درختچه هاى زینتى پیراکانتا


 

درختچه هاى زینتى
پیراکانتا
مهندس مجتبى شریعت پناهى

 

 

اسم علمى: پیراکانتاpyracanta
خانواده: رزاسهRosacea
این درختچه زینتى از قوم و خویشهاى گل سرخ است. اصلیت آن به اروپا مربوط مى شود. چون فضاى زیادى را اشغال نمى کند, مناسب خانه هاى کوچک است.
ضمن اینکه مى تواند به عنوان یک گیاه پوششى در کنار دیوار یا نرده ها کاشته شود, در هر قسمتى از باغچه مانند سایر درختچه ها قابل نگهدارى است.
پیراکانتا نیاز به قیم ندارد. دو تا سه متر رشد مى کند. اگر شاخه هاى عمودىاش هرس شوند حالت آویز پیدا مى کند. پیراکانتا گیاهى همیشه سبز است. با توجه به اینکه خزان نمى کند باغچه شما همیشه سبز خواهد بود.
زیباترین قسمت پیراکانتا میوه هاى آن است که شباهت زیادى به زالزالک دارند و به اندازه دانه هاى تسبیح بوده و نارنجى رنگند. به صورت خوشه اى در مجموعه هاى زیبایى روى شاخه ها ظاهر مى شوند و دوام خوبى دارند. هر چند چندان خوشمزه نیستند اما به هر حال قابل خوردن مى باشند. در داخل هر میوه تعدادى هسته وجود دارد که با استفاده از همین هسته ها مى توان آن را تکثیر نمود. اما ساده ترین روش براى ازدیاد پیراکانتا استفاده از قلمه شاخه هاى آن است که به آسانى ریشه دار مى شود.

محل کاشت:
قسمت آفتابگیر باغچه را به پیراکانتا اختصاص دهید زیرا نور زیاد, سبب رشد بهتر این گیاه مى گردد.

خاک:
خاک باید حاصلخیز و غنى از مواد غذایى باشد. به وسیله کود حیوانى پوسیده زمین را تقویت کنید.

آبیارى:
بهتر است سطح خاک همیشه داراى قدرى رطوبت باشد.

جابه جایى:
لازم نیست آن را جابجا کنید, پیراکانتا گیاهى دایمى است که اگر یک بار آن را بکارید, همیشه میهمان شماست و سرما تاثیرى روى آن ندارد. بنابراین مى تواند تمام فصل زمستان را بدون هیچ حساسیتى در فضاى باز سپرى کند.

انتقال نهال:
در طول فصل پاییز و زمستان آن را جابه جا نموده و از محلى به محل دیگر منتقل کنید. خوشبختانه نسبت به جابه جایى حساسیت چندانى ندارد و معمولا این کار با موفقیت انجام خواهد شد.

پیراکانتا در گلدان:
در صورتى که باغچه اى براى کاشت پیراکانتا ندارید, آن را به صورت گلدانى نگهدارى نموده و روى تراس قرار دهید.

هرس:
هرس مناسب سبب سلامت و جذابیت نهال مى شود, در مورد پیراکانتا معمولا هرس با هدف فرم دهى آن انجام مى شود.
اگر ملاحظه کردید که این گیاه رشد زیادى نمى کند, شاخه هاى جانبى اش را قطع کنید. چون شاخه هاى فرعى پیراکانتا به فاصله نزدیک به یکدیگر رشد مى کنند. بنابراین شاخه هایى که با تنه اصلى زاویه تند دارند, بهتر است حذف شوند.
براى کوتاه نگهداشتن آن باید قسمتى از بالاى تنه اصلى درختچه را ببرید.

زمان هرس:
اواخر زمستان موقعى که عمر میوه هایش تمام شد, زمان مناسبى است.

قلمه زدن:
موقعى که آن را هرس مى کنید شاخه هاى جدا شده را در قسمتهاى سایه باغچه بکارید. اینها بدون هیچ مشکلى ریشه مى زنند و شما را صاحب چندین پیراکانتاى جدید خواهند نمود.