سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا
نرگس گنجى

 

 

نسترن قدرتى ـ سمنان
منظومه چهار پاره شما رسیـد. از شما سپـاسگزاریـم, مـواظب زیاد شـدن تکـرارها در شعرتان بـاشیـد. شعرتان هفت بنـد دارد که در چهار بنـد آن کلمه ((سبز)) آورده ایـد: ((مثل رویـا سبز سبزى)), ((عطـر سبز آشنـایـى)), ((بـوى سبز عشق درى)) و ((یـادگـار سبز زهـرا)) ...! از دو کلمه آشنا و آشنایـى نیز مجمـوعا چهار بـار استفاده کرده ایـد. شعرتان را براى شماره هاى آینـده مجله در نظر داریـم. بنابـرایـن در فرصت دیگرى اگر تغییر یا تجـدیـد نظر در شعرتان حاصل شـد برایمان بفرستیـد. شعرتان رنگارنگ و روزگارتان سبز باد!

زهـرا غلامزاده ـ تهران اکـرم نجـاتـى ـ مـاسـال
مثنـویهاى خـوب شما رسیـد. شعرهایى در آستانه شکـوفایـى به شرط آنکه پایان شعر را پـایان کار تلقـى نکنیـد. شاعر همیشه در حال دیدن, خواندن, آموختـن, آفریدن و بازآفرینى است. هر چند مى دانم گـرفتـارى و مشغله شما بسیار است. از شما نمـى خـواهیـم که شاعر حرفه اى باشید ولى ایـن را هم شما و هم ما مى دانیم که گذشت زمان و بالا رفتـن سن قدرت یادگیرى و انعطاف پذیرى ذهن را کاهش مى دهد; البته زمان براى کسانـى که عادت به مطالعه و تفکر دارند معمـولا قـدرى تخفیف مـى دهد! مـوفق باشید و باز هـم آثارتان را براى ما بفرستید.

اشـرف بهنـام فـر ـ قـم منیـره شیـرآبـادى ـ علـىآبـاد کتــول
نامه ها و سـروده هایتان رسیـد. مـا همیشه دوستـان اهل شعر را به مطالعه مـداوم دعوت مـى کنیـم. هـدف اصلـى از ایـن دعوت بیـش از افزایش معلومات, افزایـش قدرت تحلیل و نقادى است. مطالعه واقعى آن است که با خواندن هر کتابى, خود و تـواناییهاى خود را بیشتر و بهتر بشناسید. البته براى شاعر راستیـن هر جلوه هستى یک کتاب است. در آینه ذهـن شـاعر راستیـن هـر جزء به ظاهـر کـوچکــى از تماشاگاه خلقت صـدها رنگ و جلـوه دارد. هر سنگـریزه در انـدیشه زلال شاعر صدها دایره تو در تـو و در حال گسترش مـىآفریند. ذهـن شـاعر ارتبـاطـى بـى واسطه بـا هستـى دارد.
آگاهـى از دریافتهاى دیگران هـم براى او, آشنایى با بخـش دیگرى از خلقت است. او از پشت عینک عادت یا تقلیـد به جهان نمـى نگرد, از ایـن رو همه چیز بـرایـش تـازه و معنادار است.
هرگاه شیفته سخنـى شدید یا شعرى شما را به وجـد آورد, لازم نیست که بکـوشید تا هـم از آن گونه شعر بگوییـد و از آن گـونه سخنها بسرایید; بکوشید حسى را که شاعر با برخـوردارى از آن به آفریدن و زیبا آفریدن دست یافته, کشف کنید. ایـن گامى مهم به سوى جهان شعر است. موفق باشید.

ایـرج سبزعلـى گل ـ قـم رضـا ایمـانـى ـ همـدان
شعرهایتان رسید و نشان داد که مـوسیقـى شعر سنتـى, سخت شما را به وجـد آورده است و بـى اختیار لب به سخنان مـوزون گشـوده ایـد. هـرگاه به شعرى وجـدآور رسیـدیـد, در ذهـن خـود میان ((وزن)) و ((وجد)) شعر موقتا خط فاصله اى بکشید و ببینید ایـن کدام اندیشه و احسـاس است که کلمـات به خـاطـر آن, صف به صف به سمــــاع در آمـده اند و کـدام افکار زیبا و مـوزون است که اینچنیـن در قالب عبـارات جلـوه گـر شـده است, آنگاه در خـواهیـد یافت که افکار و عواطف شاعران روح شعر و اصوات و کلمات جسـم آن است. نمى خواهیـم حساب باطـن شعر را از ظاهر آن جدا کنیم بلکه مى خواهیـم از ظاهر سخـن به باطن آن دست یابیم زیرا به قول ((صائب)): ((لفظ و معنى را به تیغ از یکـدگـر نتـوان بـرید)).
حرف آخر آنکه, بیشتر بخـوانید و همچنان بنویسید و ما را هـم از خـوانـده هـا و نـوشته هـاى خـود بـى خبـر نگذاریـد.

حسن یعقوبى ـ سرخه
با آرزوى مـوفقیت براى شما برادر ارجمنـد در تإلیفـى که انجام داده ایـد. مـا نیز در ایـن مجله گاه به منـاسبت ولادت و گـاه به منـاسبت وفـات حضـرت زهـرا(س) در طـى چنـد سـال, از میان اشعار ارسالـى از طرف شاعران و احیانا منتشر شده در مجمـوعه هاى دیگر, آثارى را انتخاب و درج کـرده ایـم که از لحاظ کمیت گمان نمـى رود در حد ((چهل شاعر)) ـ آن گـونه که شما گردآورى کرده اید ـ باشد, ولـى به جنبه هـاى کیفـى تـا حـد ممکـن تـوجه کـرده ایم.
آنچه براى ما مهم است, علاوه بر محتـوا, ارزش کارى از لحاظ ادبى است بـویژه در باره ایـن شخصیت والا که اگر شعر سستى منتشر شود, خداى نکرده مـوجب تخفیف شإن آن حضرت در ذهـن برخـى افراد است.
در باره مجموعه مـورد نظرتان, از لحاظ روال کار, پـس از تإیید یک تـإلیف از سـوى مجله بـراى نشـر به مـرکز انتشـارات دفتــر تبلیغات اسلامى پیشنهاد مـى شـود و آنجا با ضـوابطـى که دارند در شوراى کتاب مطرح و در صورت تصویب مطلق یا مشروط, اقدام خـواهند کـرد و اگر آنجا نپذیرنـد ما امکان نشر از طـریق مجله یا ناشـر دیگر را نداریـم. بنابرایـن, به نظر مى رسد, در صورت قبـول زحمت زیراکسـى از متـن کامل مجمـوعه خـود را بـراى مجله بفرستیـد تا پیشنهادها و نظرهایمان پـس از رویت اثر به عرض جناب عالـى برسد. پیروز باشید.