سرود فردا

نویسنده


 

سرود فردا
نرگس گنجى

 

 

منیژه شیرآبادى ـ علىآباد کتول
خواهر گرامى!
نوشته اید که نوشتن را دوست دارید اما نمى دانید که چگونه شروع کنید و نمى توانید آنچه را در ذهن دارید وصف کنید. نوشتن در آغاز, بویژه براى جوانان و نوجوانان, بیش از آنکه تمرین نویسندگى باشد, تخلیه عواطف یا احساسات و افکار آنها به روى کاغذ است تا در نتیجه آن خود را آرامتر و سبکبارتر بیابند. در نتیجه همین نوشتنها, ذهنیات توده وار و مبهم, به وضوح و روشنى مى رسند و نظم و سامان مى یابند و چه بسا جوانانى که ذوق نویسندگى دارند از خلال همین گفتگوهاى درونى که روى کاغذ مى ریزد, توانایى هاى خود را مى شناسند, و نوشته هاى احساسى و ((درد دل))وار آنان یا تخیلات قصه گونه شان به تدریج شعرها و مقالات و داستانهاى آینده را پایه گذارى مى کند.
شما چه مستعد شاعرى و نویسندگى باشید و چه نباشید, نوشتن راه خوبى براى تخلیه آتشفشانهاى احساس و عواطف است و به همه ما آرامش مى دهد. اما اگر مى خواهید نوشتن خود را تمرین سخنورى ـ نویسندگى و شاعرى ـ قرار دهید, باید گفت ((تمرین)) بدون ((مطالعه)), فایده اى ندارد. تمرین براى بهتر شدن کار است بنابراین اگر الگویى براى بهتر شدن نداشته باشید, تمرین هم بى معنى است. این الگو را باید از مطالعه آثار شاعران و نویسندگان بزرگ به دست آورید. البته, الگو گرفتن به معنى تقلید کورکورانه نیست و نوعى ((یادگیرى)) است. یادگیرى گرچه شباهتهایى با تقلید دارد ولى استقلال فکرى و هویت شخصى انسان را زایل نمى سازد. یادگیرى تغییر در نحوه عملکرد و به کار انداختن تواناییهاى شماست که برخى از این تواناییها در آغاز, براى خودتان نیز ناشناخته و تازه است.
در باره نحوه به پایان بردن شعر, آنچه در این مجال کوتاه مى توان گفت این است که وقتى احساس کردید حرف اصلى خود را بیان کرده اید و افزودن مطالب دیگر, ضرورى نیست سخن شما به پایان رسیده است و بهتر است چیزى بر آن نیفزایید. اما براى آشنایى بیشتر با شیوه پایان بندى شعر, مطالعه آثار شاعران معاصر و نیز شعرهاى کوتاه و تإثیرگذار شاعران کهن مانند خیام و باباطاهر مى تواند نمونه هاى عملى را به شما نشان دهد. موفق و پیروز باشید.

لیلا هوشمند ـ سروستان
دستخط زیبا و سروده هاى خوبتان رسید. شما تقاضاى کار کرده اید و مى خواهید در مجله ((کارمند رسمى)) شوید تا به افراد مختلف چیزهاى مختلفى را ثابت کنید! ظاهرا از موقعیت خود ناراضى هستید و حتى نام خوب خود را هم بى جهت تغییر داده اید.
از شما چه پنهان خود ما هم کارمند رسمى مجله نیستیم! اصولا کار در نشریات با کار ادارى تفاوت دارد و همکارى هر چقدر مداوم و جدى باشد به معنى استخدام و کارمند شدن نیست. خودتان هم مى دانید که همکارى با مجلات از طریق نوشتن, نیازمند مطالعه مداوم و آزادى فکر براى خلاقیت است در حالى که استخدام به معناى ادارى آن به معنى حضور هر روزه در یک اتاق و انجام کارهایى معین و تا حدى تکرارى است.
گرچه نوشته هاى ((نویسندگان حرفه اى)) و فعال با چاپ در نشریات مى تواند تا حدى براى آنان درآمد ایجاد کند ولى این به آن معنا نیست که آنان حرفه اى جز این ندارند.
شما ضمن کار نوشتن به تحصیلات خود ادامه دهید و سعى کنید تا تحصیلات و حرفه احتمالى شما مغایرتى با فعالیت قلمى شما نداشته باشد.
خوشبختانه نوشته هاى شما ـ بویژه دو قطعه ((سپید و سیاه)) و ((لبخند پررنگ)) از ذوق لطیف و قلم روان شما حکایت دارد و با ادامه همکارى شما ـ به معناى فرستادن مداوم آثارتان به نشانى مجله ـ از آثار خوبتان براى چاپ در صفحات ادبى استفاده مى کنیم.

ناگفته نماند که در انجام هر کارى بهتر آن است که هدف شما تقویت توانایى ها و رشد استعدادهایتان و مفید بودن براى مردم باشد و بدانید که راههاى مختلف و فراوانى براى رشد و کمال در برابر شما باز است و اینکه به ما گفته اید ((جواب شما مهمترین چیز در زندگى من است و همه چیز به آن بستگى دارد)) بسیار مبالغهآمیز و افراطى است. به نظر ما مهمترین توفیق شما آن است که خداوند توانایى و استعدادهاى لازم را به شما داده است و اگر به فضل او امیدوار باشید و از خودش کمک بخواهید نتیجه تلاشهاى خودتان را خواهید دید. نوشته هاى شما زینت بخش مجله خواهد بود ولى به شرط آنکه به مکاتبه خود ادامه دهید و آثار دیگر خود را نیز به تدریج برایمان بفرستید. موفق و پیروز باشید.

محبوبه حاتمى ـ اسلام آباد غرب
آثار شما رسید. از این آشنایى خوشوقتیم و موفقیت شما را آرزو مى کنیم. خوشبختانه رشته تحصیلى شما نیز با ذوق و علاقه شما تا حد بسیار تناسب دارد و امید است به بهانه انتخاب همین رشته آثار ارزشمند نویسندگان و شعراى خوب و متعهد را مطالعه کنید و با استفاده از تجربه هاى آنان بر توانایى قلم خود بیفزایید. در پناه حق باشید.

طاهره عجم اکرامى ـ شاهرود
نرجس کیخا ـ ؟
دوستان گرامى! آثار شما رسید. از لطف شما نسبت به مجله متشکریم و عواطف لطیف شما را ارج مى گذاریم. توضیحاتى که در صفحات سرود فردا براى سایر دوستان آورده ایم, شما نیز مطالعه کنید و به نوشتن ادامه دهید. خدا یاورتان.

عزت حلوانى ـ خور و بیابانک
رعنا یکه فلاح ـ آبیک
ربابه محمدزاده ـ محمودآباد
در شماره آینده مجله بخشى را به نثرهاى شاعرانه شما ـ و به قولى ((شعرهاى منثور)) ـ اختصاص داده ایم; دوام همکارى شما با مجله و توفیق الهى را برایتان خواستاریم.