گیپوربافى ،قلاب بافى ،تکه دوزى

نویسنده


 

گیپوربافى,قلاب بافى,تکه دوزى
سیاوش رستمى

 

 

این قسمت شامل:
گیپوربافى: آشنایى با هنر گیپـوربافى, ابزار و لـوازم کار, طرز بـافت گـره جفتـى به همـراه عکـس بـافت رومیزى به صـورت گیپـور قلاب بافـى: راهنمـاى قلاب بـافـى, زنجیـره, بـافت نیـم لایـى, بـافت دوبل,بافت دو دوبل, بافت سه دوبل, بافت شل, بـافت دستگیـره بـا استفـاده از قلاب, طـرز لکه گیـرى و اطـو کـردن و خشک کــــــردن
رومیزى
تکه دوزى: تهیه و سـاخت یک کـوسـن بـا پـارچه هاى تکه دوزى شـده و همچنیـن تهیه و سـاخت روکـش دستمـال کاغذى

گیپوربافى

لوازم و وسایل مورد نیاز
1ـ دوک اوکشـىcchi) :) وسیله مـورد نظر بـراى بـافت گیپـور دوک اوکشـى است که از دو قسمت کاملا شبیه به هـم تشکیل گردیـده است. دوکها ممکـن است از جنـس پلاستیک, فلزى و یـا چـوبـى بـاشنـــد.
2ـ میل: میل قلاب شماره هاى
6 و 8 و همچنین 12 و 13 بهتریـن میل قلابهایى هستند که مـى تـوان در گیپوربافى استفاده نمود.
3ـ قیچـى: براى مـواقعى که رج به انتها مـى رسـد از قیچـى بـراى بریدن نخ استفاده مى گردد.
4ـ نخ: معمـولا از نخDMC) ) و یـا نخ مـرسه ریزه ایـران مـى تـوان استفاده نمود.

مهارت در گیپوربافى 1
((گره جفتى))

پـس از پـر کردن دوک, بایـد ابتـدا دوک را در دست راست گرفته و ابتـداى نخ را بـا کمـى فـاصله و انتهاى نخ را میــان دو انگشت میانـى و شست قـرار داد و نخ را یک دور به دور انگشتان پیچیـد, البته مى توان نخ را بیـن انگشت شست و سبابه هم قرار داد. منتها
روش اول
معمول تر و راحت تر مى باشد.
سپـس دوک را زیر نخى که بیـن انگشت سبابه و شست قرار دارد برده و یک حلقه تهیه شـود که دوک از حلقه ایجـاد شـده خارج شود و از سمت جلو دوک بعد از آن, دوک را در راستاى انگشت شست دست چپ به صورت مستقیـم مى کشیم و در همیـن زمان انگشت اشاره را شل کرده تا نخ کمى آزاد شـده سپـس نخ دوک را کشیـده و نخ انگشت اشـاره دور نخ دوک حلقه شود.
نکته حائز اهمیت براى زدن گره صحیح ایـن است که نبایـد اشتباها نخ متصل به دوک که در آغاز به دور نخ انگشت سبـابه حلقه کــرده بودیـم به سمت پایین برده شود زیرا در ایـن صورت گره ها غلط کار شـده است. باید نخ متصل به دوک کشیده شـود تا نخ متصل به انگشت به سمت بـالا آمـده و روى نخ متصل به دوک حلقه شــود.
پـس از این اولیـن گـره را که در قسمت زیر زده شـده است به سمت عقب آرام کشیده و بعد نـوبت زدن گره از قسمت رو مـى باشـد. براى زدن گـره از قسمت رو نخ دوک را از روى نخ بیـن انگشت اشــاره و شست رد کـرده و از حلقه ایجادشـده از قسمت عقب به سمت جلـو دوک در مىآوریم.
در گـره رو بـایـد نخـى که در انگشت اشاره است دور نخ دوک حلقه شده و به سمت بالا بیاید. در ایـن صورت یک گره جفتى تشکیل مى شود که در صورت صحیح بـودن, باید روى نخ دوک حرکت کند. در غیر ایـن صـورت نخ را اشتبـاهـا کشیـده و گـره غلط مـى بـاشد. توضیحات مربوط به مدل گیپور

مواد لازم:
رومیزى به قطر 5 / 21 سانتى متر نخ دمسه ریزه ایرانDMC) ) شماره 50
دوک اوکشىcchi) ) 2 عدد

طرز بافت:
رومیزى از دو قسمت موتیف و رج 1 و 3 و 4 بافته مى شود.
جهت بافت مـوتیف گل: ابتدا یک حلقه با استفاده از بافت یک دوکه با مشخصات 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 گـره جفتـى کار کـرده سپـس با فاصله 3 میلى متر یک حلقه با مشخصات 2 ـ 12 ـ 12 ـ 2 با استفـاده از بـافت یک دوکه بـافته و مطـابق نقشه بـا فــاصله 3 میلـى متـر 8 حلقه با مشخصات ارائه شـده دور تا دور قسمت مـرکزى حلقه ببـافیـد. در انتها ایـن عمل را 9 بـار تکـرار کنید. بافت رج اول: ابتـدا یک حلقه بـا استفـاده از بـافت یک دوکه به مشخصات 4 ـ 4 ـ 4 ـ 4 گره جفتـى بافته و با فاصله 3 میلى متر با استفاده از بافت یک دوکه یک حلقه دیگـر بـا مشخصـات ارائه شـده بافته و تـا انتهاى رج اول با استفاده از حلقه و بـافت یک دوکه رج را به پایان برسانید.
بافت رج دوم: 8 مـوتیف گل بافته شده را دور تا دور رج اول قرار بدهید و 1 مـوتیف گل را در قسمت مرکزیـن رومیزى قـرار بـدهیـد. بافت رج سـوم: رج سـوم را مطابق رج اول با استفاده از بـافت یک دوکه و حلقه بـا مشخصات 4 ـ 4 ـ 4 ـ 4 گـره جفتـى تا انتهاى رج سوم کار کنید.
بافت رج چهارم: ابتـدا یک نیـم دایره با بافت دو دوکه به مشخصات 6 ـ 6 بافته و یک حلقه بـا مشخصات 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 ـ 3 گره جفتـى بافته و با بافت دو دوکه یک نیـم دایره با مشخصات 2 ـ 2 ـ 2 ـ 2 ـ 2 ـ 2 بـافته و مطابق تـوضیحات ارائه شـده با استفاده از بـافت یک دوکه جهت حلقه ها و بافت دو دوکه بافت نیـم دایره ها رج چهارم را به پایان برسانیـد.

توضیح مدل کوسن

مواد لازم
پارچه کتانى, جهت موتیفهاىA وD به مشخصات 45 * 55 سانتى متر
پارچه کتانى, جهت موتیفهاىB وC به مشخصات 50 * 70 سانتى متر
لایه آسترى به مشخصات 50 * 50 سانتى متر
ابر جهت پر کردن کوسن به مقدار کافى
زیپ به طول 35 سانتى متر
انـدازه نهایـى: کـوسـن به مشخصـات 40 * 40 سـانتـى متر
طـرز ساخت: ابتـدا پارچه ها را مطابق مـوتیفهاىD ـA بـریـده و مطابق الگـوى اصلى, مدل موتیفها را کنار یکدیگر قرار داده و از قسمت پشت کـوسـن آنها را به یکـدیگـر وصل نماییـد. بعد از تهیه قسمت رویه کوسن قسمت پشت کـوسـن و در وسط آن لایه آستـرى را وصل نمـوده و آنها را به یکـدیگر چرخکارى کنیـد و در انتها در قسمت پشت کـوسـن زیپ را به صـورت عمـودى وصل کنید و در انتها ابر را داخل کوسن قرار بدهید.

توضیح مدل
روکش دستمال کاغذى

پارچه کتانى چاپى مطابق نقشه جهت موتیفهاىF ـA به مشخصات 60 * 65سانتى متر به انضمام بندهاى دستمال کاغذى
پارچه کتانى چاپى جهت بدنه اصلى دستمال کاغذى به مشخصات 40 * 100 سانتى متر مغزى, در صورت دلخواه به مقدار کافى جهت دوخت به اطراف دستمال کاغذى لایه آسترى به مشخصات 35 * 65 سانتى متر
انـدازه نهایـى: به مشخصـات 9 * 26 * 13 سـانتـى متر
طـرز ساخت: ابتـدا پارچه ها را مطابق مـوتیفهاىA _ F بـریـده و مطابق الگـوى اصلى مدل, کنار یکدیگر قرار داده و به بدنه اصلـى مـدل وصل نماییـد. (مطابق تـوضیحات نقشه) لایه آسترى را در میان قسمت رویه و پشت مـدل داخل نمـوده و چرخکارى نمایید و در انتها بنـدهاى مـدل را بـر روى دستمال کاغذى و همچنیـن در صـورت لزوم قسمتهاى لبه مدل را با نـوار مغزى کار کنید. (تـوضیحات کلـى در داخل شکلها مشخص مى باشد)
راهنماى قلاب بافى 1
بافت زنجیـره, نیـم لایـى, نیـم دوبل, دوبل, دو دوبل, سه دوبل, شل
مدل شماره 1
مـواد لازم: نخ قلاب بافى اولمپیوسlympus) ) مدل شماره 92 شیرىرنگ شماره (442) به میزان 25 گرم نخ قـرمزرنگ مایل به قهوه اى شماره (498) به مقـدار کافـى, مـدل شماره 93 شیـرىرنگ شماره (442) به میزان 25 گرم نخ آبـى پررنگ شماره (425) به مقـدار کافـى, مـدل شماره 94 شیرىرنگ شماره (442) به میزان 25 گرم نخ آبـى آسمانـى شماره (462) به مقـدار کافـى, مـدل شماره 95 نخ شیـرىرنگ شماره (442) به میزان 25 گرم نخ قـرمزرنگ مایل به قهوه اى شماره (498) به مقـدار کافـى, نخهاى گلـدوزى آبـى و قرمز مایل به قهوه اى به مقدار کافى
تک میل شماره 2
مقیـاس: 10 سـانتـى متـر = 6 رج = 14 بافت دوبل
انـدازه نهایـى: دستگیـره به مشخصـات 16 * 17 سـانتـى متر
طـرز بافت: ابتـدا با نخ شیرىرنگ 20 زنجیـره بافته و رج اول را با 3 زنجیـره و 19 بافت دوبل بـافته و مطابق نقشه تا انتهاى رج هشتـم با استفاده از فواصل زنجیره اى و بافت دوبل قسمت مرکزیـن, دستگیـره را بـافته و در انتها 2 رج حـاشیه را بـا استفـاده از نخهاى رنگـى طبق تـوضیحات ارائه شده, (رج اول را به صـورت بافت نیـم لایـى دور تا دور دستگیـره و رج دوم را با استفاده از بـافت دالبـر) کـار کنیـد و در انتها بـا 10 زنجیـره به صـــورت آویز دستگیـره کـار کنیـد و در انتها جهت گلـدوزى قسمت مـرکزیـــــن دستگیره, الگـوها را با کاغذ کاربـن بر روى قسمت مرکزى کشیده و محلهاى مشخص شـده را با استفاده از کامـواى رنگـى قـرار داده و کاموا را با استفاده از نخ و سوزن به قسمت مرکزیـن دستگیره وصل کنید.
راهنماى قلاب بافى 2
طـرز لکه گیـرى, خشک کـردن, اطـوکارى رومیزى
در صـورتـى که بر روى رومیزى بافته شـده لکه اى مشاهـده نمـودید بهتر است که هر چه زودتر آن را لکه گیرى نماییـد. ابتـدا رومیزى را بشـویید به صورتى که یک لیتر آب برداشته و داخل آن حدودا 10 الى 15 گرم پـودر لباسشویى حل کرده و با تـوجه به نوع لک, حدود نیـم ساعت رومیزى را داخل محلـول جـوشانـده تا لکه به کلـى پاک شـود. بعد از پاک شـدن, آن را با آب خالص تمیز نمـوده و آبکشـى نمایید تا زمانـى که آب خارج شـده بـدون کف صابون بـوده و تمیز باشد. سپـس آن را لاى حوله قرار بـدهید و با حـوله آب رومیزى را گرفته و آن را خشک نمایید. بعد از خشک کردن ابتـدا اندازه مـدل را بر روى کاغذ راهنما ترسیـم نموده و بر روى کاغذ نایلون نسوز قرار داده و رومیزى بافته شـده را از قسمت پشت بـر روى نایلـون قرار بـدهید, وسط رومیزى را سـوزن فـرو کنیـد و دانه ها را مرتب نمـوده و با دست قسمتهاى مختلف را کشیده و دور رومیزى را دقیقا سـوزن کـارى کنیـد به طـورى که رومیزى شکل اصلـى خـودش را داشته باشد.
پارچه اى را بـر روى رومیزى قـرار داده و از روى پارچه اطـوکارى کنید. جهت عملیات اطوکارى هر قسمت را جداگانه اطو نمـوده (اطـو کاملا داغ نباشـد) به صـورتـى که از طـرف بالا با فشار آوردن بـر اطو, عملیات اطـوکارى را به پایان برسانیـد و در انتها سـوزنها را درآورده و رومیزى بافته شده را در محلهایى که مشخص نمـودید, قرار بدهید.