اخبار


 

اخبار

 

 

ما در برابر جوانان وظایفى داریم
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمى رییس جمهور محترم به مناسبت آغاز طرح گفت و گوى ملى جوانان طى بیانیه اى گفت: توجه اساسى به سرمایه جـوانى و نیازها, رغبـتـها, آرزوها, آرمانها و مسـایل و مشکلات و همچنین عنایت جدى بـه دیدگاهها, ارزیابـى و پیشنهادهاى نسل جوان از ارکان اصلى هر گونه بـرنامه ریزى و تصمیم گیرى بـراى کشور است.
ایشـان همچـنین افزود: موفقیت, کارآیى, جـذابـیت, مقبـولیت و محبـوبـیت تمامى نهادها و مراجع تإثیرگذار در سرنوشت نسل جوان امروز ایران, اعـم از نهادهاى خـانواده, مدرسـه, صـدا و سـیما, مطبـوعات, مراکز فرهنگى ـ هنرى, تـشکلهاى غیر دولتـى, احـزاب و حکومتها مبتنى بر این است که بـراى رسیدن بـه اهداف و آرمانهاى بلند این ملت بزرگ تا چه حد با جوانان و دنیاى زیبـا و صمیمى و یگانه آنها آشنایى دارند.
آقاى خاتمى در ادامه گفت: ما در برابر جوانان وظایفى داریم و جوانان نیز در برابـر کشور و انقلاب وظایفى دارند. البـته بـاید قبول داشت که در یک لحظه نمى توان به همه چیز رسید, ولى نهادهاى حکومتى و مدنى در برابر نظر جوانان واکنش نشان خواهند داد و در جهت رفع کاستیها و حل مشکلات اقدام خواهند کرد.
ایشان همچنین اضافه کرد: من بـه این گفت و گوها بـراى پیشرفت کشور دل بسته ام و امیدوارم شما جوانان در این جلسات که بـه همت ((مرکز ملى جوانان)) برگزار مى شود, مشارکت و ابـراز عقیده کنید تا بتوانیم ایران فردا را بهتر از پیش بسازیم.

روز جهانى خانواده برگزار شد
مرکز امور مشارکت زنان روز جهانى ((خانواده)) را بـرگزار کرد و این روز را فرصتى براى ارتقاى آگاهى نسبت به مسایل مربوط بـه خانواده دانست.
این مرکز همچنین افزود: روز خانواده مى تواند یک عمل قدرتـمند بـسیج نیروها از طرف خانواده در تمام کشورهایى محسوب شود که از این فرصت استفاده مى کنند و مطابق مسایل مناسب و جامعه از مسایل خانواده حمایت مى کنند. بـرگزارى روز جهانى خانواده در سال 2000 همچنین فرصت مناسبـى را مهیا مى سازد تا خانواده ها همبـستگى خود را نسبت بـه خواستـن استـانداردهاى بـهتـر زندگى عینیت بـخشند.
مرکز امور مشـارکت بـا اشـاره بـه عنوان ((خـانواده, عوامل و ذینفعان توسعه و پیشرفت اجتـماعى)) که تـوسط چهارمین نشست ویژه بـین آژانسى در سال بـین المللى ((خانواده)) پـیشنهاد شد, اضافه کرد: امسال, سالى است که مجـمع عمومى, نشسـت ویژه اى بـراى مرور کلى و ارزیابى تحقق حاصل نشست جهانى سران, بـراى توسعه اجتماعى و بررسى عملکرد و ابتکارات بیشتر برگزار مى کند. دولتها, موسسات آموزشى, گروهها و افراد مذهبى مى توانند بـه اشاعه فهم عملکردها و مشـکـلات, نقـاط قـوت و نیازهاى خـانواده از طریق سـازمـاندهى برگزارى روز جهانى خانواده کمک کنند.

امید به زندگى زنان ایران, بیشتر از مردان است
یک بررسى نشان مى دهد ((امید بـه زندگى[ ((متوسط عمر] در زنان ایران نسبت به مردان 1 / 2 سال بیشتر است. در این میان مردان و زنان اسـتـان تـهران بـیشـتـرین امید بـه زندگى و زنان و مردان سیستانى کمترین امید بـه زندگى را در سطح استانهاى کشور دارند. بر اساس این بـررسى که در اولین گزارش ملى توسعه انسانى کشور در سال گذشته منعکس شده, پس از تهران, استانهاى گیلان و اصفهان, بالاترین شاخصه امید به زندگى را دارند.

هفت مورد عسر و حرج براى زنان به تصویب رسید
به موجب مصوبه مجلس شوراى اسلامى, زنان در هفت مورد از حق طلاق برخوردار خواهند شد. بـر اساس ماده 1130 الحاقى بـه قانون مدنى که موارد عسر و حرج بـر عهده قاضى دادگاه گذاشته شده است و بـا توجه بـه افزایش روند بـلاتکلیفى زنان در دادگاههاى خانواده این طرح به تصویب رسید. از جمله موارد این طرح, تـرک خانواده تـوسط زوج به مدت 6 ماه, اعتیاد به انواع مواد مخدر, استنکاف از دادن نفقه و عدم امکان الزام او بـه اداى نفقه تـوسـط دادگاه, عـقیم بـودن زوج, سوء رفتـار و معاشرت زوج در حدى که عرفا بـراى زوجه قابل تحمل نبـاشد, اختـیار همسر دیگر در صورت عدم استـطاعت بـر اجراى عدالت, عدم رعایت دستـور دادگاه در مورد منع اشتـغال بـه کار و حرفه منافى مصالح خانوادگى و حـیثـیت زن مانند اشتـغال بـه مواد مخدر و تـکدىگرى مى بـاشد. لازم بـه ذکر است تـعدادى از این موارد, جزیى از شروط عقد ازدواج هستند که قبل از این مصوبـه هم با امضاى آن, حق طلاق در این موارد بر عهده زن بود.

آثار فیلمسازان زن به جشنواره (فیلمهاى زنان) ارسال شد
آثار دوازده فیلمساز زن سینماى کوتاه ایران, به بیست و یکمین جشنواره بین المللى ((فیلمهاى زنان)) در کشور ایتالیا ارسال شد. این در حالى است که مسوولین برگزارى جشنواره در صدد هستند بخشى را در جشنواره بـه نمایش فیلمهاى ساخته شده توسط کارگردانان زن ایرانى اختـصاص دهند. این جشنواره در مهر ماه سال جارى بـرگزار خواهد شد.
تولد در کانادا به پایین ترین حد خود رسید
اداره آمار کـانادا اعـلام کـرد: نرخ مـوالـید این کـشـور بـه پایین ترین حد خود در طول تاریخ این کشور رسیده است. محققان علت کاهش نرخ موالید را بستـه بـه کاهش مستـمر درآمد زوجـهاى جـوان مى دانند. به اعتقاد آنان, مشکلات مالى مانع از بارورى کافى زنان بـه میزان دو فرزند مى شود که این مقدار مى تـواند جایگزین مرگ و میر جـمعـیت شـود. از سـویى دیگر آنان افزایش تـعـداد زنانى که درآمدشان بیشـتـر از شـوهرانشـان اسـت را عامل عمده کاهش تـولد کودکان مى دانند.
یک استـاد دانشگاه این کشور نیز تـإکید کرد کم پـولى یک عامل عمده استفاده از وسایل پـیشگیرى از بـاردارى در کشورهاى صنعتـى است. داشتن بچه باعث ایجاد هزینه هاى جدید مى شود و زوجین مجبـور هستـند مدتـى بـراى مراقبـت از کودک از بـازار کار خـارج شوند.

زنان آمریکایى در زمینه سیاست بى سوادند
یک تـحـقیق جـدید نشان داده است که اگر چـه زنان آمریکایى در زمینه سیاسى فعال هستـند, اما اطلاعات آنها ناکافى و بـه هر حال نسبت به مردان آمریکایى کمتر است.
زنها در دو دهه گذشـتـه در آمریکا یک نیروى عـمده رإى دهنده بوده اند, بـا این حال سازمانهاى نظرسنجى, تا بـه حال از خودشان سوال نکرده اند که آیا زنها هم هنگام پـاسخ دادن در زمینه مسایل سیاسى مثل مردها فکر مى کنند یا منافع دیگرى را در نظر مى گیرند؟ البـتـه هیچ تـردیدى وجـود ندارد که زنها موقع رإى دادن منافع شخـصى را در نظر مى گیرند و در واقع, آنها داده هاى سیاسى را بـه شـکلى متـفاوت از مردها مى بـینند که این امر نشـانگر عدم آگاهى آنان در امر سیاست است.

زنان ایتالیا به سیاست روى مىآورند
در ایتالیا دوره هاى آموزش سیاست بـراى زنان بـرقرار شده است. در این کشور مرکزى بـا هدف ارایه آموزشـهاى لازم بـه زنان بـراى ورود به صحنه سیاست, تإسیس شده است. نشریه ((زن)) این کشور با تإکید بر اینکه هیچ سیاستمدارى, سیاستمدار متولد نمى شود بـلکه به سیاستمدار مبـدل مى شود, نوشت: زنان ایتالیایى مایل بـه ورود به عرصه سـیاسـت مى تـوانند در دوره هاى یادشـده شـرکت کنند و از دوره هاى آموزش مسإله انتـخـابـات, بـرگزارى آن, نحـوه نگارش و تنظیم برنامه هاى انتخابـاتى و نیز چگونگى ارتبـاط بـا ارگانهاى اطلاع رسانى و دیگر مسایل روز استفاده نمایند.
مسوول برگزارى این دوره ها گفت: با گذراندن این آموزشها, زنان داوطلب ورود بـه صحـنه سیاست قادر بـه نامزد شدن در شوراى شهر, انتخابات شهرداریها و نمایندگى مجلس خواهند بود.

زنان مهاجر در آمریکا به فحشا و بردگى کشیده مى شوند
سـالانه حـدود 50 هزار زن و کودک بـا فریب و نیرنگ بـه آمریکا آورده شده و مجـبـور مى شوند على رغم میل خود بـه فحشا, بـردگى و کارهاى شاق دیگر تن دهند.
این زنان در بسیارى موارد به آگهیهاى اشتغال در برابر تإمین مسکن و غذا و نیز کارهایى همچـون منشـى گرى, فروشـندگى و خـدمات رستوران در آمریکا پـاسخ دادند و هنگامى که بـه این کشور قاچاق شدند, دریافتـند چنین کارهایى اصلا وجود خارجى ندارد و زنان پـس از ورود به عنوان زندانى نگهدارى و وادار شدند به فحشا و انجام کارهاى شاق تن دهند. برخى از آنان مستقیما به صاحبان روسپى خانه ها فروخته شده اند.
کشورهایى همچون تایلند, ویتـنام, چین, مکزیک, روسیه و جمهورى چـک منبـع اصلى بـراى قاچـاق زنان و کودکان بـه آمریکا هستـند.