اخبار


اخـــبار

 

 

رییس جمهورى:
نسل امروز خواستار آزادى است
((سیدمحمد خاتمى)) رییس جمهور کشورمان در دیدار با جوانان استان کردستان خطاب به آنان گفت: کشور, ملت و جامعه را بشناسید و خود را وامدار آن بدانید و از ریشه و منشإ آن جدا نشوید. این کشور منافعى دارد که مبتنى بر استقلال و آزادى است و همواره در خواسته هاى خود منافع ملى و مصالح کشور را در نظر بگیرید. آقاى خاتمى ایجاد زمینه تحصیل, شغل, کار, اشتغال و زندگى آرام و مطمئن را از وظایف مهم نظام و دولت عنوان کرد و گفت که این مسایل تنها انتظارات نسل جوان امروز نیست. آقاى خاتمى با تإکید بر اینکه نسل امروز بدون تردید خواستار حاکمیت بر سرنوشت خویش است, اظهار داشت: باید زمینه مشارکت و حضور این نسل را در عرصه سرنوشت فراهم و کارى کرد تا این نسل قانع شود که منشإ اثر است. رییس جمهورى تصریح کرد:
نسل امروز بخواهیم یا نخواهیم خواستار آزادى است و ما نیز دموکراسى و مردم سالارى را به عنوان یک اصل در قانون اساسى پذیرفته ایم, بنابراین نباید به صورت ظاهر به آن اکتفا کنیم, بلکه باید شرایط و زمینه اجراى آن را فراهم کنیم. رییس جمهورى افزود: جوان نیز حق دارد که بگوید قانون را پذیرفته ایم و آزادى را در چارچوب این قانون مى خواهم و هیچ بهانه اى را در محدود کردن آزادیها نپذیرد و این با معیارهاى جهان امروز و معیارهاى ارزش جامعه و پذیرفته شده ما سازگار است.
آیت الله هاشمى رفسنجانى:
حضور زنان در عرصه مدارس و دانشگاهها باید ملموس تر شود
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضاى جامعه زینب(س) اظهار داشت: زمان و شرایط کنونى دنیا و جهان اسلام زمان ویژه اى است و در شرایط فعلى که ارتباط ما با دنیاى اسلام و خارج از آن بسیار زیاد است, باید زنان کشور با سرمشق قرار دادن حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) مسیر حرکت خود را آن گونه تعیین کنند که بانوان بزرگوار اسلام پیمودند. آیت الله هاشمى رفسنجانى به نقش و جایگاه ارزنده زنان در پیروزى انقلاب اسلامى اشاره و تإکید کرد: تبعیت زنان ما از بانوان بزرگوار اسلام و حضور آنها در صحنه هاى مختلف یکى از محورهاى پیروزى انقلاب اسلامى بود و پس از آن نیز حضور زنان متدین در عرصه جنگ و سازندگى چشمگیر و در خور تقدیر بود.
ایشان افزود: انقلاب اسلامى ایران به برکت وجود امام راحل زمینه مشارکت فعال و سالم زنان در عرصه هاى فعالیت و تحصیل و برخوردارى از شإن بالاى اجتماعى را به وجود آورد تا زنان در عرصه هاى مختلف اجتماعى ـ سیاسى حضور فعال و مثمر ثمر پیدا کنند. وى خاطرنشان کرد: امروز زنان کشورمان ثابت کرده اند که حضورشان در عرصه هاى تعلیم و تربیت, هنر و سیاست بسیار پررنگ و موفق بوده است که این حضور باید در عرصه مدارس و دانشگاهها ملموس تر شود.

خانم شجاعى:
جامعه ما باید انسان سالار, عقل سالار و شایسته سالار باشد
در سالروز ولادت بانوى بزرگوار اسلام حضرت زینب کبرا(س) و روز پرستار, خانم شجاعى طى دیدارى از مراکز بهداشتى استان کردستان, در رابطه با مشکلات زنان این استان گفت: جامعه امروز ما جامعه اى انسان سالار, عقل سالار و شایسته سالار است و نظام اجتماعى نیازمند بهره مندى از استعدادهاى زنان به عنوان نیمى از نیروى انسانى جامعه مى باشد.
وى همچنین اضافه کرد: یکى از دلایل عقب ماندگى زنان در جامعه ما, عدم اطلاع از امکانات موجود مى باشد. خانم شجاعى اظهار امیدوارى کرد که طرح ((انسداد بى سوادى)) از سوى آموزش و پرورش استان کردستان به زودى اجرا خواهد شد و با پیاده شدن این طرح در تمامى استان, گامى در جهت دستیابى زنان کرد به حقوق خود برداشته خواهد شد.

خانم جلودارزاده:
مالکیت اقتصادى زنان کشور بسیار ناچیز است
سهیلا جلودارزاده, عضو هیإت رییسه مجلس شوراى اسلامى طى گفتگویى اعلام کرد: اجرا نکردن عدالت اجتماعى بین زن و مرد باعث دین گریزى دختران در کشور شده است. کمبود امکانات براى زنان باعث شده تا این قشر از جامعه بویژه در شهرستانها به طور محدود در فعالیت اجتماعى حضور داشته باشند. در جامعه توسعه یافته اگر تصمیمى گرفته مى شود همه افراد باید در آن نقش داشته باشند. توسعه باید در کشور همه جانبه باشد نه اینکه هر شخصى به طبع خود آن را تعبیر کند.
وى شرط توسعه پایدار را برخوردارى تمام افراد جامعه از حداقل امکانات رفاهى و نقش موثر زنان در آن جامعه دانست و گفت: مالکیت اقتصادى زنان در کشور بسیار ناچیز و تإسفآور است چون زنان ایرانى در خانه کار مى کنند و در قبال کار حقوقى دریافت نمى کنند.

زنان هم مى توانند قاضى شوند
اینکه مى گویند زن به خاطر غلبه احساسات نمى تواند قاضى شود, مطلب صحیحى نیست و چه بسا مردانى هم هستند که احساساتشان بر تفکرات و اراده شان غلبه مى کند.
آیت الله موسوى بجنوردى عضو کمیسیون حقوق بشر اسلامى با ذکر این مطلب افزود: تشریع همیشه تابع تکوین است و مقنن اسلام, احکام را بر اساس مفاسد و مصالحى که در تعلق خود آنهاست واجب و حرام مى شمارد. وى در ادامه گفتگو تإکید کرد: زن و مرد در حقوق مشترکند و هیچ گونه تفاضلى از این حیث بین آنها وجود ندارد, مگر جایى که یک سرى حقوق متعلق به مرد است یا زن و در آنجا وظایف متعددى به وجود مىآید و اصلا طبیعت قانونگذارى در حقوق مشترک است و اصل اولیه در قانونگذارى اشتراک حقوق است. آیت الله موسوى ـ بجنوردى گفت: اکثر فقها ذکورت را از شرایط قضاوت مى دانند و بر آن ادعاى اجماع مى کنند, به همین ترتیب روایاتى را هم به عنوان و میل مىآورند که البته مى توان گفت این شرط ذکورت ((شرط لیس بشرط)) است و چه زن و چه مرد اگر شرایط عام قضاوت را داشته باشند مى توانند قاضى شوند.

خانم بروجردى:
ما باید جوانان را به آرامش برسانیم
خانم بروجردى مشاور وزیر کشور در امور بانوان طى گفتگویى اظهار کرد: من معتقدم نسل جوان نه خلافکارند و نه آسیبها و ناهمگونیهاى اجتماعى و تعارضات را دامن مى زنند, بلکه به عکس باید به آنان این اطمینان را داد که از سوى جامعه پذیرفته شده و تإیید شده اند و به خواسته هایشان توجه مى شود. وى افزود: یکى از علل افزایش میزان این آمار, کسب اطلاعات جدید, از طریق رسانه هاى جمعى که در دنیا مطرح هستند و خواه ناخواه به جامعه ما منتقل مى شوند و تعارض این اطلاعات با وضعیت فعلى است. مثلا دختران امروزى, نوع نیازها, خواسته ها, نوع پوشش و برخورد و نوع انتخاب و تصمیم گیرى را از طرق مختلف کسب مى کنند و در کنار وضعیت موجود خود قرار مى دهند. از سویى بعضى از آنان مواجهند با اعمال فشار در خانواده, محدودیتها و کمبودهایى که حس مى کنند و تحقیرهایى که بعضا اعمال مى شود. چون نمى توانند بین این دو رابطه معقول و منطقى ایجاد کنند در نهایت به یک نوع عصیان مى رسند که مى تواند به صورت فرار از خانه یا جدا شدن از فرهنگى باشد که در آن رشد کرده است و ما به عنوان بحران هویت از آن نام مى بریم. ما باید این وضعیت بحران را به آرامش نزد جوانان تبدیل کنیم و این کار مشکل نیست. نوع سختگیریهایى که اعمال مى شود, در بعضى شرایط با واقعیتهاى جامعه منطبق نیست. باید این شرایط و واقعیتها را به هم نزدیک کنیم تا جایى که جوان ما خود را متعلق به این فرهنگ بداند و خود را بیگانه احساس نکند و احساس فقدان هویت نسبت به نظام و جامعه خود نداشته باشد. این امر باعث مى شود جوان آنچه را به عنوان فرهنگ اجتماعى قابل پذیرش است, بپذیرد.

هفدهمین جشنواره هنرهاى دستى, تجسمى و نمایشى دانشآموزان دختر سراسر کشور برگزار شد
هفدهمین جشنواره هنرهاى دستى, تجسمى و نمایشى دانشآموزان دختر سراسر کشور در سالن اجتماعات موسسه اصلاح بذر و نهال شهرستان کرج برگزار شد.
در مراسم گشایش که دانشآموزان دختر از 29 استان کشور حضور داشتند, آقاى مظفر وزیر آموزش و پرورش در سخنانى گفت:
هنر, ابزار مهم انتقال فکر, اندیشه و فرهنگ و وسیله اى براى آگاه سازى جامعه است.
وى افزود: زوایاى پنهان فرهنگ و اندیشه بشرى تنها با تمسک به هنر و ورود به این عرصه الهى تجلى مى یابد.
آقاى مظفر همچنین گفت: با زبان هنر مى توان پویایى و نشاط واقعى را به جامعه بویژه نسل جوان آن انتقال داد و مفاهیم ملالآور را از ذهن آنان زدود. وى تإکید کرد: همراهى تعلیم و تربیت با هنر, نقش بسزایى در بیان نارساییها و آشکار ساختن معضلات جامعه ایفا مى کند.

قوانین مربوط به زنان ایران باید بازنگرى شود
مدیر کل امور زنان وزارت کشور گفت: قوانین و مقررات مربوط به جایگاه زنان در ایران باید بازنگرى اساسى شود. خانم بروجردى در ادامه افزود: قوانین کنونى در کشور براى ارج نهادن به مقام و موقعیت زنان ناقص و مشکلآفرین است. قوانین زن باید به گونه اى تدوین شود که مشوق, هدایتگر و پاسخگوى مشکلات و خواسته هاى آنان بوده و نگرش شکل گیرى آن جامع و به دور از گرایشهاى گروهى و سیاسى باشد.
وى تإکید کرد: براى رسیدن به جامعه ایدهآل و برجسته شدن نقش زنان, رعایت قانون, ایجاد دستگاههاى حمایتى زنان و شناختن دیگر حقوق زن نظیر; حق نظارت, ازدواج, گزینش شغل و آزادى بیان ضرورى است.
خانم بروجردى در پایان گفتگو از متولیان بخش فرهنگى و اجتماعى خواست, تا بستر لازم را براى مشارکت و حضور فعال زنان در صحنه هاى جامعه فراهم کنند.

خانم تندگویان:
آموزش دفاعى براى دختران مدارس اجبارى خواهد شد
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان اعلام کرد: آموزش دفاعى دختران با تإکید بر آموزش دفاع شخصى ـ شهرى ـ امدادى از سال تحصیلى 82 ـ 81 در مدارس دختران الزامى خواهد شد.
خانم تندگویان در اجلاس روساى آموزش و پرورش سراسر کشور افزود: هدایت برنامه ها در جهت تإمین سلامت بلوغ دختران, فراهم کردن فرصتهاى بیشتر براى مشارکت دختران در فعالیتهاى اجتماعى, فرهنگى و شرکت در شوراهاى دانشآموزى المپیادهاى علمى نویددهنده فردایى روشن است. وى تإکید کرد: قانونگذارى و برنامه ریزى زمانى از قابلیت و کارآیى لازم برخوردار است که با نگاه دقیق و همه جانبه به آحاد جامعه اعم از مرد و زن بستر مناسبى جهت رشد و کمال براى آنان فراهم آورد. وى خاطرنشان کرد: زنان و دختران ما امروز به ارزش و استعدادهاى پنهان خود پى برده اند و با تمام وجود براى رشد این استعدادها تلاش مى کنند و شایسته است, به موازات این باورها در زنان و دختران, جامعه نیز با فراهم سازى فرصتهاى لازم و امکانات متناسب با نیازهاى آنان از طرق مختلف, در راه اصلاح نگرشهاى موجود در جامعه نسبت به زنان گامهاى جدى برداشت.

رعایت غیر ضرورى حجاب در مدارس دخترانه مشکل زاست
مشاور امور بانوان مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران طى مصاحبه اى تصریح کرد: اجراى طرح استتار مدارس دختران, سدى در برابر گسترش روزافزون مشکلات برخاسته از رعایت غیر ضرورى حجاب در محیطهاى آموزشى دختران است. هدف از اجراى این طرح, تحکیم بنیانهاى اعتقادى و نیز پایبندى منطقى و معقولانه دختران به حجاب به عنوان یک حکم صریح قرآنى است.
خانم ((طاقى)), ارتقاى کیفیت آموزشى, توجه بیشتر به بهداشت فردى و نیز افزایش شادابى در دانشآموزان دختر را از دیگر اهداف این طرح برشمرد. وى با تإکید بر شرایط خاص دوران بلوغ و نوجوانى ابراز وجود و اظهار داشت: وجود حجاب در مدارس مانع از ظاهر شدن دختران در برابر همدیگر, خودنمایى و برآورده شدن نیازهاى طبیعى و سالم روانى آنان مى شود.

ششمین المپیاد ورزشى دانشآموزان دختر کشور برگزار شد
گزارش: مریم حقیقت گو
ششمین المپیاد ورزشى دانشآموزان دختر در شهر کرمان برگزار شد. در مراسم افتتاحیه این المپیاد آقاى مظفر, وزیر آموزش و پرورش, آقاى عبادى معاونت پرورشى وزارت آموزش و پرورش, خانم فرهادىزاده مدیر کل تربیت بدنى دفتر وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند. در این مراسم ابتدا آقاى عبادى ضمن خیر مقدم به میهمانان و دانشآموزان از مدیر کل آموزش و پرورش کرمان که میزبانى این دوره از المپیاد را پذیرفتند, قدردانى کرد. سپس آقاى مظفر در سخنان کوتاهى ضمن اشاره به اهمیت ورزش دختران از همه مربیان, مسوولین و کسانى که در آماده کردن تیمهاى ورزشى از هر استان فعالیت داشتند تشکر کرد. وى همچنین به ترجمه شعار المپیک پرداخت که به این مضمون است:
((اى رود جاودان ازلى
اى خالق حقیقت زیبایى و نیکى
نور خدا را ظاهر کن
و بر ما بیفشان
بر این خاک و در زیر این آسمان که
آوازه ابدى تو را شهادت داده است))
آقاى مظفر در پایان اشاره کرد: امروز ورزش کارکرد معنوى دارد, امروز ورزش نه تنها یک کار بى هدف نیست بلکه روح عبودیت را در فرد زنده مى کند و توإم با اخلاق و جوانمردى است و این مسابقات رقابتى انسان دوستانه و صمیمانه خواهد بود.

زنان و کودکان 60 درصد فقراى جهان را تشکیل مى دهند
دکتر ((نفیس صدیق)) مدیر بنیاد جمعیت سازمان ملل متحد به مناسبت روز ((جمعیت)) گفت: دو سوم از جمعیت بى سواد جهان زن هستند و این در حالى است که 350 میلیون نفر از آنها هیچ دسترسى به خدمات بهداشتى ندارند. 60 درصد فقراى جهان را نیز زنان و کودکان تشکیل مى دهند.
وى تصریح کرد با اشاره به شمار اندک سیاستمداران زن در جهان, افزود که فقط کمتر از یک نفر از 8 نماینده مجلس جهان را زنان تشکیل مى دهند. علاوه بر این در هر دقیقه یک مادر به هنگام زایمان جان مى سپارد و این در حالى است که احتمال مرگ دختران 10 تا 14 ساله به دلیل بیماریهاى ارثى از بدو تولد 5 برابر بیشتر از زنان 20 تا 24 ساله است. جداى از این زنان با خطر عمده ابتلاى به ویروس ایدز روبه رو هستند و در آفریقا امروزه شمار زنان مبتلا به این بیمارى از مردان بیشتر است.
مدیر بنیاد جمعیت سازمان ملل در خاتمه گفت: این در حالى است که در سال گذشته جمعیت جهان از مرز 6 میلیارد نفر گذشت.

بزرگداشت روز خبرنگار و گزینش خبرنگار نمونه زن در تهران و قم
همزمان با سالروز شهادت ((محمود صارمى)) خبرنگار شهید خبرگزارى جمهورى اسلامى, روز خبرنگار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى گرامى داشته شد. به همین منظور, در این مراسم خانم نعیمى خبرنگار برگزیده ایرنا در باره جایگاه والاى خبرنگار زن در عرصه قلم و اطلاع رسانى گفت: زنان خبرنگار در جاى جاى این مملکت و دوش به دوش مردان خبرنگار, قلم مى زنند و از ارزشها, دین و آیین و انقلاب خود دفاع مى کنند. شاید تفاوت بین خبرنگار زن ایرانى و غیر ایرانى در همین باشد که او باید مادرى دلسوز براى فرزندانش, همفکر و همدلى براى همسرش و پاسدارى براى خون شهدایش باشد.
وى تصریح کرد: هم اکنون خبرگزارى جمهورى اسلامى به عنوان رسانه مادر, علاوه بر داشتن زنان توانمندى در پستهاى مختلف خبرى, با بهره گیرى از توان علمى و حرفه اى 42 خبرنگار زن در تمام عرصه هاى سیاسى, اجتماعى, فرهنگى و اقتصادى کشور و همچنین با تشکیل گروه اخبار زنان به منظور انعکاس اخبار خاص بانوان, فعالیت مى کنند.
خبرنگار برگزیده در ادامه سخنانش افزود: زنان خبرنگار پیش از آنکه تحت تإثیر امواج خروشان تحولات کشور قرار داشته باشند, از کم توجهى به زنان در مقایسه با مردان خبرنگار در رسانه ها و مطبوعات که خانه دوم آنان و پایگاه اول در عرصه ارتباطات محسوب مى شود, گله دارند. امنیت شغلى, تإمین اقتصادى, ارج نهادن به این حرفه مقدس و در نظر گرفتن سختى کار براى زنان و مردان خبرنگار, از طریق تصویب قوانین و دستورالعملها مى تواند به نوعى آرامش خاطر و در نهایت جامعه سالم خبرى براى اطلاع رسانى مورد انتظار را سبب شود.
همچنین روز بزرگداشت خبرنگار در شهر قم و با حضور استاندار و خبرنگاران این شهر نیز برگزار شد. در این مراسم ابتدا مهندس سعادت, استاندار قم از خبرنگاران تقدیر کرد و گفت: منتقل کردن مشکلات مردم در شکل عنصرى بى طرف بسیار
مطلوب است و جایگاه مهمى در جامعه دارد و نشانگر رسالت شایسته خبرنگاران است.
وى در ادامه در باره معضلات و مشکلات اجتماعى و فرهنگى شهر قم سخن گفت و در مورد کمبود خبرنگار زن در این شهر افزود: با توجه به برنامه توسعه سوم کشور, در زمینه مشارکت بیشتر خانمها در قم و حضور آنها در صحنه هاى سیاسى فرهنگ و آبادانى کشور, برنامه ریزیهایى شده است ولى در حال حاضر علت فعالیت فرهنگى کم بانوان و کمبود خبرنگار زن به خود زنان این شهر برمى گردد.

بردگى نوین زنان مورد نکوهش قرار گرفت
در یک کنگره بین المللى که 400 کارشناس از کشورهاى مختلف جهان در آن شرکت داشتند, مشخص شد بالغ بر 4 میلیون نفر با اغواگرى شبکه هاى جنایتکار از کشورهاى خود خارج شده اند و به اجبار همین شبکه ها به ورطه روسپیگرى کشیده مى شوند.
به گفته کارشناسان کنگره مذکور با توجه به موج رو به تزاید عزیمت زنان شرق اروپا و آسیا به سمت کشورهاى عضو اتحادیه اروپا, ((تجارت برده کشى نوین)) در این کشورها شتاب فزاینده اى گرفته است.
این کنگره که در اسپانیا تشکیل شده بود, نشان داد حتى در خود اسپانیا نیز تنها 5 درصد از زنان شخصا این کار را براى خود انتخاب کرده و دلایلى چون فقر, اعتیاد, قرار گرفتن در معرض اذیت و آزار جنسى و عوامل روحى را دلیل انتخاب خود ذکر کرده اند.
زنان فریب خورده, مهاجرانى هستند که با وعده هاى دروغین شبکه هاى جنایتکار در مورد پیدا کردن شغل براى آنها از کشور خود خارج شده اند.

ازدواج دایم کاهش یافته است
براساس گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سه ماه اول سال, تعداد 114 هزار و 195 فقره ازدواج دایم به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته سه درصد کاهش داشته است. در عوض تعداد ازدواجهاى موقت 60 درصد افزایش پیدا کرده است.
همچنین در طى این مدت 11 هزار و 494 مورد طلاق خلعى, بائن و رجعى صورت گرفته است که در کل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 13 درصد افزایش نشان مى دهد.

رییس قوه قضاییه:
قوانین دادگاههاى خانواده اصلاح خواهد شد
رییس قوه قضائیه در جمع مسوولان و قضات مجتمع قضایى خانواده اظهار داشت: به منظور ظلم زدایى از زنان, قوانین دادگاههاى خانواده بازنگرى اساسى خواهد شد. آقاى شاهرودى افزود: در جوامع ما نسبت به حقوق زنان بى توجهى و کم توجهى شده که این بى توجهى ربطى به فقه اسلام ندارد, بلکه به عرفهاى ناسالم در جامعه مربوط مى شود. وى با اشاره به اینکه دادگاههاى خانواده طبیعت و ماهیت دادگاههاى کیفرى و جنایى را ندارند, گفت: دادگاههاى خانواده باید به طرف حکمیت برود نه قضاوت. وى به قضات سفارش کرد که با همت, اخلاص و دلسوزى و بررسى کامل قوانین سعى کنند که ظلمى واقع نشود و مشکل خانواده ها کم شود.

آمار زنان مجرد افزایش یافته است
در جوامع سنتى گذشته بلوغ جنسى ـ عاطفى, همزمان با بلوغ اجتماعى ـ اقتصادى رخ داده, و باعث ازدواج در عنفوان
جوانى مى شد, ولى در حال حاضر در جوامع امروزى به دلیل دیررسى بلوغ اجتماعى ـ اقتصادى روز به روز شاهد افزایش سن ازدواج هستیم. کارشناسان مسایل اجتماعى معتقدند که افزایش سن ازدواج هنگامى که موجب عدم تعادل بین تعداد زنان و مردان مجرد شود, مى تواند نهاد خانواده را مختل کند.
بر اساس نتایج سرشمارى در سال 1370, تعداد زنان هرگز ازدواج نکرده در کشور, به یک میلیون و 945 هزار و 803 نفر رسیده بود که نسبت به آمارهاى گذشته, افزایش چشمگیرى را نشان مى داد.
بدین ترتیب افزایش سن ازدواج در زنان نهایتا موجب تجرد دایمى آنها شده که خود احتمال بروز مسایل و مشکلات در جامعه را افزایش مى دهد.

سازمان بهزیستى کشور در صدد توسعه شبه خانواده است
مدیر کل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزیستى کل کشور گفت: سازمان بهزیستى کل کشور براى توسعه شبه خانواده و تحدید مراکز نگهدارى کودکان فعالیت جدى و مستمر دارد. دکتر حمید سپهر با اشاره به این مطلب که بر اساس آخرین نتایج علمى, کودکان نباید در زمان طولانى در مراکز بزرگ نگهدارى شوند, افزود: در طرح شبه خانواده, خانواده هاى داوطلب با حکم امین موقت, از یک تا سه کودک بدسرپرست یا بى سرپرست را نگهدارى مى کنند. دکتر سپهر با بیان این مطلب که قوانین واگذارى کودکان به خانواده ها, قوانینى خوب اما فراگیر نیستند, گفت: این قوانین کمى محدود است و باید تغییر کند تا امکان واگذارى کودکان بى سرپرست به خانواده متقاضى با سهولت بیشترى همراه باشد. وى افزود: متإسفانه اکثر خانواده هاى متقاضى فرزند, تمایل به نگهدارى کودکان شیرخوار دارند که باید با فرهنگ سازى صحیح در کشور این دیدگاه غلط تغییر یابد. وى در ادامه ذکر کرد: داشتن حداقل 30 سال سن براى افراد متقاضى, گذشت 5 سال از ازدواج آنها و سلامت جسمى و روحى آنان از شرایط واگذارى کودک به خانواده ها است.

بررسى نقش خانواده در پیشگیرى از اعتیاد
تحقیقات جامعه شناسان ایرانى نشان داده است در خانواده هاى مرفه, جوانان به علت کمبود فعالیتهاى بدنى, یکنواختى زندگى و تنوع طلبى معمولا به سوى مواد مخدر کشیده مى شوند. در طبقات پایین جامعه محرومیتها, شکستها و ناکامیها از علل گرایش یکى از اعضاى خانواده به مواد مخدر است و در طبقه متوسط نیز وجود اختلافات خانوادگى و دوستان ناباب نقش مهمى در این زمینه ایفا مى کند. از سوى دیگر عدم جهت دهى مناسب به اوقات فراغت جوانان و بیکارى نیز باعث گرایش جوانان به این گونه مسایل مى شود.
آمارهاى موجود نشان مى دهد, یک میلیون و دویست هزار نفر معتاد در سطح کشور وجود دارد که در حدود 70 درصد آنها متإهل هستند و 86 درصد متإهلان داراى یک تا شانزده فرزند مى باشند.
دفتر مشاوره و برنامه ریزى امور تربیتى وزارت آموزش و پرورش نیز آمارهایى از دانشآموزان در مقاطع گوناگون تحصیلى ارایه داده است که نشانگر خطر اعتیاد, قاچاق مواد مخدر و سوء استفاده هاى جنسى در میان آنان مى باشد. جامعه شناسان مى گویند: اطلاع رسانى مناسب در خصوص مضرات مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر به دانشآموزان و نیز آموزش تکنیکهایى به خانواده ها جهت افزایش مقاومت فرزندان در برابر ترغیب همسالان جهت مصرف مواد مخدر, علاوه بر آموزشهاى همگانى هشداردهنده در مورد مواد مخدر و ایجاد تشکلهاى مردمى و بسیج امکانات محلى, از دیگر راههاى کنترل است.
یک عضو هیإت علمى دانشگاه الزهرا نیز در این زمینه گفت: تحقیقات به عمل آمده در زمینه اعتیاد زنان حاکى از آن است که زنان معتاد با مشکلات متعددى در زندگى خود دست و پنجه نرم مى کنند که یکى از این مشکلات سوء استفاده جنسى و آزار و اذیت فیزیکى آنها بوده است. داشتن سابقه تعدى جنسى و فیزیکى در زنان مى تواند عامل مهمى در روى آوردن آنان به مواد مخدر محسوب شود. بر اساس گزارشات منتشره از سوى موسسه بهداشت روانى آمریکا نیز, شیوع اعتیاد به مواد مخدر در میان زنانى که مورد ضرب و شتم فیزیکى و آزار جنسى قرار گرفته اند, چهار برابر بیشتر از زنان دیگر مى باشد.
وى داشتن والدین معتاد و وضعیت اقتصادى اجتماعى را به عنوان عوامل زمینه ساز در بروز اعتیاد زنان دانسته و مى افزاید:
زنان به لحاظ وابستگى اقتصادى بیشتر به همسرانشان در صورت ابتلاى آنان به مواد مخدر, خود نیز در برابر اعتیاد آسیب پذیرتر هستند. اصولا زنان بسیار کمتر از مردان در صدد درمان اعتیاد خود برمىآیند چرا که مشکلات موجود بر سر راه آنها بسیار بیشتر از مردان است. بر اساس مطالعات از دست دادن حضانت و سرپرستى کودکان یکى از عوامل مهم کاهش انگیزه درمان براى زنان معتاد مى باشد. در ضمن مسایل روانشناختى از دیگر عوامل بازدارنده است. از آن جایى که میزان افسردگى, اضطراب, احساس ناتوانى, ناامیدى و گناه در زنان به مراتب بیشتر از مردان مشاهده مى شود, این مسایل نیز از دیگر عوامل بازدارنده خانمهاى معتاد در درمان خود است.

600 کودک در زندان زندگى مى کنند
مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزیستى در گفتگویى اعلام کرد: سه میلیون زن سرپرست خانوار, تحت پوشش این سازمان وجود دارد که هیچ یک از این زنان آمادگى قبلى براى پذیرش خودسرپرستى را نداشته اند. وى افزود: بر اساس آمار, 79/85 درصد از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستى سواد خواندن و نوشتن ندارند و همین مسإله, خانواده هاى تک والد را دچار مشکل مضاعف مى کند. 37 درصد از این زنان در سنین بالاى 61 سال بیوه شده اند و سالمندى آنها را در شرایط ویژه اى قرار داده است. این افراد نیازمند دریافت خدمات بیمه اى هستند و ما باید سیستم بیمه اى براى زنان خانه دار طراحى کنیم تا در صورت وقوع بى سرپرستى, این افراد دچار مشکل نشوند. در حال حاضر طرح بیمه زنان خانه دار که از سوى دفتر امور زنان قوه قضائیه پیشنهاد شده است, پیگیرى مى شود.
خانم دکتر فروزان با اشاره به مسایلى چون افزایش نرخ بیکارى, مشکلات اقتصادى و جوان بودن جمعیت, اضافه کرد: اگر چه بهبود وضعیت اقتصادى ضرورى است اما نباید از توجه به مسایل اجتماعى غفلت کنیم که اگر چنین اتفاقى بیفتد نباید انتظار داشته باشیم نسل آینده ما را ببخشد.
وى در خصوص طرح ساماندهى کودکان زنان زندانى نیز گفت: حدود 600 کودک همراه مادرانشان در زندان هستند. طرح ساماندهى وضعیت این کودکان از سوى معاونت اجتماعى سازمان بهزیستى آماده شده است و برنامه ریزى براى آنان در دست اقدام است.

زاد و ولد در ژاپن به پایین ترین حد رسید
وزارت بهداشت و رفاه ژاپن اعلام کرد که نرخ بارورى زنان طى سال گذشته در این کشور به 1/34 کودک رسید که پایین ترین رقم در تاریخ ژاپن است. میانگین سن مادران در نخستین زایمان طى سال گذشته 27/9 سال بوده که نسبت به سال قبل از آن 2/1 سال افزایش یافته است.
کارشناسان علت کاهش زاد و ولد در ژاپن را ناشى از روند رو به افزایش سن ازدواج جوانان ژاپنى مى دانند که هم اکنون این رقم براى دختران 26/8 سال و براى پسران به صورت میانگین 28/6 سال مى باشد.
کاهش افزایش و افزایش طلاق از دیگر عوامل کاهش جمعیت در ژاپن است و کارشناسان برآورد مى کنند تا 20 سال دیگر نزدیک به 3 میلیون نفر کاهش جمعیت خواهند داشت.