تازه هاى پژوهش


 

تازه هاى پژوهش

 

 

عسل خاصیت ضد عفونى کننده دارد
پـژوهشـگران اعلام کردند عسـل داراى ویژگیهاى متـعددى اسـت که مى توان از آن بـه عنوان ماده اى موثر بـراى ترمیم زخمها استفاده کرد. عسل پـوشـشـى مناسـب روى زخـم ایجـاد مى کند و از عفونت آن جلوگیرى بـه عمل مىآورد. آب اکسیژنه موجـود در آن نیز بـتـدریج میکروبهاى زخم را نابود مى کند و ترکیبـات ناشناخته اى که در عسل وجود دارد التهاب زخم را برطرف مى کند. ویتامین ((ث)) و اسیدهاى آمینه موجود در عسل نیز موجب سرعت بخشیدن در التیام زخم مى شود.
این ترکیبات و مواد قندى بـسیار شیرین موجود در عسل بـوى عفونت زخمها را کاهش مى دهد و از درد مى کاهد.
در حال حـاضر در بـرخى از داروخانه هاى کشورهاى جـهان, عسلهاى طبـى عرضه مى شود, اما بـا عسلهاى معمولى و غیر طبـى نیز مى توان زخم و سوختگیهاى کوچک را پـانسمان کرد و بـه التیام سریع زخمها امیدوار بود. حتى مى توان از عسل بـراى زخم بـندى کودکان کمتر از دو سال نیز استفاده کرد.

نقش اضطراب در دانش آموزان
اضطراب دانشآموزان هنگام شرکت در امتحانات, آثار روحى و جسمى مثـبـتـى روى آنها مى گذارد. تـحـقیقات نشان داده است که اضطراب دانشآموزان اگر در مسیر درست هدایت شود, نه تـنها تـإثیر منفى در نتـایج امتـحانات آنها ندارد, بـلکه یک امتـیاز مثبـت بـراى دستیابى به موفقیت به شمار مى رود.
بـه گفتـه این پـژوهشگران اضطراب و اسـتـرس دانشآموزان هنگام امتـحـانات شـبـیه تـرشـح هورمون آدرنالین در شـرکت کنندگان در مسابـقات ورزشى است و نقشى مثـبـت در پـیشروى دانشآموزان دارد.

درمان عدم تمرکز کودکان
اختـلال تـمرکز و افزایش فعالیت از طریق یک خـواب عمیق شبـانه قابل بهبود است.
همچـنین تـحقیقات نشان داده کودکانى که از بـیماریهاى اختـلال تمرکز و نیز ناتوانیهاى یادگیرى برخوردار بوده اند, بـتدریج بـا عارضه بـى نظمى در خواب شبـانه مواجه مى شوند. پژوهشگران معتقدند برداشتن لوزه حلقى مى تواند براى بـاز شدن مسیر جریان تنفس موثر واقع شود و یک خواب عمیق شبانه را بـراى این کودکان بـه ارمغان آورد.
بـر اساس این تحقیقات اکثر کودکانى که بـه عارضه اختلال تمرکز مبتلا بوده اند و از بازده یادگیرى پایینى برخوردار بـوده اند, پس از برداشتن غده لوزه حلقى بـه خواب عمیق شبـانه دست یافته اند و بازده یادگیرى آنان در مدرسه افزایش یافته است.

بیماریهاى روانى درمحله هاى کثیف شایع تر است
پـژوهشگران اعلام کردند زندگى در محلهاى کثیف و غیر بـهداشتـى سلامت روانى انسان را به خطر مى اندازد و خطر ابتلا به بـیماریهاى روحى را افـزایش مى دهد. بـیش از نیمى از افـرادى که در محـلهاى کثیف و انباشته از زباله زندگى مى کنند بـه بـیماریهاى روانى از جـمله ((اسکیزوفرنى)) دچـار مى شوند. ساکنان این مناطق علاوه بـر مشکلات روانى به ناراحتیهاى جسمى مانند مشکلات بینایى و اختلال در راه رفتن و بـى اختیارى ادرار مبـتلا مى شوند. حمله موشها و حشرات به این مناطق نیز عامل دیگرى براى ابتلا به ساکنان محله هاى کثیف به بیمارى است.

کشف واکسن ایدز
یک خانم دانشمند موفق شده است ترکیبـى پـروتـئینى کشف کند که موجب تقویت و استحکام شبـکه دفاعى بـدن انسان در بـرابـر ویروس ایدز مى شود. این پروتئین روى سطح سلولهاى شبکه دفاعى بـدن قرار مى گیرد و از ورود ویروس ایدز جلوگیرى مى کند.
دنیاى پـزشکى امیدوار است این پـروتـئین بـه صورت واکسن وارد بازار شود تا به این ترتیب گام بزرگى در مبارزه بـا ویروس مهلک ایدز برداشته شود.

فشار خون سبب کاهش بینایى مى شود
بالا بـودن فشار خون نوعى اختلال عصبـى در چشم بـه نام ((اى ام دى)) (تـحلیل ماکولاى چشم)بـر اثـر افزایش سن ایجـاد مى کند. این بیمارى که شایع ترین علت کورى غیر قابل برگشت است, به علت تحلیل رفتن تدریجى بـافت عصبـى شبـکیه چشم رخ مى دهد. پـزشکان مى گویند عوامل مختلفى از جمله بالا بودن فشار خون, بیماریهاى قلبى, مصرف سیگار, نور مستقیم خورشید و سابقه خانوادگى در بروز این بیمارى چـشمى دخالت دارند. مطالعات روى هزاران نفر از مردم نشان مى دهد که نوع پیشرفته این بیمارى چشمى در افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتـر اتـفاق مى افتـد. پـژوهشگران مى گویند در صورتـى که میزان کمینه فشار خون از 95 میلى متر جیوه بیشتر شود, احتمال بروز این مشکل چشمى تا چهار برابر افزایش مى یابد.

تورم ماهیچه قلب درمان مى شود
بر اساس تحقیقات جدید, بـیمارى تورم ماهیچه قلب که در بـیشتر موارد منجر به مرگ مى شود, قابل درمان است و اگر بیمارى به موقع تـشخـیص داده شود بـسرعت درمان مى شود. از آن جـایى که علایم این بیمارى مانند بـیمارى گریپ, شامل خستگى, تب و دردهاى عضلانى است لذا در تشخیص آن, اشتباهات زیادى صورت مى گیرد.
بـیمارى تـورم ماهیچه قلب بـر اثـر عفونت ایجـاد مى شود و قلب نمى تـواند منقـبـض شـود و خـون را در رگها جـارى کند. از جـمله درمانهاى این بـیمارى, تـحریک ماهیچه قلب یا قرار دادن یک پـمپ موقت براى کمک به جریان خون است.

ارتباط مصرف نمک با آب مروارید
مصرف زیاد نمک خـطر بـروز آب مروارید را در سـالمندان افزایش مى دهد. استـفاده از نمک فراوان در غذاها موجب بـروز نوعى از آب مروارید مى شود. در این نوع آب مروارید بـر اثـر کدر شـدن عدسـى چشم, بینایى کاهش مى یابـد. بـراى شفاف ماندن عدسى چشم, سلولهاى عدسى باید مرتب سدیم داخل سلولى را بـه خارج از سلول بـفرستند.
مصرف زیاد نمک موجب افزایش میزان سـدیم در این سـلولها مى شود و در کار سلولهاى عدسى اختـلال ایجـاد مى کند و همین امر موجـب کدر شدن عدسى چشم و بروز آب مروارید مى شود.

ارتباط سکته قلبى و سرماخوردگى
افرادى که بـه ناراحتى قلبـى دچارند بـاید در زمستانها مواظب خود بـاشند و بـدن خـود را گرم نگهدارند تـا بـه سرماخـوردگى و آنفلوانزا دچار نشوند. بـه گفته پـژوهشگران ویروس سرماخوردگى و آنفلوانزا خطر ابتلا به سکته قلبـى را در افرادى که بـه ناراحتى قلبى دچارند افزایش مى دهد و این افراد بـاید در زمستانها مراقب سلامتى خود بـاشند. تحقیقات نشان مى دهد که در تابـستان بـه خاطر گرماى هوا و کاهش سـطح فشار آن, میزان سـکتـه قلبـى بـه حـداقل مى رسد.

کمبود اکسیژن در دوران باردارى براى جنین خطرناک است
نتـایج یک تـحـقـیق عـلمى نشـان مى دهد که سـندرم مرگ ناگهانى نوزادان, اسکیزوفرنى, فلج مغزى و اوتـیسم بـه دلیل کاهش ذخـیره اکسیژن یا قطع ناگهانى آن در رحم در دوران باردارى بروز مى کند.
نتیجـه این تـحـقیقات حـاکى از آن است که مشکلاتـى که در زمان باردارى ایجاد مى شود بـه مراتب سخت تر از مشکلات هنگام تولد است. بطنهاى مغزى بیماران مبـتلا بـه اسکیزوفرنى بـه دلایل ناشناخته اى بزرگتر از افراد معمولى است.

دندانها راچه وقت مسواک کنیم
مسواک کردن دندانها پس از مصرف مواد اسیدى ضرورتى ندارد. بـه گفته پژوهشگران مصرف آب میوه هاى اسـیدى یا سـرکه و ماسـت میزان PH)))) بـزاق دهان را کاهش مى دهد, اما از سـوى دیگر تـمیز کردن دندانها بـلافاصله پـس از خوردن یا نوشیدن نیز میناى دندان را تـخـریب مى کند. این پـژوهشگران 2 سـاعت پـس از مصرف مواد غذایى اسیدى را بهتـرین زمـان بـراى مـسـواک کـردن دندانها مـى دانند. استـفاده از خمیردندانهاى حاوى فلوراید یک پـوشش محافظتـى کوچک روى سطح دندان ایجـاد مى کند که بـسیار مفید است و از تـخریب آن جلوگیرى مى کند.

مصرف داروهاى مسکن باعث مرگ هزاران تن در سال مى شود
تـحقیقات وسیع پـزشکان نشان از اثـرات جنبـى زیانآور داروهاى مسکن دارد. در مواردى این داروها به جدار معده آسیب وارد مى کند و موجب بروز زخم و خونریزى مى شود و گاهى این عوارض مى تواند بـه اندازه اى شدت پـیدا کند که بـه مرگ بـیمار منجر شود. بـررسیهاى انجـام شده در مورد هزاران نفرى که این داروها را مصرف مى کردند نشان مى دهد که استـفاده از این داروها موجـب مرگ آنها شده است.
البته به بـیماران توصیه نمى شود که مصرف این داروها را بـه طور کلى قطع کنند ولى اگر دچـار اثـرات جـنبـى نامطلوب آنها شده اند بـهتر است از داروهاى مسکن ضد درد و تورم دیگرى مثل ((پاراسیته مول)) یا کـرمـها و ژلـه هاى ضـد درد و تـورم اسـتـفـاده کـنند.

خواص سبزیهاى پخته زیاد است
آهن موجود در سبزیهاى پخته بهتر از سبزیهاى خام بـه بـدن جذب مى شود. به گفته پژوهشگران پختن سبزى و حتى برخى از میوه ها, آهن موجود در آنها را دچار تغییراتـى مى کند که دستـگاه گوارش انسان بـهتـر آنها را جذب مى کند. اگر سبـزیها پـیش از پـختـه شدن خرد نشوند; بـهتـر است زیرا خـرد کردن سبـزى, دیواره سلولى آنها را تخریب مى کند و آهن آن به میزان قابل توجهى کاهش مى یابد. افرادى که از کمبود آهن و یا کم خونى رنج مى بـرند, بـاید سبـزیهاى پخته شده مصرف کنند.

خطرات فلوراید
اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنى نه تنها براى بـدن سودمند نیست بلکه انسان را در خطر ابتلا به بیماریهاى مهلک قرار مى دهد.
فلوراید یکى از کشنده تـرین مواد شیمیایى موجود در روى زمین است و یکى از عوامل مهم در ابتلا بـه سرطانهاى کبـد, دهان و استخوان در مردها به شمار مى رود. پـژوهشگران بـه زنان خانه دار اروپـایى تـوصیه کرده اند اگر آب خـانه آنها بـر اثـر اضافه شـدن فلوراید تـغییر رنگ دهد, از مصرف آن خوددارى کنند. آنها همچنین تـإکید کردند: فلوراید تـنها بـراى جلوگیرى از پـوسیدگى دندانها مناسب است و اضافه کردن آن به ترکیبـات خمیردندانها بـراى پیشگیرى از پوسیدگى دندان کفایت مى کند.