پزشک شما

نویسنده


پزشک شما

دکتر آذر آذرى

 

 

این شماره:
خواهر م.و ـ سرپل ذهاب
ف.ل ـ اردبیل
ف.ح ـ شاهرود
م.ن ـ قم
الهه ـ ؟
م.م ـ اصفهان
ر.ز ـ قم
خواهر م.و ـ سرپل ذهاب
دخترى هستم متولد 59, قد 157 سانتى متر و وزن 38 کیلوگرم. مشکل من لاغرى است که خیلى عذابم مى دهد. اگر توصیه پزشکى دارید, از شما سپاسگزارم.
خواهر گرامى!
مشکل شما آنقدرها هم نگران کننده نیست هرچند ظاهرا قد و وزن شما با هم هماهنگ و متناسب نیستند. توضیح شما کامل نیست. یعنى هیچ توضیحى در مورد اشتها و نحوه تغذیه خود نداده اید. آیا عملکرد تیروئیدتان سالم است؟ آزمایشات تیروئید شما انجام شده است؟ آیا تعریق و اضطراب و لرزش دست دارید یا خیر؟ اینها اطلاعات مهمى است که امیدواریم در نامه بعدى براى ما توضیح بدهید. در این صورت ما بهتر مى توانیم به شما کمک نماییم.
با امید به سلامتى شما.

خواهر ف.ل ـ اردبیل
اولین مشکل من این است که مدت زیادى است ترشحات زیادى دارم که همراه با سوزش و خارش و درد شدید زیر شکم همراه است. بعد از چند بار آزمایش و مصرف دارو هنوز بهبودى حاصل نشده است, در حال حاضر براى درمان از بتادین جهت شستشو استفاده مى کنم. آیا بتادین ضرر دارد یا خیر؟
دومین مشکل من این است که در ناحیه جناغ سینه, روى سینه موهاى زائد روییده که در این مورد نیز نگرانم, لطفا مرا راهنمایى بفرمایید.
خواهر گرامى!
شرح مشکل شما بیشتر به نفع یک عفونت قارچى است که با استفاده از شستشوى موضعى با بتادین و کرم کلوتریمازول توإم با آنتى بیوتیک خوراکى به مدت کافى 14 ـ 10 روز و سپس آزمایش مجدد و در صورت لزوم تکمیل درمان رفع مى شود. به هر حال رعایت بهداشت بخصوص در دوره قاعدگى بسیار موثر است. ضمنا استفاده از بتادین رقیق شده هیچ مشکلى ایجاد نمى کند.
در مورد مشکل بعدى اگر رویش مو در جاهاى نامناسب مثل صورت و جاهاى دیگر در خانمى اتفاق بیفتد, بایستى ضمن انجام آزمایشات هورمونى بخصوص اندازه گیرى تستوسترون, از تخمدانها و رحم سونوگرافى به عمل آید و سپس با متخصص زنان و غدد مشورت نمایید.
در پناه خدا محفوظ باشید.

خواهر ف.ح ـ شاهرود
1ـ من قبلا دچار عفونت شدید گوش بودم که نهایتا با داروهاى گیاهى عفونت گوشم خشک شد. اما مدت 4 الى 5 ماه است که بعد از برطرف شدن سردردهاى شدید از صداهاى ناراحت کننده اى مثل نزدیک شدن قطار به ایستگاه همراه با سوت, صداى قل قل آب همراه با وزش باد زجر مى کشم و نمى دانم علت آن چیست.
2ـ آیا بر اثر ترس شدید که چند بار به من دست داده, امکان دارد دچار مشکل قلبى شده باشم؟
3ـ آیا حالتهاى مذکور دلیل بر یک سکته ناقص مغزى است؟
خواهر گرامى!
1ـ هرچند در افرادى که دچار عفونت مزمن گوش هستند به طورى که دچار کاهش شنوایى و یا کرى شده اند امکان توهمات شنوایى یا شنیدن صداهاى غیر واقعى وجود دارد ولى در هر حال شنیدن این صداها یعنى توهمات شنوایى موضوع بسیار مهمى است. بخصوص توهمات شنوایى آمرانه, ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد و توصیه اکید ما این است که براى ارزیابى و تشخیص و درمان بموقع به یک روانپزشک مراجعه فرمایید زیرا ممکن است شنیدن این صداهاى آزار دهنده علامت شروع یک بیمارى روانپزشکى باشد.
2ـ ترس به تنهایى نمى تواند مشکل قلبى ایجاد کند اما ضربان قلب در اثر اضطراب افزایش پیدا مى کند و افزایش ضربان قلب به تنهایى دلیل بر بیمارى قلبى نیست.
3ـ علایم شما به سکته مغزى شباهت ندارد اما بایستى از نظر سلامت مغز و اعصاب مطمئن شوید. لذا انجام یک سرى آزمایشات معمولى و تخصصى خون بخصوص تستهاى تیروئیدى, نوار مغزى و سى تى اسکن مغزى ضرورى است.
خدا نگهدار شما.

خواهر م.ن ـ قم
دخترى 25 ساله هستم. حدود پنج سال است وقت عادتم نامنظم شده است و گاهى اوقات لکه بینى دارم و بعضى روزها خونریزى همراه با ترشح است. دل درد و کمردرد نیز دارم که مجبور مى شوم از قرصهاى مسکن استفاده کنم. آیا وضع من عادى است؟
خواهر گرامى!
اصولا قبل از شروع قاعدگى علایمى از قبیل تحریک پذیرى, عصبانیت, افسردگى و افزایش وزن, کمردرد, سردرد و اشکال در خواب پیدا مى شود و در برخى زنان این مشکلات شدیدتر است و در موقع قاعدگى نیز دردهاى کرامپ, مانند درد قسمت پایین شکم و کمر پیدا مى شود و گاه تا دو روز طول مى کشد و بعضى اوقات تجویز مسکن و ضد درد الزامى است. در مورد شرحى که نوشته اید نگران نباشید. گاهى اوقات به طور طبیعى و تحت شرایط محیطى و اضطراب, این گونه تغییرات پیدا مى شود.

خواهر الهه ـ ؟
آیا اگر موهایمان را در حمام شانه کنیم, آسیبى به آنها مى رسد؟
کسانى که موهاى بلند دارند هنگام غسل چگونه آب را به تمام موهایشان مى رسانند؟
آیا قبل از غسل کردن تمام بدن باید پاک باشد؟

خواهر گرامى!
در مورد سوال اول نگران نباشید. شستشوى موها در حمام هیچ گونه آسیبى به آنها وارد نمى کند. در غسل شستن موهایى که بلند هستند و عرفا جزء بدن حساب نمى شوند واجب نیست ولى براى شستن آنها که طبعا کارى مطلوب براى رعایت احتیاط است, همین قدر که به صورت معمول آب به آن برسد کافى است و باید از دقت زیاد پرهیز کرد تا موجب اسراف در مصرف آب نگردد و زمینه اى براى وسوسه پیدا نشود. ضمنا محل شستن پیش از غسل باید پاک باشد.
موفق باشید.

خواهر م.م ـ اصفهان
1ـ دلیل بوجود آمدن لکه هاى قهوه اى رنگ بر روى پوست صورت چیست؟ آیا راه درمانى وجود دارد؟
2ـ شخصى که 65 کیلوگرم وزن و 176 سانتى متر قد داشته باشد آیا اضافه وزن دارد؟ یا وزن او ایدهآل است؟
خواهر گرامى!
گاهى اوقات پوست صورت بعضى افراد بخصوص افراد سفید پوست دچار افزایش پیگمانتاسیون یا افزایش رنگدانه هاى لایه اپیدرم پوست مى شود که اصطلاحا به آنها کک مک مى گویند و هیچ گونه عوارضى ندارند. توصیه مى شود که در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید در این صورت نوع کک مک جوانى تمایل به محو شدن دارد, اما شکلهاى دیررس که در سنین بالاتر پیدا مى شوند بیشتر باقى مى مانند. به هر حال علت این لکه هاى قهوه اى, افزایش رنگدانه اى به نام ((ملانین)) در سلولهایى به نام ((ملانوسیتهاى)) لایه بازال اپیدرم مى باشد. همچنین توصیه مى شود که از هیچ ماده شیمیایى استفاده نکنید.
موضوع دیگر در مورد وزن شماست. با توجه به وزن ((65 کیلوگرم)) و قد ((176 سانتى متر)) شما به هیچ وجه افزایش وزن ندارید و این فکر را از سرتان بیرون کنید. اگر بتوانید وزنتان را در همین حدود و یا حداکثر در محدوده 74 ـ 70 ـ کیلوگرم حفظ کنید, وزن و قد شما متناسب خواهد بود.

خواهر ر.ز ـ قم
ابنجانب نوجوانى هستم که مدت دو سال است تمام بدن, دهان و زیر بغلم بوى بسیار بد مانند بوى چاى مى دهد که این مشکل با حمام رفتن هر روز برطرف نشده است و حتى در زمستان هم مرا رها نمى کند. لطفا مرا راهنمایى کنید.
خواهر گرامى!
در مورد ناراحتى که عنوان کرده اید باید از اطرافیان هم پرسیده شود که آیا آنها هم احساسى مثل احساس شما دارند یا خیر؟ اغلب افرادى که در مورد خودشان چنین تصورى دارند دچار اشکال در حس بویایى مى باشند و نیازمند بررسیهاى مغزى و عصبى هستند. حتى در برخى موارد لازم است نواز مغز و یا سى تى اسکن مغزى انجام شود. اصولا باید دقیقا معلوم شود که آیا واقعا چنین مشکلى وجود دارد یا خیر؟ در صورتى که دهان و سایر اعضا, بوى نامطبوعى دارند آیا با تعریق همراه است یا خیر؟ آیا معاینه کامل از ناحیه حلق و بینى انجام شده است؟ آیا معاینات کاملى از مغز و اعصاب صورت گرفته است؟ در صورت امکان موارد فوق را پى گیرى نمایید و مجددا مى توانید با ما مکاتبه کنید.
سلامت باشید.