طرز کاشت گیاه آنتوریوم


طرز کاشت گیاه آنتوریوم

مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

اسم علمى: آنتوریومANTHURIUM
خانواده: (شیپورىها) یا آراسهARACEAE

آنتوریوم گیاه زیباى آپارتمانى است. برگهایش کشیده و خنجرى به رنگ سبز پررنگ و گلهایش قرمز و قلبى شکلند. ساقه ندارد. سرزمین مادرى آن گواتمالا است. ناگفته نماند این اندام قرمز که به عنوان گل شناخته مى شود, از نظر گیاه شناسى گل نیست بلکه اندامى تغییر شکل یافته است که براکته نامیده مى شود. گلهاى واقعى آنتوریوم اندام فنرمانندىاند که از داخل براکته ها رشد مى کنند.
ولى در هر حال در میان خانواده ها براکته هاى رنگى و اندام زردرنگ داخل آن مجموعا به عنوان گل شناخته مى شوند. در آنتوریوم گلها دوام زیادى دارند, حتى از گلهایش به منظور گل بریده استفاده مى شود.

مراقبتهاى لازم
نور:
به نور ملایم با سایه آفتاب علاقه مند است. در تابستان آن را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید.

گرما و رطوبت نسبى:
دوستدار محیط گرم و مرطوب است. آنتوریوم به جنگلهاى استوایى تعلق دارد, به همین دلیل گرما و رطوبت زیاد سبب رشد بهتر آن مى گردد.

خاک:
خاکبرگ و ماسه را به نسبت مساوى با هم مخلوط کنید.

ازدیاد:
این گیاه به روش تقسیم بوته ازدیاد مى یابد. در صورتى که رشد کافى کرده باشد, در بهار آن را از گلدان خارج نموده و پاجوش هایش را جدا مى کنیم.

ریزه کاریهاى مهم در پرورش آنتوریوم:
آنتوریوم را در فصل زمستان در محلى با دماى متوسط 16 درجه سانتى گراد نگهدارى کنید زیرا در این فصل از سال, به استراحت کافى نیاز دارد. در واقع گرما در فصل سرد مانع استراحت آنتوریوم مى گردد.

وقتى تغذیه کافى نیست:
موقعى که با کمبود مواد غذایى روبه رو مى شود رشد آن متوقف گشته و گل نمى دهد, ضمنا گرسنگى موجب تغییر رنگ برگها مى گردد. در این صورت در تابستان با استفاده از کود مصنوعى (کود شیمیایى) آن را تقویت کنید. اگر چسبندگى ذرات خاک زیاد گشته و تهویه به خوبى انجام نگردد باز هم توقف رشد و باز نشدن گلها را خواهیم داشت, خاکهاى سطحى را با چنگال زیر و رو کنید تا اکسیژن کافى وارد خاک گردد.

تاریکى و سرما:
تاریکى و سرما موجب گل ندادن آنتوریوم مى شوند, گیاه را در محل سایه روشن با دماى متوسط 21 درجه سانتى گراد قرار دهید تا دوباره فعال شوند. یادتان باشد در زمستان نباید از آنتوریوم انتظار رشد و گلدهى داشته باشیم. پس توقف رشد و باز نشدن گلها (براکته ها) در زمستان, امرى طبیعى است.

سرما:
اثر سرما و چگونگى تإثیر آن روى گیاه بستگى به فصل دارد. مثلا سرما در تابستان موجب توقف رشد و عدم گلدهى مى گردد اما در زمستان برگهاى آنتوریوم کمرنگ شده و به هم مى پیچند. خشکى هوا هم به سرما کمک مى کند تا پیچیدگى برگها شدت پیدا کند.

سوختگى نوک برگها:
نور تند آفتاب همراه با خشکى هوا سبب سوختگى نوک برگها مى گردد. اسپرى نمودن آب روى برگها را در تابستان و بهار فراموش نکنید.

توضیح:
آنتوریوم گیاه حساسى است. باید خیلى ظریف با آن برخورد کنید اما اگر کمى محبت ببیند و مراقبت آن را با دقت انجام دهید گلهاى بادوامش طراوت بخصوصى خواهند داشت. به آرامش زیاد احتیاج دارد, در جاهاى شلوغ و پررفت و آمد نشاط خود را از دست مى دهد. اگر مرتب به آن دست بزنید یا آن را در محل تنگ قرار دهید برگها دچار شکاف خواهند شد. در واقع برگهاى آنتوریوم باید کاملا آزاد و رها باشند.
در هر حال برگهاى قهوه اى یا شکافدار باید با چاقو جدا شوند.