اخبار


اخـــبار

 

 

40 پیشنهاد ایران در سند اجلاس 2000 زنان اعمال شد
مشاور رییس جمهورى در امور زنان در پایان اجلاس مجمع عمومى فوق العاده سازمان ملل موسوم به پکن 5 اعلام کرد, 40 پیشنهاد اعتقادى, ارزشى و علمى جمهورى اسلامى ایران به صورت اضافات, اصلاحیه و حذف در سند نهایى اجلاس 2000 زنان گنجانده شد.
خانم شجاعى مشاور رییس جمهورى طى گفتگویى بیان کرد: این اجلاس دستاوردهاى خوبى براى جمهورى اسلامى ایران داشت به گونه اى که زنان مسلمان در هیإتهاى شرکت کننده با شهامت ایده هاى ارزشى و عقیدتى خود را مطرح و بر گنجاندن آن در سند نهایى اصرار مى ورزیدند. وى افزود: حضور فعال زنان در اجلاس, نشان مى دهد عرصه بین المللى براى حضور زنان مسلمان به مراتب بازتر از گذشته شده است و استقبال زنان براى مشارکت در موضوعات مربوط به گفت و گوى تمدنها و حمایت آنان از موضوع پیشنهادى ایران مبنى بر حق فرهنگى کشورها نشان داد ایده هاى نوین جمهورى اسلامى ایران در صحنه هاى بین المللى طرفداران زیادى پیدا کرده است. رییس هیإت ایرانى تإکید کرد: از جمله موفقیتهاى کشورهاى اسلامى در این اجلاس طرح موضوعات منبعث از شریعت اسلام بود که در سند نهایى نیز به ثبت رسید و از جمله آنها مى توان به نقش محورى زن در خانه, کرامت زن در جوامع شرقى, احترام به سالمندان, امنیت زنان و ... اشاره کرد. همچنین بسیارى از هیإتهاى دولتى و غیر دولتى دیگر کشورها با مراجعه به هیإت جمهورى اسلامى ایران مراتب مخالفت خود را با موضوعات ضد اخلاقى جدیدى که برخى کشورهاى غربى اصرار داشتند در سند نهایى بگنجانند, ابراز مى کردند. خانم شجاعى ادامه داد: در مجموع در این اجلاس کشور ایران به بخش عمده اى از اهداف خود دست یافت که مهمترین آنها عبارت بودند از: معرفى دستاوردهاى جمهورى اسلامى ایران در باره زنان, ارایه چهره اى فعال از زنان ایرانى در عرصه هاى بین المللى, تإکید بر نقش ارزشى زن و اینکه حجاب مانع فعالیت زنان در عرصه هاى بین المللى نخواهد بود.

هیچ مانعى بر سر راه فعالیت زنان ایرانى وجود ندارد
((ملکه رانیا)) همسر پادشاه اردن طى دیدارى با خانم زهره صادقى همسر رییس جمهورى, زهرا شجاعى مشاور رییس جمهورى در امور زنان و خانم ابتکار معاون رییس جمهورى و رییس سازمان حفاظت محیط زیست, ضمن اشاره به حضور فعال زنان ایرانى گفت: با ملاقاتهایى که با زنان نماینده مجلس و متصدى سمتهاى کلیدى داشتم, متوجه شدم که زنان ایرانى نه تنها در عرصه هاى اجتماعى و فرهنگى, بلکه در زمینه هاى سیاسى و اقتصادى نیز فعال هستند و هیچ مانعى بر سر راه حضور فعال زنان ایرانى در جامعه وجود ندارد. وى اضافه کرد: من همیشه با خود اندیشیده ام که به طور قطع, در کنار مردان بزرگ, زنان برجسته اى بوده اند که باعث رشد و ارتقإ همسران خود که شخصیتهاى سیاسى و مذهبى بوده اند, شده اند. ((ملکه رانیا)) در ادامه به اشتراکات فرهنگى و مذهبى دو کشور ایران و اردن اشاره کرد.

زنان شاغل از زندگى شان راضى ترند
بر اساس یافته هاى پژوهشى که توسط ((کمیسیون امور بانوان استان تهران)) انجام شد, میزان رضایت از زندگى زناشویى در زنان شاغل بالاتر از حد متوسط است. به طورى که اکثریت زنان شاغل یعنى 69 درصد آنها که داراى نقشى دو گانه در خانه و جامعه هستند, بالاترین میزان رضایت را از زندگى زناشویى خود دارند.
این در حالى است که فقط حدود 29 درصد زنان شاغل, صرفا نقش زنانه دارند ولى براى بقیه, نقش زنانه در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
همچنین طبق این پژوهش حدود 92 درصد زنان شاغل از حمایت همسران خود به طور نسبى و یا زیاد برخوردارند و شاغل بودن آنها باعث شده که شوهرانشان حمایت بیشترى از آنان
داشته باشند. اشتغال زنان در مجموع باعث شده که آنان بیشتر از کمک همسرانشان بهره مند شوند, که همین کمک همسر موجب افزایش رضایت از زندگى زناشویى در آنان شده است.
همچنین نتایج این پژوهش نشان مى دهد که زنان داراى نقش دوجنسیتى, به دلیل داشتن خصوصیات هر دو جنس و استقلال بیشتر, داراى شخصیتى هستند که شوهرانشان نیازى نمى بینند که حمایت زیادى از آنها بکنند و حتى برخى اوقات شوهران این گونه زنان نیز به دلیل کسب پاره اى خصوصیات زنانه, خود را متکى به زنان خویش مى دانند!

یک میلیون و 37 هزار زن خودسرپرست در کشور وجود دارد
دکتر طالبى معاون امور اجتماعى سازمان بهزیستى کشور در همایش معاونان توانبخشى این سازمان بر لزوم توجه به مسایل جوانان و نوجوانان و همچنین رعایت حقوق زنان و کودکان به عنوان عامل بروز بحرانهاى اجتماعى تإکید کرد و گفت: در بعضى شهرها هزاران نفر خارج از خدمات شهرى زندگى مى کنند که این افراد با نوعى بى هویتى مواجه هستند. معاون امور اجتماعى سازمان بهزیستى کشور به مسایل و مشکلات و آثار سوء مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد و افزود: پیش بینى مى شود تا اوایل دهه 80, تعداد 15 میلیون نفر از روستاها به شهرها مهاجرت کنند که این خود مشکلآفرین است. دکتر طالبى همچنین افزود: به حقوق زنان به طور کامل در کشور توجه نمى شود و بیش از یک میلیون و 37 هزار نفر زن خودسرپرست در کشور وجود دارد که حقوق خاصى براى آنها پیش بینى نشده است. وى با اشاره به مقوله اعتیاد به عنوان عامل مهم در طلاق گفت: حداقل 2 میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد. وى رسیدگى به گرفتاریهاى اجتماعى از جمله طلاق, خودکشى, حاشیه نشینى و بزهکارى جوانان را, همکارى درون و برون سازمان و همچنین مشارکت مردم با دیگر سازمانها دانست.

باید سنتهاى گذشته را با ایدهآلهاى امروزى پیوند زد
دکتر طوبى کرمانى, رییس دفتر امور زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى طى یک سخنرانى گفت: باید سنتهاى زیباى گذشته و ایدهآلهاى زیباى امروزین را پیوند بزنیم و با تلفیق نگاه زیباى جوانان و تجربه گرانقدر بزرگترها, خانواده هایى مستحکم بنا کنیم. ارایه یک سرى دستورالعملها براى یافتن همسر ایدهآل با وجود مشکلاتى چون مسکن, اشتغال و دغدغه هاى خانوادگى مشکلات جامعه و جوانان را حل نمى کند.
وى تصریح کرد: چیزى که در کنار این دستورالعملها باید به آن اندیشید, تسهیل راهها و فراهم آوردن وسایل و امکانات براى جوانان است و در این زمینه دولتمردان باید به طور جدى به ارایه راهکارهاى مناسب بیاندیشند.
این استاد فلسفه در ادامه در مورد حق انتخاب همسر مورد علاقه از سوى دختران, افزود: این امر از نظر شرعى بدون اشکال است اما از نظر عرفى پسندیده نیست. متإسفانه عرفهایى در جامعه وجود دارند که دست و پاگیرنده و شایسته یک جامعه اسلامى نیستند و لازم است با فداکارى و پذیرفتن آسیبها, این عرفهاى ناپسند شکسته شوند تا فرهنگ درست در جامعه پایه ریزى شود. باید با صحبت کردن با پدر و مادرها و قانع کردن آنها در مورد فرد انتخاب شده از سوى دختر, علاوه بر استفاده از نظرات و تجربیات والدین و احترام به آنها به نتیجه مطلوب رسید.
خانم دکتر کرمانى در مورد شناخت دختر و پسر پیش از ازدواج, از خانواده ها خواست که ارتباطات خانوادگى را پیش از عقد براى مدتى ادامه دهند تا با رفت و آمد سالم, خانواده ها یکدیگر را بیشتر بشناسند.

هنوز افکار عمومى نسبت به کار دختران و زنان مشکل دارد
در دومین همایش طرح مسایل اجتماعى, دبیر انجمن جامعه شناسى به تغییر نظام ارزشى خانواده در سه بخش همسرگزینى, خانواده و سطوح بالاترى مثل قوه قضأیه اشاره کرد و گفت: معیارها دچار تحول شده است, نه کاملا مدرن است, نه کاملا سنتى و این دو با هم ناسازگارند. باید نظام ارزشها بازبینى شود و با توجه به تحولات جدید, نظام ارزشى بازسازى شود. دکتر سخاوت, عضو انجمن جامعه شناسى در ادامه, در خصوص مشکلات اقتصادى گفت: یکى از مشکلات عدم رشد اقتصادى ما این است که نیمى از جمعیت ما وارد حوزه اقتصاد نمى شوند. با بررسى تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که تفکر اکثر مادران و پدران در کشور ما نسبت به کار زنان و دختران مشکل دارد. اکثر مدیران کارگاههاى شهرى تفکرشان راجع به کار زن مشکل دارد و هنوز فکر مى کنند آنان ناکارآمدند. در واقع نقش زن را جدا از چیزى مى بینند که جامعه به آن نیاز دارد.

تعداد دختران فرارى زیاد شده است
دکتر جغتایى رییس دانشگاه علوم بهزیستى و توانبخشى طى گفتگویى گفت: ((هنوز در کشور ما نگرشى که پدر و مادر خانواده نسبت به دختر و پسر دارند متفاوت است و این یک واقعیت است.)) وى در رابطه با علت افزایش تعداد دختران فرارى از خانه, افزود:
به طور کلى در کشورهاى در حال توسعه, زنان جزو گروههاى آسیب پذیرند. آنان در مقایسه با مردان از امکانات تفریحى, آموزشى و حتى تربیتى کمترى برخوردارند. اغلب مردم هنوز زن را یک موجود ضعیف مى دانند. به دلیل وجود یکسرى سخت گیریها در محیط خانواده, مدرسه و اجتماع و کمبود امکانات, دختران دست به فرار از خانه مى زنند. این امر در مورد پسران کمتر است, چون اغلب از موقعیت خاصى در خانواده ها برخوردارند. وى با اشاره به اینکه در گذشته و در شرایط سنتى جامعه بسیار کمتر شاهد چنین پدیده اى بودیم گفت: در شرایط سنتى دختران موقعیت خاصى داشتند و به آن عادت کرده بودند, اما در شرایط فعلى موقعیت دختران در خانواده هنوز تعریف نشده است.

مسابقه فیلمنامه نویسى در سال امام على(ع)
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى و انجمن سینماى جوانان استان قم به مناسبت سال امام على(ع) اقدام به برگزارى مسابقه فیلمنامه نویسى فیلم کوتاه در باره امام على(ع) نموده است.
موضوع آثار ترجیحا باید عدالت, آزادى, زهد و ساده زیستى, تقوا, جهاد, حکومت و مردم دارى باشد. موضوعات مى توانند داراى فضاى تاریخى باشند اما فیلمنامه هایى که به تإثیر افکار و عقاید امیرالمومنین على(ع) بر نسل معاصر, بخصوص جوانان, در بیست دقیقه بپردازند در اولویت قرار مى گیرند.
آثار برگزیده شده علاوه بر کسب جوایز نقدى و غیر نقدى, در یک مجموعه به صورت کتاب منتشر خواهند شد.
علاقه مندان مى توانند فیلمنامه هاى خود را تا پانزدهم شهریور ماه به نشانى قم, صندوق پستى 171 ـ 37185 ارسال نمایند.

پانزده میلیون ریال به عنوان تسهیلات در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار مى گیرد
خانم زهرا شجاعى مشاور رییس جمهورى در امور زنان طى گفتگویى عنوان کرد: تسهیلات پانزده میلیون ریالى, ساز و کارى براى دسترسى زنان سرپرست خانوار به استقلال اقتصادى است.
خانم شجاعى افزود: بند ((ب)) تبصره 11 قانون بودجه سال 79 کل کشور به عنوان سرمایه اى است که دولت در اختیار صندوق حمایت از فرصتهاى شغلى قرار داده است. وى تصریح کرد: در آیین نامه اجرایى پیشنهادى در بند ((ج)) ماده 4 که نحوه تإمین اعتبار خوداشتغالى در سال 79 را معین مى کند, زنان سرپرست خانوار براى استفاده از تسهیلات, موضوع این تبصره در اولویت قرار مى گیرند. رییس مرکز امور مشارکت زنان گفت: با توجه به اینکه حدود 15 درصد خانوارهاى ایرانى توسط زنان سرپرستى مى شوند, ایجاد شرایطى براى دستیابى بیشتر زنان به استقلال اقتصادى از اولویتهاى برنامه حمایتى دولت است. خانم شجاعى ادامه داد: زنان مذکور تا کنون با این مشکل اساسى دست به گریبان بودند که سرمایه لازم و اولیه اشتغال را در اختیار نداشتند و در خلال تبصره 11 تلاش شده تا این زنان در اولویت استفاده از اعتبار 1/5 میلیون تومانى قرار گیرند.

تنظیم خانواده, اساسى ترین مشکل زنان است
دکتر زرین تاج کیهانى مشاور وزیر بهداشت, درمان و آموزش پزشکى با اشاره به برنامه هاى آتى وزارت بهداشت در مورد زنان طى مصاحبه اى گفت: ورزش زنان در ساعات کار ادارى با توجه به بخشنامه هیإت دولت در سال 1376 در حال پیگیرى است و پیشنهاد شده که حداقل روزى نیم ساعت ورزش با تعیین برنامه در دستگاههاى دولتى اجرا شود. دکتر کیهانى همچنین آزمایش سرطان رحم را از اولویتهاى بهداشتى این وزارتخانه در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: بر طبق این طرح, به صورت غربالگرى از زنان بین 20 تا 65 سال در مراکز بهداشت شهرى و خانه روستایى آزمایش سرطان رحم گرفته مى شود. وى از دیگر فعالیتهاى اداره کل ((زنان و سالمندان)) را جمعآورى اطلاعات و آمار وضعیت سالمندان زن عنوان و خاطرنشان کرد این اداره در سطح ستادى در حال بررسى و جمعآورى آمار وضعیت سلامتى سالمندان است. وى در پایان ضمن تإکید بر استاندارد کردن مراقبتهاى ویژه دوران باردارى و برنامه تنظیم خانواده, اساسى ترین مشکل بهداشتى زنان در سطح کشور را عدم مشارکت همسر در تنظیم خانواده دانست و افزود: تنها با آموزش گسترده و افزایش سطح فرهنگ عمومى مى توان این مشکل را برطرف کرد.

سالانه یک میلیون نوزاد دختر در کشورهاى جنوب آسیا کشته مى شوند
آمار نشان مى دهد على رغم برگزارى کنفرانسهاى جهانى در مورد حقوق زنان, هنوز هم میلیونها زن در سراسر گیتى مورد خشونت, بى توجهى و تبعیض قرار مى گیرند. بر اساس این آمار 60 درصد از زنان کشورهاى آسیایى به شدت مورد اذیت و آزار فیزیکى قرار مى گیرند و سالانه فقط در هند بیش از 5 هزار زن کشته مى شوند, زیرا شوهرانشان هنگام طلاق قادر به پرداخت مهریه آنها نیستند.
همچنین بیش از 60 میلیون زن در جهان, به دلیل بى توجهى به آنها و یا اعمال خشونت, قبل از رسیدن به سنین بالا, جان خود را از دست مى دهند.
همچنین تحقیقات نشان مى دهد که دختربچه ها نیز به جرم دختر بودن کشته مى شوند و یا در صورت زنده ماندن, مجبورند که از صبح تا شب کار بکنند و کمتر از برادرانشان غذا بخورند و اجازه رفتن به مدرسه را نیز ندارند. زنان آلمانى نیز بیش از گذشته هدف تهاجم و خشونت دوستان و خویشاوندان خود هستند تا جایى که این خشونتها به صورت یک امر عادى روزمره در آمده است و به نظر مى رسد با توجه به این گونه خشونتها باید بیش از گذشته و جدىتر براى امنیت زنان و دختران تلاش شود.

زنان ایتالیایى خانه دار شده اند
جدیدترین بررسى در باره وضعیت اشتغال و خانه دارى ایتالیا, نشان مى دهد زنان این کشور علاقه بیشترى به خانه دارى پیدا کرده اند و دیگر به دنبال فمینیسم و آزادیهاى جنسى نیستند. زنان ایتالیایى به کار در خانه به عنوان یک کار خسته کننده و تحمیلى نگاه نمى کنند و امروزه آن را به عنوان یک انتخاب جدید در زندگى مى دانند.
تعداد زنان خانه دار در ایتالیا نسبت به 30 سال پیش دو برابر شده و این آمار همچنان رو به افزایش است. بر اساس این بررسى, یکى از دلایل انتخاب خانه دارى از سوى زنان, نبودن شغل مناسب در خارج از خانه براى آنهاست, به طورى که در ایتالیا از هر سه دختر دو تن بیکارند. رییس جنبش زنان ایتالیا گفت: زن خانه دار, ثروت هر کشور است و علاقه به خانه دارى در کشورهاى دیگر نیز در حال افزایش است.

پیمان بهبود حقوق زنان باردار تصویب شد
سازمان بین المللى کار, وابسته به سازمان ملل, در پایان نشست دو هفته اى خود یک پیمان جهانى با هدف بهبود حقوق زنان باردار و مادران شاغل را تصویب کرد. وزیر کار آرژانتین که ریاست کنفرانس را بر عهده داشت, گفت: اگر چه بیم آن مى رفت که طرح یادشده با مخالفت کارفرمایان روبه رو شود, اما در نهایت با تصویب 304 رإى مثبت به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه مرخصى زایمان از 12 هفته به 14 هفته افزایش یافت که زنان طى این دوران دو سوم حقوق خود را دریافت مى کنند. همچنین این مصوبه زمانهاى مورد نیاز براى مادران شاغل جهت تغذیه کودکانشان با شیر مادر را تضمین مى کند.