تـوضیح لازم در بـاره گزارش روستـاى قـاهان


 

تـوضیح لازم در بـاره گزارش روستـاى قـاهان

 

 

در آبـان ماه سـال جـارى در شمـاره 92 مجله گزارشـى تحت عنـوان ((قاهان زمردى در دل کویر)) به چاپ رسید. ایـن گزارش مربـوط به کتابخانه روستاى قاهان بود و در ضمـن گفتگویى نیز با اعضاى این مرکز صورت گرفته بـود. در برخى از نظرات مطرح شده, دانـشآموزان به بعضـى ازمشکلاتـى که در مـدرسه داشتنـد اشـاره کـردند.
جناب آقاى اصغر علـى میرزایـى مدیر محترم دبیرستانهاى ((فجر)) و ((حجاب)) روستـاى قاهان طـى جـوابیه اى به مـوارد اشاره شـده در گزارش پاسخ گفتند. ما نیز با توجه به زحمات ایـن قشر زحمتکـش و فعال جامعه, نظرات ایشان را که پاسخـى است بر نکات ذکر شده, در ادامه مىآوریم.
((در مـورد دیـر آمـدن معلمـان به کلاس درس لازم به ذکــر است که دبیران دبیرستان حجاب قریب به اتفاق در روستا بیتـوته مى کنند و آنهایـى که از شهر مـىآینـد یک بـار به روستـا آمـده و سپــــس بازمى گردند و همگـى در منازل استیجارى در روستا ساکـن مى باشند. نسبت دادن بـى نظمى و تإخیر به کارکنان دبیرستان نسبتى نارواست و دبیران ایـن مجموعه همه متعهد و علاقه مند به کار خویـش هستند. اشتغال به تحصیل بعضـى از دانـشآمـوزان شهرى در ایـن دبیرستان, قبولى معقول دهها دانشآموز ایـن روستا در دانشگاه و درصد قبولى خرداد دانـشآموزان دیپلـم, خود بیانگر نظم و کارآیى مطلوب ایـن مجموعه است.
اما در جایـى گفته شـده که ((در مـدرسه آب خـوردن نیست.)) باید گفت تإمیـن آب آشامیـدنـى در حیطه وظیفه مـدیر نیست بلکه جهاد سازندگى و شـوراى اسلامى مـوظف به تإمین آب هستند, اما با ایـن وجود اگر دانـشآموزان با چشـم باز نگریسته بـودند, تراکتـورهاى استیجـارى که آب دبیـرستـان را در سـاعتهاى آخـر شب از روستـاى مجـاور تـإمیـن مـى کـرد را مـى دیـدنـد و گلایه نمـى کـردنــد.))
در مورد رشته هاى تحصیلى هـم باید گفت در کجا آمـوزش و پرورش با هشت دانش آموز, رشته تجربى دایر کرده است که بخش ما ایـن کار را نکرده باشد.
در مـورد ادعاى کـم تـوجهى به درس هنـر بایـد گفت: هر چنـد دبیر متخصص در این رشته نداریم اما دبیر مربوطه به اندازه اى در ایـن مـورد عنایت داشته که حتـى چند نفر با تبصره در ایـن ماده درسى قبـول شـده انـد. اما در مـورد ورزش بـایـد گفت که ما ساعت ورزش داریـم و خانمى تحت عنوان مدرس تربیت بدنى در مدرسه کار مى کند.
در جایى دیگر دانـشآمـوزى عنوان کرده که معلـم مجرد سر کلاس درس آنها حاضر شده است در حالى که چنیـن چیزى کذب محض است و دبیران همه متإهل و متعهد هستند.
در مـورد مشتـرک بـودن دبیـرستان پسـرانه و دختـرانه در سالهاى گذشته بـایـد گفت کـدام عقل سلیمـى مـى پذیـرد که در استـان قـم دبیرستان مشترک باشـد. فقط ساختمان مدرسه در گذشته مشترک بـوده است و نه کلاسهاى درسى.
و اما در مورد کارکـرد مدیر مدرسه, مـدیر ایـن مجمـوعه خـود را خالى از اشکال و ایراد نمـى دانـد ولـى شایسته است دانـشآمـوزان وقتى از کاستى مدیر مى گفتند از نقش ایـن خدمتگزار در طى چهارده سال تإسیـس ایـن دبیـرستـانها و ثمـرات ناشـى از آن هـم سخنـى مى گفتند ...
پیام زن: ناگفته پیـداست که در گزارش مذکـور فقط نظرات حاضریـن ذکر شده و ادعایى از سـوى مجله بر صحت و سقـم ایـن مطالب وجـود ندارد. ایـن در حالـى است که در هیچ کجاى مطلب مربـوطه اسمى از مدرسه اى خاص و یا معلـم و مدیرى برده نشده و دانشآموزان فقط به ذکر برخـى از مشکلات خـود در طـول چنـد سال تحصیلـى گذشته اشاره کرده انـد که معلـوم است با گذشت زمان اگر اشکالـى بـوده با همت معلمان و مدیران کـوشا مرتفع شده است. در انتها از دقت و تـوجه ایـن مـدیـر محتـرم و متعهد تشکـر مـى کنیم.