اخبار


 

اخــــبار

 

 

رهبر معظم انقلاب:
اسلام راه رشد و تعالى زنان را در تمامى عرصه هاگشوده است
حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با هزاران تن از زنان و دختران کشور, به مناسبت خجسته ایام میلاد بانوى دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته زن تإکید کردند: زن ایرانى باید با بازیابى و تإمل در هویت اسلامى خود, در تمامى عرصه هاى معنوى, خانوادگى, سیاسى, اجتماعى, فرهنگى و علمى, الگوى زنان جهان باشد. اسلام بت جاهلانه مردگرایى را شکسته است و ضمن احترام کامل به خصوصیات و عواطف و احساسات زنان, راه رشد و تعالى آنان را در تمامى عرصه ها گشوده است.
ایشان با انتقاد از نگرش مبتذل و سودجویانه تمدن غرب به مقوله زن افزودند: رسانه هاى غربى با نگاه سوداگرانه خود به زن, جامعه بشرى را در مقابل گمراهى بزرگ قرار داده اند و زنان ایرانى باید با تإمل در مفاهیم و ارزشهاى اسلامى و با استدلال و اندیشه و عمل, جایگاه زن در اسلام را در مقابل سفسطه ها و وسوسه هاى رسانه هاى سرمایه دارى جهانى به دنیا ارائه کنند.
حضرت آیت الله خامنه اى, زنان را جزو پیشگامان حرکت معنوى انسان برشمردند و با استناد به آیات قرآنى خاطرنشان کردند: در عرصه کسب فضایل معنوى و تقرب به پروردگار هیچ تفاوتى میان زن و مرد وجود ندارد و زنان دوش به دوش مردان, به پیش مى روند.
مقام معظم رهبرى با تإکید بر حقوق کامل سیاسى, اجتماعى زنان در اسلام, به حضور خردمندانه و بامعرفت حضرت فاطمه زهرا(س) در مرکز همه حوادث سیاسى اجتماعى دوران پیامبر اشاره کردند و افزودند: پیامبر عظیم الشإن اسلام بر لزوم بیعت مستقل زنان تإکید مى نمودند و این نشان مى دهد که اسلام از 1400 سال پیش, براى زنان در قبال حکومت و نظم سیاسى, اجتماعى همچون مردان نقش مهمى قایل بوده است.
ایشان محروم بودن زنان غربى از مالکیت و حق رإى دادن و انتخاب را تا دهه هاى اول قرن بیستم, نشان دهنده حداقل 1300 سال عقب ماندگى غربیها از اسلام برشمردند و گفتند: تمدن غربى با چنین دیدگاهى اکنون خود را مدافع حقوق زنان تبلیغ مى کند, در حالى که غربیها به دلیل خیانت به حقوق معنوى و مادى زنان و نگرش کاملا انحرافى به جنس زن باید در مقابل جامعه بشرى پاسخگو باشند.
حضرت آیت الله خامنه اى, حضور زن در خانواده را به گل تشبیه کردند و افزودند: پیامبر گرامى اسلام, این مسإله را که زن در داخل خانواده موظف به خدمت به مرد است را رد مى کند و از دیدگاه اسلام مرد موظف است ضمن خوددارى از اعمال جاهلانه و زورگویى از همسر خود مانند یک گل مراقبت کند.
ایشان با اشاره به الگوپذیرى زنان روشنفکر و دختران مسلمان دانشجو در کشورهاى مختلف از حجاب اسلامى زنان ایرانى, افزودند: زن مسلمان ایرانى مى تواند الگوى همه زنان عالم باشد که براى تحقق این هدف متعالى, زنان کشور, بویژه زنان جوان و دختران دانشجو و دانشآموز باید ضمن حفظ طبیعت و فطرت زنانه خود در عرصه هاى مختلف علم و معنویت و اخلاق پیشرفت کنند و با تکیه بر درک و هوش سیاسى اجتماعى, شناخت روشها و اهداف دشمن, و حضور و خواست سیاسى در پدیده ها و رویدادها, براى تحقق اهداف بزرگ جامعه اسلامى تلاش نمایند و محیط خانواده را به محیطى سرشار از عدل و آرامش مبدل سازند.
در ادامه رهبر انقلاب با اشاره به نقش بى بدیل و تعیین کننده زنان در کشور از حضور عظیم و پیشرو زنان در راهپیمایى ها و مبارزات زمان انقلاب و صبر مادران و همسران شهیدان در مقابل شوق فرزندان و همسران خود براى جهاد و شهادت در راه خدا تجلیل کردند.

اولین همایش علمى عفاف در جامعه الزهرإ برگزار شد
خبر: بتول جعفرى
نخستین همایش عفاف با عنوان ((فرهنگ حجاب, بیم ها و امیدها)) با حضور جمعى از روحانیون, اقشار فرهنگى, اساتید حوزه هاى علمیه و دانشگاهها در شهریور ماه سال جارى در مرکز جامعه الزهرإ قم برگزار شد.
این نشست با حضور خانمها, ((بهزادپور)) مسئول واحد خواهران سازمان تبلیغات اسلامى, ((گلگیرى)) عضو هیإت مدیره جامعه الزهرإ, ((بهشتى)) عضو هیإت مدیره و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان جامعه الزهرإ و ((علاسوند)) عضو هیات علمى این مرکز, با هدف مقابله با مشکلات و موانع رعایت حجاب و راهکارهاى علمى از بین بردن آنها و همفکرى و تبادل اطلاعات جهت افزایش سطح اطلاع رسانى در جامعه الزهرإ تشکیل شد.
در آغاز این همایش, ابتدا پیام حضرت آیت الله فاضل لنکرانى قرائت شد. در بخشى از این پیام آمده است: انقلاب اسلامى ایران بیش از هر چیز, سهم بزرگى در ارتقإ سطح علمى بانوان و استیفاى حقوق و احیاى ابعاد مکتوم و خاموش آنان دارد. به برکت این نظام مقدس بانوان ما به محیطهاى علمى و فرهنگى در سطح کلان اعم از حوزوى و دانشگاهى راه یافته و به تإثیرگذارى در سرنوشت جامعه اسلامى نایل گردیدند. لذا بر شما لازم است در شرایط کنونى حداکثر استفاده را از فضاى آماده شده بنمایید و خود را با تجهیز به سلاح علم و ایمان به کمالات والاى انسانى برسانید.
در ادامه, خانم گلگیرى در بخشى از سخنان خود به رهنمودهاى قرآنى اشاره, و اظهار داشت: عفاف زیر بناى بسیارى از مسایل و احکام دینى است و چون انسان داراى سه بعد عاطفى, جسمى و عقلى است, اسلام به پاسخگویى در هر سه بعد پرداخته و هنگام طرح مسایل به هر یک از این سه بعد توجه کرده است.
خانم بهشتى نیز به علل افول فرهنگ حجاب اشاره کرد و به ذکر موانع موجود بر سر راه ارتقاى سطح فرهنگ حجاب پرداخت. علاوه بر این وى بر رواج بحران سازیهاى متعدد و پى در پى دشمنان که موجب مشغولیت سیاستگزاران به مباحث غیر فرهنگى شده و نفوذ بیگانگان از طریق دین زدایى و ترویج فرهنگ تساهل و تسامح, و راحت طلبى در جوانان اشاره نمود.
خانم بهزادپور همچنین در ادامه همایش در رابطه با تساوى زنان با هم و با مردان و نیز دیدگاه فمنیسم به بحث پرداخت.
همچنین به مناسبت برگزارى این همایش, خبرنامه اولین نشست با عنوان ((صدف)) منتشر شد. در این خبرنامه مقالاتى در مورد حجاب و عفاف و اخبار برگزیده سال در این مورد و گزارشى از روند واقعه کشف حجاب با مرورى بر اسناد و... آمده است.

زنان مجوز انتشار نشریه دریافت کردند
قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى گفت: طى سالهاى اخیر مجوز انتشار 90 نشریه با مدیریت زنان صادر شده است. در حوزه کتاب نیز شاهد حضور گسترده زنان بوده ایم, به طورى که طى سالهاى گذشته 530 ناشر زن مجوز فعالیت دریافت کرده اند. همچنین در حوزه هاى موسسات فرهنگى و هنرى نیز 100 مجوز فعالیت براى زنان صادر شده است.
وى همچنین افزود: در حوزه ادبیات نیز 310 اثر از سوى زنان ارایه شده است و در کل 2000 نویسنده زن در سال گذشته موفق به ارائه آثار خود به بازار کتاب شده اند. ما داراى پیشینه ادبى موفقى در ((حوزه هاى مکتوب)) هستیم ولى در((حوزه هاى شفاهى)) کشور ما داراى گنجینه ناشناخته اى است. توجه به چارچوب ادبیات شفاهى زمینه ساز حضور در فعالیتهاى ادبى در سطح ملى و فراملى است.

((سروش بانوان)) به جمع مجلات بانوان پیوست
ماهنامه فرهنگى, اجتماعى, هنرى و خانوادگى ((سروش بانوان)) با سر دبیرى ((سونیا پوریامین)) به جمع خانوادگى مطبوعات پیوست. خانم پوریامین که خود از مجریان با سابقه صدا و سیما مى باشند با صاحب امتیازى انتشارات سروش, دو شماره از این مجله را تا به حال منتشر کرده اند.
نشریات زنان در ایران, مبارزه با اعتیاد جوانان بخصوص دختران جوان, با زنان در دنیاى ادب و هنر, مشکلات زنان مجرى در ایران, نگاهى به تئاتر و سینما و... از جمله عناوین مقالات این مجله تمام رنگى و جذاب مى باشد. در ضمن صفحات کلبه هنر, خیاطى, سفره هفت رنگ, دکوراسیون منزل, تعمیرکار خود باشید و... از ستونهاى همیشگى این مجله به شمار مى رود.

دختر بچه اى در هند به ازدواج سگ در آمد
در آغاز سال 2001 میلادى هنوز شاهد سنتهاى غلط و گاه دور از ذهنى هستیم. در یک رویداد عجیب در ایالت بنگال غربى هند, یک پدر به منظور دفع بلاها و حفظ دخترش از چشم بد, دختر بچه چهار ساله خود را به ازدواج سگ همسایه اش در آورد. در این مراسم که با تشریفات سنتى یک عروسى واقعى انجام شد, دختر بچه, لباس قرمزى بر تن داشت و داماد, سگ دورگه اى بود که حلقه اى گل بر گردن داشت که با گروه پنج نفره همراهانش براى عقد به منزل پدر دختر رفتند!
پدر این دختر بچه که کارمند یک دانشگاه کشاورزى است گفته, دخترش در هشت ماهگى دندان در آورده, در دو سالگى دستش شکسته, سپس نزدیک بوده در آب غرق شود و بعدا پایش سوخته است. از آن جایى که این رویدادها از دیدگاه آنها ((شوم)) هستند لذا براى دفع این بلاها دخترش مى بایست با یک سگ ازدواج مى کرد!
این مرد افزود: این گونه ازدواج در خانواده ما بى سابقه نیست و در دوران پدربزرگش نیز چنین ازدواجى براى دفع بلاها صورت گرفته است!

رییس جمهورى:
در دین اسلام, زن از کرامتى مضاعف برخوردار است
نخستین همایش سراسرى ((بررسى حقوق زن در خانواده)) با پیام رییس جمهور گشایش یافت. در متن این پیام آمده است: در نگاه دین اسلام, قانون اساسى و رهبران نظام, زن در درون خانواده از کرامتى مضاعف برخوردار است, چرا که رمز رستگارى انسانها, رشد و شکوفایى استعدادها و تعالى و تکامل بشرى در گرو اراده شورانگیز و عاشقانه ((زن)) در جایگاه ((مادر)) و ((همسر)) نهفته است. سهم موثر زنان در پیشبرد اهداف انقلاب و دفاع از آرمانهاى مقدس و حفظ کیان خانواده و تربیت نسلى بالنده و سرافراز, بر کسى پوشیده نیست. بنابراین چنانچه فضیلت, موقعیت و نقش زنان در خانواده, مورد تعرض قرار گیرد, کمترین آثار آن از هم گسیختگى و فروپاشى نظام خانواده خواهد بود که متإسفانه بخش اعظم این تضییع حقوق به نام سنتها, فرهنگها و عرفهاى رایج و بعضا به نام دین انجام مى گیرد و چون در حوزه زندگى خصوصى, پنهان است مرتکبان آن از پاسخگویى در برابر اعمالشان در امان هستند.
حجت الاسلام و المسلمین خاتمى همچنین در بخش پایانى پیام خود اظهار امیدوارى کرده است که جامعه آینده ما جامعه اى به دور از آسیبهاى گذشته, ((سالار))سازى باشد و تبدیل به جامعه انسانى و هماهنگى شود که همگان براى رسیدن به تعادل و تکامل راستین انسان کوشش مى کنند.
وى در پایان پیام خویش تصریح کرد: سمینار ((بررسى حقوق زن در خانواده)) درآمدى باارزش در شناخت چگونگیها و ارائه راه و روش درست دگرگونى ها است.

خانم اشرف بروجردى:
مطالبات زنان در سالهاى اخیر افزایش یافته است
مدیر کل امور بانوان وزارت کشور در گفتگویى اعلام کرد: به دلیل افزایش اطلاعات و تسلط بر حقوق خود, مطالبات زنان در سالهاى اخیر از دولت و حکومت افزایش یافته است. خانم بروجردى بر انعکاس مشکلات و توانمندیهاى زنان در جامعه توسط رسانه ها تإکید کرد و افزود: چهره اى که از زن ایرانى به عنوان مظهر خرافه پرستى و یا ناتوانى از صدا و سیما ارائه مى شود, نامطلوب و غیر واقعى است. شناسایى و تقسیم بندى مشکلات بانوان با اجراى طرح تحقیقاتى شناسنامه فرهنگى و اجتماعى زنان, تإکید بر احقاق حقوق آنان در دستگاه قضایى, تشکیل و گسترش تعاونیهاى ویژه بانوان و برگزارى دوره هاى آموزشى مدیریتى از جمله برنامه هاى اجرا شده کمیسیونهاى امور بانوان وزارت کشور در سه سال گذشته است. همچنین معافیت زنان از سهم آورده تعاونیهایى که 70 درصد کارکنان آنها زن هستند, ایجاد خانه هاى دختران جوان در استانها و برپایى ((سمینار حقوق زن در خانواده)) از دیگر اقدامات کمیسیون امور بانوان براى بها دادن به خواسته هاى زنان است.

مشارکت اجتماعى تنها راه احقاق حقوق زنان است
معاون امور اجتماعى و توسعه مشارکتها در امور مشارکت زنان کشور گفت: باید با فراهم کردن زمینه رشد و تعالى زنان آنان را براى رسیدن به حقوق خویش یارى کرد.
خانم ((بنیانیان)) در همایش ((زنان شاغل استان بوشهر)) اضافه کرد: حضور بیش از 57 درصد بانوان پذیرفته شده در مراکز آموزش عالى خود حاکى از روحیه مشارکت جویى فعال زنان در عرصه اجتماعى و زندگى براى رسیدن به جایگاه واقعى زن مسلمان است.
استاندار بوشهر نیز در این همایش گفت: دستیابى به حقوق واقعى زنان تنها با حضور فعال آنان در عرصه هاى سیاسى, اجتماعى و اقتصادى محقق مى شود.
در شعار جامعه مدنى همگى اقشار جامعه اعم از زن و مرد باید همگام با استفاده از توانایى خود در پیشرفت امور مشارکت کنند. وى بر ایجاد تشکلهاى مدنى زنان براى رفع مسایل و مشکلات بانوان و تحقق خواسته هاى به حق آنان تإکید کرد.

زنان بیش از مردان به مراکز مشاوره خانواده مراجعه مى کنند
جمعى از کارشناسان بهزیستى تهران مى گویند: بر اساس آمارهاى موجود, زنان براى حل مشکلات خود بیش از مردان به مراکز مشاوره خانواده مراجعه مى کنند. محیط فرهنگى, اجتماعى و فشارهاى ناشى از شرایط خانوادگى عامل اصلى آسیب پذیرى زنان است. مشکلات روانى, مشکلات تربیتى, مشکلات زناشویى, مسایل مربوط به تحصیل, شغل و .. . از جمله مسایلى هستند که به ترتیب اولویت مشکلات مراجعه کنندگان را تشکیل مى دهند.
یک کارشناس روانشناسى در ادامه گفت: در برخى موارد, مشاور خانواده براى یافتن راه حل مشکل یک زن, از وى مى خواهد تا همسر خود را نیز در جلسات بعدى به همراه بیاورد ولى در اکثر موارد با مقاومت سرسختانه شوهر مواجه مى شود. استیلاى تفکر مردسالارانه بر جامعه باعث بروز غرور کاذب در بعضى از مردان مى شود, به گونه اى که بسیارى از آنان تصور مى کنند قادر به حل تمام مشکلات خود بدون مشاوره و نظر خواهى از دیگران هستند. در جامعه اى که بسیارى از مسایل تحت سلطه مرد قرار گرفته, طبیعى است زنان بر اثر فشارهاى مختلف آسیب پذیرتر از مردان باشند.

برنامه ریزى براى توسعه,بدون توجه به نقش زنان ممکن نیست
مدیر کل زنان روستایى وزارت جهاد سازندگى در همایش ((زنان و توسعه)) گفت: برنامه ریزى براى توسعه و پیشرفت کشور بدون در نظر گرفتن نقش زنان و جلب مشارکت آنان ممکن نیست. تنگ نظرى و سنگ اندازى برخى از افراد غیر مسوول مانع رشد واقعى زنان در جامعه اسلامى ایران شده است; این در حالى است که مکتب انسان ساز اسلام نقش و جایگاه زنان را مشخص کرده است.
خانم فرزانه مافى در ادامه افزود: تفکر غلطى در جامعه وجود دارد که معتقد است زن باید در خانه بنشیند و به خانه دارى و بچه دارى بپردازد. در ایران تنها 14/9 درصد زنان شاغل هستند, در صورتى که این رقم در کشورهاى توسعه یافته 41/6 درصد مى باشد.
وى خاطر نشان کرد: با اینکه بار اصلى تولید کشاورزى و صنایع روستایى به دوش 46 درصد از زنان است اما در آمارگیریهاى رسمى زنان را به حساب نمىآورند و به زنان کشاورز و تولیدکنندگان روستایى, زنان بدون مزد مى گویند. این در حالى است که در کشور 12 میلیون نفر زن روستایى داریم که 52 درصد آنها را قشر جوان روستایى تشکیل مى دهند.

تغذیه با شیر مادر, بخش مهمى از حقوق بشر است
سازمان بهداشت جهانى, تغذیه با شیر مادر را یک بخش اساسى از حقوق بشر مى داند. دکتر محمد فرهادى وزیر بهداشت نیز, در مورد محسنات تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه کودک با شیر مادر, بهترین نوع تغذیه در جهان است و اکنون در ایران با تلاش متخصصان و ترویج تغذیه با شیر مادر, واردات شیر خشک به 12 تا 15 میلیون قوطى رسیده که کاهش چشمگیرى را نشان مى دهد. وى اظهار امیدوارى کرد که با هماهنگى و همکارى سازمانهاى دولتى و غیر دولتى شاهد روزى باشیم که هیچ کودکى از حق مسلم خود ـ تغذیه با شیر مادر ـ محروم نشود و این مهم با داشتن نظام جامع بهداشتى امکان پذیر خواهد شد.
زنان بالاترین میزان فعالیت اقتصادى را دارند
زنان در کشورهاى در حال توسعه بالاترین نرخ فعالیت اقتصادى را به خود اختصاص داده اند. بر اساس گزارش توسعه انسانى سال 2000 برنامه عمران سازمان ملل متحد, میانگین میزان فعالیت اقتصادى زنان در جهان 55 درصد است که کشورهاى عربى با حدود 31 درصد پایین ترین رتبه را کسب کرده اند. در حالى که زنان در کشورهاى توسعه یافته حدود 56 درصد فعالیت اقتصادى را به خود اختصاص داده اند.
در این گزارش همچنین آمده است: حدود 250 میلیون کارگر خردسال در کشورهاى در حال توسعه به کار اشتغال دارند که 110 میلیون نفر آنان را دختران تشکیل مى دهند. از سوى دیگر میانگین ساعات کار روزانه زنان در بعضى از کشورهاى در حال توسعه بیش از ده ساعت است. این میانگین در کشورهاى توسعه یافته هفت ساعت مى باشد.

پیشنهاد تشکیل مجلس مخصوص زنان در یمن
تعدادى از بزرگان و علماى دینى یمن پیشنهاد دادند مجلس شوراى مخصوص زنان براى حل برخى مشکلات موجود بر سر راه توسعه مشارکت زنان در زندگى سیاسى یمن تشکیل شود. بنا بر این پیشنهاد, مجلس زنان با صد عضو, اختصاصا در زمینه ارائه نظر مشورتى در تدوین قوانین, پیشنهاد لوایح, نظم, نظارت, بازرسى دستگاههاى اجرایى و دفاع از حقوق زن فعالیت خواهد کرد.
بر اساس این پیشنهاد, برخى وظایف مثل دخالت در تعیین سرپرستى یا عزل, از اختیارات این مجلس خارج است و تلاش زنان براى کسب حقوق سیاسى نیز طبق ضوابط معین و با توجه به وظایف خانواده و خصایص فطرى زنان خواهد بود.

همایش ((زنان و توسعه)) در شهر سبز نیاسر برگزار شد
به مناسبت تإسیس کمیته بانوان شهر سبز نیاسر و مصادف با سال امام على(ع), همایش ((زنان و توسعه)) همراه با نمایشگاه صنایع دستى و آثار هنرى با حضور خانم جلودارزاده و خانم مافى, مشاور زنان در جهاد سازندگى و امور روستایى در این شهر برگزار شد.
شناخت توانمندیهاى زنان منطقه, تبیین نقش زنان در توسعه و همچنین مسایل اجتماعى, سیاسى, فرهنگى و اقتصادى کشور, شناخت جغرافیایى شهر سبز و آشنایى با اماکن باستانى از اهداف برگزارى این همایش بود.