سفـره مـاه

نویسنده


 

سفـره مـاه
منصوره تقدسى

 

 

خوراک گوشت بره

مواد لازم:
ران گوسفند, یک عدد
آبلیمو, دو قاشق سوپخورى
روغن مایع ذرت, دو قاشق سوپخورى
پیاز, یک عدد
سیر, دو حبه
سبزیجات خشک یا تازه معطر (شامل آویشـن و اکلیل کوهى), به مقدار کافى
طرز تهیه:
گـوشت بره را از 24 ساعت قبل در مایع روغن و آبلیمو بخـوابانید تا کاملا طعم آبلیمو به خـورد گوشت رود. در صورت نبـودن سبزیجات تـازه مـى تـوانیـد از سبزیجـات خشک استفـاده کنید.
سیر را رنده نمـوده با سبزیجات معطر مخلـوط کنید و کف سینـى فر پهن کنیـد. گـوشت را روى سبزیجات قرار داده با حـرارت 350 درجه فارنهایت به مـدت نیـم ساعت بپزیـد. درجه حـرارت گاز را به 300 درجه فارنهایت رسانـده و مـواد مایع جمع شـده در زیـر گـوشت را مجـددا روى آن بریزید و حـدود دو ساعت با درجه 300 درجه بپزید. هر یک ربع به یک ربع, روى گوشت را مرطـوب کرده تا سطح گوشت خشک نشـود. بعد از اینکه گـوشت کـاملا پخت, مایع زیـر گـوشت را جـدا کرده, چـربیهاى روى آن را گرفته و با کمـى گـوشت و آبلیمـو روى حرارت قرار داده تا سـس خـوشمزه اى آماده شـود. بعد ران گوشت را در دیـس مستطیلى قرار داده آن را به صـورت قطعات کـوچک بریده و از ایـن سـس روى آن بمـالیـد.

سـس گـوجه فـرنگـى یـا سـس کچــاپ

مواد لازم:
رب گوجه فرنگى, 4 قاشق
روغن مایع, دو قاشق سوپخورى
گوجه فرنگى, نیم کیلو
اورگانو, یک قاشق چایخورى
شکر, یک قاشق سوپخورى
نمک, یک قاشق چایخورى
فلفل سیـاه نکـوبیـده, یک دوم قـاشق چـایخـورى
برگ بو, سه عدد
سرکه, یک دوم استکان
طرز تهیه:
روغن مـایع را داغ کـرده, رب گـوجه را کمــى در روغن تفت داده, تمام ادویه جات را اضافه نمـوده, کمى هـم بزنید. بعد گـوجه فرنگى پـوست گرفته را رنده کنید و روى مـواد بریزید و بگذارید بجـوشد تا غلیظ شـود. نمک و فلفل و شکر را اضافه کنیـد. در آخر سـس را از صـافـى رد نمـوده و در ظرف مخصـوص بـریزید.