تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

زنان نزاکت را بیشتر رعایت مى کنند
زنان در محیط کار چه به عنوان رییـس و چه به عنوان مرئوس بیشتر از مـردان نزاکت را رعایت مـى کنند. هر چنـد خانمها و آقایان به طـور بالسـویه در معرض بى نزاکتـى و بـى احترامى قرار دارند, اما پژوهشگران مى گویند مردها آغازگر 70 درصد ایـن بى نزاکتیها هستند و انگیزه آنان براى ایـن کار, کاهش تعداد کارمندان محل کارشان, فشار فزاینده در مقابل ((کار بیشتر, درآمد کمتر)) و تکنـولـوژى است که به آنان اجـازه مـى دهـد مـردم را به طـور ناشنـاس مـورد بى احترامى قرار دهند.

بین فشار خون و پوک استخوانى رابطه مستقیم وجود دارد
پزشکان مى گویند زنانى که دچار فشار خون بالا هستند در سنیـن بالا بیـش از سایریـن در معرض خطر ابتلا به پوکى استخوان قرار خواهند گرفت. تحقیقات روى چنـد هزار زن مسن نشان داد, هر چه سـن بالاتر بـرود, بخصـوص بعد از 65 سـالگـى و یـائسگـى, زنـان به دلایلــى استخوانهایشان را از دست مى دهند و اگر فرد فشار خـون نیز داشته باشد, سرعت از دست دادن استخـوان بسیار بیشتر مـى شـود. همچنیـن ادامه تحقیقات نشان داد کسانى که فشار خون دارند کلسیـم بیشترى از طریق ادرار از دست مى دهند که با افزایش مصرف کلسیم در رژیـم غذایى جایگزیـن نمى شود. وقتى کلسیـم از طریق ادرار از بدن خارج شود, استخوان مقدارى از کلسیم خود را از دست مى دهد که ایـن امر باعث کاهش تراکـم استخـوانها مى شـود. زنان مـى تـوانند با کاهـش مقدار مصرف نمک و مصرف میوه جات و سبزیجات خطر پـوکى استخوانشان را کاهش دهند.

کمبود تیروئید در مادران باعث کم هوشى فرزندان مى شود
دو درصـد زنان حامله دچار کمبـود تیروئید هستنـد. اما نشانه هاى ایـن عارضه مانند خستگـى و اضافه شدن وزن, گاهى نامشخص مى مانند و ایـن امر موجب لطمه خـوردن به مغز نوزادان مى شود. تحقیقات بر روى کـودکان 7 تـا 9 ساله که کمبـود تیـروئیـد مادرانشان هنگام حاملگى برطرف نشده بـود, نشان مى دهد نمره هوش آنها هفت واحد از کودکان مادران سالـم کمتر است. به ایـن ترتیب زنان مى توانند با آزمایـش خـون و درمانهاى کم هزینه, مانع کـم هوشى دهها هزار کودک شوند.

استفاده از سم بوتولیسم باعث کاهش سردردهاى میگرنى مى شود
پژوهشگران اعلام کردند تزریق مقدار اندکـى از سم بـوتـولیسـم به درمان سردردهاى میگرنى کمک مـى کند. در حال حاضر17 درصد از زنان و 6 درصـد از مـردان جهان به بیمارى مذکـور دچارنـد. سـردردهاى میگرنـى که یک اختلال ضعیف کننده هستنـد با درد شـدیـد, سرگیجه, حالت تهوع, استفراغ و حساسیت به نـور مشخص مـى شـوند. پژوهشگران مذبور دریافتند تعدادى از بیمارانى که براى رفع چیـن و چروکهاى عمیق در پیشانـى اقـدام به تزریق سم بوتـولیسـم کرده بـودند از زمان شـروع تزریقها, سـردردهاى میگـرنـى آنها کاهـش یافته است. تنها عارضه جانبى ایـن روش درمان, درد موقت موضعى در محل انجام تزریق سـم و ایجاد لکه هاى کـوچک ارغوانى رنگ بر روى پـوست بیمار است.

استفاده از اشعه لیزر براى درمان عفونتهاى حاد گوش
پزشکان براى درمان عفـونتهاى حاد گوش که در بیـن کـودکان بسیار شایع است و در مقابل آنتى بیوتیکها نیز واکنـش نشان نمى دهند, از اشعه لیزر استفاده کردند. در ایـن روش که کمتر از 5 دقیقه زمان مى برد, تـوسط اشعه لیزر, سوراخ ریزى در پرده گوش ایجاد مى کنند. سپـس از طریق ایـن سـوراخ, هوا وارد فضاى گوش میانى شده و باعث خشک شدن عفونت و در نهایت, برطرف شدن آن مى شود. ایـن سوراخ ریز که ظرف چند هفته دوباره بسته مـى شـود, فشار مـوجـود در گـوش را کاهـش داده و بلافاصله مـوجب تسکیـن درد ناشى از عفـونت مى شـود.

شیر مادر مبتلا شدن به سرطان خون را کاهش مى دهد
تحقیقات نشان مى دهد که تغذیه کـودک با شیر مادر مـى تـوانـد خطر ابتلا به سرطان خون (لوسمى) را در کودکان تا 21 درصد کاهـش دهد. شیر مادر از ایجاد عفـونت در کـودکان جلـوگیـرى مـى کنـد و باعث مـى شـود کـودکان کمتر دچار سرطانهایـى ماننـد سرطان غدد لنفاوى بشوند. ایـن نتایج از تحقیق بر روى بیش از چند هزار کودک سالـم و یا مبتلا به لوسمى و سـوال از مادران آنها در مورد شیوه تغذیه این کودکان, انجام گرفته است.

شیوع افسردگى در جهان
به گفته محققان افسردگـى مهمتریـن علت ناتـوانـى و غیبت از محل کـار در جهان است که بعد از بیمـاریهاى قلبـى بیشتـریـن بـــار بهداشتـى را بر جامعه تحمیل مى کند و انتظار مـى رود با ایـن وضع رقـم مبتلایان به ایـن بیمارى همچنان افزایـش یابـد. کارشناسان, میزان خـودکشـى در بیماران مبتلا به افسردگـى را بالا رقـم زده و هزینه هاى قابل محاسبه ناشـى از افسردگـى مانند دارو و درمان را سـالانه 60 میلیـارد دلار تخمیـن مـى زنند.

نوشیدن آب از کندذهنى جلوگیرى مى کند
پزشکان معتقدند نـوشیدن شـش تا هفت لیوان آب در روز براى سلامتى مفید است و باعث ازدیاد تـوانایى ذهنى مـى شـود. ایـن پزشکان در تحقیقات خـود عده اى از افـراد مسـن را وادار کـردنـد تا در روز چنـدین مـرتبه آب, آب میـوه و سایـر نـوشابه هاى عارى از کافئیـن بنوشند و به ایـن نتیجه رسیدند که افزایـش نـوشیدن آب و آب میوه باعث بهبـود تـوانایى ذهنى مى شـود. در دوران پیرى به طور طبیعى به علت کاهـش احساس تشنگى آب کمترى نوشیده مى شود و از طرف دیگر مصرف بعضـى از داروها باعث از دست رفتـن سـدیـم به همراه آب از طریق ادرار مى شـود که ایـن عوامل باعث بیشتر شدن فراموشى و کند ذهنى مى گردند.

شیر براى گیاهان هم مفید است
گروهـى از محققان دریافتنـد که افشانه (اسپرى) کردن شیر بر روى گیاهان جالیزى مانند خیار و کدو, نـوعى آفت گیاهى به نام ((زنگ گیاهى)) را نابـود مـى کند. ایـن نـوع آفت یکـى از آسیبهاى عمده براى کشاورزانى است که تلاش مى کنند محصولات خـود را بدون استفاده از ضد آفتهاى شیمیایى تـولید کنند. ((زنگ گیاهى)) به صورت برفک بر روى برگهاى بـوته خیار و یا کدو ظاهر و به جمع شدن برگ منجر مى شـود. در زمان حاضر تنها یک نـوع ضد آفت شیمیایى براى مبارزه با ایـن بیمارى گیاهى وجود دارد که محققان را بر آن داشت تا در جستجـوى روشهاى ارزانتر کنترل آفتهاى گیاهـى باشنـد. بـر همیـن اساس محققان با افشانه کـردن مستقیـم مخلـوط شیـر و آب بـر روى بـوته هاى خیار و کدو, تإثیر ضـد آفاتـى آن را آزمایـش کردند و متـوجه شـدند که تإثیر افشانه مخلـوط شیر و آب بسیار بیشتر از ضـد آفت شیمیایـى متعارف در مبـارزه بـا ((زنگ گیـاهـى)) است و هزینه کمترى دارد.

افرادى که تا دیروقت کار مى کنند, موفق ترند
تحقیقات روانشناسان نشان مـى دهـد افـرادى که فعالیتهاى خـود را دیرتر از حد معمـول در روز آغاز مى کنند و تا دیرهنگام در شب به کار مشغولند از نظر تـواناییهاى ذهنـى مـوفق تر هستنـد. همچنیـن روانشناسان دریافته انـد, افراد سحرخیز که زودتر به بستـر خـواب مى روند, افرادى موفق هستند.

چسب صدف, استخوانهاو دندانها را ترمیم خواهد کرد
شکستگـى استخـوانها و دندانها در آینده با کمک یک چسب عالـى که از یک ماده چسبنده ضد آب و سخت تهیه شده است, ترمیـم خواهد شد. صـدفها از ایـن ماده چسبنده براى چسباندن خـود به صخره هایـى که دایما در معرض برخـورد با امـواج دریا هستند, استفاده مـى کنند. راز چسبندگـى ایـن صدفها, پروتئینـى است که از یک رشته شامل 10 آمینواسید ترکیب یافته است.
پروتئین برداشت شده از ایـن گیاه را مـى تـوان براى تهیه یک چسب قـوى که در محیطهاى مرطـوب مـى چسبد مانند فلز, چـوب, استخـوان, میناى دندان, پـوست و حتى تفلون به کمک یک آنزیـم استفاده کرد.

زنان سیگارى بیشتر در معرض سرطان ریه هستند
احتمال بـروز سرطان ریه در سنیـن بالاى شصت سال در زنان بیـش از مردان است. پژوهشهاى انجام شـده تـوسط محققان نشان داده است که نسبت زنان سیگارى سالمنـد مبتلا به سـرطان ریه, دو برابـر میزان شیوع این بیمارى در مردان سیگارى در همان سـن است. ایـن نشانگر آن است که مـواد سرطان زا در دخانیات روى زنان بیشتـر اثر منفـى مى گذارد تا مردان.