اخبار


 

اخــبـــار

 

 

رهبر معظم انقلاب بر سهم عمده زبان فارسـى در گسترش اسلام تإکید کردند
حضـرت آیت الله خـامنه اى رهبـر معظم انقلاب اسلامـى در دیـدار بـا اعضاى مجمع بیـن المللـى زبان فارسـى, ضمـن سخنانى بر ضرورت تلاش براى حفظ زبان فارسـى و گسترش آن در میان ملتها و اقـوام مختلف تإکید کـردنـد و کیفیت بخشیـدن به زبان فارسـى به معناى اتساع درونى, اصلاح, پالایش و پیرایـش آن را بسیار حائز اهمیت دانستند. مقام معظم رهبـرى در ایـن دیـدار با ارج نهادن به تلاشهاى انجام شـده در جهت اعتلاى زبان فارسـى فرمـودند: هر کـس به معارف بشرى علاقه مند باشـد, باید براى اعتلاى زبان فارسـى ارج و مرتبه اى خاص قایل باشد, زیرا این زبان پرظرفیت, شیریـن, رسا و زیبا توانسته است بخـش عظیمـى از مناطق جغرافیایـى جهان را تحت تسلط و سیطره معنوى خـود در آورد و با نفـوذ معنـوى, کارآیى, شیـوایى و قدرت بلاغت خـود در دل ملتها جا باز کنـد و بـراى آنان فـرهنگ, دیـن, معرفت و تمـدن به ارمغان آورد. اسلام با زبان عربـى وارد ایـران شد, اما به زبان فارسى ترویج پیدا کرد و در طـول قرنهاى متمادى بیشتـریـن معارف اسلامـى و سخنـان حکمتآمـوز به وسیله ایـرانیان فارسـى زبان در میان ملتها انتشار یافت. بخـش عظیـم و غیـر قابل اغماضـى از مـواریث کهن بشریت اعم از فلسفه, دیـن, علـم, اخلاق, عرفـان و سیـاست به وسیله زبـان فـارسـى منتقل شـده است که دست یـافتـن به آن بـدون اطلاع از ایـن زبـان آسـان نیست.
ایشان در ادامه تإکیـد کـردنـد: فارسـى سازى کلمات, حائز اهمیت است و کلمات بیگانه باید به گـونه اى با هنجارهاى فارسـى زبانان, قابل قبـول و قابل فهم باشـد. زبان فارسـى, یک آهنگ مـوسیقایـى زیبا دارد و از انعطاف, روانـى و کشـش بسیار بالایـى بـرخـوردار است, بنابـرایـن در زبـان فارسـى, خشـونت وجـود نـدارد و بسیار دلنشین و دلپسند است.

رییـس جمهور: نگـاه جنسیتـى به جـامعه یک فاجعه است
سیدمحمد خاتمى رییـس جمهورى در مراسـم فارغ التحصیلى دانشجـویان دانشگاه الزهـرا(س) گفت: نبـایـد بـر اساس پنـدارهاى یک جانبه و نگاه ((زن سالارى)) و ((مـردسالارى)) روابط اجتماعى جـامعه را شکل دهیـم. جامعه بشرى همـواره میان دو قطب افراط و تفریط در خصـوص زن و مرد در نـوسان بـوده است و متإسفانه زندگى بشر در کشاکـش ایـن دو قطب, دچار خسارت فراوانى شده است. آن که بیش از همه در ایـن افراط و تفـریط زیان کـرده است, زن, مـرد و انسانیت بـوده است. آقاى خاتمـى ((نگاه جنسیتـى)) به جامعه کـردن را یک فاجعه خـوانـد و اظهار داشت: بایـد بـا تلاش, همکارى و همفکـرى زنان و مردان, جامعه را ساخت. رییـس شوراى عالى انقلاب فرهنگى در ادامه از ((عدم تعادل)) در خصـوص دسترسـى زنان و مردان به امکانات در جامعه سخـن گفت و خاطرنشان کرد: باید زمینه هاى دستیابى مردان و زنان را به امکانات مساوى فراهـم کنیـم. وى افزود: زن و مرد هر دو باید به مسإله خانه و خانواده توجه کنند و ما هنوز در ایـن باره به الگـوى مناسبى نرسیده ایـم. رییـس جمهورى از ((رشد)) به عنوان یک ((فرآیند اجتماعى)) نام برد و گفت: رشد در متـن جامعه تحقق مـى یابـد و در خانه ماندن زن نباید به معناى جدا ماندن وى از فرآیند رشد تلقى شود.

سمینـار ((زن, دانشگـاه و آینـده بهتـر))
این همایـش با پیام حجت الاسلام والمسلمیـن ((سیدمحمد خاتمى)) در تهران گشایـش یافت. در ایـن پیام که توسط ((زهرا شجاعى)) مشاور رییـس جمهورى در امـور زنان قرائت شد, آمده است: هر جا امکان و زمینه بروز و ظهور توانمندى زنان فراهـم شده, چشـم اندازهایى نو در مسیر شکوفایى و بالندگى ملت و کشور گشـوده شده است. شکوفایى زنـان و دختـران جـوان ما در پهنه رقـابتهاى علمـى, همـان قـدر امیدوارکننده و شـورآفریـن است که حضـور و پیروزى زنان متعهد و مسوول در عرصه شـوراهاى اسلامى شهر و روستا و قبـول مسـوولیتهاى فراوان اجرایـى و اجتماعى و ایفاى نقـش ارزنده و تعالـى بخـش در تقـویت و هدایت نهاد خانواده براى ما افتخار و عزت آفریده است.
در ادامه, وزیر فـرهنگ و آمـوزش عالـى گفت: یک بـرنامه متـوازن فرهنگـى, سیاسـى, اجتماعى, علمى, هنرى و اقتصادى باید به مرد و زن نگاه برابر داشته باشـد یعنـى یکـى را بر دیگرى برتر نداند. از آنجا که زنان در جـامعه مـا و نظام اجـرایـى و حتـى نهادهاى علمـى ما مظلـوم بـوده اند و بسیارى از حقـوقـى را که اسلام براى آنـان در نظر گـرفته محقق نشـده و زمینه هـاى اجتمـاعى رشــد به انـدازه مردان در برابرشان نبـوده است, لذا ما باید کارى کنیـم تـا آن ستـم و نقیصه تـاریخـى جبـران شـود.

مـردم آمـریکـا خـواهـان معنـویـات هستنــد
طبق یک نظرخـواهى آموزشى در آمریکا, اکثر پاسخگویان اعلام کردند که خـواهان آموزش اصـول و معنویات در مدارس آمریکا مى باشند. 91 درصـد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که مـدارس باید به شاگردان, صـداقت, خـویشتنـدارى, عطـوفت و وفـادارى بیـامـوزند.
ایـن نظرسنجى که براى ((جامعه آمـوزش و پرورش میشیگان)) به عمل آمده, سیزدهمین نظرسنجـى در این زمینه است. سخنگـوى ایـن جامعه هـم با ابراز شگفتى از تعداد کسانى که از آموزش ارزشها و اصـول در مـدارس حمایت مـى کننـد, آن را یک مسإله حسـاس تـوصیف کـرد.

مشکل جهیزیه در هند
تهیه جهیزیه براى عروسهاى هندى به یک مشکل اجتماعى تبـدیل شـده است. در هنـد قـدیـم اهداى جهیزیه به عروس و داماد براى کمک به آنها یک سنت بـوده اما امروز ایـن سنت به چشـم و هـم چشمى تبدیل شـده و هر خانواده تلاش مـى کنـد بـراى جلب رضایت خانـواده داماد جهیزیه بهترى تهیه کند.
آمار نشان داده است که روزانه 10 دختر هندى خـودکشـى مـى کننـد, زیرا مى دانند خانـواده شان قدرت مالى براى تهیه جهیزیه ندارند و در زندگـى زناشـویى سرشکسته خـواهند شد. هر سال بیـش از 5 هزار عروس در خانه شـوهرانشان به قتل مـى رسند, زیرا جهیزیه کافـى به خانه داماد نبرده اند.
با وجود تصویب قوانیـن گوناگون در هند منبى بر تساوى حقوق زن و مرد در ایـن کشـور, هنوز هـم زنان هندى یک طبقه محروم در جامعه به حساب مىآیند.

مقاومت دختران باحجاب در فرانسه
با وجـود مخالفت شـدید معلمان مدرسه اى در شمال غرب فرانسه, با حجاب دو دختر مسلمان دانـشآمـوز, ایـن دختران محجبه همچنان بـر حفظ حجاب خود اصرار دارند.
بـا وجـود اعتصاب دو هفته اى معلمان ایـن مـدرسه و تـوصیه اداره آمـوزش و پـرورش منطقه به والـدیـن دو دختـر مسلمـان, ایــن دو دانـشآموز محجبه تاکنون به هیچ وجه حاضر به ترک حجاب اسلامى خود نشـده اند. آنان نه تنها در کلاسهاى درس باحجاب حاضـر مـى شـونـد, بلکه در کلاسهاى ورزش و درسهاى فنـى نیز حاضر به تـرک حجاب خـود نشـده انـد. ایـن دو دختر مسلمان از خانـواده هاى تـرک تبار ساکـن فرانسه هستند.

طـرح ملـى ایـران بـراى ارتقـاى وضعیت زنـان
طرح ملـى جمهورى اسلامى ایران براى ارتقاى وضعیت زنان در راستاى اجراى تعهدات نسبت به خطمشى تعییـن شده در کنفرانس پکـن در مورد حقوق زنان تنظیم شده است.
رییس اداره امور اجتماعى بیـن المللى و زنان وزارت امورخارجه با اعلام این مطلب در چهل و سـومیـن اجلاس سالیانه کمیسیـون مقام زن در سازمان ملل گفت: ایـن طرح شامل اهـداف عمـومـى, راهبـردها و اقـدامات لازم الاجرا, شاخصها و اهـداف کیفـى با تکیه بر سه محـور پیشـرفت زنـان, حقـوق بشـر زنـان و رسـانه هـاى جمعى است.
وى تشکیل مرکز مشارکت زنان و ارتقاى سطح رییـس ایـن مرکز تا حد عضـو کابینه, گسترش سازمانـى مرکز و افزایـش اساسـى بـودجه آن, تشکیل کمیسیون زنان, خانواده و جـوانان در مجلـس شـوراى اسلامى, گسترش کمیسیون امور زنان در سطح ملى, تإسیـس اداره امـور زنان زیر نظر رییـس قوه قضاییه, ایجاد اداره ویژه براى امور زنان در وزارتخـانه هـاى مختلف و از جمله وزارت کـار و امـور اجتمــاعى, آموزش و پرورش, کشاورزى و کشـور, گسترش و تقویت تعاونیهاى زنان در جهت افزودن بر فـرصتهاى اشتغال بـراى زنانـى که فاقـد منابع مالـى لازم هستند را از جمله دیگر برنامه هایـى ذکر کرد که ایران در راستاى اجراى برنامه تعییـن در کنفرانـس حقـوق زنان در پکـن انجام داده است.

کلانتریهاى ویژه بانوان
از سال آینده در تهران, قـم, خراسان و مازندران کلانتریهاى ویژه زنـان راه انـدازى خـواهـد شـد. در ایـن کلانتـریها که افسـران و درجه داران زن به خـدمت گـرفته مـى شـونـد, به پاسـدارى از امنیت جـامعه, بـویژه امنیت زنـان و کـودکـان مـى پـردازند.
خانـم حسینـى مشاور فرماندهـى نیروى انتظامـى اعلام کرد: از سال آینده دانشکـده نیروى انتظامـى و آمـوزشگاه درجه دارى ویژه زنان راه اندازى خـواهد شـد و زنان با لباس نظامـى در شهرها به انجام وظیفه مى پردازند.
بـا ورود زنان پلیـس به عرصه خـدمت مسـایل مـربـوط به زنـان در بخشهاى زنـدانبانـى, انگشت نگارى از بانـوان, آزمایـش راننـدگـى خانمها, کاهـش خشـونت علیه زنان, مسایل منکراتـى و بررسـى صحنه قتل زنان, اداره تشخیص هـویت و بـازرسـى در گلـوگـاههاى مـرزى, سـاحلـى و هـوایـى, بـر عهده آنـان خـواهـد بـود.

سمینار زن و امنیت
نخستیـن سمینـار ((زن و امنیت)) اردیبهشت مـاه (مـاه جـارى) در تهران برگزار مى شود. ایـن سمینار با انگیزه سازماندهى افکار در زمینه امنیت و تـإمیـن آن در خـانـواده تشکیل مـى شـود.
بـررسـى مفهوم امنیت زنان در خـانـواده, بیان تنگنـاها و مشکلات امنیتـى زنان, ارایه راهکـارها به منظور حل تنگنـاها به دور از تعصبـات جنسیتـى در ایجـاد امنیت زنـان, بـررسـى دیـدگـــاههاى صاحب نظران و فـراهـم کـردن زمینه هاى نهادینه شـدن راهکارها, از جمله اهداف این سمینار هستند.

همایش ورزش بانوان ایران
پنجمین همایـش مسـوولیـن آموزش ورزش بانوان ایران روز گذشته با حضـور مدیرکل و دست اندرکاران بخـش آمـوزش ورزش بانوان ایران در محل اجتمـاعات اداره کل ورزش بـانـوان بـرگزار شــد.
مدیرکل ورزش بانـوان کشـور گفت: در مدت 20 ساله اخیر تحـول لازم در بخـش آموزش ورزش بانوان ایجاد شده که ایـن تحول, افزایش کمى و کیفـى تعداد مـدرسیـن و مـربیـان را فـراهـم کـرده است. ورزش نمـى تـواند پیشرفتـى داشته باشـد مگر به وسیله داوران و مربیان تربیت شـده که که با آگاهیهاى لازم به علمـى کردن ورزش بپردازند و با یافته هاى پژوهشـى بتـواننـد قـدمهاى مـوثرى در ایـن زمینه بردارند. وى تإکیـد کـرد: بـراى ورزش بانـوان روستایـى نیز مـى تـوان از معلمیـن آمـوزش و پـرورش استفاده کرد و با ایجاد انگیزه و دادن آمـوزش به آنان, سطح ورزش روستاییان را گستـرش داد و در ادارات و سـازمـانهاى دولتـى نیز بـراى کارکنان زن ورزشکـار آن ارگـان کلاسهاى تـربیت مربـى دایر کرد تا ورزش کارمنـدان زن نیز از نظر مربى مورد نیاز, خودکفا شود.

دو دختـر همـدانـى و دستگـاه پـردازش امـواج مغزى
دو دانـش آمـوز, دوره پیـش دانشگاهـى فـرزانگان همـدان, دستگاهـى ساختند که مشابه دستگاه ((الکترو استفالوگرام)) است و مى تـواند با اتصال الکترودهاى مخصـوص به پـوست سر, امواج و تغییرات مغزى را در رایـانه منعکـس و ذخیـره کنـد. مراحل تحقیقات و ساخت ایـن دستگاه حدود دو سال به طول انجامیده و بـراى ساخت آن که 5 میلیـون ریال هزینه شـده است, از تجربیات پزشکـان و متخصصـان مغز و اعصـاب بیمـارستـان ((سینـا)) همـدان استفاده شده است.

وضعیت زنان و کودکان در هند
آمریکا مدعى است که در هند حـدود 5 میلیـون کارگر اجبارى وجـود دارد که تعداد زیادى از آنان را کـودکان تشکیل مى دهند. کارگران اجبارى, کارگرانى مـى باشنـد که به دلیل ناتـوانـى در بازپرداخت بـدهـى خـود وادار به بیگـارى مـى شـوند. همچنیـن وزارت امـور خارجه آمریکا گفته است که در هند نیز زنان به بردگـى کشانده شده و وادار به فحشا مى شـوند. از سـویى دیگر, تعداد کارگران کـودک را در هند 55 میلیـون نفر برآورد کرده اند.
گزارشها نشان داده از 203 میلیـون کـودک هنـدى فقط 120 میلیـون کودک به مدرسه مى روند. اکثر کـودکان هندى که به مدرسه نمى روند, به کارهـاى مختلف نظیـر کـار در منـازل و مزارع اشتغال دارنـد.

3 میلیون کودک معلول هندى
سالانه 3 میلیـون کـودک ناقص که از بیماریهاى ارثـى رنج مى برند در هند متـولد مى شـوند, در حالـى که دولت هند بر اجراى نظام دو فرزندى پافشارى مـى کند, تـولد کـودکان معلـول باعث پیچیدگـى در روابط اخلاقـى و اجتماعى ایـن کشـور شـده و بار گـرانـى بـر دوش خـانـواده و جـامعه هنـد وارد کرده است.
با توجه به اینکه بسیارى از خانواده ها تـولد کـودکان معلـول را هنـوز هـم اراده خداوندى مـى دانند و به پیچیدگـى چندبعدى مسایل ژنتیکـى تـوجهى ندارند, به نظر مـى رسـد که مقابله با ایـن مشکل بسیار مشکل خواهد بود.

هـر دقیقه 6 جـوان به ایـدز مبتلا مـى شـوند
آخریـن تحقیقات بخـش مبارزه با بیمارى ایـدز, سازمان ملل متحـد نشان داده است در هـر دقیقه 6 جـوان در سـراسـر جهان به بیمارى ایدز مبتلا مى شوند.
ایـن تحقیقات اضافه مـى کنـد 42 درصـد مبتلایان به ایدز را زنان, 600 هزار نفر را نـوجـوانان زیر 15 سال و دو میلیون و 500 هزار نفر را جـوانان بیـن 15 تا 24 سال تشکیل مى دهند. کشـورهاى جنوب آفـریقا بیـش از دیگر کشـورهاى جهان در خطـر ایـن بیمارى قـرار دارند و از هر 5 زن آفریقایى 2 نفر آنها به ایدز مبتلا مى شـوند.
مشارکت برابر زنان و مردان در ژاپن دولت ژاپـن لایحه اى را تصویب کـرده که بر اساس آن زن و مرد از حقـوق برابـر در زمینه مشارکت اجتماعى برخـوردار مـى شـونـد. در صورت تصـویب ایـن لایحه, حقـوق اجتماعى زنان و مردان ژاپـن در سازمانها, مراکز آمـوزشى و دیگر بخشهاى جامعه به صـورت برابر خواهد بـود و دولت موظف خـواهد شد تـا گزارشـى در ایـن زمینه بـراى ارایه به مجلـس تهیه کند.
گرچه اندیشه مردسالارى در خانواده هاى ژاپنى کاهـش یافته است ولى در عمل, زنـان در جـامعه از قـدرت و امتیـازات کمتــرى نسبت به مردها برخوردارند.

افزایش شمار قتل زنان سالمند
شمار زنان سالمند مقتـول ایتالیایـى رو به افزایـش گذاشته است. طـى سالهاى اخیر, درصد مقتـولان زن سالمنـد به 50 درصـد افزایـش یافته است. گزارشها حاکـى از آن است که 51/7 درصـد سالمندان زن ایتالیایـى در محیط خانـواده به قتل مـى رسنـد در حالـى که 14/2 درصد, تـوسط مافیا و 4/3 درصـد آنها از سـوى سازمانهاى تبهکارى معمولى به قتل مى رسند.

تقـاضـاى مجـازات بـراى عاملان قـاچـاق زنـان
وزیـر دادگستـرى اتحادیه اروپـا خـواستار تشـدیـد مجازات عاملان خشونت و قاچاق زنان شد. سالانه حدود نیـم میلیون زن از کشـورهاى اروپاى شرقـى و آسیا به کشورهاى اتحادیه اروپا قاچاق مـى شـوند. همچنیـن مدتهاست خشـونت با زنان نه به عنوان یک جرم, بلکه تنها به عنـوان یک رفتار زشت تلقـى مـى شـود که بـراى مبارزه با ایـن موضوع کافى نیست.
براى مثال, قاچاقچیان مواد مخدر به ده سال حبـس محکـوم مى شـوند در حـالـى که عاملان قـاچـاق زنان, تنها به یک سـال حبـس محکـوم مى گردند.

زنان کانادایى در زیردریاییها
به مـوجب تغییراتى که قرار است در سیاستهاى ارتـش کانادا صـورت گیـرد, زنان اجازه خـواهنـد یافت در زیـردریاییها خـدمت کننـد! مشاغل مربـوط به زیردریاییها تنها مـواردى هستند که خـدمت زنان در آنها ممنوع اعلام شده بود. در حال حاضر در حدود 6600 نفر از نیروهاى ارتـش کانادا را زنان تشکیل مـى دهند که بیـش از هزار نفر از آنان در نیروى دریایى, 2 هزار نفر در نیروى زمینى و 3/400 نفر در نیروى هوایى ارتش ایـن کشور خدمت مى کنند.
در نـروژ نیز زنان بـراى مـإمـوریتهاى کـوتـاه مـدت سـاحلـى در زیردریاییها اشتغال دارند و در استرالیا تمرینهاى زنان به ایـن منظور آغاز شـده, امـا هنـوز ورود آنان عملا به مـرحله اجـرا در نیامده است.

اخـراج 500 آمـوزگـار محجبه در ترکیه
سندیکاى اتحادیه آموزگاران ترکیه اعلام کرد: 500 آمـوزگار و 200 کارآموز به دلیل داشتـن پوشش اسلامى از کار برکنار شده اند. رییس ایـن سنـدیکا ضمـن انتقاد شـدید به دولت آنکارا گفت: در ادارات وزارت آمـوزش و پـرورش استـانبـول, اعمـال فشـار زیـــادى علیه آموزگاران محجبه آغاز شده و آمـوزگارانى که پـوشـش اسلامى دارند وادار به استعفا مى شـوند. برکنارى آموزگاران مـوجب شده است کار آموزش در برخى مدارس استانبول بـویژه 23 مدرسه علـوم دینى ایـن شهر به حالت تعلیق در آید.
سـازمان آمـوزش عالـى تـرکیه نیز شـدیـدا بـا حضـور استـادان و دانشجـویان محجبه در دانشگاهها مخـالفت کـرده و نسبت به اخـراج آنـان از دانشگـاهها و مـراکز آمـوزش عالـى اقـدام مـى کنــــد.
در ماههاى گذشته نیز ده تـن از استادان دانشکـده پزشکـى به جرم حمایت از دانشجـویان محجبه ایـن کشـور از کار بـر کنار شـدنـد.

زنان قطر پاى صندوق راى
زنان قطر بـراى اولیـن بار در تاریخ آن کشـور به پاى صنـدوقهاى رإى رفتند و حتـى به عنـوان کانـدیدا در انتخابات شهردارى قطر شـرکت کردنـد اما هیچ یک از 6 نامزد زن در ایـن انتخابات پیروز نشـدنـد. ایـن نخستیـن بـار بـود که زنان قطـر اجازه رإى دادن داشتند. در ضمـن اعطاى حق کانـدیـداتـورى به زنان که سال گذشته تـوسط امیر قطر صـورت گرفت مـوجى از مخالفت را در محافل افراطى کشور برانگیخت.

ماجراى یک پیرزن و سگهایش
دادگاه ژاپـن یک پیـرزن 63 ساله را به علت نگهدارى 250 قلاده سگ در خانه اش به جریمه نقدى و زندان محکوم کرد. ایـن زن, متهم است که با نگهدارى بیـش از حد حیوانات در منزلـش, قانون پیشگیرى از بیمارى حیوانات را زیر پا گذاشته است. قاضى گفت: طبق قانـون هر فـرد, اجازه نگهدارى حـداکثـر تـا ده سگ را در خانه مسکـونـى اش دارد; ولـى ایـن زن بـدون ایجاد تجهیزات لازم, اقدام به نگهدارى 250 قلاده سگ کرده است.

آدمخوارى که زنان را نمى خورد
یک مرد آدمخـوار که در ونزوئلا دستگیر شـده است, اعتـراف کرد که هرگز هیچ زنى را نخـورده است. ایـن شخص اعتراف کرد که در طول 2 سـال آدمخـوارى, هـرگز زنـان را نخـورده و دلیل ایـن کــارش را بىآزارى زنان ذکر کرد. بر اساس گزارش پلیـس ایـن کشور, آمریکاى لاتین ایـن شخص تاکنون به قتل و خـوردن ده نفر اعتراف کرده است.

طرح آموزش زندگى خانواده
طرح آمـوزشى زندگى خانـواده تـوسط سازمان بهزیستـى در زنجان به اجرا در آمد. مدرس ایـن طرح گفت: طرح آمـوزش زندگـى براى ارایه مهارت در جهت تقـویت ارتبـاط صمیمانه, متعهد, احتـرام متقـابل, صرف وقت براى با هـم بـودن, تـوانایى حل مشکل و طراوت روحـى در خانـواده ها اجرا شد. ایـن طرح, کلاسهاى نیازسنجـى در رده هاى سنى کـودکان, نوجـوانان و بزرگسالان در هفت عنوان رشد انسان و جنسیت ارتباط بیـن فردى تعاملات خانوادگى, مدیریت مالى خانواده آمـوزش والدیـن, اخلاق خانواده و جامعه به مدت دو ماه براى مادران جوان برگزار شد.

زنان انگلیس و خشونت همسران
یک چهارم از زنان انگلیسـى در خانه با خشـونت همسر و یا همزیست خـود مواجه هستند. خشـونت به یک مشکل سلامتى عمومى, براى بسیارى از زنان در آمده است. سازمان نظام پزشکـى بریتانیا با اعلام ایـن خبـر افزود: تنها یک چهارم از مـوارد بروز خشونت در خانه ها به پلیـس گزارش مى شـود و فقط 36 درصـد از زنان براى ایـن مشکل خـود از خارج از منزل کمک مى طلبند.
خشونتهاى خانـوادگـى نیمى از کلیه مـوارد حملات خشـونتآمیز علیه زنان در انگلیـس را تشکیل مى دهند. در ایـن کشور هر یک هفته, دو زن بر اثر خشـونت همسر و یا شریک زندگـى خـود به قتل مـى رسنـد. البته ضرب و شتـم زنان, فقط بخشـى از بدرفتاریهایى است که نسبت به آنها در منزل مـى شـود. ایـن بدرفتارى اشکال گوناگـونـى چـون بـدزبـانـى و یا تحمیل کار به زنان نیز دارد. خشـونت داخلـى در موارد زنان در 40 تا 70 درصد از مورد به کودکان ایـن خانواده ها هـم سرایت مى کند و آنها را نیز قربانـى خـود مـى سازد. بدرفتارى زنان نسبت به مردان نیز امـرى غیـرمعمـول نیست اما میزان آن به مراتب کمتر است. آمار جنایات در انگلیـس نشان مـى دهد که 6 درصد از حملات خشـونتآمیز علیه مـردان, تـوسط همسـران آنهاست.

حرف زدن نوزادان در شش ماهگى
به گفته محققان, والدینى که به خـود مى بالند که نـوزادانشان در شـش ماهگى سخـن گفتـن را آغاز کرده اند, اغراق نمى کنند. تحقیقات نشان داده است که نوزادان در ایـن سـن نه تنها مى تـوانند کلمات ((ماما)) و ((بابا)) را ادا کننـد بلکه ظاهرا معانـى ایـن لغات را هـم مـى فهمنـد. بیشتر مطالعات قبلـى در مـورد درک مطلب نشان داده بود کودکان در سنیـن هشت تا ده ماهگى که شروع به نامگذارى اشیا مى کنند این کار را انجام مى دهند. نوزادان مى توانند در سـن چهار ماه و نیمه در مقابل شنیدن اسـم خود عکـس العمل نشان دهند, اما در واقع مفهوم آن را درک نمى کنند, درست مثل کـودکى که بدون دانستـن معنـى سلام به ایـن کلمه واکنـش نشـان مـى دهـد.

همه مـادران بـراى قطع شیـرکـودکشـان تحت فشـارند
زنان در سـراسـر جهان به دلایل مختلف تحت فشار هستنـد تـا تغذیه کـودکان خـود را با شیر مادر سریعتر قطع کنند. ایـن دلایل ممکـن است نیاز به کار کردن در خارج از خانه, تبلیغات شـدید سازندگان شیرخشک, فقدان ایجاد انگیزه از سـوى دولتها و عار دانستـن بعضى مـادران از دادن شیـر خـود به کـودکـان بـاشـد.
مطالعات نشـان داده است زنان نیز از شیـر دادن به کـودکان خـود بهره مى برند و در مقابل کـم خونى, سرطان سینه و چند بیمارى دیگر از مصونیت بیشترى برخـوردار مى شوند. استفاده بیشتر از شیر مادر براى تغذیه کـودک مـى تـواند جان بیـش از 1/5 میلیـون نفر از 12 میلیـون کـودکـى را که هـر ساله در جهان مـى میـرنـد نجات دهـد.
تحقیقات نشان داده است در برزیل, میزان مرگ و میر در کـودکانـى که از شیرخشک تغذیه مى شـوند 14 بار بیـش از کـودکانى است که از شیر مادر استفاده مـى کنند. در اندونزى میزان هزینه اى که هر سال بـراى مـداواى اسهال ناشـى از استفاده کـودکان از شیرخشک مصـرف مى شـود بالغ بر 40 میلیـون دلار یعنى 20 درصد کل بـودجه بهداشتى کشور است.

مجردهاى انگلیس فزونى یافتند
در آینده اى نزدیک, تعداد مجردها در انگلیـس براى اولیـن بار از تعداد افراد متإهل بیشتر خـواهـد شـد که از زمان تإسیـس مرکز ثبت آمار ازدواج در این کشـور بى سابقه خـواهد بـود. ایـن پدیده ناشى از روند رو به افزایـش طلاق در ایـن کشور نیست, بلکه بیشتر مبتنى بر تصمیم ایـن افراد به ازدواج نکردن است. پیش بینى مى شود درصد طلاق در میان گروههاى سنـى جـوانتر طـى سالهاى آینده کاهـش یابـد, اما روندى افزایشـى در طلاق در گروههاى سنـى بالاتر از 45 سال مشاهده خواهد شد.

خانواده مومیایى!
یک زن قزاق به اتهام نگهدارى اجساد خانـواده اش دستگیـر شـد. یک مامور پلیـس که به طـور اتفاقى از جلوى ساختمان محل سکونت ایـن زن مى گذشت, متوجه بوى نامطبـوع و عجیبى شد و زنگ در خانه زن را به صـدا در آورد و از او خـواست اجازه دهـد خانه اش را بـازرسـى کند. او به محض ورود به یکى از اتاقها متـوجه چهار جسد مومیایى شده که سه جسد به دیـوار تکیه داده شده است و دیگرى در یک جعبه مقوایى بسته بندى شده است. مإمور پلیـس, زن را دستگیر کرد و به اداره پلیـس برد. زن در بازجویى گفت اجساد, متعلق به مادر و سه برادرش هستنـد که بـر اثـر بیماریهاى مختلف جان باخته انـد, اما چـون او پـول کافى براى مراسـم کفن و دفـن نداشته تصمیـم گرفته آنها را در خـانه نگه دارد. ایـن زن که در رشته پزشکـــى تحصیل کرده است با استفاده از یک ترکیب الکلى خانـواده اش را مـومیایى کرده است.

مادرى چهار ماهه
یک دختر چهار ماهه ویتنامـى را که به جهت دردهاى شـدیـد معده و استفراغ نزد پزشکـى برده شـده بـود, پـس از معاینه حامله تشخیص داده شد, چرا که در شکـم این کودک چهار ماهه, دو جنیـن پیشرفته وجـود داشت. جراحان پـس از یک عمل جراحـى طـولانى, جنینها را از شکـم دختـر خارج کردند. ایـن جنینها در حالت شکل گیرى انـدامهاى انسانـى نظیر رگهاى خـون رسان و ستـون فقرات بـودند و همیـن امر باعث شده بـود به معده کودک فشار آورده و باعث دل دردهاى شدید و استفراغهاى دایمى شود.

یک جشن باشکوه در هند
در هنـدوستان که بیـش از 300 میلیـون نفـر در حسـرت لقمه اى نان هستند, ثروتمندانى هـم زندگـى مى کنند که در ولخرجـى, دست شیـوخ عرب را از پشت بسته انـد. یکـى از نماینـدگان مجلـس هنـد, بـراى ازدواج دختـرش مراسمـى گرفت که به نـوشته روزنامه هاى هنـدى طـى یکصد سال اخیر در هند نظیر نداشته است. محل برگزارى ایـن مراسم به شکل کاخ سفیـد واشنگتـن ساخته شـده بـود که هزینه احـداث آن حدود 150 هزار دلار شده است.
همچنیـن پـدر عروس بـراى انتقال دخترش به خانه داماد یک چرخبال اجاره کرده بـود. تعداد رسمـى دعوت شـدگان به مراسـم عروسـى که تمامى مقامهاى بلندپایه دولتى و ایالتى بـودند, به 30 هزار نفر مـى رسیـد اما حـدود 300 هزار نفر در جشـن عروسـى شـرکت کردنـد.

زنى دایه بچه خرسها شد
یک زن آمریکایـى, ده سال است که از بچه خرسها نگهدارى مـى کند. ایـن بچه خرسها که مادرانشان توسط شکارچیان کشته مى شوند, تـوسط ایـن زن که چـون مـادرى مهربـان از آنها نگهدارى مـى کنـد, بزرگ مى شوند.
ایـن زن در طـى ده سال تـوانسته 42 بچه خرس را پرورش داده و در جنگل رها کند. او با پرداخت تمامـى مخارج ناشـى از نگهدارى بچه خـرسها, مـى کـوشـد تـا نسل آنها منقـرض نشود!

جدایى از همسر در دوران پیرى
آخریـن آمار در ژاپـن نشان مـى دهـد 73 درصـد از زنان ژاپنـى در دوران پیرى از همسرانشان جدا مى شوند. ایـن در حالى است که بیـش از 50 درصـد مـردان ژاپنـى دوست دارنـد تـا پـایـان عمـر کنـار همسرانشان زندگى کنند. در حال حاضر نزدیک به 21 میلیـون نفر از مردم ژاپـن را سالمندان بالاى 65 سال تشکیل مى دهند و بیشتر آنها به تازگى از همسرانشان جـدا شده اند و زندگـى مستقلـى دارند. به گفته کارشناسان, انـدیشه مستقل زنـدگـى کـردن, چنـد سال است در میـان جـوانـان و سـالخـوردگـان ژاپنـى افزایـش یــــافته است.

فیلمهاى ایـرانـى تحسیـن منتقـدان را بـرانگیخت
سادگـى و صـداقت فیلمهاى ایرانـى, منتقدان سینماى آمریکا را به حیرت وا داشته است, طورى که غالبا خـواستار الگوبردارى از آثار هنرى سینماى ایران هستنـد. به اعتقاد آنها, فیلمهاى آمـریکایـى اشباع شده از خشـونت و هر آنچه که به وفور در اختیار بیننده هاى آمریکایـى قرار دارد, مـى باشد و فیلمهاى ایرانـى از نظر عاطفـى ساکت و از نظر سیاسـى آرام کننـده و پـدیده اى منحصر به فرد است. یک منتقد آمریکایى در مقایسه دو فیلـم آمریکایى ((روز دیگرى در بهشت)) و فیلم ایرانى ((بچه هاى آسمان)) مى نـویسد: هر دو فیلـم, آشکارا محصـول فـرهنگها و نشان دهنـده ارزشهاى خانـوادگـى در دو کشـور است. مـن از اینکه فیلـم ایرانـى ((بچه هاى آسمان)) تا چه اندازه تـوانسته در درون محدوده تنگ خـود تماشاچى را وادار کند تا ببینـد و احساس کنـد شگفت زده شـدم. وى با تحسیـن ایـن فیلـم مى نویسد:
تماشاى فیلمهایـى این چنیـن به آمـریکاییان یادآورى مـى کنـد که سینما مـى تـواند هنـوز با روشهاى ساده و صادقانه با مخاطب خـود حـرف بزنـد و به او پیام بـدهـد. فیلـم ((روز دیگـرى در بهشت)) نشان دهنده زنـدگـى جهنـم وار یک جـوان معتاد و بیرحـم است که به همراه دوستـش و وسـوسه هاى شیطانى وى با ماجراجـوییهاى جنایى یک زوج میانسال به کارهاى غیر قانـونـى پخـش هروئیـن مشغول هستند.
((بچه هاى آسمانى)) نیز در باره یک بـرادر و خـواهر ایرانـى است که همـراه خـانـواده شـان در یک اتـاق زنـدگـى مـى کنند.
فیلـم بر محـور ایـن موضـوع ساخته شده است که على و خـواهرش در بازگشت از مغازه پینه دوزى, کفـش خود را گـم مى کنند و تلاش دارند با استفاده مشترک از کفـش على ایـن راز را از پدر و مادر مخفـى نگاه دارند. این فیلـم, نامزد شرکت در بخش مسابقه براى بهتریـن فیلـم خـارجـى در جشنـواره مهم ((اسکار)) است.

سالنماى زنان ایران و جهان
سالنماى زنان ایران و جهان به کـوشـش نـوشیـن احمـدى خراسانـى تهیه, طراحـى و تدوین شد. در ایـن سالنما, تصاویر و زندگـى نامه زنان ایرانـى و خارجـى که به نـوعى در تاریخ زنان جهان ماندگار شـده انـد, منعکـس شـده است. زنان مـوسیقیـدان, هنـرمنـد, محقق, نـویسنـده, روشنفکر و سـردمـداران نهضتهاى آزادى زنان و ... از جمله کسانـى هستند که شرحـى از فعالیتها و اقـداماتشان در ایـن مجموعه آورده شده است.
مجموعه اى از زنان داستان نویـس در ایران, عناویـن مجلات و نشریات زنان, سـازمـانها و انجمنهاى فعال در امـور زنـان و کـودکـان و آدرسهاى مـربـوط به زنـان در اینتـرنت در پـایـان سـالنمــا به علاقه مندان معرفى مى شود.

آثار زنان نقاش در آمریکا
نمایشگاهى از آثار نقاشـى زنان هنرمند ایرانـى در یک گالرى شهر سانفرانسیسکوى آمریکا برگزار شد. در ایـن نمایشگاه که با عنوان ((هفت رنگ قوس قزح)) برپا شده, تازه تریـن آثار خانمها; فرنیام, قمره اى, فاضیانى, ایروانى, رادپـور, شریف زاده و تبعى به نمایـش گذاشته شده اند. گفتنى است نمایشگاه مذکـور با استقبال فراوانـى از سـوى مـردم و منتقـدیـن هنـرى آمـریکـایـى روبه رو شـده است.

دو زن, از سینمـاى ایـران در جشنـواره استـانبـول
رخشان بنـى اعتماد با فیلـم((بانـوى اردیبهشت)) و سمیرا مخملباف با فیلـم ((سیب)) در هجـدهمیـن جشنـواره فیلـم استانبـول شـرکت کـردنـد. یکـى از روزنـامه هـاى چـاپ تـرکیه نـوشت:
بنـى اعتماد بـراى اهل هنـر و دوستـداران سینما در تـرکیه نامـى آشناست و فیلـم ((روسرى آبى)) او در جشنواره هاى قبلى استانبـول شرکت کرده بود.