تازه هاى پژوهش


تازه هاى پژوهش

 

 

ارتباط دیابت و اختلالات روانى در دختران
پژوهشگران اعلام کردند دختران جوان و نوجوانى که به بیمارى دیابت مبتلا هستند بیش از دیگران به اختلالات روانى تغذیه مبتلا مى شوند. این اختلالات عصبى شامل پرخورى و بى اشتهایى عصبى است. آنان پس از بررسى بر روى 1400 دختر مبتلا به دیابت نتیجه گرفتند که این اختلالات روانى در مبتلایان به دیابت 2 برابر بیشتر از دختران سالم است. تزریق انسولین در مبتلایان به دیابت موجب جمع شدن چربى در بدن و افزایش وزن مى شود.
گاهى دختران جوانى که به دیابت مبتلا هستند از تزریق انسولین امتناع مى کنند تا اضافه وزن پیدا نکنند و همین امر روند درمان بیمارى آنها را مختل مى کند.
پزشکان به خانواده هایى که دختران جوان مبتلا به دیابت دارند, توصیه کردند در صورت مشاهده رفتارهاى غیر عادى همچون امتناع از خوردن غذا, مصرف مسهل یا استفراغ عمدى پس از صرف غذا, بلافاصله با روانپزشک مشورت کنند.

تإثیر ورزش در سلامت زنان
پژوهشگران اعلام کردند فعالیت بدنى و پیاده روى در زنان از خطر جمع شدن خون در مغز آنان مى کاهد. پژوهشگران پس از هشت سال تحقیق بر روى هزاران زن نتیجه گرفتند که فعالیتهاى ورزشى, به ویژه پیاده روى مى تواند تراکم خون را در مغز آنان کاهش دهد و هرچه پیاده روى سریع تر انجام شود, تإثیر آن بیشتر خواهد بود.
محققان توصیه مى کنند خانمها فعالیتهاى ورزشى و پیاده روى را از جوانى آغاز کنند تا نتیجه بهترى بگیرند. تمرینهاى ورزشى, فشار خون را کاهش مى دهد, میزان کلسترول مفید را بالا مى برد و از اضافه وزن جلوگیرى مى کند و انسان را در سلامت کامل نگه مى دارد.

عشق مغزى
کانون عشق مغز است, نه قلب. پژوهشگران با انجام یک اسکن مغزى مى توانند پى ببرند کسى به عشق واقعى دچار شده است یا خیر! به گفته آنها نخستین علایم عشق حقیقى با پدید آمدن تغییرات مشهودى در مغز همراه است که مى توان با عکسبردارى به روش ((ام.ار.آى)) آن را به نمایش گذارد. در واقع چهار بخش کوچک در مغز وجود دارد که با نمایش عکس معشوق, فعالیت آنها افزایش مى یابد و همین فعالیت موجب تند شدن ضربان قلب و هیجان عاشق مى شود.
پژوهشگران با انجام آزمایشاتى, نتیجه گرفتند تغییراتى که هنگام ظهور عشق به افراد دست مى دهد ناشى از فعالیت این چهار بخش کوچک مغز است و ظاهرا باید ترکیب ((عشق قلبى)) را به ((عشق مغزى)) تغییر داد.

زنان در معرض نیش پشه ها
زنان باردار بیش از دیگران در خطر نیش پشه ها قرار دارند. به گفته پژوهشگران زنان باردار 3 برابر دیگر افراد توجه پشه ها را به خود جلب مى کنند. تحقیقات نشان داده است که درجه حرارت بدن این زنان معمولا بالاتر از حد طبیعى است و درصد دىاکسید کربن خون آنها نیز بیش از دیگران است و به همین دلیل پشه ها زنان باردار را راحت تر از دیگران ردیابى مى کنند و نیش مى زنند. گفتنى است به طور کلى زنان بیش از مردان هدف نیش پشه ها قرار مى گیرند.

از گریه نوزادان نترسید
تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که گریه هاى شبانه نوزادان که معمولا والدین آنها را نگران مى کند, علت خاصى ندارد و تنها نشانه رشد نوزاد است. به گفته آنها با تکان دادن گهواره نوزاد و نوازش بدن او, مى توان از شدت این گریه ها کاست. گریه شبانه نوزادان در 6 هفته نخست تولد ناشى از قولنج نوزادى است و معمولا تا پایان ماه دوم تولد ادامه دارد. این نوع گریه از گریه ناشى از گرسنگى شدیدتر است, اما در 90 درصد موارد نوزاد با نوازش و تکان دادن گهواره, آرام مى شود.

فواید تخم مرغ
پژوهشگران اعلام کردند مصرف روزانه یک تخم مرغ بسیار مفید است. به گفته آنان بیشتر بیماران مبتلا به چربى خون و ناراحتى هاى قلبى از مصرف تخم مرغ وحشت دارند, اما باید توجه داشت که گوشت قرمز و لبنیات نسبت به تخم مرغ نقش بیشترى در افزایش چربى و کلسترول خون افراد دارند.
تحقیقات نشان داده است میزان ابتلا به ناراحتى هاى قلبى در افرادى که روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف مى کنند و یا افرادى که در هفته یک عدد تخم مرغ مى خورند یکسان است. از سوى دیگر میزان ناراحتى قلبى در کشور ژاپن که بیشترین سرانه مصرف تخم مرغ جهان را دارد از دیگر نقاط دنیا کمتر است.
قابل ذکر است هر تخم مرغ 80 کالرى و 2 دهم گرم کلسترول دارد و 15 درصد از پروتئین مورد نیاز بدن را تإمین مى کند و علاوه بر آن داراى ویتامینهاى آ, بى, دى و اى است.

خاموش کردن تلویزیون بهترین راه جلوگیرى از چاقى کودکان
تحقیقات نشان داده یکى از قدمهاى مهم جهت کمک به کودکان چاق براى کاهش وزن, این است که والدین به کودکانشان توصیه کنند ساعات کمترى براى دیدن تلویزیون و یا بازى با کامپیوتر صرف کنند. دانشمندان با مطالعه روى 90 خانواده که داراى کودکان چاق بودند, دریافتند که عدم تحرک و افزایش فعالیت فیزیکى, باعث چاقى این کودکان است و والدین باید در محیط خانه خود تغییراتى ایجاد کنند که از میزان اعمال روزمره نشستنى و کم تحرک کاسته شود. همچنین دانشمندان اعلام کردند نحوه عملکرد والدین مهمترین الگوى رفتارى براى اطفال است, والدین باید بدانند که کودکانشان چه میزان از وقت خود را صرف دیدن تلویزیون و کار با کامپیوتر مى کنند. همچنین برنامه هایى چون منع دیدن تلویزیون را در زمانهایى از روز در خانه اجرا نمایند و کودکان را به فعالیتهاى فیزیکى مختلف تشویق کنند.

نقش پدر در شخصیت کودکان
روانشناسان تإکید کردند وجود پدر در خانواده در رشد عاطفى و ذهنى کودکان نقش و تإثیر زیادى دارد. آنها با بررسى زندگى و حالات 850 کودک نتیجه گرفتند کودکانى که از نعمت پدر در خانواده بهره مند هستند و ارتباط خوبى با پدر دارند نسبت به کودکانى که پدر خود را از دست داده اند و یا رابطه خوبى با او ندارند داراى توانایى هاى ذهنى و عاطفى بالاترى هستند.
گروه دوم که بدون پدر زندگى خود را مى گذرانند بیشتر دچار افسردگى و اختلالات رفتارى مى شوند و در بزرگسالى نیز شخصیت سالم و رفتار باثبات نخواهند داشت. این پژوهشگران معتقدند وجود پدر در خانواده نه تنها بسیارى از مشکلات خانوادگى را برطرف مى کند بلکه سلامت شخصیت کودکان و توانایى آنها را در برخورد با مشکلات آینده نیز تضمین مى کند.

خطرات نوشیدن بیش از حد قهوه و چاى
نوشیدن بیش از پنج فنجان چاى یا دو فنجان قهوه در روز براى سلامت روانى افراد زیانآور است. بنا بر پژوهشها نوشیدن دو فنجان قهوه و یا 5 فنجان چاى در روز به دلیل وجود کافئین موجود در آنها, موجب افزایش هوشیارى و بیدارى, انگیزش و تمرکز مى شود. اما اگر بیش از این مقدار قهوه و چاى در روز وارد بدن شود, حمله هاى روانى و اضطراب را به دنبال خواهد داشت. هیجان زدگى نیز دیگر عارضه ناشى از نوشیدن بیش از حد قهوه و چاى است که آرامش انسان را بر هم مى زند.

مواظبت از دندان عمر را طولانى مى کند
پژوهشگران با انجام تحقیقات جدیدى تإکید کردند رعایت بهداشت دهان و مواظبت از دندان, عمر انسان را طولانى مى کند. این تحقیقات نشان مى دهد کسانى که به بیمارى عفونت لثه دندان مبتلا نمى شوند, به طور متوسط هفت سال بیشتر از کسانى که به این بیمارى مبتلا مى گردند, عمر مى کنند. بر اساس نتایج این تحقیقات, عفونتهاى پیشرفته در ناحیه لثه دندان, احتمال بروز سکته هاى قلبى و مغزى را افزایش مى دهد. علت این امر, وجود 500 نوع باکترى مختلف در محفظه دهان است که قابل انتقال به سایر اعضاى بدن نیز هستند. همچنین آبسه و پیله دندان موجب افزایش خطر سکته قلبى و نیز تولد زودرس نوزاد مى شود.

ژن عامل بیمارىهاى قلبى کشف شد
محققان موفق به کشف ژن اسرارآمیزى شدند که مى تواند 70 درصد جمعیت انسانى را به بیمارى قلبى مبتلا کند. نتایج این تحقیق, پزشکان را قادر مى سازد که با تشخیص وجود چنین ژنى احتمال ابتلاى فرد حامل آن را پیش بینى و از خطر ابتلا به بیمارى قلبى پیشگیرى کنند. این ژن که موسوم به ((پى 56 ال.سى.کى)) و یکى از پنجاه هزار ژن موجود در بدن انسان است, مستقیما در حمله قلبى دخالت داشته و موجب نقصان و واکنش قلب و همچنین مرگ برخى از بیماران مى شود.
عوامل عمده 50 درصد از بیمارىهاى قلبى به مواردى نظیر چاقى, فشار خون, دیابت و استعمال دخانیات نسبت داده مى شد, اما تاکنون عوامل مربوط به بیمارى 50 درصد بقیه مبتلایان پنهان مانده و شناخته نشده بود و اکنون با این تحقیق کلید پیشگیرى از بیمارى قلبى شناخته و اگر فرد قادر باشد از این ژن خلاصى یابد در نتیجه از هر گونه بیمارى قلبى که منشإ میکروبى داشته باشد, نجات مى یابد.

تغییر فصل باعث خودکشى مى شود
پژوهشگران اعلام کردند تغییر فصل در میزان خودکشى افراد دخالت دارد. آنان پس از بررسى موارد بسیارى نتیجه گرفتند که بیشترین موارد خودکشى هنگام تغییر فصل از زمستان به بهار و از پاییز به زمستان صورت مى گیرد. به گفته این پژوهشگران, نور و حرارت بر ساعت بیولوژیک بدن انسان تإثیر مى گذارد. با افزایش شدت نور در فصل بهار, فعالیت و تحریکات بدنى افراد بیشتر مى شود, در حالى که به دلیل سردى هوا, ساعت بیولوژیک بدن همچنان احساسى از فصل زمستان دارد.
عدم تطابق نور با حرارت محیط موجب ایجاد اختلال در ساعت بیولوژیک بدن مى شود و همین امر افراد مبتلا به افسردگى را به سوى خودکشى سوق مى دهد. هنگام تغییر فصل از پاییز به زمستان نیز اختلال دیگرى در ساعت بیولوژیک بدن روى مى دهد. در این هنگام, تاریکى هوا موجب کم شدن فعالیت بدن مى شود, اما گرماى نسبى هنوز احساس پاییز را در بدن ایجاد مى کند و همین امر موجب مى شود که در افراد افسرده میل به خودکشى افزایش یابد.