گیاهان گلدار پامچال


 

گیاهان گلدار پامچال
مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

اسم علمى: پریمولاprimula
خانواده: پریمولاسهprimulaceae
سـرزمیـن اصلـى: نـواحـى سـرد و مـرطـوب چیـن و اروپـا.

 

مشخصات پامچال:
برگهاى پامچال گرد یا تخـم مرغى, به رنگ سبز و کرکـدارند. گلهاى زیبایـش که ممکـن است سفید, صورتى, قرمز یا آبى باشند, در بهار ظاهر مى گردند.
چنـد سالـى است که گلکـارهاى حـرفه اى, همه سـاله پـامچـال را در گلخانه هاى سرد پـرورش داده و در زمان گلـدهـى آن, یعنـى اواخـر زمستان یا اوایل بهار آن را عرضه مى کنند. شما نیز مى تـوانید در صـورت تمایل ایـن گلـدانها را تهیه کـرده و به خـانه بیاوریـد. پامچال یک گیاه نشایى است. به همین دلیل ایـن امکان وجـود دارد که آن را از گلـدان خـارج نمـوده و به بـاغچه منتقل کنیـــــد.

روش نگهدارى و پرورش پامچال:
پامچال در رویشگاههاى اصلى اش به طـور خـودرو در مناطق کوهستانى و مرطـوب و نقاط صخره اى رشد مـى کند. بسیار مناسب باغچه هایى است که با سنگ تزیین شده اند.
در صورتـى که قصد خرید نشإ آماده دارید و مقصـودتان انتقال آن به باغچه است, بهتر است پامچالهایـى را انتخاب کنیـد که فقط یک ماه از عمـرشان گذشته و سه یا چهار سانتـى متـر رشـد کـرده انـد.
پـامچـال در گلخـانه هـاى سـرد که درجه حـرارتــش معادل ده درجه سانتى گراد باشد, تـولید جـوانه هاى گل نموده و در ایـن صـورت در زمستان به گل مـى نشینـد. هـر قـدر که بعد از تشکیل غنچه ها هـوا گـرمتـر شـود گلهایـش زودتـر بـاز مـى شـوند.

نور:
مناسبتریـن نور, براى پامچال سایه روشـن است و نـور شـدید آن را آزار مى دهد.

آب:
هـر قـدر خـواستیـد به آن آب بـدهیـد, علاقه زیـادى به آب دارد.

رطوبت نسبى:
رطـوبت نسبـى زیاد مـوجب رشـد بهتـر و افزایش گلهایـش مـى گردد.

خاک:
بهتریـن خاک مخلـوطى است از یک سوم خاک باغچه, یک سـوم خاک برگ پـوسیده و یک سـوم تـورب. پامچال نسبت به آهک حساسیت دارد و در خـاکهایـى که کمـى اسیـدى بـاشنـد بهتـر رشـد مـى کند.

ازدیاد:
به دو روش تکثیر مـى شـود: کاشت بذر و تقسیـم بـوته. مناسبتریـن زمان براى تکثیر پامچال به روش تقسیـم بـوته, پاییز است. بـراى ایـن کار باید بوته را از خاک خارج نموده و به چند قسمت تقسیـم کنید.
بذر پامچال را معمـولا در پاییز در جعبه هایـى در گلخانه کاشته و در اوایل بهار آن را به گلـدان منتقل نمـوده و در فضاى بـاز یا داخل ساختمان نگهدارى مى کنند.