن خاطرات روى گویندگان آن خاطرات هستند.

رمز ژنتیکـى به معالجه فلج کمک مـى کند
کشف یک رمز مخفـى ژنها مـى تـوانـد به ابـداع درمـانهایـى بـراى بیماریهاى استحاله عصبـى نظیر آلزایمر, فلج ناشى از آسیب نخاعى و نـابینـایـى و دیگـر اختلالات مـادرزادى بیـانجـامـد.
دانشمندان یک ترکیب ژنتیکـى را کشف کرده انـد که ظاهرا سلـولهاى عصبى نوزادان را به سمت مقصد نهایى شان در یک موجـود در حال رشد و نمـو هدایت مى کند. به نظر مـى رسد تعداد زیادى از ژنها تعییـن مـى کنـد یک سلـول بسته به اینکه به سمت کـدام یک از عضلات رشــد مى کند اول سلـول عصبـى خـواهد شد, دوم عصب حرکتى و سـوم یک عصب حرکتى نوع مخصوص مى شود.
شناسایى ایـن ژنها در اینکه بتـوان در نهایت بیماریهاى استحاله عصبـى شامل آلزایمر, فلج ناشى از آسیب نخاعى و اختلالات ارثى مثل نابینـایـى و عقب مـانـدگـى ذهنـى را معالجه کـرد بـااهمیت است.

نقش اضطراب در زنان باردار
اضطراب و تشویـش مداوم در زنان باردار احتمالا باعث کاهـش جریان خـون به داخل رحـم و جنیـن مـى شـود. پزشکان بـا استفاده از روش ((اولتراسـوند)) در بدن صد مادر باردار به مشاهده و اندازه گیرى سرخرگهایى که خـون به رحـم و جنیـن مى رسانند, پرداختند. همزمان با این مسإله, ایـن محققان از زنان باردار شرکت کننده در مورد میزان اضطراب و نگرانى آنها سـوال کردند و پـى بردند نگرانـى و تشویش بر روى جریان خون رسانى به رحم و جنیـن تإثیر منفى دارد.

ارتباط سرطان سینه و ضربات
به گفته یک محقق, جـراحت و ضربه هایـى که بـر سینه وارد مـى شـود مى تواند مخاطره ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایـش دهد. وى ادعا مى کند, زنان مبتلا به سرطان سینه چهار برابر زنان سالـم از جراحت و یا ضربه وارد شـده به سینه خـود در فاصله زمان پنج سال قبل از شـروع بیمارى, خبـر مـى دهنـد. در میان زنان بیمار شـرکت کننـده در یک مطالعه آمارى 52 درصـد سابقه ضـربه و جـراحـات در سینه را داشتند در حالى که ایـن رقم در میان زنان سالم تنها 12 درصد بوده است.

قـرصهاى ضـد بـاردارى آسیب رسـان نیستند
گـرچه تحقیقات گذشته در مـورد آثار جانبـى قـرصهاى ضـد باردارى نشان داده بـود استفاده از آنها مى تواند به مقدار اندکى مخاطره آسیب در زنان را افزایش دهد, اما تحقیقات بعدى بیان کننده ایـن است که ایـن مخاطره در زنانـى که بیـش از 10 سال از زمان تـوقف استفـاده از قـرص در آنها مـى گذرد, کـاملا از بیـن رفته است. در زمان آغاز ایـن تحقیقـات, نـوعى از قـرصهاى ضـد بـاردارى مـورد استفاده قـرار مـى گـرفته که محتوى مقـدار متـوسطـى از هـورمـون استروژن بـوده است, اما اکنـون قرصهایى در بازار وجـود دارد که محتـوى 50 درصد استروژن کمتر است, به همیـن علت احتمال هر گونه آثـار جـانبـى نیز به شـدت کـاهـش مـى یـابد.

کـرمهاى ضـد آفتـاب به پـوست آسیب مـى رسـاند
دانشمندان ماده اى را در کـرمهاى ضـد آفتاب یافته انـد که قابلیت تخـریب سلـولهاى پوست یا آسیب رسانـدن بهDNA پـوست را دارد که این تخریب سلولى پوست مى تـواند منجر به سرطان پـوست شـود. ایـن ماده مضـر که در کـرمهاى ضـد آفتـاب آمـریکا و اروپـا استفـاده مـى شـود, بـا جذب اشعه پـرانـرژى ماورإ بنفـش از پـوست محافظت مى کند, ولـى وقتـى ایـن ماده انرژى حاصل را جذب مـى کند, قابلیت آسیب رسـانـدن به بـافت مجـاور پـوست را پیـدا مـى کند.

زمستان و افسردگى
تابـش کـم نور خورشید در زمستان مى تـواند موجب افسردگى انسانها شـده و فقـدان آن به استخـوانها آسیب برساند. بر اساس تحقیقات, بیـش از 90 درصد مردم در زمستان, تغییراتـى را در سطـوح انرژى, حالت, اشتها و عادت خواب خـود گزارش کرده اند. کـوتاه شدن روزها و کمتر شدن نور خـورشید باعث بروز علایمى از اختلال فصلى در میان مردم مى شود که یک اضطراب بالینى است. ایـن عارضه در پاییز آغاز و در بهار خاتمه مى یابد. اختلال مذکـور مـوجب ایجاد حالت خستگى, ناراحتـى, بـر هـم خوردن عادات غذایـى و سیستـم خـواب مـى شـود.

کپسولهاى معجزه گر در بدن زنان
دانشمندان فرانسوى به تازگـى کپسـولهایـى طراحـى کرده اند که در بدن زنان باردار جاسازى مى شود و پزشکان را از وضعیت جنیـن آگاه مى کند. ایـن کپسولها حاوى میکروپروسسور یا ریزپردازنده هستند و پس از قرار گرفتـن در رحم مادر, علایم رادیویى مى فرستند. پزشکان با توجه به این پیامها به حالات جنیـن و چگونگى فشارهاى رحـم پى مـى بـرنـد و از به دنیا آمـدن کـودکـان نارس و زایمانهاى زودرس جلوگیرى مى کنند. این کپسولها همچنیـن مى توانند در بدن بیماران, بـویژه کسانـى که تحت عملهاى جراحـى سخت قرار گرفته اند, گذاشته شوند و پزشک را از چگونگى پیشرفت یا میزان بهبـودى بیمارى آگاه کنند.

بارورى و خلاقیت در زنان
مطالعات آمارى روانشناسانه در زنان و بـررسیهاى زیست شناسانه در پستانـداران ماده حاکـى از آن است که تغییرات دوران باردارى در فیزیـولـوژى زنان, آنان را بـراى فعالیت خلاق نظیر نـویسنـدگـى, تـواناتر مى سازد. یک متخصص بیهوشى پـس از بررسـى تصاویرى که از مغز زنان حامله در دوران باردارى و پـس از آن تهیه کـرده بـود, به ایـن نتیجه رسیـد که حجـم مغز زنان در دوران بـاردارى کـوچک مى شود و شـش هفته یا چند ماه پس از زایمان به اندازه طبیعى باز مى گردد.

ورزش بیش از حد, مضر است
پژوهشگران اعلام کرده انـد, ورزش بیـش از حـد براى بـدن مضر است. آنها پـس از آزمایـش روى گروهـى از دوندگان دو استقامت به ایـن نتیجه رسیدنـد که ورزش بیـش از حـد سیستـم ایمنـى بـدن را ضعیف مى کند و در نتیجه مقاومت بدن در برابر بیماریهاى سرماخـوردگى و حتى بیماریهاى قلبى و سرطان کـم مى شود. پژوهشگران توصیه مى کنند هر کس روزانه 45 دقیقه پیاده روى کند ایـن امر موجب تقویت سیستم ایمنى بدن مـى شـود و خطر ابتلا به بیماریهاى گوناگـون را تا نصف کاهـش مى دهد, آنها اضافه مى کنند نیاز به ورزش در بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و نبایـد در فعالیت ورزشـى افراط و تفـریط شود.

رازهاى کوچک زندگى طولانى
گروهـى از پژوهشگـران پـس از تحقیق و آزمایـش روى مردان و زنان بیـن 100 تا 120 ساله راز طـولانـى زیستـن را کشف کـردنـد. ایـن پژوهشگران تإکید کردند با رعایت چند نکته ساده مى توان بیـش از 100 سال زندگى کرد. رازهاى کـوچک سلامتى عبارتند از مسـواک کردن مـرتب دنـدانها, دو بـار حمـام کـردن در روز, تمیز نگه داشتــن لبـاسها و محل زنـدگـى, خـوردن سه وعده غذاى مناسب و سبک شـامل سبزیهاى فراوان, یک روز در میان 30 دقیقه ورزش, نـوشیدن روزانه 6 تـا 8 لیـوان آب, و 6 تـا 8 سـاعت استـراحت در شبــــانه روز. دورى از هر گـونه مـواد مخدر و مسکنها, ارتباط نزدیک با دوستان و اقـوام و یک زندگى سالـم و روحانى نیز جزو نکات فـوق مى باشد.

دندانهاى مصنوعى مغناطیسى
دندانپزشکان روش جدیدى براى کار گذاشتـن دندانهاى مصنوعى ابداع کرده اند. در ایـن روش ابتدا یک آهـن رباى کـوچک در آرواره فرد و در محل قرار گرفتـن دندان مصنـوعى قرار مى گیرد و سپـس دندانهاى مغناطیسـى که از آلیاژ پلاتیـن و آهـن ساخته شده است روى آن نصب مى شـود. اگر فرد نیاز به یک دست کامل دندان مصنوعى داشته باشد, چهار آهـن ربـا در محل ریشه دنـدانهاى نیـش و آسیـا کـار گذارده مى شـود و سپـس دندانها در دهان قرار مـى گیرنـد. به ایـن تـرتیب نگرانى افتادن دندانهاى مصنـوعى دیگر وجـود نخـواهد داشت. ایـن روش از سه سـال آینـده در دنـدانسـازیها استفـاده خـواهـد شـد.

کنترل فشارخون با رژیم غذایى
پژوهشگران اعلام کردند افرادى که از فشارخـون بالا رنج مـى بـرنـد مـى تـواننـد بـدون استفـاده از دارو و تنها بـا رعایت یک رژیـم مناسب, بیمارى خود را درمان کنند. ایـن رژیـم غذایى شامل میوه, سبزى فراوان, مـواد غذایـى و لبنیات کـم چرب به همراه پـروتئیـن است. ایـن پژوهشگـران 459 بیمار مبتلا به فشارخـون بالا را مـورد آزمایـش قرار دادند. آنها بیماران را به سه دسته تقسیـم کردند. گروه اول از غذاهاى روزمـره استفاده کـردنـد, گـروه دوم غذاهاى سرشار از میوه و سبزى و گروه سـوم مواد غذایى کـم چربى به همراه لبنیات و میوه و سبزى مصرف کردند. در ایـن آزمایش فشارخون گروه سـوم از همه پـاییـن تـر آمـد و به حـد طبیعى رسیـد.