تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

زنان از مردان باهوش ترند
آخریـن تحقیقات دانشمندان نشان مـى دهد که زنان در زمینه فعالیت مغز در بسیـارى از مـوارد بـر مـردان بـرتـرى دارنـد. زنـان در استفاده از مغز خـود پیچیده عمل مـى کنند و ساده تریـن حرکت آنها مـوجب مـى شـود که فعالیت عصبـى, تمـامـى مغز را در بـر گیــرد.
بـر اساس ایـن گزارش, مغز زنان در زمینه شناسایـى کمیت و کیفیت احساسات, بهتر از مغز مردان عمل مـى کنـد و فعالیت سلـولهاى مغز آنها به هنگام انـدوه و غم, هشت برابـر فعالیت سلـول مغز مردان است. همچنیـن قدرت بینایى و شنوایى زنان در روند تکامل خـود از قـدرت مـردان در دو مـورد یـاد شـده کـامل تر است.
علاوه بـر ایـن زنان به هنگـام صحبت از دو نـاحیه چپ و راست مغز استفاده مـى کننـد در حالـى که مردان فقط با کمک ناحیه چپ تکلـم مى کنند, لذا تکلـم زنان و برترى زبانى آنها نسبت به مردان بهتر است.
در کل, تحقیقـات نشـان داده که زنـان در مقـایسه بـا مـردان از حافظه بهترى بـرخـوردارنـد و مغز آنها دیرتر از مغز مردان حالت انقباض به خود مى گیرند. 2فاصله ایدهآل بیـن تولد فرزندان2 مرکز کنتـرل و پیشگیرى بیماریها در آمـریکا با انتشار نتیجه تحقیقات خـود اعلام کرد که فاصله سنى ایدهآل براى به دنیا آوردن فرزندان سالـم و طبیعى, حـدود دو سال و نیـم است. در حـالـى که به دنیا آوردن نـوزادان با فاصله سنى بسیار کـم, مـى تـواند براى سلامتـى نوزاد مضر باشد. در عین حال فاصله زیاد بیـن تـولد آنها, مضرتر است.
بـر اساس تحقیقات, نـوزاد تازه وارد ممکـن است نارس و یا کـوچک بـوده و مشکلات سلامتـى در درازمدت پیدا کند. براى حاملگـى مجـدد بهتـر است که بیـن 18 تـا 23 ماه صبـر کـرد. ایـن فـاصله بـراى بـاردارى و داشتـن طفل سـالـم و طبیعى, ایدهآل است.
تحقیقات نشان داده است نـوزادانى که مادرشان بعد از شـش ماه از اولین تـولد مجـددا باردار شـده اند, 30 تا 40 درصد با ایـن خطر مـواجه بـوده اند که نـوزادى نارس و یا ریزانـدام داشته باشنـد. همچنیـن آن دسته از مادرانـى هـم که ده سال صبر کردند تا فرزند دیگرى به دنیا آورنـد, دو برابـر بیشتـر در معرض ایـن خطر قرار گرفتند و 5 درصد با ایـن احتمال که صاحب یک نـوزاد نارس شـوند, روبه رو شدند. 2آب درمانـى, ورزش مـورد تـوجه2 ورزش در آب بخصـوص درمان و اصلاح شرایط بدن براى افرادى که فعالیت جسمـى کـم, عضـو یا مفصل آسیب دیده و یا به طور کلـى مشکل جسمـى دارنـد به طـور عجیبى مفید تلقى مى شـود و مـورد تـوجه زیاد مردم واقع شده است.
تحقیقاتـى که انجام شده و پاسخ بدن در مـورد فعالیت در آب و در خـارج از آب نشـان داده که پـاسخهاى بـدن در شنـا کـــردن و در دوچـرخه سـوارى تإثیرات شگرفـى در بازیابـى تحرک دارد. تحقیقات محققین فیزیولوژى تربیت بدنى نیز با تإیید ایـن تإثیرات, رشد و افزایـش بازیابـى تحرک و آمادگى جسمانى را در ایـن ورزش ناشى از شیـوه و نـوع حـرکـات و تمـرینـات آن نشان داده است.
در حیـن راه رفتـن در آب به صـورتـى که آب تا نیمه بدن باشد یک دوم تا یک سـوم سرعت در خشکـى را لازم دارد تا همان انرژى که در خشکى مصرف شده در آب هم مصرف شود و ایـن امر حکایت از تإثیرات زیاد ایـن ورزش دارد. فشـارى که مفـاصل در آب تحمل مـى کننـد به نسبت یک دوم و یک سـوم بیشتـر از خشکـى است و آب مـى تـوانـد در تقـویت عضلات و سرعت بخشیدن و ترمیـم بافتها نقـش بسزایـى داشته باشد.

طبخ غذا در ظروف آهنى
بر اساس یک مطالعه جدید طبخ غذا در ظروف آهنـى مـى تـواند به حل مشکل کـم خـونى در کشورهاى در حال تـوسعه کمک کند. مصرف مکملهاى آهـن رایج تـریـن روش درمـان کـم خـونـى ناشـى از فقـر آهـن است.
کـم خـونـى یک مشکل مهم سوء تغذیه اى محسـوب مـى شـود که 50 درصـد کـودکان و زنان باردار و 25 درصـد مـردان را در کشـورهاى فقیـر مبتلا کـرده است. پزشکـان مـى گـوینـد استفـاده از قـابلمه و یـا ماهـى تـابه آهنـى به جاى ظروف آلـومینیـومـى یک شیـوه ساده تـر, ارزانتـر و رایج تـر بـراى رفع مشکل کـم خـونى است.
مطالعات آزمایشگاهـى و بـررسیهاى اجتماعى که در کشـور اتیـوپـى انجام شده, نشان داده است مقدار آهـن موجـود در گوشت و سبزیجات در صـورتـى که در ظرف آهنى طبخ شـوند بیشتر از زمانى است که در ظرف آلومینیومى تهیه شوند.

رعایت بهداشت مادران باردار
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در مادران باردار, مـى تـواند بر سلامت جنیـن آنها تإثیر بگذارد و باعث تـولد زودهنگام نـوزادان شود.
یک گروه از محققان مى گـویند, تحقیقات آنها نشان مى دهد برخـى از باکتریهاى عامل بیماریهاى لثه مـى تـواننـد پـس از وارد شـدن به دستگاه گردش خـون, از طریق جفت وارد رحـم مادر شوند و جنیـن را آلوده کنند.

عامل کلى براى سنجش هوش
آزمونهاى هـوشـى معمـولا بـر مبناى سنجـش تـواناییهاى زبانـى, مهارتهاى ریاضى, قوت حافظه و قابلیت تجسـم مکان استـوار هستند. اما آنچه که از آن به عنوان عامل عمـومى هوشg یاد مى شـوند, نه اکتسابـى است و نه محـدود و شخصـى و محلـى. ایـن عامل در جریان یادگیرى به دست نیامـده, بلکه خـود آن فراگرد یادگیرى را کنترل مى کند.
در آزمایشاتى که صـورت گرفته است هنوز مبناى زیست شناسانه نحـوه عکـس العمل مغز در قبـال دریافت و پـردازش اطلاعات و ارایه پاسخ, مشخص نشده است, اما از این تحقیقات به عمل آمده, روشـن شده است که عاملg نشانه قابل اعتمادى براى سنجـش میزان فعالیت رشته هاى عصبـى در پـردازش اطلاعات مـربـوط به آزمونهاست.
ارتباط میان هـوش و جنبه هاى زیستى بدن آدمى به آن معنا نیست که هـوش لزوما و ضـرورتا به وسیله ژنها مشخص مـى شـود. اما مطالعات گستـرده ژنتیکـى نشـان داده که افـراد بـا تـواناییهاى ژنتیکـى متفـاوت به دنیا مـىآینـد و همیـن امـر در میزان بهره آنـان از تـوانـاییهاى هـوشـى تغییـرات گستـرده ایجـاد مـى کند.

ارتباط فشار خون و خواب
پژوهشگران آمریکایى اعلام کردند کـم خـوابى, ناراحتیهاى ناشى از فشار خـون بالا را در افراد مبتلا به ایـن عارضه تشـدید مـى کنـد.
پژوهشگران پـس از آزمایشى 36 مبتلا به فشار خون بالا متـوجه شدند افرادى که در شب 7 تا 8 ساعت مـى خوابنـد, روز بعد از فشار خـون متعادل برخوردارند.
تحقیقات پژوهشگران نشان داده است افـراد مبتلا به فشار خـون بالا بایـد هر شب حـداقل 7 تا 8 ساعت بخوابنـد تا فشار خـون و ضربان قلب آنها در روز بعد تنظیـم شود و باید توجه داشت فشار خون بالا و نامنظم بـودن ضـربان قلب مـوجب افزایـش خطر ناراحتیهاى قلبـى مى شود, پـس کـم خـوابى مى تـواند در نهایت موجب ناراحتیهاى قلبى شـود. افزایـش فشار خـون, بیشتـر در ساعات نخستیـن روز تـا ظهر اتفاق مى افتد.

روان درمانى, علاج افسردگى
محققیـن معتقـدنـد بـراى درمان بیمارى افسـردگـى به جاى مصـرف داروهاى متنـوع باید از روش روان درمانى استفاده کرد. بررسـى هاى انجام شده نشان مـى دهـد, بیمارانـى که به دلیل افسردگـى شـدیـد نمى توانند بخوابند و یا در تفکرشان اختلال ایجاد شده, مى تـوانند از دارو استفـاده کننـد. عوارض جـانبـى بعضـى از داروهـاى ضــد افسردگى, تارى دید و کاهـش غریزه جنسى است. ولى با ایـن همه با پیدایـش داروهاى جدید ضد افسردگى با عوارض جانبى کمتر باعث شده است, مـردم به جـاى هزینه هاى گزاف روان درمانـى به خـوردن دارو روى بیاورند. حدود شـش میلیـون نسخه داروهاى ضد افسردگـى سالانه در آمریکا براى کـودکان تجـویز مى شـود, در حالى که ایـن داروها بـراى استفـاده در کـودکـان و نـوجـوانـان منع شده است.

خمیردندان معجزه گر
گروهـى از پژوهشگران انگلیسـى سرگرم ساخت نـوعى خمیردندانند که مـى تـواند دندانها را ترمیـم کند و در محل دندانهاى کشیده شده, دندان جـدید رشد دهد. ایـن خمیردندان حاوى اطلاعات ژنتیکـى براى تهیه و تولید هر نوع دندان است. هرگاه ایـن پژوهشگران بتـوانند پیامهاى ژنتیک در ساخته شـدن انـواع مختلف دنـدان را شناسـایـى کنند, مـوفق خـواهند شـد خمیردندان را تهیه کنند و ایـن امر ده سال وقت نیاز دارد.
هـم اکنـون دانشمندان با در دست داشتـن چنـد پیام ژنتیکـى مـوفق شده اند دندانهاى آسیا را روى بافتهاى کلیه مـوش رشد دهند. بافت کلیه به دلیل داشتـن رگهاى خـونـى فـراوان, محیط مناسبـى بـراى انجام ایـن گـونه آزمایشها است. با کامل شدن خمیردندان معجزه گر پـس از مصـرف دو هفته اى آن, دنـدان تـازه خـواهـد روییـد.

سرچشمه ویروس ایدز
دانشمندان مى گـویند اکنون کاملا اطمینان یافته اند که ویروس ایدز از شـامپـانزه هاى آفـریقا به انسـان انتقال یافته است. در حـال حاضر 35 میلیون انسان در سراسر دنیا به ایـن ویروس مبتلا هستند. شامپانزه ها که ظاهـرا ایـن ویروس را از صـدها هزار سال پیـش با خـود حمل کـرده انـد, به ایـن بیمـارى دچـار نمـى شـوند.
پزشکان گفته اند ایـن رویداد تقریبا در غرب خط استـوا در آفریقا و در هنگامى اتفاق افتاده که فردى ایـن ویروس را از یک میمون و شـایـد هنگـامـى که آن را بـراى غذا مـى کشته, کسب کرده است.

نتیجه غبـارروبـى منزل بـر روى کـودکان
خانه تکانى و غبارروبى منازل میزان مسمومیت ناشى از سرب مـوجـود در رنگ منازل را در کـودکان کـاهـش مـى دهـد. والـدیـن 46 کـودک آمریکایى که میزان سرب موجـود در خونشان در سطح بالایى بـود تحت آمـوزش زدودن غبارات سربى و نظافت کلى خانه به طـور یک هفته در میان قرار گرفتند. آمـوزش شامل استفاده از زمیـن شـویـى اتاقها, پاک کردن دیوارها با ابر نـم دار و دیگر سطـوح خانه و جارو کردن با یک جاروبرقى قوى بود.
در خانه هایى که طى یک سال بیش از 20 بار با ایـن روش نظافت شده بودند سطح سرب در خون کودکان به طور متوسط 34 درصد کاهـش یافت. اما در خانه هایـى که به والـدیـن کـودکان تنها در مـورد خطرهاى ناشـى از مصرف رنگهاى سربـى که مى تـواند بر رشد و نمـو جسمـى و روانى کودکان تإثیر بگذارد آموزش داده شده بـود, هیچ کاهشى در میزان سـرب خـون کـودکـان مشـاهـده نشـد.

ورزش مغز را تقویت مى کند
تحقیقات علمى نشان داده است که ورزش علاوه بر حفظ سلامتـى مغز را نیز تقـویت مـى کند. پزشکان دریافته انـد که ورزش ملایـم علاوه بـر کنترل فشار خون و جلوگیرى از افزایش آن, سبب کاهـش کلسترول خون مى شـود و از بیماریهاى قلبـى و لخته شدن خـون در رگها جلـوگیرى مى کند.
کـودکـان کـوتـاه قـد مـى تـواننـد قـد بکشنـد
تزریق هـورمـون رشد انسانى مـى تـواند تا 15/24 سانتـى متر به قد کـودکانى که به دلایل نامعلومى رشد نکرده اند, بیفزاید. گروهى از پژوهشگران ایـن هورمون را به 121 کـودک که رشد کندى داشتند اما از سلامت جسمـى بـرخـوردار بـودنـد تزریق کـردند.
این کودکان جزو 3 درصـد کـوتاه قـدتریـن افراد در گروه سنـى شان قرار داشتند. محققان مى گـویند حدود نیمـى از کـودکانـى که ایـن هورمون را مصرف کرده اند به طور متـوسط 5 سانتى متر بیشتر از حدى که پزشکان بـر اساس سـرعت رشـدشان پیـش بینـى کرده بـودنـد, قـد کشیدند.

کمبود فلز ((روى)) در بدن
تازه تریـن پژوهشهاى علمى نشان مى دهد که عصبى شدن و پرخاشگرى به دیگران با کمبـود ((روى)) در بـدن مرتبط است. در آزمایشاتـى که روى دو گـروه مـوش انجام شـده است, نشان داده که پـس از مـدتـى موشهایى که غذاى بدون ((روى)) خورده بـودند حالت تهاجمى به خود مـى گیرند. پژوهشگران بر این باورند که کمبـود ایـن فلز علاوه بر پرخاشگرى موجب بروز بیماریهاى پـوستـى و ریزش مـو نیز مـى شـود.

خودکشى سلولهاى سرطانى
متخصصان علـوم پزشکـى هسته اى آلمان قصد دارند از یک روش پیچیده ژن درمانى براى هدف قرار دادن سلـولهاى تـومـور و وادار ساختـن آنها به خـودکشـى استفـاده کننـد. بـا تزریق ژنهاى خـودکشـى به سلـولهاى تـومور, ژنها کار خود را براى شروع یک برنامه خـودکشى سلولى آغاز کرده و بر خلاف روشهاى سنتـى, تقریبا تمامى سلـولهاى سـرطانـى را از بیـن مـى بـرد و به سلـولهاى سـالـم بـدن آسیبـى نمى رساند. ایـن آزمایشات بر روى حیوانات آزمایشگاهى با مـوفقیت تمام عملى شده است.

اهداف هوش مصنوعى

ماشینهاى به اصطلاح باهـوش بخشـى از تار و پـود فـراگرد پـردازش داده هـا و اطلاعات را در جـامعه تشکیل مـى دهنـد و در میان شمـار زیادى از روانشناسـان و دانشمنـدان رشته مغز و اعصاب, تلقـى از مغز انسان به عنوان یک کامپیوتر زنده به صـورت مدل استاندارد و متعارف در آمـده است. در رهیافت تـازه پـدیـدار هـوش به منزله تـوانایـى بر انجام محاسبات تعریف مـى شـود و بر ایـن مبنا هـدف تکنولـوژیک و مهندسـى دستیابـى به هـوش مصنـوعى, به منزله ساخت ماشینهایى تعریف مى گردد که بتوانند از تـواناییهاى ذهنـى آدمـى فـراتـر رونـد و قلمـرو آن را بسط دهند.
بـا ایـن همه اگـر هـوش به عنـوان تـوانایـى بـر انجـام عملیات محاسباتى تعریف شـود در آن صـورت ماشینهاى کنونى و سیستمهاى به اصطلاح متخصص در زمره هویات هوشمند قرار خـواهند گرفت و در واقع ایـن قبیل سیستمها از حیث تـوانایـى بر محاسبه از آدمـى بـرترى چشمگیرى دارنـد, و اگر هـوش به عنـوان پـدیـدارى تعریف شـود که جنبه هاى متنـوع ترى از انجام عملیات محاسباتـى دارد در آن صـورت نمـى تـوان مـاشینهاى کنـونـى را هـوشمنـد به شمار آورد.

گوجه فرنگى و عدم ابتلا به سرطان
پژوهشهاى جدید نشان داده است که گـوجه فرنگـى مى تـواند خطر ابتلا به بسیارى از انواع سرطان را کاهـش دهد. مصرف مقدار قابل توجهى از گـوجه فرنگـى و محصـولات غذایى مشتق از آن, مى تـواند خطر بروز انـواع گوناگـونـى از سرطان را در انسان کاهـش دهـد. مصرف زیاد گـوجه فرنگـى و محصـولات ناشـى از آن مى تـواند خطر ابتلا به سرطان معده, رحـم, پانکراس, سینه, دهان, شـش و پروستات را کاهـش دهد. نتیجه حاصل از ایـن بررسـى تإکیـد دوباره اى است بـر خاصیت ضـد سـرطـانـى سبزیجـات و میـوه هـا در رژیـم غذایـى انسـان.

آنزیم ضد خستگى
دانشمندان آنزیـم نیـرومنـد انـرژىزایـى را براى بـرطـرف کـردن خستگیهاى مزمن کشف کرده اند. پژوهشگران در واشنگتـن داروى جدیدى به نام ((انادا)) را روى بیمارانى که از خستگیهاى شدید و مزمـن رنج مـى برند آزمایـش کردند که نتیجه آن تا 72 درصـد مثبت تشخیص داده شد.
در آمریکا 500 هزار تـن به عارضه خستگـى مزمـن و بیحالـى شـدید مبتلا هستند که بیمارى آنها را پزشکان تإیید کرده انـد. بیـش از 2 میلیـون نفـر از مـردم ایـن کشـور نیز در مـراحل مختلف عارضه خستگى و کم توانى دارند.
داروى مذکور به عنوان یک آنزیـم موثر مورد تإیید سازمان نظارت بـر مـواد غذایى و دارویـى آمریکا قـرار گرفته و به زودى روانه بازارهاى جهان خواهد شد.