تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

شکستگى استخوان در زنان افسرده
دانشمندان با مطالعه بـر روى زنانـى که بیـش از 50 سال دارنـد, متـوجه شـدنـد که زنان افسرده و مضطرب بیشتر دچار شکستگـى لگـن خاصره مى شـوند ـ خطر شکستگـى ارتباط مستقیمـى با پریشانى روانى دارد. زنانى که داروهاى آرام بخـش مصرف مى کنند, بیشتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند, زیرا ممکـن است دچار سرگیجه شده و به زمین بیفتند.
پژوهشگران مى گویند اندوه و تشویـش و سوء تغذیه و استعمال سیگار در میان زنان بالاى 50 سال ایـن خطـر را افزایـش و در عوض تزریق هـورمـونهاى زنـانه و مصـرف پـروتئیـن خطـر را کـاهـش مـى دهـد.

مـادران نـوزادان خـود را از راه بـو تشخیص مـى دهند
پژوهشگران اعلام کردند 70 درصد از مادران مى تـوانند نـوزادانشان را از طریق بوى آنها تشخیص دهند. البته ایـن یک غریزه طبیعى در مادران است ولـى در پـدران هـم وجـود دارد و قـوت آن بستگـى به زمانى دارد که براى نخستیـن بار نوزادشان را در آغوش گرفته اند.
ایـن پژوهشگران میزان ترشح هورمـونهاى مادران را هنگام بـوییدن نـوزادشان اندازه گرفتند و متـوجه شـدند در ایـن حالت هـورمـون ((کورتیزول)) بیـش از دیگران ترشح مى شـود. هورمون مذکـور هنگام خشـم, افسردگـى و اندوه ترشح مـى گردد و پژوهندگان هنـوز ارتباط تـرشح آن را بـا بـوییـدن نـوزاد نمـى دانند.

رابطه فشار عصبى و باردارى
محققان دریافته انـد که بروز ناراحتـى عاطفـى در بـرخـى از زنان عامل بازدارنده اى در باردارى است. استرس مى تـواند بر هورمونها, دستگاه عصبـى ارادى و دستگاه ایمنـى بـدن تإثیر بگذارد که همه اینها نیز قـدرت بـارورى شخص را تحت تـإثیـر قـرار مـى دهنــد.
بنابراین ایـن امر صحت دارد که همیشه به زنانـى که در تلاش براى مادر شدن بـودند, توصیه مى کردند فقط آرامـش داشته باشند چرا که بعد از آن حتمـا بـاردار خـواهنـد شد.

ژن شنوایى کشف شد
محققان مـوفق به شناسایى ژنـى شده اند که تکامل قـوه شنـوایى در گـوش داخلـى را کنتـرل مـى کنـد. ایـن کشف احتمـال ارایه روشهاى درمانى براى میلیـونها نفر را که از ناشنـوایى یا مشکلات تعادلى رنج مى برند را فراهـم مىآورد. ژن مذکـور علایمى را ارسال مـى کند که سبب مى شـود سلـولها در مراحل اولیه تکامل گـوش داخلى متمایز شده و به صـورت سلولهاى مویى تکثیر یابند. ایـن سلـولهاى مـویى امـواج صـوتـى و حـرکت سـر را به صـورت اطلاعات به مغز که بـراى شنـوایـى و تعادل بهره مـى گیـرد تبـدیل مـى کنند.

تإثیر فشارهاى عصبى بر حافظه
پژوهشگران اعلام کـردنـد فشارهاى عصبـى و روحـى روى حافظه انسان تإثیر منفـى مـى گذارد. به گفته پژوهشگـران, فشارهاى عصبـى, با ترشح هـورمـون ((کـورتیزول)) همـراه استروژن تـرشح بیـش از حـد هـورمـون نیز بر مغز اثر مى گذارد. دانشمندان تـوضیح دادند تحمل فشارهاى عصبى براى چند روز متـوالى, موجب مى شود که ترشح هورمون ((کـورتیزول)) از حد مجاز بیشتر شـود و وجـود آن در خـون اختلال حافظه را در پـى داشته باشـد. آنها متذکـر شـدنـد در ایـن حالت اختلال حافظه پایـدار نیست و با یک هفته استراحت جسمـى و روحـى, حافظه انسان به حالت عادى بازمى گردد, اما اگر فشارهاى عصبـى پى در پـى باشـد, ممکـن است تإثیر پایـدار بر حافظه باقـى گذارد.

ارتباط ورزش و سرطان سینه
پژوهشگـران اعلام کـردنـد زنانـى که در هفته حـداقل 4 ساعت ورزش مى کنند 50 درصـد کمتر از دیگران به سرطان سینه مبتلا مـى شـونـد. آنها همچنین اشاره کردند لازم نیست ورزشهاى سنگیـن و شدید انجام شـود, بلکه بـایـد در ایـن کـار مـداومت به خــرج داد. به گفته پژوهشگران, حتـى 4 ساعت پیاده روى تند در هفته نیز مى تـواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهـش دهـد. علاوه بر ایـن, ورزش کردن در زمان جـوانى و باردارى, بر سلامت دوران یائسگى زنان تإثیر مثبت دارد. ورزش علاوه بـر ایـن, از خطر بیماریهاى قلب و عروق, دیابت و پوکى استخوان نیز مى کاهد.

کشف ژن نابینایى
محققان مـوفق شـدنـد یک جهش ژنـى را که سبب بـروز یک نـوع شایع نابینایـى ارثـى به نام ((التهاب رنگدانه اى شبکیه)) مـى شـود را کشف کننـد. آنان اعلام کـردنـد, ژن مذکـور عامل بـروز بسیارى از مـوارد بیمارى است که از هر 4 هزار تـن در سراسـر دنیا, یک نفر به آن مبتلا مى شود. محققان خاطـرنشان کردنـد افـراد مبتلا به ایـن نـوع عارضه, شبها دچار نابینایى شده و به تدریج میدان دید پیرامـونى و دید مرکزى را در اثر نابـودى سلـولهاى گیرنـده هاى حساس به نـور شبکیه, از دست مى دهند.


خوراکیهاى درمانى
پژوهشگران اعلام کردند مصرف روزانه هـویج, اسفناج و زردآلـو خطر حمله قلبـى را تا 45 درصد کاهـش مـى دهد و سیستمهاى بـدن را نیز قدرت مى بخشد. همچنیـن مصرف روزانه یک لیوان آب هویج و یک لیوان آب گـوجه فرنگى سیستـم دفاعى بدن را تقـویت مى کند و مـوجب سالـم ماندن رگهاى خونى مى شود. ویتامین موجود در این مواد همچنیـن از کور شـدن کـودکانـى که دچار سـوءتغذیه هستند, جلـوگیرى مـى کند.

سـرطـان, سیستـم ایمنـى بـدن راغیـر فعال مـى کند
بر اساس جدیدتریـن تحقیقات به عمل آمده سرطان سیستـم ایمنى بدن را به خـوابیـدن و آرام مانـدن تحـریک مـى کنـد تا امکان گستـرش سلـولهاى مهاجـم را در سـراسـر بـدن فـراهـم آورد. پزشکان با استفاده از یک روش جـدیـد براى بـررسـى سـریع فعالیت سیستـم ایمنى مـوفق شدند یک سپر محافظ اساسى را کشف کنند که به هنگام روبه رو شـدن با آنتـى ژنهاى سرطان از فعالیت بازمـى مانـد.
سلـولهاى سرطان در محل خـود بدون تحریک باقـى نمى مانند و منتظر نابـودى خـود نمى شـوند بلکه آنها نیز مقابله مى کنند و سلولهایى را که وظیفه نـابـودى آنها را دارنـد از بیـن مـى بـرند.

تاثیر افسردگى بر مغز انسان
بر اساس یک تحقیق جـدید, افسردگـى مـى تـواند از حجـم مغز انسان بکاهد و تغییرات دایمى در آن ایجاد کند. همچنیـن ادامه افسردگى منجر به از دست دادن حجـم بیشترى از مغز مى شـود و بیماران براى محـدود کردن خسران ایـن بیمارى باید براى معالجه افسردگـى خـود اقدام کنند.
طـى تحقیقات مشخص شده است زنانى که داراى سابقه افسردگـى هستند حجـم مغزشان ده درصد کمتر از زنان دیگر است و در آزمایشهاى هوش نیز عملکـرد ضعیفـى از خـود نشـان مـى دهند.


راز نابینایان
پژوهشگران اعلام کردن فقدان حـس بینایـى در افراد نابینا, مـوجب مى شود حـس شنوایى آنها تقویت شـود. در آزمایشى که بیـن دو گروه بینا و نابینا صـورت گـرفت, مشخص شـد که نـابینـایـان بهتـر از افـرادى که چشمـانشـان بسته است, جهت صــدا و منبع آن را تشخیص مى دهند.
نتیجه ایـن آزمایشات ثابت کـرد که در مغز نابینایان تغییـراتـى ایجاد مى شـود که حـس شنـوایـى آنها را تقـویت مـى کند و همچنیـن فعالیت مغزى آنـان را از دیگـران متفـاوت مـى کند.