اخبار


 

اخبار

 

 

ایجاد نظام اسلامـى بـا ایـن همه دشمنـى علیه اسلام یک معجزه است
رهبر معظم انقلاب اسلامـى در دیدارى با کارگزاران نظام و همچنیـن جمعى از میهمانان خارجـى به مناسبت هفته وحـدت خاطرنشان کردند:
اکنون جـوامع مسلمان تحت تإثیر بیدارباش اسلامى به اهمیت تشکیل نظام اسلامـى واقف شـده اند و نـویسندگان و گـوینـدگان بزرگـى به ضـرورت آن پـى بـرده انـد و به همیـن نسبت دشمنـى علیه اسلام نیز فزونى یافته است و دشمنان پیـوسته با تحریک قـومیتها, ملیتها و تعصبها در جهت اختلاف افکنـى و تفرقه اندازى در میان مسلمانان تلاش مـى کنند و ایـن خـود نشان دهنـده فهم دشمـن از تإثیر و کارآیـى آگاهـى و بیدارى اسلام در محیطهاى مسلمان نشیـن جهان است و یقینا همیـن احساس, ملتهاى مسلمان را به سمت نظام اسلامـى و تشکیل امت واحـده اسلامـى خـواهـد کشـانـد و ایـن یک آینـده حتمى است.
رهبر معظم انقلاب اسلامى همچنیـن ضرورت تلاش در جهت تقـویت و کامل کردن نظام اسلامى را یادآور شدند و فرمـودند: ایجاد نظام اسلامـى در دنیاى مادى با وجـود ایـن همه دشمنى علیه اسلام یک معجزه است و ایـن معجزه باز هـم اتفاق خـواهـد افتاد و یک بـار دیگـر امت واحده اسلامى تشکیل خواهد شد. حضرت آیت الله خامنه اى تـوجه خواص, مسـوولان, روشنفکران, گـویندگان, علما و دانشگاهیان را به ضرورت استحکـام بخشیـدن به ایمـان, امیـد و اطمینان جلب کـردنـد و در پایان سخنانـش با تإکید بر وابسته نبـودن جریان حرکت دینـى به اشخاص و تـإثیـر رهنمـودهاى حضـرت امام خمینـى در ایـن جـریان گفتنـد: حـرکت اسلامـى به فضل الهى از آغاز انقلاب شامل حـال ملت ایران بـوده است و ما در قضایاى گوناگون دست قدرت الهى و تفضلات حضرت بقیه الله الاعظم را به وضـوح دیـده و حـس کرده ایـم و ایـن همان وعده الهى است.

زنـان نمـونه روستـایـى و عشـایـرى
خبـر: مـریـم حقیقت گو

در آستانه بیست و یکمیـن سالگـرد تـإسیـس جهادسازنـدگـى, زنان نمونه انتخاب و معرفى شدند. به گزارش روابط عمـومى ستاد معرفـى نمـونه هاى روستـایـى و عشایـرى, 13 زن بـا اسـامـى ذیل انتخـاب شـده انـد. ـ محتـرم حصارى, آب خیزدار نمـونه استـان کـرمانشاه ـ فـاطمه میـرعبـدالهى, صنعتگـر نمـونه از استـان تهران ـ فـرشته تهمورى, مرغدار نمونه از مازندران ـ کبرا گنجخانلو بغل, مسـوول نمـونه خـانه تـرویج استـان زنجـان ـ بلقیـس ویسمـى, زن نمـونه روستایى از استان بـوشهر ـ منیره اشرفـى, مدیرعامل نمـونه شبکه تـولیدکنندگان زنان روستایى از استان اردبیل ـ معصـومه ایمانى, کتابدار نمونه از استان همدان ـ کبرا خزایـى, زن نمـونه عشایرى از استان همدان ـ زینب باقرى, زن نمـونه عشایرى از استان تهران ـ راضیه خراسانـى, فرشباف نمـونه از سیستان و بلـوچستان ـ زهرا بزشایـى, مرغدار نمـونه واحد تخـم گذار از استان اصفهان ـ بى بـى نژادحیـدرى, گـاودار نمـونه سنتـى از استـان یزد ـ تـاج مــــاه سعیـدیان فـر, شبکه تـولیـدى زنـان خـانگـى از استان خـوزستـان.

رژه جهانى زنان
فـدراسیـون زنان کبک (مـونتـرال کانادا) که به عنـوان حمایت از منافع و حقـوق زنان تإسیـس شـده است, اقـدام به برگزارى ((رژه جهانـى زنـان در سـال 2000 میلادى)) کـرده است.
ایـن رژه که یک پروژه بزرگ آمـوزشى است به منظور ایجاد همبستگى و دستیابى به یک راه حل جهانى در خصوص مسإله اعمال خشـونت علیه زنان در سراسر جهان به عنـوان یک واقعیت, و نیز بررسـى افزایـش آسیب پذیرى زنان به واسطه فقر صـورت مى گیرد. با تـوجه به مبارزه زنان در جهت برابرى, توسعه و صلح, ایـن رژه یک اقدام جهانى است که با نمایـش تداوم عزم زنان براى تغییر جهان, معرف آغاز هزاره جدید خواهد بود.
از آنجایى که کلیه سازمانهاى غیر دولتـى و کمیته هاى مختلف زنان در جهان مى توانند به صورت گروهى در ایـن رژه شرکت کنند, برگزار کننده گان قصد دارند به یک مشارکت عمـومى در خصـوص ارتقإ وضعیت زنان جهان دست یابند.

کودکان فقیر در آمریکا
بر اساس گزارش ((مرکز مالى کـودکان فقیر)) شمار بچه هاى فقیر در ایالت متحده آمریکا طى سالهاى اخیر به طـور متـوسط سالیانه 5/9 میلیون نفر بوده است. ایـن در حالى است که بر اساس آمار سه سال قبل, 24/7 درصـد کـودکان کمتـر از شـش سال, زیر خط فقر زنـدگـى مى کردند.
بنا به گزارش ایـن مرکز, بیش از نیمـى از افزایـش شمار کـودکان فقیـر متعلق به سه ایالت پـرجمعیت ((تگزاس)), ((کالیفـرنیا)) و ((نیویـورک)) بـوده است. گرچه ایالتهاى کـوچکتر نیز با افزایـش این بچه ها درگیر هستند.
آمار نشان مى دهد دلایل اصلـى ایـن وضعیت حفزایـش خانـواده هاى تک والـدى و مشکلات کـارى والـدیـن و مسـایل دیگـر است.
در حال حاضر بیـش از یک میلیون کودک آواره در خیابانهاى آمریکا زنـدگـى مـى کننـد که روز به روز به تعدادشـان افزوده مـى شــود.

برکنارى آموزگاران باحجاب
195 آموزگار محجبه در استانبول ترکیه, به جرم استفاده از پوشـش اسلامـى از کار بـرکنار شـدنـد. ایـن آمـوزگاران دستـور و اخطار مسـوولان مبنـى بر حضـور بـدون روسرى در محل کار خـود را نادیده گـرفتنـد و همچنان بـا پـوشـش اسلامـى بـر کار حاضـر مـى شـدنـد.
در اواخر سال گذشته نیز حدود 500 آموزگار و 200 دانشجـوى تربیت معلـم در تـرکیه به جـرم داشتـن حجـاب اخـراج شـدند.

رابطه ازدواج و فقر
بر اساس یک گزارش تحقیقاتـى در آمریکا, مشخص شده است که ازدواج کلیـد سعادت و درآمـد انسـانهاست. چـون افـراد مطلقه و یا غیـر متإهل, کمتر از زوجهاى متإهل کار مـى کننـد و در نتیجه درآمـد کـم و تحصیلات کمتـرى دارنـد. وقتـى زوجهاى متـإهل به سنیـن 50 سالگـى مـى رسند به طـور معمـول بیشتر از غیر متإهلیـن دارایـى دارند.
بـر طبق گزارشات سازمان آمار آمـریکا, زوجهاى متإهل با حـداقل احتمـال زیستـن در یک زنـدگـى فقیـرانه روبه رو هستنــد و تشکیل خانـواده, عامل بزرگى در تقلیل فقر است. تحقیقات انجام شده نیز نشان مى دهد خانـواده هاى متلاشـى شده, دورنماى درآمدهاى پاییـن و بى ثباتى خانوادگى را به نسل بعدى خـود منتقل مى کنند و تإثیرات آن, نسل اندر نسل باقى مى ماند.

خشونت خانوادگى در انگلیس
بر اساس آمار منتشره در انگلیـس, دو سوم از زنان بى سرپناه ایـن کشور قربانى خشـونتهاى خانگـى بـوده اند که عامل اصلى فرار آنان از خانه و آواره شدنشان است.
دولت انگلیـس براى نخستیـن بار دادگاهـى براى بررسـى پرونده هاى خشـونت خانگى تإسیـس کرده است تا به طور آزمایشى به موارد ضرب و جـرح و خشـونت مـردان علیه زنـان بپـردازد.
تحقیقات نشان داده که از میان آوارگان خیابانى انگلیـس 10 درصد به زنان اختصاص مـى دارد و همچنان 63 درصد از زنانى که وادار به فـرار از خانه مـى شـونـد قـربـانـى خشـونت مـردان خانه هستنـد.

کاهش ازدواج در آمریکا
پژوهشگران آمریکایـى اعلام کردند تعداد ازدواج در ایـن کشـور به کمترین مقدار خـود در طى 40 سال اخیر رسیده است و ایـن در حالى است که مـوارد طلاق و روىگـردانـى از ازدواج افزایـش یافته است.
نتایج مطالعاتى در ایـن باره نشان داده است که آمریکاییان هنوز ازدواج را امـرى آرمـانـى و بسیـار مطلـوب مـى دانند.
نسل جـدیـد آمریکا در میانه عصـر طلاق رشـد کـرده است و به گفته محققان به همیـن علت ازدواج و تشکیل خانـواده بـراى مردم بشـدت نگران کننده است. طـورى که در همان تعداد کـم ازدواج هـم, کمتر کسى احساس خـوشبختى مى کند و نیمى از ازدواجها بعدا به طلاق منجر مى شود.

نقش ایمان در خانواده
خشـونت خانـوادگـى و بـى ایمانى در استرالیا از دلایل عمده گسسته شدن پیوندهاى زناشویى در ایـن کشـور است. در پژوهشى که از سـوى موسسه بررسیهاى خانوادگى ایـن کشـور بر روى 650 مورد طلاق انجام شده, اعلام شـده است دلایل عمده طلاق مشکل ارتباطـى میان همسران و ناهمگون بودن زن و شوهر است.
بر پایه ایـن بررسـى, زنان استرالیایـى سه برابر بیـش از مردان خـواهان طلاق هستنـد و کمتـر احتمال مـى دهنـد که پیشمان شـونـد.
یک چهارم شـوهـران و یک سـوم زنان مطلقه نیز گفته انـد در زمـان تـإهل به صـورت جـدا از همسـر خـود زنـدگـى مـى کـردند.

افزایش آمار طلاق در ژاپن
تازه ترین آمار رسمى نشان مـى دهد که طـى سال گذشته چنـدیـن هزار شعبه دادگاه خـانـواده در ژاپـن تشکیل شـده است که کار آنها در مورد موارد ناشى از طلاق است که نسبت به پنج سال پیـش تاکنون 30 درصـد افزایـش داشته است. بنابـرایـن آمار در هـر دو دقیقه, یک خانواده ژاپنى متلاشى مى شود.

پیرترین دانش آموز جهان
یک زن 110 ساله آرژانتینى که سـواد خـواندن و نـوشتـن نداشت با نام نویسى در کلاسهاى مبارزه با بیسوادى مى خـواهد باسـواد شـود و خـود را براى مقابله با چالشهاى قرن آینده آماده کنـد. ایـن زن که مادر 12 فرزند است, همچنین گفت: مـن خواندن و نوشتـن را یاد مـى گیـرم تـا در قـرن آینـده بـا مشکلات بیسـوادى روبه رو نشـوم. مى خواهم سالهاى سال زنده بمانـم. مـن صحیح و سالـم هستـم و فقط کمى پایم درد مى کند.
دولت آرژانتین تمامـى هزینه هاى تحصیل ایـن پیـرزن را که همچنان در مزرعه کـار مـى کنـد, تقبل کـرده است.

خطرناکترین مربى کودک
خطرناکتـرین زن کشور کانادا به زودى مربـى کـودکان ایـن کشـور خـواهـد شـد. ایـن زن در 21 سالگـى بـا سـوء سابقه در زمینه هاى خشـونت, تهدید با سلاح گرم, سرقت و فحشا به 5 سال زنـدان محکـوم شده بود و قاضى دادگاه در آن زمان او را خطرناکتریـن زن کانادا نامیـده بـود زیرا او فقط در یکـى از حملاتـش گـردن یک زن را با انگشتانش خرد کرده بود.
حالا پـس از گذشت 5 سال و آزادى ایـن زن از زندان, وى قصـد دارد در رشته مربیگرى کودک درس بخواند و کـودکان خـوبـى تربیت کنـد.
او همچنیـن قصـد دارد کتابـى از گذشته تاریک خـود بنـویسـد تـا جـوانان جهان با مطالعه آن درس عبرت بگیرنـد و راه درستـى براى زندگى انتخاب کنند.